czwartek, 20 lutego 2020

Angela Schanelec: wnikliwa portrecistka kobiet. Retrospektywa reżyserki w ramach 20. Nowych Horyzontów

Angela Schanelec, laureatka Srebrnego Niedźwiedzia na Berlinale 2019 za film Byłam w domu, ale…, będzie bohaterką jednej z retrospektyw, które znajdą się w programie jubileuszowej edycji Nowych Horyzontów. Na 20. odsłonę wydarzenia zapraszamy od 23 lipca do 2 sierpnia.

Kadr z filmu Byłam w domu, ale ...

Schanelec jest – obok Maren Ade, Christiana Petzolda i Valeski Grisebach – jedną z kluczowych postaci „nowej szkoły berlińskiej”. Formacja, która pojawiła się na mapie niemieckiej kinematografii w latach 90., wpłynęła przez ostatnie dwie dekady na kształt europejskiego i światowego arthouse’u – zarówno poprzez awangardowy język filmowy, jak i celną krytykę społeczną. Radykalny, eksperymentalny styl Angeli Schanelec charakteryzują m.in. długie ujęcia, elipsy i antypsychologiczny styl gry aktorskiej.

Angela Schanelec to przede wszystkim portrecistka kobiet i ich doświadczeń w neoliberalnym społeczeństwie. Wnikliwie przygląda się zmieniającym się rolom społecznym, dylematom i wyzwaniom, jakie stoją przed kobietami w szybko zmieniającym się świecie. A także cenie, jaką płacą one za wolność osobistą i poszerzenie pola działalności.


Jej doświadczenie jako aktorki przejawia się w antypsychologicznym sposobie prowadzenia aktorów i unikalnym, opartym nie na dialogach, lecz na gestach i choreografii, języku filmowym. Świat ulotnych gestów, wahań i niedających się łatwo nazwać emocji, jest pełen sekretów. To kino bardzo wizualne, w którym narracja opiera się na ruchu i obrazach. (Ewa Szabłowska, kuratorka MFF NH).

informacja prasowa

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Szkicownik Stanisława Witkiewicza zabytkiem miesiąca w Muzeum Podlaskim w Białymstoku

Zabytkiem miesiąca w maju jest Szkicownik Stanisława Witkiewicza, Obiekt do końca miesiąca można oglądać w białostockim Ratuszu.  Z tych pra...

Popularne posty