Stanisław Ożóg, wystawa „Karp faszerowany. Kazimierz – świat zaginiony, Drohobycz – świat odnaleziony”, fot. Barbara Lekarczyk-Cisek |
Pod tytułem
„Karp faszerowany. Kazimierz – świat zaginiony, Drohobycz – świat odnaleziony”
autor prezentuje cztery cykle rysunków powstałych z inspiracji prozą Bruno
Schulza i Szaloma Asza.
„Chciałem
przybliżyć twórczość Szaloma Asza i Bruno Schulza – powiedział Stanisław Ożóg
podczas otwarcia wystawy. Obaj byli Żydami, pisarzami i mieszkańcami
miasteczek, w których przeważała ludność żydowska”.
Pierwszą wystawę artysta
poświęcił Aszowi, mało dziś znanemu autorowi prozaikowi, dramaturgowi i eseiście,
autorowi monografii Kazimierza („Miasteczko”, 1904). W przeciwieństwie do
niego, skromny nauczyciel rysunków, autor „Sklepów cynamonowych” sprawił, że
Drohobycz jest coraz bardziej znany, do czego przyczynił się niemało
organizowany tam co dwa lata Festiwal Schulzowski (obecnie jubileuszowy, piąty
z kolei).
Stanisław Ożóg, wystawa „Karp faszerowany. Kazimierz – świat zaginiony, Drohobycz – świat odnaleziony”, fot. Barbara Lekarczyk-Cisek |
Wystawa
Ożoga była pokazywana w Kazimierzu, Drohobyczu i w Krakowie. Składają się na
nią fragmenty czterech cykli rysunków: pierwszy jest inspirowany postacią Asza,
drugi zawiera ilustracje do opowiadań Schulza („Sklepy cynamonowe”), trzeci
stanowią kolorowe prace inspirowane opowiadaniem Schulza „Druga jesień” (autor
wykonał ich aż 60, ale na wystawie pokazano kilkanaście z nich), czwarty zaś to
autorskie „Skarby, szpargały”.
Stanisław Ożóg, wystawa „Karp faszerowany. Kazimierz – świat zaginiony, Drohobycz – świat odnaleziony”, fot. Barbara Lekarczyk-Cisek |
Przed
naszymi oczami surrealistyczne obrazy, przedstawiające zwierzęco ludzkie
sylwetki, o charakterystycznym, onirycznym klimacie i kolorystyce (np.
„Samotność”, „Wichura”), fantastyczne tematy wzięte wprost z prozy Schulza, ale
twórczo przetworzone, jak np. „Mój ojciec wstępuje do strażaków”: postacie
stąpające po ścieżce wyznaczonej przez olbrzymie wąsy, należące do demonicznej
twarzy w centrum rysunku, tonacja żółci i czerwieni.
Paweł Lemański, fot. Barbara Lekarczyk-Cisek |
W rysunkach
inspirowanych twórczością Asza świat również jest fantastyczny: wielka ryna w
żydowskim meloniku, z pejsami, tytułowy „Karp faszerowany”, zamieszkały przez
ludzkie oblicza, Rabin, Przewoźnik, Widzący… Czarno-biała tonacja,
przypominająca starą fotografię – jakby tego świata już nie było…
Stanisław Ożóg, fot. Barbara Lekarczyk-Cisek |
STANISŁAW OŻÓG, urodzony w 1952 r
W latach 1972-1978 studiował w Hochschule fur Graphik und Buchkunst w Lipsku na wydziale Grafiki Książki. W latach 1978- 1990 pracował jako kierownik artystyczny Krajowej Agencji Wydawniczej w Rzeszowie. Zajmuje się projektowaniem graficznym wydawnictw. Ilustruje bajki dla dzieci, powieści, tomiki poezji. Od 1987 roku bierze udział
w Międzynarodowych Plenerach Ilustratorów.
Zajmuje się również rysunkiem satyrycznym.
W latach 1972-1978 studiował w Hochschule fur Graphik und Buchkunst w Lipsku na wydziale Grafiki Książki. W latach 1978- 1990 pracował jako kierownik artystyczny Krajowej Agencji Wydawniczej w Rzeszowie. Zajmuje się projektowaniem graficznym wydawnictw. Ilustruje bajki dla dzieci, powieści, tomiki poezji. Od 1987 roku bierze udział
w Międzynarodowych Plenerach Ilustratorów.
Zajmuje się również rysunkiem satyrycznym.
Jego erotyki zdobią ekskluzywne
kolekcje porcelany AS Ćmielów oraz są stałym elementem wystroju Muzeum Porcelany jako witraże. Swoje rysunki inspirowane prozą Brunona Schulza wystawiał dwukrotnie (2008,
2010) podczas Międzynarodowego Festiwalu Brunona Schulza w Drohobyczu
oraz w Lwowskiej Galerii Obrazów jak również w Instytucie Polskim w Sofii w
Bułgarii (2011).
Artykuł ukazał się 14 listopada 2012 roku na portalu PIK Wrocław.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz