![]() |
Hans-Christoph Rademann, fot. Joanna Stoga |
Motet Singet dem Herrn ein neues Lied Bacha powstał w Lipsku, reprezentuje więc dojrzały okres w twórczości kompozytora. Nie jest wykluczone, że ten przeznaczony na dwa chóry utwór został napisany jako ćwiczenie dla uczniów szkoły działającej przy kościele św. Tomasza, gdzie artysta pełnił funkcję kantora. O tym, jak wysokiej jakości jest to kompozycja, wymownie świadczy reakcja Wolfganga Amadeusa Mozarta, który poznał utwór podczas pobytu w Lipsku w 1789 roku i ocenił go bardzo wysoko. Blaskiem i przepychem cechuje się Bachowskie opracowanie Magnificat. Wersja, która zabrzmi podczas koncertu, jest drugą przygotowaną przez kompozytora i pochodzi z 1733 roku. W obsadzie dzieła znajdują się m.in. kotły, trzy trąbki i cechujący się łagodnym brzmieniem obój miłosny, a chór został podzielony na pięć głosów (a nie na cztery, jak to się zazwyczaj dzieje). Dramatyzm łączy się tu z głęboką duchowością, dając w rezultacie dzieło będące świadectwem ogromnego kunsztu.
![]() |
Dresdner Kammerchor, fot. Joanna Stoga |
Jan Dismas Zelenka przez większą część swojego życia zawodowego związany był z dworem w Dreźnie jako tamtejszy kapelmistrz. Te Deum uwzględnione w programie koncertu jest jednym z dwóch opracowań tego hymnu jego autorstwa, które przetrwały do naszych czasów. Podobnie jak Magnificat Bacha jest to kompozycja przeznaczona na dużą obsadę. Splendoru dodają dziełu cztery trąbki i rozbudowana obsada chóru podzielonego na dwa zespoły. Obaj kompozytorzy znali się i wyrażali się o swojej twórczości z dużym uznaniem.
informacja prasowa
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz