Wrocławska
wystawa „Rodzina Brueghlów”, którą możemy oglądać od 23 lipca 2013 roku w Muzeum Miejskim
Wrocławia, prezentuje ponad 121 obrazów i grafik słynnej dynastii malarzy
flamandzkich z XVI, XVII i XVIII wieku.
plakat wystawy |
Cechą
wyróżniającą to malarstwo spośród innych dzieł jest charakterystyczne
połączenie duchowości z życiem codziennym. Szczegółowość i niemal dokumentalny
styl sprawiają, że dzięki temu możemy poznać obyczajowość tamtych
czasów w Niderlandach. Jednocześnie jednak obrazy pełne są tajemniczych szczegółów
– ukrytej symboliki, często trudnej dziś do interpretacji.
Pomysłodawcą
wystawy w takim – rodzinnym, pokoleniowym - ujęciu jest kolekcjoner i dyrektor Global Art.
Exibitions Inc. – Joseph Guttmann, który prezentował już tę ekspozycję w
Izraelu i we Włoszech. Jej cechą charakterystyczną jest fakt, że możemy
zobaczyć obrazy pochodzące głównie z prywatnych kolekcji. Wystawa jest częścią
międzynarodowej inicjatywy, której podmiotami są: Galeria Miejska we Wrocławiu,
Stowarzyszenie Art. For Public z Pragi oraz Fundacja Galerii Miejskiej we
Wrocławiu.
Takiej
ekspozycji jeszcze we Wrocławiu nie było! Dodajmy, że również na świecie,
ponieważ poprzednie wystawy rodziny Breughlów były skromniejsze.
Co możemy
zatem zobaczyć? Otóż ekspozycja zawiera dzieła rodziny Breughlów, począwszy od
Pietera Brueghla Starszego, a na Abrahamie Brueghlu kończąc. Na wystawie
zaprezentowano także obraz Hieronima Boscha, zatytułowany „Siedem grzechów
głównych”, aby pokazać mistrza Pietera Brueghla Starszego, który tworzył swoje dzieła
będąc pod niewątpliwym urokiem fantastycznych, tajemniczych i moralizujących
wizji Boscha. W centrum obrazu przedstawił on wnętrze kuli ziemskiej, gdzie
rozgrywają się sceny obrazujące siedem
grzechów głównych. U góry obrazu widoczny jest Chrystus Ukrzyżowany w otoczeniu
aniołów, u dołu zaś widoczne jest piekło. Tak więc człowiek został zbawiony i
znajduje się przed wyborem między dobrem a złem. Nie ma wątpliwości, co czeka
grzeszników popełniających grzechy pychy, chciwości, nieumiarkowania, zazdrości,
nieczystości, gniewu i lenistwa.
Joachim Patinir, Św. Hieronim w skalistym krajobrazie, fot. Muzeum Miejskie |
Wśród dzieł
Pietera Brueghla Starszego warto zwrócić uwagę na „Zimowy krajobraz z pułapką
na ptaki”, który przedstawia ślizgających się po zamarzniętej rzece ludzi oraz
tytułową pułapkę na ptaki. Wielkość ptactwa, zbliżona do sylwetek ludzkich,
każe interpretować tę scenę jako ostrzeżenie wobec niebezpieczeństwa. Ludzie
zastawiają pułapki na ptaki, ale sami również ponoszą ryzyko nagłej śmierci.
Obok obrazu Pietera wisi jego wersja,
którą namalował Jan Brueghel Młodszy (wnuk), taki był bowiem zwyczaj, że pewne
tematy powielano.
Wśród
prezentowanych płócien zwraca uwagę niewielki rozmiarami , okrągły w swym
kształcie obraz namalowany przez Pietera Brueghla Młodszego – „Pochlebcy”.
Nawiązuje on do słynnego obrazu protoplasty rodu – „Niderlandzkie przysłowia”.
Napis na ramach brzmi: "Jestem otoczony wieloma ludźmi, ponieważ mam dużo
pieniędzy w moim rękawie”. Obraz wypełnia ubrana do pasa w czerwony strój
postać mężczyzny, który sypie pieniądze z rękawa, a w miejscu gdzie znajdują
się tzw. cztery litery, ma otwór, do którego włażą tytułowi pochlebcy. Metafora
udosłowiona.
|
Na wystawie
zobaczymy także liczne alegorie, m.in. „Alegorię czterech żywiołów”, namalowaną
przez Jana Breughla Młodszego we współpracy z Hendrickiem van Balenem. Tego
rodzaju współpraca była powszechną praktyką artystów flamandzkich. Obraz
przedstawia cztery boginie w lesie, otoczone kwiatami, owocami, ptakami,
fragmentami zbroi. Reprezentują one: ogień (Westa), wodę (Amfitryta), powietrze
(Urania) i ziemię (Ceres). Każda bogini znajduje się w otoczeniu
charakterystycznych przedmiotów. Ceres np. opiera się na rogu obfitości,
otaczają ją owoce i warzywa, na ziemi zaś leży rozłupany granat – symbol
płodności ziemi.
Jan Brueghel Młodszy i Frans Francken Młodszy, Madonna z Dzieciątkiem i aniołami w girlandzie kwiatów, fot. Muzeum Miejskie |
Wśród
obrazów rodziny Breughlów znajduje się spora kolekcja dzieł o charakterze
religijnych, często w otoczeniu kwiatów. Wśród nich – „Madonna z Dzieciątkiem i
aniołami w girlandzie kwiatów”, namalowany przez Jana Brueghla Młodszego i
Fransa Franckena Młodszego. Postać Madonny z Dzieciątkiem i aniołami nad Nią
została ujęta w typowo manierystycznym stylu, natomiast ciekawostką jest ujęcie
postaci w girlandzie kwiatów przeplecionych przez otwory kamiennych kartuszy,
wplątane w gałęzie (często bluszcz).
Ambrosius Brueghel, Bukiet w szklanym wazonie |
Wiele
obrazów przedstawia tzw. martwe natury, głównie z kwiatami. Należy do nich
„Monumentalna martwa natura z kwiatami w rzeźbionej wazie” Jana Brueghla
Młodszego. Dzieło powstawało bardzo wolno, ponieważ malarz z pietyzmem
odtwarzał gatunki kwiatów kwitnące w różnych porach roku. Kompozycja zawiera
ponad 70 gatunków różnych kwiatów, co daje wyobrażenie, jak wyglądała praca
malarza.
Wystawa
potrwa do 30 września i z całą pewnością będzie wydarzeniem, jak niegdyś
ekspozycja prac Salvadora Dali.
"Rodzina Brueghlów" - Pułapka na ptaki
Artykuł ukazał się w lipcu 2013 roku na portalu PIK Wrocław.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz