sobota, 18 lutego 2023

Skip Sempé & Wrocławska Orkiestra Barokowa /zapowiedź koncertu/

Po latach do Wrocławia powraca Skip Sempé, amerykański klawesynista, założyciel, a zarazem dyrygent zespołu wykonującego muzykę dawną – Capriccio Stravagante. Podczas koncertu artysta poprowadzi muzyków Wrocławskiej Orkiestry Barokowej w repertuarze zawierającym dzieła dwóch czołowych twórców epoki baroku – Georga Friedricha Händla oraz Johanna Sebastiana Bacha, a także przedstawiciela szkoły mannheimskiej – Franza Xavera Richtera.

Skip Sempe,  fot. Marco Borggreve

Wieczór rozpocznie Suita Pasticcio bazująca na materiale Sonaty G-dur op. 5 nr 4 pióra Georga Friedricha Händla. Sonata ta opublikowana została w 1739 roku w zbiorze siedmiu sonat triowych. Pierwotnie przeznaczona była na dwoje skrzypiec wraz z towarzyszeniem basso continuo, tego wieczoru zabrzmi jednak w wersji orkiestrowej. Poprzedzi niewielkich rozmiarów, choć przejmujące w wyrazie, Grave g-moll przedstawiciela szkoły mannheimskiej – Franza Xavera Richtera. W wykonaniu muzyków zabrzmi także II Suita orkiestrowa h-moll Johanna Sebastiana Bacha. Należy ona do najbardziej znanych i rozpoznawalnych dzieł orkiestrowych baroku. W tym poprzedzonym Uwerturą zbiorze tańców znalazło się także miejsce dla Poloneza. Całość zaś wieńczy krótkie, zwiewne i bardzo popularne Badinerie. Zabrzmi również Sinfonia z kantaty Am Abend aber desselbigen Sabbats BWV 42, którą Bach skomponował na okoliczność celebracji pierwszej niedzieli po Wielkanocy w kwietniu 1725 roku.

Muzyka na wodzie Georga Friedricha Händla to z kolei doskonały przykład utworu pisanego na potrzeby dworu. Kompozycja składa się z trzech suit, utrzymanych odpowiednio w tonacjach: F-dur, D-dur i G-dur. Zarazem, podobnie jak słynna Muzyka ogni sztucznych, idealnie oddaje klimat najwyższej jakości muzyki rozrywkowej baroku. Dzieło to zabrzmiało po raz pierwszy podczas uroczystego rejsu Króla Jerzego I Hanowerskiego po Tamizie w lipcu 1717 roku. Suitę, którą muzycy wykonają tego wieczoru, otwiera dostojna uwertura, poprzedzająca szereg błyskotliwych ustępów tanecznych, m.in. Passepied, Bourrée czy Menuet.

Program:

Händel – Suita Pasticcio (oprac. S. Sempé):

Sonata G-dur op. 5 nr 4, HWV 399 (wersja orkiestrowa): Allegro; Uwertura z serenaty Parnasso in festa HWV 73; Muzyka na wodzie: III Suita G-dur HWV 350: [bez oznaczenia tempa], Rigaudon I, II; Sonata G-dur op. 5 nr 4, HWV 399 (wersja orkiestrowa): III. Passacaile; Muzyka na wodzie: III Suita G-dur HWV 350: Menuet I, II; Sonata G-dur op. 5 nr 4, HWV 399 (wersja orkiestrowa): Gigue, Menuet (Georg Friedrich Händel); Fuga g-moll (Franz Xaver Richter)


J.S. Bach II Suita orkiestrowa h-moll BWV 1067 

***

J.S. Bach Sinfonia z kantaty Am Abend aber desselbigen Sabbats BWV 42 

G.F. Händel Muzyka na wodzie: I Suita F-dur HWV 348

Wykonawcy:

Skip Sempé – klawesyn, prowadzenie

Wrocławska Orkiestra Barokowa

Jarosław Thiel – kierownictwo artystyczne Wrocławskiej Orkiestry Barokowej


Czas trwania: 80 minut

informacja prasowa

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Noc muzeów 2024 w Muzeum Narodowych we Wrocławiu / 18 maja 2024/

 Oprowadzania kuratorskie po wystawach czasowych „Impresje. Młodzi o sztuce dawnej” i „Poszukiwania artystyczne Marka Oberländera” w Muzeum ...

Popularne posty