wtorek, 24 stycznia 2023

NFM I Wystawa prac z kolekcji Rzeźby Polskiej w Orońsku "Fantastyczne zwierzęta" I 3.02-16.04.2023

 W Narodowym Forum Muzyki prezentowane są również wystawy. Tym razem pod hasłem  "Fantastyczne zwierzęta", którą NFM przygotowało wraz z Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku.  Będzie można zobaczyć prace następujących artystów: Magdaleny Abakanowicz, Pawła Althamera, Plamena Bratanowa, Mieczysława Chojnackiego, Bronisława Chromego i wielu innych.


Fantastyczne zwierzęta

Natura jest źródłem cywilizacji, karmi nas i naszą wyobraźnię. Przez długie tysiąclecia jej reguły były naszym porządkiem, jesteśmy zależni od niej i jej zasobów. Teraz jednak dociera do nas, że niemal ją zniszczyliśmy. Tracimy także nasz wewnętrzny świat mitu i wyobraźni. Dawniej myśleliśmy o zwierzętach jako o istotach obdarzonych charakterem, cechami podobnymi do naszych, a nawet duszą. Do dziś są to idee kultywowane przez niektóre ludy i plemiona żyjące blisko natury – pozostałości naturalnego stanu rzeczy. Ślady tego świata odkrywamy w wielu prehistorycznych kulturach, w których zwierzęce kształty zarezerwowane były dla bogów, wyobrażonych jako hybrydy ludzko-animalne. Stare mity zapełnione są podobnymi do zwierząt bohaterami reprezentującymi najdawniejszy świat, który zawładnięty został przez ludzi, ale wysyła jeszcze fauny, byki, łabędzie, by utrzymywać z nami stały kontakt. Ślad tamtych postaci pozostał w bajkach. Ludowa mądrość, historia oralna, powtarzana i zniekształcana przez dziesięciolecia, wytworzyła klasyczne tematy, w których zwierzę, opatrzone wyrazistymi cechami, gra rolę niezbędną do przekazania morału. Baśnie to niekiedy próby wytłumaczenia niezwykłych, dramatycznych zjawisk, zbrodni, głodu i przemocy. Są śladem pradawnych wydarzeń. Czasem zwierzęta to także maski aktorów, bez których nie potrafiono sobie poradzić ze zjawiskami wymykającymi się logice i humanistycznej etyce, zbyt dramatycznymi dla odbiorcy. Świat fantazji jest nam niezbędny, nie tylko w górnolotnej poezji. Nie radzimy sobie bez niego także na co dzień. 

von Rydingsvard Ursula, Ocean Voices, 2011-2012 _ fot. Jan Gaworski

Oczywista antropomorfizacja zwierząt w literaturze, budowanie nowych metafor i posługiwanie się już utrwalonymi to nie tylko bogactwo języka. To kody, bez których nie opowiemy złożonych, nieoczywistych narracji. Nie wyrazimy lęku, nadziei, emocji i wrażeń. Bez tego rodzaju języka słowo pełni podrzędną rolę instrukcji. Zwierzęta wracają w filmach, są na godłach i w ważnych lekturach, niekiedy reprezentują kategorie wzniosłe, innym razem upadłe. Metaforami zwierzęcymi posługujemy się w mowie codziennej, np. sformułowania „zachował się jak zwierzę” używamy, gdy chcemy opisać postępowanie nacechowane dzikością i nieokiełznaniem. Animalistyczna wyobraźnia źle się komponuje ze współczesnością, w której poważana jest skuteczność, przydatność, produktywność. Dlatego usuwamy ją z naszego życia. Pozostaje sztuka – naturalny rezerwat fantastycznych zjawisk, metafor, mitów i baśni. Wyimaginowane zwierzęta to bohaterowie światów niedojrzałych i nienowoczesnych, bez których nasze życie jest jednak niepełne. 

Rzeźba opowiada inaczej niż literatura, pokazuje inaczej niż malarstwo. Na wystawie prezentujemy wymyślone zwierzęta bez kontekstu i tła. Jednostki samotne i obnażone. To bohaterowie wydarci z dawnych, zapomnianych opowieści. Zapraszamy do odtworzenia ich historii, do zrekonstruowania mitów, legend oraz baśni o nich. Bez tej pracy świat fantazji znika.

dr hab. Maciej Aleksandrowicz 

Jarnuszkiewicz Jerzy, Suka, 1957-1992 _ fot. Jan Gaworski

Fantastic Animals

Nature is the source of civilization, as it feeds us and our imagination. For long millennia, its rules have been our order, and we still depend on it and its resources. But now we realize we have almost destroyed it completely. We have also lost our inner world of myth and imagination. In the past, we thought of animals as beings with character, traits similar to our own, and even a soul. To this day, these are the ideas cultivated by some peoples and tribes living close to nature – the residues of the natural state of affairs. We discover traces of this world in many prehistoric cultures, where animal shapes were reserved for gods, imagined as human-animal hybrids. The old myths are filled with animal-like heroes representing the most primeval world that has been taken over by humans, but still sends out fauns, bulls, and swans to keep in constant contact with us. The traces of those characters have remained in fairy tales. Folk wisdom, oral history, repeated and modified for decades, has produced classic themes in which the animal, endowed with distinctive features, plays the role necessary to convey the moral message. Fairy tales are sometimes attempts to explain unusual, dramatic phenomena, crimes, hunger and violence. They are traces of ancient events. Sometimes animals are also actors’ masks, without which it was impossible to cope with phenomena that eluded logic and human ethics, too dramatic for the viewer. The world of fantasy is indispensable to us, not only in high-flying poetry. We can’t do without it on a daily basis.

Althamer Paweł, Ochse, 2018 _ fot. Jan Gaworski
The obvious anthropomorphizing of animals in literature, the construction of new metaphors and the use of established ones are not only the richness of language. These are the codes without which we will not be able to tell complex, non-obvious narratives. We will not express fear, hope, emotions and impressions. Without this kind of language, the word plays the subordinate role of instruction. Animals return in films, on emblems and in important books, sometimes representing sublime categories, sometimes fallen ones. We use animal metaphors in everyday speech, for example, we use the phrase “he acted like an animal” when we want to describe behavior characterized by wildness and unbridled demeanour. Animalistic imagination does not go well with the present, in which efficiency, usefulness and productivity are respected. So we remove it from our lives. What remains is art – a natural reserve of fantastic phenomena, metaphors, myths and fairy tales. Imaginary animals are the heroes of immature and non-modern worlds, without whom our lives are incomplete.
Sculpture tells a story differently than literature, shows it differently than painting. At the exhibition we present imaginary animals without any context or background. Lonely and exposed individuals. They are heroes torn out of old, forgotten stories. We invite you to recreate their history, to reconstruct myths, legends and fairy tales about them. Without this effort, the fantasy world disappears.

Maciej Aleksandrowicz PhD


Abakanowicz Magdalena, Mutant stojący, 1994-1995 _ fot. Jan Gaworski


Fantastyczne zwierzęta
Fantastic Animals


Wystawa prac z kolekcji Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku
Sculpture exhibition from the Centre of Polish Sculpture in Orońsko

3.02.2023–16.04.2023
foyer NFM
Wrocław, plac Wolności 1


Kurator / Curator: Maciej Aleksandrowicz
Współpraca / Cooperation: Stanisław Małecki


Wernisaż exhibition opening:
3 lutego February 2023, 18.00 6 pm
foyer NFM

Artyści:

Magdalena Abakanowicz

Paweł Althamer

Plamen Bratanow

Mieczysław Chojnacki

Bronisław Chromy

Beata Czapska

Anna Dębska

Mitko Dinev

Zbigniew Dudek

Jerzy Jarnuszkiewicz

Jumber Jikia

Anna Kamieńska-Łapińska

Marek Kijewski

Jolanta Kłyszcz de Kentros

Józef Kopczyński

Tadeusz Koper

Michał Leszczyński

Sławomir Lewiński

Władysław Pawlik

Andrzej Pawlowski (Pawłowski)

Adam Procki

Anna Rodzińska-Iwańska

Ursula von Rydingsvard

informacja prasowa

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Sakura. III Wrocławskie Dni Japońskich Inspiracji

 Z przyjemnością ogłaszamy nadchodzącą III edycję festiwalu Sakura. Wrocławskie Dni Japońskich Inspiracji, która odbędzie się w dniach 9-19 ...

Popularne posty