sobota, 6 lutego 2021

Moritz Moszkowski na płycie Narodowego Forum Muzyki /recenzja/

Kiedy w ubiegłym roku pandemia znacznie ograniczyła liczbę koncertów w Narodowym Forum Muzyki, artyści bynajmniej nie próżnowali, spełniając się m. in. fonograficznie. Swoje premiery miały wówczas płyty zarejestrowane wcześniej, wśród których znalazły się nagrania rzadko prezentowanego, a przecież bardzo interesującego kompozytora - Moritza Moszkowskiego. Ich piękno uwydatnia przy tym znakomita interpretacja zespołu West Side Sinfonietta, w którym główne skrzypce (dosłownie i w przenośni) grają Marcin Danilewski  i Paweł Maślanka.


Śpiewać jak ptak 

Moritz Moszkowski urodził się  23 sierpnia 1854  roku we Wrocławiu (wówczas Breslau), do którego rodzina Moritzów - polskich Żydów - przeniosła się ze śląskiej Pilicy, pragnąc zapewnić dzieciom dostęp do kultury i edukacji. I nie tylko im - matka również pobierała lekcje gry na fortepianie. Rodzina uczestniczyła w koncertach, a w domu się muzykowało. Mały Moritz od małego znakomicie naśladował śpiew ptaków. Był człowiekiem błyskotliwym i dowcipnym. w jego zapiskach przeczytamy, że rozgoryczony faktem, iż urodził się pogodnego dnia sierpniowego (a liczył na tornado, bo to dobrze by brzmiało w biografii), postanowił "zemścić się" grą na fortepianie :-) Studiował w Dreźnie i w Berlinie, okazał się uczniem wybitnym. Niestety, wielogodzinne ćwiczenia i wątłe zdrowie nie pozwoliły mu na częste koncerty, a szkoda, bo wieść niesie, że grał Chopina jak nikt inny. 

W 1873 roku Moszkowski po raz pierwszy z sukcesem wystąpił jako pianista i wkrótce zaczął podróżować po okolicznych miastach, aby zdobyć doświadczenie i ugruntować swoją reputację. Dwa lata później grał już swój koncert fortepianowy na dwóch fortepianach z Franciszkiem Lisztem na poranku przed wybraną publicznością zaproszoną przez samego Liszta.

Moszkowski z powodzeniem podróżował po Europie, ciesząc się opinią wybitnego pianisty koncertowego i genialnego kompozytora, zyskując również uznanie jako dyrygent. W 1884 roku poślubił młodszą siostrę pianistki i kompozytorki Cécile ChaminadeHenriette Chaminade, z którą miał syna Marcela i córkę Sylwię (zmarłą w wieku 16 lat) W połowie lat osiemdziesiątych XIX wieku Moszkowski zaczął cierpieć na neurologiczny problem ręki i stopniowo ograniczał swoją działalność recitalową na rzecz kompozycji, nauczania i dyrygowania. W 1887 został zaproszony do Londynu, gdzie miał okazję zaprezentować wiele swoich utworów orkiestrowych. Tam otrzymał honorowe członkostwo Royal Philharmonic Society . Trzy lata później żona zostawiła go wraz z dziećmi dla poety Ludwiga Fuldy. 

Mimo kłopotów osobistych, znany i zamożny, Moszkowski przeniósł się w 1897 roku do Paryża, gdzie zamieszkał na rue Blanche wraz z córką. W Paryżu szybko zdobył uznanie jako  nauczyciel i zawsze szczodrze poświęcał swój czas początkującym muzykom. Jednakże postępująca choroba sprawiła, że w 1908 roku, w wieku 54 lat, Moszkowski był już samotnikiem. Jego popularność zaczęła maleć, a kariera powoli podupadała. Przestał przyjmować uczniów kompozycji. Ostatnie lata spędził w biedzie, ponieważ sprzedał wszystkie swoje prawa autorskie i całość majątku zainwestował w obligacje i papiery wartościowe niemieckie, polskie i rosyjskie, które z chwilą wybuchu I wojny straciły na wartości. Z pomocą przyszło mu wówczas dwóch jego byłych uczniów: Josef Hofmann i Bernhard Pollack. Kiedy był bardzo chory i zadłużony, jego przyjaciele i wielbiciele zaaranżowali w jego imieniu w Carnegie Hall uroczysty koncert z udziałem piętnastu fortepianów (sic!). Wśród wykonawców byli Ossip Gabrilowitsch , Percy Grainger , Josef Lhévinne , Elly Ney , Wilhelm Backhaus i Harold Bauer , a dyrygował Frank Damrosch. Jednak choroba Moszkowskiego ostatecznie pokonała go - zmarł na raka żołądka 4 marca 1925 roku, zanim dotarły do ​​niego mające go wspomóc fundusze. Zebrane pieniądze zostały przeznaczone na pokrycie kosztów jego pogrzebu. 

Moritz Moszkowski, ok. 1880, fot. Wikipedia


Moszkowski na płycie Narodowego Forum Muzyki


"Moritz Moszkowski" jest debiutancką płytą zespołu West Side Sinfonietta, powstałego niedawno z inicjatywy muzyków NFM Filharmonii Wrocławskiej oraz Orkiestry Symfonicznej Filharmonii w Szczecinie. Prowadzi ją dwóch skrzypków: Marcin Danilewski i Paweł Maślanka, którym towarzyszy kontrabasista Jacek Sosna. 

Jak mówił o płycie w wywiadzie dla Polskiego Radia Marcin Danilewski

- Mamy "Preludium i fugę", gdzie są tylko instrumenty smyczkowe i możemy wsłuchać się w orkiestrę kameralną. Jest "Koncert skrzypcowy C-dur" na dużą orkiestrę symfoniczną z waltorniami i perkusją, a na końcu przedstawiamy słynne "Tańce hiszpańskie" w bardzo okrojonym składzie, a dokładnie w oktecie. 

Marcin Danilewski, foto © Bogusław Boguś Beszłej\
Archiwum Narodowego Forum Muzyki 

Płytę rozpoczyna nastrojowe Preludium i fuga op. 85 na orkiestrę smyczkową. Po nim następuje Koncert skrzypcowy C-dur op. 30, z pięknym występem solowym Danilewskiego, prawdziwego wirtuoza skrzypiec. Na koniec - oczywiście! - zabrzmiały Tańce hiszpańskie op. 12.

- Wszyscy pianiści znają świetnie Moszkowskiego, bo słynął z niesamowitych koncertów fortepianowych na cztery ręce - mówił we wspomnianym wywiadzie Marcin Danilewski. M.in. Tańce hiszpańskie, które mieliśmy przyjemność nagrać, są właśnie tak skomponowane, ale zostały też opracowane na różne inne zespoły. Podobno jest nawet dwanaście różnych opracowań tych tańców z powodu pięknych melodii.    

Gorąco zachęcam do wysłuchania tych pięknych, a zarazem różnorodnych stylistycznie nagrań!

.....................................................................................................................................................

Wykonawcy:
Paweł Maślanka – I skrzypce
Marcin Danilewski – II skrzypce
Artur Tokarek – altówka
Maciej Kłopocki – wiolonczela
Jacek Sosna – kontrabas
Krzysztof Domański – flet
Michał Siciński – klarnet
Mateusz Rożek – fortepian

Czas całkowity: [64'30]

Nagrano w Sali Głównej Narodowego Forum Muzyki im. Witolda Lutosławskiego we Wrocławiu w dniach 27–29 maja 2019 roku.

Reżyseria nagrania, montaż, mastering: Wojciech Marzec, Agnieszka Szczepańczyk (CD Accord)
NFM 67, ACD 273-2

Premiera płyty: 31 lipca 2020

 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Sakura. III Wrocławskie Dni Japońskich Inspiracji

 Z przyjemnością ogłaszamy nadchodzącą III edycję festiwalu Sakura. Wrocławskie Dni Japońskich Inspiracji, która odbędzie się w dniach 9-19 ...

Popularne posty