wtorek, 2 stycznia 2018

Karp faszerowany wyobraźnią – wystawa rysunków Stanisława Ożoga /relacja/

14 listopada 2012 odbył się wernisaż wystawy rysunków Stanisława Ożoga w Centrum Kultury Zamek. Wystawa jest jednym z elementów bogatego programu Festiwalu im. Brunona Schulza we Wrocławiu. 


Stanisław Ożóg, wystawa Karp faszerowany. Kazimierz – świat zaginiony, Drohobycz – świat odnaleziony”,
 fot. Barbara Lekarczyk-Cisek

Pod tytułem „Karp faszerowany. Kazimierz – świat zaginiony, Drohobycz – świat odnaleziony” autor prezentuje cztery cykle rysunków powstałych z inspiracji prozą Bruno Schulza i Szaloma Asza.

„Chciałem przybliżyć twórczość Szaloma Asza i Bruno Schulza – powiedział Stanisław Ożóg podczas otwarcia wystawy. Obaj byli Żydami, pisarzami i mieszkańcami miasteczek, w których przeważała ludność żydowska”. 

Pierwszą wystawę artysta poświęcił Aszowi, mało dziś znanemu autorowi prozaikowi, dramaturgowi i eseiście, autorowi monografii Kazimierza („Miasteczko”, 1904). W przeciwieństwie do niego, skromny nauczyciel rysunków, autor „Sklepów cynamonowych” sprawił, że Drohobycz jest coraz bardziej znany, do czego przyczynił się niemało organizowany tam co dwa lata Festiwal Schulzowski (obecnie jubileuszowy, piąty z kolei).

Stanisław Ożóg, wystawa Karp faszerowany. Kazimierz – świat zaginiony, Drohobycz – świat odnaleziony”,
 fot. Barbara Lekarczyk-Cisek

Wystawa Ożoga była pokazywana w Kazimierzu, Drohobyczu i w Krakowie. Składają się na nią fragmenty czterech cykli rysunków: pierwszy jest inspirowany postacią Asza, drugi zawiera ilustracje do opowiadań Schulza („Sklepy cynamonowe”), trzeci stanowią kolorowe prace inspirowane opowiadaniem Schulza „Druga jesień” (autor wykonał ich aż 60, ale na wystawie pokazano kilkanaście z nich), czwarty zaś to autorskie „Skarby, szpargały”.

Stanisław Ożóg, wystawa Karp faszerowany. Kazimierz – świat zaginiony, Drohobycz – świat odnaleziony”,
 fot. Barbara Lekarczyk-Cisek

Przed naszymi oczami surrealistyczne obrazy, przedstawiające zwierzęco ludzkie sylwetki, o charakterystycznym, onirycznym klimacie i kolorystyce (np. „Samotność”, „Wichura”), fantastyczne tematy wzięte wprost z prozy Schulza, ale twórczo przetworzone, jak np. „Mój ojciec wstępuje do strażaków”: postacie stąpające po ścieżce wyznaczonej przez olbrzymie wąsy, należące do demonicznej twarzy w centrum rysunku, tonacja żółci i czerwieni.

Paweł Lemański, fot. Barbara Lekarczyk-Cisek
W rysunkach inspirowanych twórczością Asza świat również jest fantastyczny: wielka ryna w żydowskim meloniku, z pejsami, tytułowy „Karp faszerowany”, zamieszkały przez ludzkie oblicza, Rabin, Przewoźnik, Widzący… Czarno-biała tonacja, przypominająca starą fotografię – jakby tego świata już nie było…

Klimat refleksji nad światem, którego już nie ma zainicjował solowy koncert klarnecisty Pawła Lemańskiego.



Stanisław Ożóg, fot. Barbara Lekarczyk-Cisek
STANISŁAW OŻÓG, urodzony w 1952 r 
W latach 1972-1978 studiował w Hochschule fur Graphik und Buchkunst w Lipsku na wydziale Grafiki Książki. W latach 1978- 1990 pracował jako kierownik artystyczny Krajowej Agencji Wydawniczej w Rzeszowie. Zajmuje się  projektowaniem graficznym wydawnictw. Ilustruje bajki dla dzieci, powieści, tomiki poezji. Od 1987 roku bierze udział
w Międzynarodowych Plenerach Ilustratorów.
Zajmuje się również rysunkiem satyrycznym.
Jego erotyki zdobią ekskluzywne kolekcje porcelany AS Ćmielów oraz są stałym elementem wystroju  Muzeum Porcelany jako witraże. Swoje rysunki inspirowane prozą Brunona Schulza wystawiał dwukrotnie (2008, 2010) podczas Międzynarodowego Festiwalu Brunona Schulza w Drohobyczu  oraz w Lwowskiej Galerii Obrazów jak również w Instytucie Polskim w Sofii w Bułgarii (2011).


Artykuł ukazał się 14 listopada 2012 roku na portalu PIK Wrocław.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Jubileuszowa Gala Muzyki Poważnej Fryderyk 2024

Od baroku po współczesność, od muzyki kameralnej po symfoniczną i koncertującą, od klasyki muzyki poważnej po lżejsze brzmienia z Ameryki Po...

Popularne posty