sobota, 9 września 2023

Pablo Ramirez Gonzalez: Plantifictions - nowa wystawa w Muzeum Współczesnym Wrocław

Muzeum Współczesne Wrocław zaprasza na wystawę Pablo Ramireza Gonzaleza "Plantifictions". Wątkiem przewodnim będzie pokrewieństwo międzygatunkowe. Artysta łączy byty naturalne, organiczne, syntetyczne, zestawia antyczne techniki ceramiczne ze współczesnymi biotechnologiami i włącza je w witalny splot materii. Stawia przy tym pytania o możliwość tworzenia relacji poza ludzką „wyjątkowością”. Wystawa potrwa od 21 września do 31 grudnia 2023 roku.


Słynny aztecki XV-wieczny utwór liryczny rozpoczynający się słowami We only came to sleep / We only came to dream przywołuje obraz współistnienia międzygatunkowego, gdzie poeta nahuatl Tochihuitzin Coyolchiuhqui wskazuje, iż celem naszego życia nie jest wcale sam żywot na ziemi w ludzkim doświadczeniu, ale i symbioza z naturą oraz transformacji w jej biocyklach. Wiersz mógłby stanowić podbudowę do wystawy Plantifictions skupiającej się wokół problemu mezoamerykańskich materializmów w świetle myśli tubylczej i współczesnych kosmologii uwzględniających społeczno-filozoficzne perspektywy istot innych niż ludzkie. Ekspozycja konsekwentnie realizuje ideę odrzucania antropocentryzmu na rzecz znacznie szerszych uwikłań międzygatunkowych takich jak Chthulucen – koncepcja stworzona i opisana przez badaczkę Donnę Haraway i silnie wskazująca na aspekt opowiadania historii i mitu jako elementu równoprawnego z racjonalnym poznaniem. Założenie wystawy Plantifictions możemy zrozumieć w kontekście dość poetyckiego i trudnego do bezpośredniego przetłumaczenia fragmentu pochodzącego z dzieła Haraway Staying with the Trouble: Making Kin in the Chthulucene: 

Ma znaczenie, jakich spraw używamy, by myśleć o innych sprawach; ma znaczenie, jakie historie opowiadamy, by opowiadać o innych historiach; ma znaczenie, jakie węzły wiążemy, jakie myśli myślą myśli, jakie opisy opisują opisy, jakie więzy wiążą więzy. Ma znaczenie, jakie historie tworzą światy, jakie światy tworzą historie. [Haraway 2016, 12].

Pablo Ramírez González Portfolio

Prace Pablo Ramíreza Gonzáleza podążają za tą myślą dekonstruując ametaforyczny dotychczas język i metodologię nauk przyrodniczych i za pomocą języka sztuki realizują potrzebę tworzenia nowych współprac międzygatunkowych, opowieści, fantazji archeologicznych, struktur SF (m.in. science-fiction, speculative-fabulation, science-fact). Plantifictions to przestrzeń, w której rośliny, obiekty, artefakty ceramiczne oraz technologie budują postnaturalne „splątania” na rzecz alternatywnych sposobów narracji o przeszłości, teraźniejszości i przyszłości. Prekursorskim ukłonem w kierunku podmiotowości i krytycznych studiów nad roślinami na gruncie polskim była słynna praca Zdzisława Jurkiewicza W służbie roślin pokazana we Wrocławiu na Międzynarodowym Triennale Rysunku w 1995 roku, pozostawiająca trwały ślad w sztuce polskiej i świadomości lokalnego środowiska oraz odbiorców sztuki. Powracając do teraźniejszości, w której echa roślin wyznaczają nowe sposoby myślenia o bytach więcej-niż-ludzkich, 

Pablo Ramírez González Portfolio

Pablo Ramírez González, finalizujący obecnie pracę doktorską, prezentuje owoc kilkuletnich badań artystycznych płynących z metodologii budowania światów nieopartych na ludzkiej wyjątkowości i kartezjańskim podziale na naturę i kulturę. Artysta łączy byty naturalne, organiczne, syntetyczne, zestawia antyczne techniki ceramiczne ze współczesnymi biotechnologiami i włącza je w witalny splot materii. Odwołując się do historii o niewolnictwie, zawłaszczaniu ziemi, monokulturach, klonowaniu i modyfikacjach genetycznych, Pablo sięga po niespotykane materiały umożliwiające przewodzenie prądu i korzysta z biodanych transformujących audiowizualne środowiska swoich instalacji. W przestrzeni wystawy odbiorca ma sposobność doświadczenia odmiennego współbycia z naturą w ramach struktury, w której mit i nauka operują w tych samych ramach poznawczych.  W Plantifictions nade wszystko wybrzmiewa idea kinship (pokrewieństwa międzygatunkowe) włączająca inne niż organiczne systemy (w tym organizmy mitologiczne, fantastyczne, archeologiczne) i sam palimpsest murów Muzeum Współczesnego, podlegającego „zarastaniu” przez zaimplementowane przez Ramíreza rośliny i rzeźby.

Barranca Negra, InstallationView,2019, fot. materiały prasowe MWW

Wystawa otwiera przestrzeń do namysłu nad możliwymi scenariuszami dekolonialnych przyszłości bazujących na niehierarchicznych relacjach międzygatunkowych oraz komunikacji pomiędzy człowiekiem a podmiotami więcej-niż-ludzkimi (more-than-human). Artysta stawia pytania o możliwość tworzenia relacji poza ludzką „wyjątkowością”. Plantifictions zwraca również uwagę na ograniczenia neokolonialnej logiki, która przenika niemal każdą sferę życia, a jej kwestionowanie pozwala na zastanowienie się, co dziś oznacza bycie człowiekiem w rozumieniu wykraczającym poza eurocentryczną percepcję. 


Pablo Ramirez Gonzalez (Meksyk, 1990) – artysta interdyscyplinarny, badacz. Doktorant w Szkole Doktorskiej Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu im. Eugeniusza Gepperta. W swojej działalności artystycznej skupia się na tworzeniu antyświatów, w których nauka i mitologia przeplatają się, aby przekazać oparte na domyśle fikcyjne obrazy przekraczające granice współczesnej kolonialności, czego efektem są interwencje, dioramy, a także środowiska immersyjne. Transdyscyplinarna sztuka Gonzaleza odnosi się afro- i rdzennego futuryzmu oraz spojrzenia na technologię, materialność i ponadludzką sprawczość.

Kuratorka: Daniela Tagowska

informacja prasowa


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Mariusz Mikołajek o sztuce jako o zastępczym obszarze łaski /wywiad/

Ubecja "aresztowała" jego prace dyplomowe, a tworzenie w trudnych czasach stanu wojennego stało się drogą do wiary. Swoje projekty...

Popularne posty