Temat Narodzin w ubogiej stajence łączy się często z tematem Adoracji Pasterzy oraz Trzech Króli, zwanych niekiedy magami. Pasterze pojawiają się już na wczesnochrześcijańskich przedstawieniach narodzin Chrystusa, np. na sarkofagach. Przyjrzyjmy się, jak różnorodnie bywa przedstawiany.
|
Fra ANGELICO, Adoracja magów, 1423-24, Museo Diocesano, Cortona |
W zbiorach
Zakładu Narodowego im. Ossolińskich znajduje się bogata kolekcja rękopisów,
rysunków i grafik o tematyce
Staro- i Nowotestamentowej. Są to wspaniałe miedzioryty niderlandzkie
oraz rysunki ze zbiorów Muzeum Książąt Lubomirskich, ponadto piękne stare
rękopisy iluminowane oraz całkiem współczesne, jak notatki Romana
Brandstaettera do „Kręgu biblijnego” i „Jezusa z Nazaretu” czy rękopis „Pokłonu
Trzech Króli” Jana Parandowskiego. W Dziale Starych Druków z kolei znajdziemy
wielką obfitość grafik, głównie miedziorytów i drzeworytów, którymi ilustrowano
zarówno Biblie, jak też dzieła o ambicjach naukowych, np. „Physica Sacra” Johanna
Jacoba Scheuchzera.
Pokłon Trzech Króli i Adoracja Pasterzy
Temat Narodzin w ubogiej stajence łączy się często z Adoracją Pasterzy i Trzech Króli, zwanych niekiedy magami. Pasterze pojawiają
się już na wczesnochrześcijańskich przedstawieniach narodzin Chrystusa, np. na
sarkofagach. Występują jako pierwsi reprezentanci wszystkich ludzi, którzy mogą
podziwiać i poświadczyć przyjście na świat Zbawiciela. Natomiast przedstawienie
pokłonu pasterzy powstało pod wpływem pobożności franciszkańskiej (XIV
w.). Opowieść o mędrcach (magach) ze
Wschodu pojawia się w Ewangelii św. Mateusza. Św. Augustyn widział w Trzech
Mędrcach pierwszych pogan, którym objawił się Bóg. Jednocześnie przez odniesienie
do przepowiedni starotestamentowych stają się oni królami. („I pójdą narody do
twojego światła, królowie do blasku twojego wschodu” – Iz 60,3). Pokłon Trzech
Króli stanie się popularnym tematem w sztuce romańskiej i gotyckiej,
rozwiniętym następnie w sztuce późnośredniowiecznej i w baroku (pod wpływem
jasełek). Po ten temat sięgali najwybitniejsi malarze: Leonardo da Vinci,
Sandro Botticelli, Pieter Breughel Starszy, Peter Paul Rubens…
|
Phisica sacra” J.J. Scheuchzera (Augsburg-Ulm 1731/35), ilustracje: Johann Andreas Pfeffel (der Ältere),
Dział Starych Druków ZNiO |
|
|
Znajdujące się w Dziale Starych Druków oprawne
w skórę piękne czterotomowe wydanie (1731/35) „Physica
Sacra” Johanna Jacoba Scheuchzera, zawiera wiele miedziorytów ze scenami Starego
i Nowego Testamentu”, począwszy od Księgi Genesis, na Apokalipsie św. Jana
kończąc, również sceny z życia i Pasji Jezusa Chrystusa. Autor – Johann Jacob
Scheuchzer (1672-1733) – urodzony w Szwajcarii, syn fizyka, studiował matematykę
w Niemczech, po czym wrócił do ojczyzny z tytułem profesora. Jak wielu naukowców jego czasów, odczytał on
biblijną historię Starego Testamentu jako autentyczną, literalną historię Ziemi.
Dał temu wyraz właśnie w łacińsko-niemieckiej publikacji zatytułowanej „Physica
Sacra”(1728). Autorem ilustracji jest
Johann Andreas Pfeffel (der Ältere) (1674-1748). Wszystkie wyobrażone przez niego sceny otacza
rodzaj artystycznej ramy, zawierającej
nie tylko elementy dekoracyjne, ale również figuralne, korespondujące ze
scenami w środku.
|
Phisica sacra” J.J. Scheuchzera (Augsburg-Ulm 1731/35), ilustracje: Johann Andreas Pfeffel (der Ältere) |
Pod każdym takim
obrazem znajduje się zaznaczony fragment Pisma Świętego, do którego grafika
nawiązuje. W scenie Narodzin i Pokłonu
Trzech Króli – podobnie jak w sztuce niderlandzkiej – widać całe bogactwo
obyczajowego tła. Na pierwszym planie – w szopie – Maryja z Dzieciątkiem i św.
Józefem. Chrystus jest źródłem światła, pozostali mają aureole. Jezus w pozycji półsiedzącej (na kufrze
podróżnym pokrytym sianem), czule wpatrzony w Matkę, wyciąga ku Niej rączki. Obok
nich gotuje się w kociołku jakaś strawa. Na drugim planie – solidny
mieszczański dom i postać człowieka niosącego drewno. Trzeci plan – w oddali
grupa jeźdźców – to Trzej Królowie. Całość tworzy nie tylko rodzaj Świętej
Historii, której poszczególne elementy zostają z sobą powiązane, jest to
zarazem obraz niewyidealizowany, lecz w dużej mierze realistyczny – dzięki obyczajowym
smaczkom i zastosowaniu kolorytu lokalnego. Autor pozostaje jednak wierny
tekstowi biblijnemu, o czym świadczą m.in. wyobrażenia kadzidła, mirry i złota
– darów królewskich na ramie obrazu.
|
Adoracja pasterzy, La Sainte Bible, Paryż 1789-1803, Dział Starych Druków ZNiO |
|
Adoracja pasterzy, La Sainte Bible, Paryż 1789-1803, Dział Starych Druków ZNiO |
Zupełnie różne od tego, wyidealizowane ujęcie tematu,
odnajdziemy w innym starodruku – XVIII-wiecznej francuskiej Świętej Biblii (La Sainte Bible). Świętej Rodzinie przedstawionej na
miedziorycie w nieco teatralnych pozach towarzyszą roje aniołków w chmurkach.
Tytułowych pasterzy prawie nie widać, ot, czyjaś głowa z prawej strony, tuż za
św. Józefem. Natomiast w scenie pokłonu Trzech Króli Maryja trzyma na kolanach
Dzieciątko, które błogosławi przybyłych. W progu można dostrzec ciekawskie
twarze sług zajmujących się wielbłądami.
|
Pokłon Trzech Króli. Biblia wydana w Amsterdamie przez Jacoba Pietersza Wachterta w 1643 r., z licznymi miedziorytami, mapami i planem Jerozolimy, Dział Starych Druków ZNiO |
Bliższy XVII-wiecznym grafikom niderlandzkim
jest Pokłon Trzech Króli w tzw. Biblii Amsterdamskiej, wydanej przez Jacoba
Pietersz. Wachtert w 1643, z licznymi miedziorytami, mapami i planem
Jerozolimy. Scena rozgrywa się na pierwszym planie, pośrodku obrazu. Nie ma
stajenki. Maria z Dzieciątkiem siedzi przy ruinie starej budowli, która może
symbolizować synagogę, a wokół Świętej Rodziny i królów z darami widać tłum
ludzi ubranych w XVII-wieczne stroje z epoki. Możemy się domyślać, że
sportretowani zostali prawdziwi mieszczanie, którzy w ten sposób uczestniczą w
Świętej Historii.
|
"Icones. Biblicae Veteris et Novi Testamenti". Norymberga 1680, Dział Starych Druków ZNiO |
Scenę adoracji
pasterzy można odnaleźć w wielu
ujęciach. Jednym z nich jest grafika z "Icones. Biblicae Veteris et Novi Testamenti",
wydanej w Norymberdze w 1680 roku,
z rycinami (miedzioryt z akwafortą) znanego niemieckiego sztycharza Melchiora
Kussela. W centrum sceny znajduje się Matka Boska z
Dzieciątkiem, po lewej św. Józef wskazujący na Narodzonego, z obłoku zaś i w cudownej poświacie widoczne są główki
aniołków. Prawą stronę tej sceny wypełnia grupa pasterzy, którzy klęczą i
nachylają się nad Zbawicielem. Wśród nich dominuje kobieca sylwetka z dzbanem
na głowie i stojący przy niej starzec o lasce. Ich sylwetki dają olbrzymi cień
na ścianie. Trudno właściwie o jednoznaczną interpretację tej sceny. Być może
oznacza ona, że do szopy przybyli wszyscy: starzy i młodzi, kobiety i
mężczyźni. Dotarli tam jakby się zbiegli, z tym, co mieli. Obraz jest nokturnem, stąd gra światła i cienia.
|
Nowy Testament to jest Święta Pana Jezusa Christusa Ewangelia" Kraków, drukował Stanisław Scharffenberger, 1568, Dział Starych Druków ZNiO |
Adoracja Trzech Króli w polskojęzycznym starodruku Nowy Testament to jest Święta Pana Jezusa Christusa Ewangelia",
drukowanym w Krakowie przez Stanisława Scharffenbergera w 1568
roku. Uproszczony drzeworyt ukazuje
Matkę z Dzieciątkiem w architekturze
symbolizującej Nowy Kościół. Trzej królowie ubrani w różne szaty, w tym
czarnoskóry, oznaczają, że cały świat składa pokłon Dzieciątku, a gest
błogosławieństwa oznacza błogosławieństwo całej ludzkości.
|
Breviarum cum callendario Gallico, Kodeks pergaminowy z XIV w. , pisany w języku łacińskim,
Dział Rękopisów, Zakład Narodowy im. Ossolińskich |
Przepiękna miniatura w
brewiarzu z XIV w. przedstawia Matkę Bożą z błogosławiącym Dzieciątkiem
siedzących na tronie. Trzej królowie ubrani w szaty czerwone, niebieskie i
zielone. W bogatej ornamentyce – ptak (gołąb - symbolizuje
Ducha Świętego ) i jeleń (w tradycji
chrześcijańskiej był personifikacją Chrystusa, symbolizując zmartwychwstanie,
czystość i dobroć).
|
Pokłon Trzech Króli, Mszał łaciński, kodeks pergaminowy z XIV w., Dział Rękopisów Zakładu Narodowego im. Ossolińskich |
Pokłon Trzech Króli z Mszału łacińskiego przedstawia wprawdzie Matkę Bożą z Jezusem w
ubogiej stajence, ale zarówno jej wnętrze wyłożone królewską materią, jak
również strój NMP – niebiański – wskazują na idealistyczny charakter
przedstawienia. Kielich, który podaje Dzieciątku pierwszy Król, a które Ono
przyjmuje, jest zarazem kielichem ofiarnym, który w Ogrodzie Oliwnym przyjmuje
od Ojca Jezus Chrystus. Na drugim planie
widoczna góra może być Górą Oliwną. Postać Maryi i Jezusa przenika
światło gwiazdy betlejemskiej.
Pokłon Trzech Króli stał się inspiracją również dla literatury.
Przykładem może być opowiadanie Jana Parandowskiego, którego autograf znajduje się w Dziale Rękopisów.
|
Pokłon Trzech Króli, rękopis Jana Parandowskiego, fragment opowieści, 1943, Dział Rękopisów ZNiO |
|
Już ta niewielka ilość przykładów dowodzi, jak inspirująco potrafi oddziaływać taki temat na różne dziedziny sztuki. A choć temat jest jeden i, wydawałoby się, pozornie prosty i jednoznaczny, to sztuka ujawnia bogactwo przesłania jego jawnych i ukrytych treści, za każdym razem wzbogacając nimi odbiorcę.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz