9 lutego 2018 roku odbędzie się
wernisaż wystawy „Świadomość lalki. Teatr form Jadwigi Mydlarskiej-Kowal”,
poświęconej dorobkowi twórczemu jednej z najważniejszych reformatorek polskiego
teatru lalkowego XX wieku. Wystawa potrwa do 22 kwietnia.
materiały Muzeum Śląskiego |
Niekonwencjonalna wyobraźnia i nowatorstwo Jadwigi Mydlarskiej-Kowal
Przedstawienia
lalkowe kojarzone są zwykle z inscenizacjami dla młodej widowni. Jednak
istnieje także „dorosła” odmiana tej formy teatru, równie twórczego oraz angażującego
emocje i intelekt widzów w nie mniejszym stopniu niż teatr dramatyczny. Lalki w
tego rodzaju spektaklach mogą pełnić różne funkcje i stanowić zarówno partnerów
dla „żywego” aktora, jak i zupełnie samodzielne formy.
W
XX wieku zmieniło się rozumienie roli lalek, które zaczęto traktować jako jeden
z możliwych środków ekspresji w spektaklu. Postacią sceniczną obok lalki stał
się także przedmiot podniesiony do funkcji znaku teatralnego. Nie zawsze jednak
z walorami artystycznymi lalek wiązała się dostosowana do potrzeb forma i
konstrukcja, a ich możliwości animacyjne nie zawsze satysfakcjonowały twórców.
Jadwiga
Mydlarska-Kowal należała do tych scenografów, którzy w swoich projektach zaczęli
łączyć plastyczną ekspresję lalek ze zróżnicowaną konstrukcją i mechaniką
dostosowaną do poszczególnych realizacji. W swojej typowej formie lalka
uważana była za obiekt, przy użyciu którego nie sposób przekazać
skomplikowanych przeżyć i emocji. Dzięki pracom Mydlarskiej-Kowal lalkarstwo
stało się sztuką przemawiającą własnym, specyficznym dla tego medium językiem,
a sama lalka przestała być jedynie obiektem poddanym animatorowi, stała się
bytem samodzielnym, mającym możliwość przedstawiania na scenie złożoności
ludzkich losów.
materiały Muzeum Śląskiego |
Artystka związana była z Wrocławskim Teatrem Lalek,
który za sprawą spektakli zrealizowanych w jej scenografii zyskał nowatorski,
niepowtarzalny i zarazem charakterystyczny wyraz. Zajmowała się w nim między
innymi teatrem dla dorosłych, uznawanym za najtrudniejszą z form sztuki
lalkarskiej. Kluczową cechą teatru, którego Mydlarska była
reformatorką, było to, że grano w nim te same spektakle, które wystawiano na
deskach teatrów dramatycznych. Nie był to repertuar specjalny, przystosowany do
możliwości drewnianych kukieł. Artystka wręcz odwróciła ten stan rzeczy: jej lalki
zyskały takie możliwości ekspresji, iż często dobitniej przekazywały idee
zawarte w sztuce, niż mógłby tego dokonać żywy aktor. W okresie, kiedy w
polskich teatrach lalkowych królował tradycyjny repertuar, przeznaczony w większości
dla najmłodszych widzów, we Wrocławiu wystawiano dzieła wymagające niekonwencjonalnej wyobraźni - Goethego, Witkacego,
Szekspira, Kafki, Schulza. W Ryszardzie
III (Wrocławski Teatr Lalek, 1997) na scenie pojawiły się zmechanizowane
głowy, w Burzy (Teatr Animacji,
Poznań, 1997) bezgłowe płaszcze, z których wyłaniały się ręce aktorów. Ta
symbioza lalki z aktorem jest jeszcze jedną cechą, którą odnaleźć można w
twórczości artystki. Nieco inne oblicze Mydlarska ukazywała, projektując
scenografie do przedstawień lalkowych dla dzieci, jednak i tam przenikały
elementy znane z jej „dorosłych” realizacji.
Lalka z "Fausta" J.W. Goethego |
Teatr Lakowy i scenografia dla teatrów dramatycznych
Wystawa
„Świadomość lalki” została podzielona na dwie przestrzenie, z których jedna
pokazuje działania artystki w teatrach lalkowych, druga – jej twórczość
związaną z przedstawieniami na deskach teatrów dramatycznych. Ekspozycja
realizacji lalkowych prezentuje najbardziej znaczące dokonania scenografki w
tej dziedzinie, począwszy od jej pierwszych wystawień we Wrocławskim Teatrze
Lalek, aż do nieukończonego przedstawienia Córka
Króla Mórz.
W części dotyczącej realizacji w teatrach dramatycznych ukazano
drogi kształtowania się koncepcji roli i formy lalki w aktorskim spektaklu teatralnym oraz proces zacierania różnic
pomiędzy żywym aktorem a kukłą na scenie: od Wizyty starszej pani (Teatr im. W. Bogusławskiego, Kalisz, 1994), w
której twarz aktorki pokryto makijażem tworzącym z niej maskę, podobną do tych
noszonych przez lalki w Gyubalu Wahazarze
czy Procesie, aż po Xięgę bałwochwalczą czy Gimpela głupka, w których wprowadzono do
akcji dramatu marionety wzorowane na bohaterach zrealizowanego w teatrze
lalkowym Fausta.
Proces F. Kafki |
Twórczość
Mydlarskiej wymyka się jakimkolwiek próbom jednoznacznego zdefiniowania. Jest
to teatr autorski, niepowtarzalny i pod każdym względem wyjątkowy, także na tle
osiągnięć teatru światowego. Jej scenografie
nigdy nie były tłem czy wizualizacją przekazu zawartego w słowie, ale
niezależnymi światami wynikającymi z tekstu. Niezależnie od formy spektaklu, zawsze
w centrum jej scenicznych wizji był człowiek i pytanie o jego egzystencję oraz
przeznaczenie.
Kuratorką wystawy jest Sylwia Ryś |
Wernisaż odbędzie
się 9 lutego o godz. 18.00, wystawę oglądać będzie można do 22 kwietnia w
budynkach Centrum Scenografii Polskiej oraz stolarni. Dodatkowo w przestrzeni
foyer na poziomie -2 głównego budynku Muzeum Śląskiego stanie instalacja
złożona z lalek grających w spektaklu Akropolis wrocławska.
Szopka.
Informacja prasowa Muzeum Śląskiego, śródtytuły moje.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz