„Mroczne oblicze Dolnego Śląska” to nowy cykl wykładów dr Karoliny Rybickiej, podczas których będzie można poznać mroczną stronę naszego regionu. Morderstwa leśniczych w Karkonoszach i Górach Izerskich w XIX w. będą tematem pierwszego spotkania, które w najbliższy weekend odbędzie się w Muzeum Narodowym we Wrocławiu. Ponadto Martyna Żelazek z Muzeum Narodowego w Warszawie wygłosi wykład nt. graficznej szkoły Rubensa i jej wpływu na rozsławienie nazwiska malarza. Odbędą się także wydarzenia wpisane w program Festiwalu Kultury Luterańskiej – Dni Bonhofferowskich we Wrocławiu.
![]() |
Mroczne obliczna Dolnego Śląska, fot. Magdalena Lorek |
Dr hab. Piotr Oszczanowski poprowadzi spacer tematyczny po wystawie „Sztuka śląska XVI–XIX w.” w poszukiwaniu pamiątek wrocławskiej Reformacji oraz wygłosi wykład pt. „Luterański ołtarz kościoła św. Krzysztofa we Wrocławiu (dawniej w kościele Trójcy Świętej w Masłowie) – kwintesencja konfesyjnej tożsamości i artystycznej doskonałości”.
Muzeum Etnograficzne zaprasza na oprowadzanie kuratorskie Emilii Jeziorowskiej w dniu otwarcia nowej wystawy czasowej „Jan Giejson. Od nowa”. Będzie to spotkanie z pracami rzeźbiarza-samouka związanego z Bardem. Widzowie zobaczą krucyfiksy, świątki i kapliczki, a także rzeźby przedstawiające sceny biblijne i rodzajowe.
W Pawilonie Czterech Kopuł Muzeum Sztuki Współczesnej kuratorka Anna Chmielarz oprowadzi po wystawie „Waldemar Cwenarski. Czułość. Powroty i poszukiwania”, a Justyna Chojnacka przygotowała wykład nt. belgijskiego malarza i grafika Fransa Masereela, którego prace można oglądać na ekspozycji. Odbędą się także m.in. warsztaty dla maluszków inspirowane twórczością Wojciecha Fangora.
Muzeum Narodowe we Wrocławiu
25.10, g. 11:00
Oko w oko z lwem, hipopotamem i krokodylem Rubensa. Warsztaty plastyczne Sławomira Ortyla dla dzieci w wieku 6–12 lat towarzyszące wystawie „Rubens na Śląsku”
Dla wszystkich, którzy nie boją się stanąć oko w oko z dziką zwierzyną, zajrzeć w szeroko rozwartą paszczę, by sprawdzić stan uzębienia a nawet stan migdałków (poza krokodylem, który migdałków przecież nie ma!), została przygotowana trasa tropicieli lwa, hipopotama i wspomnianego już krokodyla! Dzięki tej wyprawie poznasz ciekawostki na temat poszukiwanych zwierząt, zobaczysz, w jakich scenach umieszczali je artyści i dowiesz się, czy koniecznie musieli je widzieć w naturze. Podczas warsztatów stworzymy świat idealny dla odszukanych zwierząt – sawannę dla lwa, bajorko dla krokodyla, bajorko dla hipopotama… nie, krokodylowi stworzymy Nil, żeby nie było tylu bajorek…
Bilety w cenie 10 zł
Zapisy: edukacja@mnwr.pl, 71 372 51 48
Miejsce: Muzeum Narodowe we Wrocławiu
25.10, g. 12:00
Morderstwa leśniczych w Karkonoszach i Górach Izerskich w XIX w. Wykład dr Karoliny Rybickiej w ramach cyklu „Mroczne oblicze Dolnego Śląska”
Dolny Śląsk ma też drugie, ciemniejsze oblicze, które poznać będzie można dzięki czterem spotkaniom w ramach nowego cyklu. Słuchacze usłyszą m.in. historie masowego mordercy z Ziębic, oleśnickiego kanibala czy trucicielek. Przyjrzą się życiu i pracy katów, dowiedzą się, skąd wzięły się kamienne krzyże występujące tak licznie w regionie. Pierwsza opowieść poświęcona będzie leśniczym brutalnie zamordowanym w XIX w.
Wstęp wolny
Miejsce: Muzeum Narodowe we Wrocławiu
25.10, g. 13:00
„Rubens na Śląsku” – oprowadzanie kuratorskie. Prowadzenie: dr Aurelia Zduńczyk
Spotkanie na wystawie przygotowanej w 385. rocznicę śmierci Petera Paula Rubensa, która po raz pierwszy w historii prezentuje wyrazy fascynacji sztuką tego genialnego malarza flamandzkiego doby baroku na ziemiach historycznego Śląska. Kim był tak naprawdę Rubens, czy tylko genialnym i niezwykle zaradnym artystą? Historia marzeń dawnych wrocławskich i śląskich kolekcjonerów sztuki, stan posiadania dzieł Rubensa w przeszłości w śląskich kolekcjach prywatnych, kościelnych i publicznych, burzliwe losy dzieł Rubensa na Śląsku, a wreszcie liczne dowody popularności twórczości tego wybitnego malarza epoki nowożytnej w naszej części Europy – dlaczego dzieła Rubensa były tak pożądane, skąd się wzięła jego niezwykła popularność nie tylko w Europie, ale także na całym świecie? I wreszcie – dlaczego tej modzie i fascynacji ulegli także Ślązacy? Jaką rolę w tym procesie uczynienia Rubensa artystą „globalnym” odegrała jego Szkoła Graficzna? Spotkanie będzie okazją, aby na te pytania, ale także i szereg innych, spróbować dać stosowne odpowiedzi.
Wstęp z biletem na wystawę czasową
Zapisy: edukacja@mnwr.pl, 71 372 51 48
Miejsce: Muzeum Narodowe we Wrocławiu
25.10, g. 14:00
Pamiątki wrocławskiej Reformacji. Spacer tematyczny po wystawie „Sztuka śląska XVI–XIX w.” z okazji Festiwalu Kultury Luterańskiej – Dni Bonhofferowskich we Wrocławiu.Prowadzenie: dr hab. Piotr Oszczanowski
Spotkanie, w trakcie którego zaprezentowane zostaną najważniejsze dla konfesji luterańskiej śląskie, a wrocławskie w szczególności, dzieła sztuki. I to poczynając od chrzcielnic, po ołtarze, a kończąc na bogactwie najróżniejszych przykładów form upamiętnienia mieszkańców dawnego Wrocławia pod postacią epitafiów. Zwłaszcza te cenne dzieła wczesnonowożytnej rzeźby i malarstwa były uznawane za deklarację konfesyjną. Nimi to pobożni mieszczanie oraz ich rodziny dawały dowody swojej tożsamości religijnej. Bogactwo programów ideowych idące w parze z wysokim poziomem artystycznym – to właśnie tego typu spuściznę pozostawili nam dawni śląscy i wrocławscy luteranie.
Wstęp wolny
Zapisy: edukacja@mnwr.pl, 71 372 51 48
Miejsce: Muzeum Narodowe we Wrocławiu
25.10, g. 15:00
Sztuka promocji. Ryciny w twórczości Petera Paula Rubensa. Wykład Martyny Żelazek (Muzeum Narodowe w Warszawie) w ramach wydarzeń towarzyszących wystawie „Rubens na Śląsku”
Jeden z najwybitniejszych malarzy epoki baroku nie miał ambicji, by zostać rytownikiem. Mimo to jego wkład w rozwój grafiki okazał się twórczy i nowatorski. Jak to możliwe, skoro sam nie wykonał ani jednej ryciny? Podczas spotkania przyjrzymy się roli Rubensa jako twórcy nowego stylu reprodukcji graficznej. Słuchacze dowiedzą się, czym była tzw. graficzna szkoła Rubensa i w jaki sposób przyczyniła się do rozsławienia nazwiska malarza.
Wstęp wolny
Miejsce: Muzeum Narodowe we Wrocławiu
26.10, g. 11:00
Sztuka starożytnej Grecji, czyli u źródeł sztuki europejskiej. Wykład Izabeli Trembałowicz-Chęć w ramach cyklu „Kurs historii sztuki”
Czy, kiedy mieszkańcy starożytnej Grecji tworzyli sztukę, mogli przypuszczać, że opracowane przez nich porządki architektoniczne, kanony postaci, a nawet malarstwo, będą wykorzystywane twórczo lub wręcz odtwórczo przez następne dwa i pół tysiąca lat? Na to pytanie wykład nie odpowie, ale jego słuchacze będą mogli zapoznać się z najważniejszymi dziełami greckiej architektury, rzeźby i malarstwa oraz przekonać się, jak bardzo sztuka Hellady wciąż jest obecna w otaczającej nas rzeczywistości.
Bilety w cenie 15 zł
Miejsce: Muzeum Narodowe we Wrocławiu
26.10, g. 13:00
Indie: Tadź Mahal – arcydzieło Szahdżahana z dynastii Wielkich Mogołów. Wykład dr Beaty Lejman w ramach cyklu „Wyjątkowe zjawiska w sztuce pozaeuropejskiej”
Kunszt artystyczny jednego z najsławniejszych na świecie dzieł architektury – to wynik połączenia najlepszych tradycji sztuki azjatyckiej z determinacją fundatora. Kim był Szahdżahan i jakich środków użyto, aby mauzoleum jego ukochanej żony Mumtaz Mahal osiągnęło tak doskonałą formę? Jaki był pierwotny zamysł władcy i dlaczego nie ukończono budowy tego pomnika? Spotkanie będzie okazją, by usłyszeć odpowiedzi na te i inne pytania.
Wstęp wolny
Miejsce: Muzeum Narodowe we Wrocławiu
26.10, g. 15:30
Luterański ołtarz kościoła św. Krzysztofa we Wrocławiu (dawniej w kościele Trójcy Świętej w Masłowie) – kwintesencja konfesyjnej tożsamości i artystycznej doskonałości. Wykład dr. hab. Piotra Oszczanowskiego w ramach Festiwalu Kultury Luterańskiej – Dni Bonhofferowskich we Wrocławiu
Będzie to opowieść o jednym z najcenniejszych śląskich dzieł sztuki z pierwszego stulecia Reformacji. Ołtarz, który wyrokami historii trafił po 1945 r. do kościoła pw. św. Krzysztofa we Wrocławiu, pochodzi z dawnej luterańskiej świątyni Trójcy Świętej (ob. rzymskokatolickiej pw. Matki Bożej Nieustającej Pomocy) w Masłowie koło Trzebnicy. Jego wyjątkowy, pełen odniesień do luterańskiej doktryny program ideowy, a także autorstwo będą tematem wykładu. Wiele bowiem wskazuje na to, że w przypadku tego ołtarza mamy do czynienia ze specyficznymi okolicznościami powstania, bardzo świadomym i pełnym swoistych podtekstów programem ikonograficznym, wreszcie też z dorobkiem wrocławskiego środowiska artystycznego końca XVI w.
Wstęp wolny
Miejsce: Muzeum Narodowe we Wrocławiu
![]() |
Jan Giejson, Młoda para, 2018 |
Muzeum Etnograficzne
25.10, g. 12:00
„Jan Giejson. Od nowa” – oprowadzanie kuratorskie. Prowadzenie: Emilia Jeziorowska
Premierowe spotkanie na wystawie prac Jana Giejsona – rzeźbiarza-samouka związanego z Bardem. W jego twórczości dominują tematy religijne, głównie sceny biblijne i postaci świętych czy aniołów, często pojawiają się także sceny rodzajowe. Artysta jest laureatem konkursów i przeglądów, od wielu lat prowadzi autorską galerię, stanowiącą jeden z najbardziej charakterystycznych punktów na mapie miasta. Wystawa w Muzeum Etnograficznym prezentuje rzeźby artysty z kolekcji ME, a także najnowsze prace zrealizowane w ramach stypendium Województwa Dolnośląskiego.
Wstęp z biletem na wystawę czasową
Miejsce: Muzeum Etnograficzne we Wrocławiu
26.10, g. 12:00
Reliefy z recyklingu. Warsztaty rodzinne dla dzieci w wieku 6–12 lat w ramach cyklu „Etno w południe”, prowadzenie: Julia Szot
Płaskorzeźby kojarzą się najczęściej z piękną reprezentacyjną architekturą. Nie dajmy się jednak zwieść pozorom – chętnie sięgano po nie również w ludowej sztuce czy rzemiośle. Na zajęciach przyjrzymy się różnym ozdobionym reliefami wyrobom i narzędziom, które służyły do ich tworzenia. W ramach warsztatów każdy uczestnik stworzy swoją małą płaskorzeźbę na blasze.
Bilety w cenie 10 zł
Zapisy: edukacja@muzeumetnograficzne.pl lub 71 344 33 13
Miejsce: Muzeum Etnograficzne we Wrocławiu
Widok wystawy "Waldemar Cwenarski", fot. Wojciech Rogowicz |
Pawilon Czterech Kopuł Muzeum Sztuki Współczesnej
24.10, g. 16:00
O czwartej pod Kopułami. Oprowadzanie po wystawie kolekcji w Pawilonie Czterech Kopuł Muzeum Sztuki Współczesnej
A może by tak zacząć weekend od spotkania ze sztuką? Pawilon Czterech Kopuł zaprasza na oprowadzanie po ekspozycji stałej prezentującej kolekcję sztuki polskiej II połowy XX i XXI wieku. Spotkanie zawsze o tej samej porze – w piątek o czwartej – pod Kopułami.
Wstęp z biletem na wystawę stałą
Miejsce: Pawilon Czterech Kopuł
25.10, g. 15:00
Pion i poziom, czyli kontrasty w architekturze. Warsztaty architektoniczne Mai Kwiecińskiej dla młodzieży i dorosłych w ramach cyklu „W cztery kopuły dookoła Pawilonu”
Dobra architektura to nie tylko funkcjonalność, ale także wywoływanie emocji za pomocą środków architektonicznych, m.in. za pomocą kontrastów. W trakcie spotkania przyglądniemy się budynkowi Pawilonu i poszukamy takich właśnie elementów – zarówno tych, które zaplanował Hans Poelzig, jak i nowych, powstałych w wyniku ostatniej renowacji. Poczujemy kontrasty w architekturze i sprawdzimy, jak odczuwa je nasze własne ciało.
Bilety w cenie 20 zł
Zapisy: edukacja.pawilon@mnwr.pl, 71 712 71 81
Miejsce: Pawilon Czterech Kopuł
25.10, g. 19:00
Seans multimedialny „Zobacz, usłysz, dotknij!”. Oprowadzanie po wystawie kolekcji w Pawilonie Czterech Kopuł Muzeum Sztuki Współczesnej
Trzy kwadranse ze sztuką w Pawilonie Czterech Kopuł – daj się poprowadzić światłem, obrazem, dźwiękiem i słowem. Trwający 45 minut seans multimedialny wprowadza widza w zupełnie inny wymiar odbioru dzieł sztuki, poszerzając pole ich interpretacji. Zwiedzaniu towarzyszą najnowsze technologie: doskonałe oświetlenie, projektory, nagłośnienie, prezentacje multimedialne, które pozwalają na dotarcie do wszystkich obszarów percepcji widza.
Wstęp z biletem za 25 zł (20 zł bilet ulgowy, 15 zł/os. rodzinny i grupowy)
Miejsce: Pawilon Czterech Kopuł
26.10, g. 11:00
Ciągły przepływ koloru. Rodzinne warsztaty Mai Kwiecińskiej dla rodziców i dzieci w wieku do lat 2, wydarzenie w ramach cyklu #muzealniaki_pod_kopułą
Wibrujące plamy kolorów na wielkich płótnach – to obrazy Wojciecha Fangora, które przyciągają widzów niczym magnez. Na ekspozycji porozmawiamy o charakterystyczny stylu Fangora, a potem wraz z Maluszkami kreatywnie połączymy fiolet i róż.
Bilety w cenie 10 zł
Zapisy: edukacja.pawilon@mnwr.pl, 71 712 71 81
Miejsce: Pawilon Czterech Kopuł, na ekspozycję można wejść z wózkiem lub nosidłem, w budynku muzeum znajduje się przewijak
26.10, g. 13:00
Obraz nr 5, czyli fiolet z różem. Rodzinne warsztaty Mai Kwiecińskiej dla rodziców i dzieci w wieku 3–5 lat w ramach cyklu „Sztuczki w Pawilonie”
Wojciech Fangor nie malował ludzi, nie malował zwierząt, ani nawet przedmiotów. Malował kolory, ale w taki sposób, że nie można od nich oderwać oczu! Na zajęciach oglądniemy obraz MA 5, na którym fiolet przenika się z różem. Następnie sami namalujemy obraz przy użyciu tych dwóch kolorów, ale za to użyjemy własnoręcznie zrobionych pędzli…
Bilety w cenie 10 zł
Zapisy: edukacja.pawilon@mnwr.pl, 71 712 71 81
Miejsce: Pawilon Czterech Kopuł
26.10, g. 13:00
Waldemar Cwenarski. Czułość. Powroty i poszukiwania – oprowadzanie kuratorskie. Prowadzenie: Anna Chmielarz
Spotkanie na wystawie poświęconej legendarnemu malarzowi i rysownikowi Waldemarowi Cwenarskiemu (1926–1953), zorganizowanej w 100. rocznicę urodzin artysty oraz 70. otwarcia Ogólnopolskiej Wystawy Młodej Plastyki „Przeciw wojnie, przeciw faszyzmowi” w warszawskim Arsenale (1955), gdzie prace artysty spotkały się z entuzjastycznym przyjęciem. Twórczość Cwenarskiego zasługuje na najwyższe uznanie nie tylko jako przykład niezależnej sztuki powojennej, wyjątkowo przejmujący zapis dramatycznych czasów pokolenia naznaczonego piętnem II wojny światowej, ale również jako uniwersalna, pełna emocji opowieść o potrzebie bliskości, miłości, ochrony tego, co w życiu najcenniejsze.
Wstęp z biletem na wystawę czasową
Miejsce: Pawilon Czterech Kopuł
26.10, g. 16:00
Frans Masereel – kronikarz, buntownik, marzyciel. Wykład Justyny Chojnackiej w ramach wydarzeń towarzyszących wystawie „Waldemar Cwenarski. Czułość. Powroty i poszukiwania”
Belgijski malarz i grafik Frans Masereel (1889–1972) był zaangażowanym pacyfistą, humanistą i przenikliwym obserwatorem rzeczywistości. W kilku prostych i wyrazistych liniach potrafił ukazać zarówno piękno zwyczajności, ludzkie namiętności, jak i nierówności społeczne oraz grozę wojny. Choć eksperymentował z malarstwem, jego domeną stała się grafika – przede wszystkim cykle drzeworytów składające się na powieści graficzne. Te nieme, pełne ekspresji opowieści – inspirowane ekspresjonistycznym teatrem, filmem, a także dawnymi żywotami świętych – zdobywały w latach 20. XX w. międzynarodową popularność i były wydawane w ogromnych nakładach. Masereel pozostawił po sobie dzieło, które do dziś zachwyca świeżością i mocą wyrazu. Jego czarno-białe wizje są nie tylko dokumentem epoki, lecz także uniwersalnym głosem w obronie pokoju, wolności i człowieczeństwa.
Wstęp wolny
Miejsce: Pawilon Czterech Kopuł
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz