piątek, 21 czerwca 2024

Jej głos. Zakończenie sezonu Chóru NFM /zapowiedź/

 23 czerwca o 16.00 Chór NFM od dyrekcją Lionela Sowa zakończy sezon artystyczny w wielkim stylu, prezentując twórczość polską – dzieła Andrzeja Panufnika, Henryka Mikołaja Góreckiego i Krzysztofa Pendereckiego, a także Hymn to St Cecilia Anglika Benjamina Brittena oraz arcydzieło chóralistyki francuskiej – Le Cantique des cantiques Jeana Yvesa Daniel-Lesura. Utwory łączą trzy postaci kobiece obecne w kulturze chrześcijańskiej: Matka Boża, święta Cecylia, Oblubienica z "Pieśni nad pieśniami".

Chór NFM, fot. Łukasz Rajchert

„Tyś piękniejsza od księżyca, czystsza od gwiazd, jaśniejsza od słońca, Mario!” – śpiewać będą muzycy w otwierającym koncert Song to the Virgin Mary Andrzeja Panufnika. Ta dość prosta maryjna pieśń o melodyce nawiązującej do muzyki ludowej i chorału gregoriańskiego napisana została przez niego na emigracji w efekcie inspiracji polską ludową pobożnością. Zmysłowy obraz kobiety, w tekście utworu Panufnika zaledwie zaznaczony, powróci zaraz potem z całą mocą w polifonicznym, kunsztownym, dwunastogłosowym opracowaniu tekstu biblijnej Pieśni nad pieśniami autorstwa Daniel-Lesura. Ten jednak, cytując w ostatniej części utworu antyfonę Venite, sponsa Christi, będzie starał się skłonić nas do alegorycznej interpretacji przesyconych erotyką starotestamentowych wersetów i odczytania opisywanej przez nie oblubieńczej miłości jako obrazu relacji Chrystus–Kościół. Znacznie prostsze niż u Francuza muzyczne faktury usłyszymy w dziele Henryka Mikołaja Góreckiego Totus Tuus napisanym dla uświetnienia przyjazdu papieża Jana Pawła II do Polski w 1987 roku. Znakomicie pasować będzie do niego łagodny, kontemplacyjny hymn O gloriosa Virginum – dojrzałe dzieło Krzysztofa Pendereckiego.

O ile w Polsce niezwykle rozwinięty jest kult maryjny, o tyle w Anglii szczególną czcią darzona jest święta Cecylia – patronka muzyków. Męczennica ta wyjątkowe znaczenie miała także dla Benjamina Brittena, który przyszedł na świat w dzień jej wspomnienia. Okazja do poświęcenia przez niego utworu świętej pojawiła się, gdy kompozytor zawarł znajomość z poetą W.H. Audenem, którego poprosił o napisanie ody na jej cześć. Wspaniały muzyczny hymn, skomponowany częściowo na statku, którym podczas II wojny światowej Britten odbył niebezpieczną podróż z Nowego Jorku do Liverpoolu, został prawykonany 22 listopada 1942 roku – w dzień jego dwudziestych ósmych urodzin, będący jednocześnie, jak już wspomniano, świętem świętej Cecylii.

Program:

A. Panufnik Song to the Virgin Mary

J.Y. Daniel-Lesur Le Cantique des cantiques (partie solowe: Agata Chodorek, Małgorzata Kątnik, Violetta Wysocka-Marciniak – soprany, Aleksandra Michniewicz, Joanna Rot, Ewelina Wojewoda – alty, Adam Cieślak, Andrzej Górniak, Paweł Zdebski – tenory, Maciej Adamczyk, Dawid Dubec, Michał Pytlewski – basy)

H.M. Górecki Totus Tuus op. 60

K. Penderecki O gloriosa Virginum

B. Britten Hymn to St Cecilia op. 27 (partia solowa: Aleksandra Turalska – sopran)

Wykonawcy:

Lionel Sow – dyrygent

Chór NFM

Czas trwania:

65 minut

informacja prasowa


 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Mariusz Mikołajek o sztuce jako o zastępczym obszarze łaski /wywiad/

Ubecja "aresztowała" jego prace dyplomowe, a tworzenie w trudnych czasach stanu wojennego stało się drogą do wiary. Swoje projekty...

Popularne posty