czwartek, 13 czerwca 2024

Forum Musicum 2024: Władza i muzyka /zapowiedź festiwalu/

 Od 10. do 25 sierpnia odbędzie się kolejna edycja festiwalu Muzyki dawnej: FORUM MUSICUM, której motywem przewodnim będą związki władzy i i muzyki.

Murmur Mori – pieśni wypraw krzyżowych

Tematem pierwszego koncertu w wykonaniu zespołu Murmur Mori staną się pieśni powstałe w okresie wypraw krzyżowych podejmowanych przez średniowiecznych władców mobilizowanych przez Kościół. 

Program:

Walther von der Vogelweide Nu alrest leb ich mir werde 

Anonim Venetian woman's lament (I) 

Marcabru A la fontana del vergier 

Thibaud I de Navarre Seigneurs sachiez qui or ne s’en ira 

Mirkò Virginio Volpe Oltremare 

Rinaldo D'Aquino Gjamai non mi comfortto 

Anonim Venetian woman's lament (II) 

Ryszard Lwie Serce Ja nuns hons pris 

Peirol Quant amors trobèt partit 

Chardon de Croisilles Li departirs de la douce contrée 

Anonim Suspirava una pulcela 

Anonim Aiuta De' vera lus et garçat 

Guiot de Dijon Chanterai por mon corage 

Murmur Mori

Wykonawcy:

Mirkò Virginio Volpe – śpiew, giterna, bębenek obręczowy 

Silvia Kuro – śpiew, kociołki naccaire 

Alessandra Lazzarini – flety poprzeczne 

Matteo Brusa – citola, darabuka, bębenek obręczowy, dzwonki


10.08 sob. 20:00

Wrocław, Ratusz, Sala Wielka

Rynek 1, Wrocław

Jacek Kowalski


Krucjaty: wojna i pieśni – wykład koncertujący

Kolejnego dnia spotkamy się z bardem Jackiem Kowalskim. Opowie on o tego typu utworach, a także zaśpiewa je w polskim tłumaczeniu. 

Wykonawcy:

Jacek Kowalski – słowo, lira średniowieczna, gitara podróżna 

Agnieszka Obst-Chwała – fidel, rebek 

11.08 niedz. 13:00:

NFM, Sala Kameralna

plac Wolności 1, Wrocław

Wersalski balet sztuki

Kolejny koncert opiewać będzie tryumf i chwałę władzy. Spektakl taneczny w wykonaniu Cracovia Danza z towarzyszeniem Royal Baroque Ensemble przeniesie nas na dwór Ludwika XIV sprawującego swoje rządy absolutne w muzyczno-tanecznej oprawie. Wieczorem zaprosimy do wspólnej zabawy, gdyż i podczas tej edycji nie zabraknie tradycyjnej potańcówki. 

Program:

Fragmenty dzieł Jeana-Baptiste'a Lully’ego: Phaëton LWV 61, Alceste LWV 50, Les folies d'Espagne LWV 48, Ballet des Arts LWV 18 


Wykonawcy:

Balet Cracovia Danza: 

Nikoleta Giankaki, Ewelina Keller, Małgorzata Nabrzeska, Anna Szczotka, Georgij Andrejczenko, Maxim Berko, Michał Kępa, Filip Świeczkowski – tancerze 

Romana Agnel – kierownictwo artystyczne Balet Cracovia Danza 

Royal Baroque Ensemble: 

Lilianna Stawarz – klawesyn, prowadzenie, kierownictwo artystyczne Royal Baroque Ensemble 

Agnieszka Mazur, Tytus Wojnowicz – oboje, flety podłużne 

Grzegorz Lalek, Kornelia Korecka – skrzypce  

Natalia Reichert, Marcin Stefaniuk – altówki  

Jakub Kościukiewicz – wiolonczela 

Grzegorz Zimak – kontrabas 

Henryk Kasperczak – teorba 

Jacek Muzioł – kotły, instrumenty perkusyjne 


Romana Agnel – scenariusz i reżyseria  

Romana Agnel, Dariusz Brojek – choreografia oraz choreografie oryginalne z epoki 

Monika Polak-Luścińska, Elżbieta Wójtowicz-Gularowska – kostiumy 


Kupując bilety na obydwa koncerty festiwalowe 17.08.2024 r. – Wersalski balet sztuki oraz Potańcówkę przy muzyce tradycyjnej – uzyskują Państwo 25% rabatu. Promocja jest dostępna jedynie w Kasie NFM i nie łączy się z innymi zniżkami.

17.08 sob. 18:00

Wrocław, Aula NOT

Ars Cantus


Roman de Fauvel – Opowieść o Ośle w dwóch częściach

Przedmiotem trzeciego koncertu będzie upadek i korupcja władzy: wrocławski zespół Ars Cantus zaprezentuje fragmenty czternastowiecznego poematu satyrycznego 𝕽𝖔𝖒𝖆𝖓 𝖉𝖊 𝕱𝖆𝖚𝖛𝖊𝖑 – 𝕺𝖕𝖔𝖜𝖎𝖊𝖘́𝖈𝖎 𝖔 𝕺𝖘́𝖑𝖊, w którym poezja przeplata się z muzyką.

Program:

Roman de Fauvel – Opowieść o Ośle w dwóch częściach (Francja, 1310)   

Część I 

Favellandi vicium – motet 

Mundus a mundicia – motet 

Quare fremuerunt – motet 

Presidentes in thronis / Super cathedram / Ruina – motet 

 

In mari miserie / Manere – motet 

Virtus moritur – conductus 

Floret fex favellea – conductus  

Philippe le Chancelier Clavus pungens – conductus 

Presum, prees: verbum dignum – conductus 

Porchier miex estre ameroie – rondo 

Fauvel nous a fait present / Ja voi douleur avenir / Fauvel: autant m'est si poise – motet 

 

Część II 

Philippe le Chancelier O labilis sortis humane status – conductus 

Carnalitas, luxuria – proza 

Veritas arpie / Johanne – motet 

La mesnie fauveline / J'ai fait nouveletement / Grant despit ai ie – motet 

Douce dame debonaire – ballada 

A touz jours sanz remanoir – rondo 

Je, qui poair seule ai – lai 

Fauvel est mal assegné – rondo 

Philippe de Vitry? Heu, Fortuna subdula / Aman novi probatur exitu / Heu me, tristis est anima mea – motet 

Gaudet Falvellus nimium – conductus 

In hac valle miserie – proza 

Virgines egregie – sekwencja 

En non Dieu, agace, agace – fatras  oraz „sottes chansons” 

Philippe de Vitry? Quoniam secta latronum / Tribum, que non abhorruit / Merito hec partimur – motet 

Maria, virgo virginum / Celi domina / Porchier mieuz estre ameroie – motet 

Bon vin doit / Quant ie le voi / Cis chans veult boire – motet 


Wykonawcy:

Ars Cantus: 

Aleksandra Hanus – śpiew 

Monika Wieczorkowska – śpiew 

Radosław Pachołek – śpiew 

Maciej Gocman – śpiew 

Piotr Karpeta – śpiew 

Agnieszka Obst-Chwała – fidel, rebek 

Tomasz Dobrzański – flet podłużny, douçaine, szałamaja, citola, kierownictwo artystyczne Ars Cantus 

Fryderyk Mizerski – trąbka suwakowa 

Ewa Prawucka – pozytyw organowy 

Robert Gonera – narrator 

24.08 sob. 20:00

Wrocław, Ratusz, Sala Wielka

Rynek 1, Wrocław



Muzyczne poranki dla maluchów w ramach Forum Musicum

Podczas wydarzenia wieńczącego festiwal zaś poznamy bliżej wyjątkowy średniowieczny manifest polityczny – Hystorigraphi aciem mentis Mikołaja z Radomia. Nie zapomnieliśmy też o warsztatach dla najmłodszych..

Centrum Edukacyjne NFM gorąco poleca niedzielne spotkania muzyczne dla najmłodszych. Podczas zajęć wykorzystujemy elementy koncepcji Émile’a Jaques’a-Dalcroze’a, Edwina E. Gordona oraz Veroniki Sherborne. Przez czterdzieści minut intensywnej zabawy przy muzyce granej na żywo – w atmosferze sprzyjającej rozwijaniu wyobraźni muzycznej oraz umiejętności słuchania i rozumienia dźwięków – dzieci wraz z rodzicami będą aktywnie słuchać, śpiewać i improwizować, angażując przy tym niemal wszystkie zmysły. Spora dawka bodźców wywrze dobroczynny wpływ na integrację sensoryczną, koordynację słuchowo-ruchową, koncentrację uwagi, pamięć, świadomość emocji oraz harmonię i płynność ruchów.

Wykonawcy:

Aleksandra Szymańska oraz Klaudia Ligorowska wraz z zaproszonymi gośćmi

25.08 niedz. 10:00

NFM, Sala Czerwona

Tomasz Dobrzański

Dyrektor artystyczny Forum Musicum

informacja prasowa

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Mariusz Mikołajek o sztuce jako o zastępczym obszarze łaski /wywiad/

Ubecja "aresztowała" jego prace dyplomowe, a tworzenie w trudnych czasach stanu wojennego stało się drogą do wiary. Swoje projekty...

Popularne posty