wtorek, 14 kwietnia 2020

O słuchaniu obrazów w Muzeum Narodowym w Warszawie

W ramach "Muzealnych wtorków on-line" Muzeum Narodowe w Warszawie zaprasza na wykład Pawła Bienia pod intrygującym tytułem "O słuchaniu obrazów". 

Poliptyk Zwiastowania z Jednorożcem – część środkowa retabulum, fot. Wikipedia,
warto oglądając posłuchać Magnificat, Mikołaja z Radomia

Fryderyk Chopin do rodziny w Warszawie:
(...) galerię obrazów odwiedziłem powtórnie
z wielkim zainteresowaniem. Gdybym tu mieszkał,
chodziłbym tam co tydzień, gdyż istnieją obrazy,
na których widok zdaje mi się, że słyszę muzykę.
14 listopada 1830 roku

Średniowiecze widziało w muzyce zachętę do rozpustnej zabawy, jak i znakomite narzędzie oddawania chwały Bogu. Ten ambiwalentny stosunek nie przeszkodził jednak wielu artystom, by okrasić swoje sakralne dzieła rozśpiewanymi anielskimi chórami. Z kolei XIX. wieczna moda na salonowe muzykowanie w gronie rodziny i przyjaciół sprawiła, że malarze chętnie portretowali modeli umieszczając w dalszych planach instrumenty muzyczne. W sztuce XX wieku termin awangarda możemy odnieść zarówno do sztuk plastycznych, jak i muzyki. W jaki sposób, w różnych epokach udało się artystom połączyć doznania wzrokowe i język dźwięków?

Wincenty Trojanowski, Lutnista, 1877, fot. ze strony artyzm.com


Jacek Malczewski, Portret siostry artysty Heleny z lutnią, 1906, fot. ze strony Wikimedia Commons

Na stronie Muzeum Narodowego w Warszawie znajdziecie o wiele więcej propozycji obrazów do obejrzenia i sugestii, co można przy okazji posłuchać.

Wykładu można posłuchać TUTAJ

Swoje wiadomości można sprawdzić za pomocą quizu.

informacja prasowa



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Forum Musicum 2016: Ludzki głos – najwspanialszy instrument /relacja z koncertu/

Wyrafinowane piękno muzyki okresu średniowiecza i wczesnego renesansu na wrocławskim festiwalu muzyki dawnej. Zachęcam do lektury relacji z ...

Popularne posty