Sztuki wizualne, obrazujące dzieje Izraela, a także żywot Jezusa Chrystusa, powstawały z myślą o kościołach, klasztorach lub prywatnych miejscach kultu. Do czasów soboru trydenckiego (XVI w.) artyści tworzyli w oparciu o źródła biblijne, a także apokryfy oraz średniowieczne adaptacje i interpretacje Świętej Historii. Po soborze dzieła religijne czerpały natchnienie głównie z Pisma Świętego, a jeśli tego nie czyniły, ich autorzy mieli z tego powodu problemy, czego doświadczył m.in. Caravaggio.
Przybicie do Krzyża, Mszał łaciński, XIV w., Dział Rękopisów ZNiO |
Dzięki obrazom osoby nie umiejące czytać poznawały treść Pisma Świętego z obrazów, miniatur, fresków, rzeźb i innych dzieł sztuki. Celem malarstwa religijnego było zatem poznawanie Pisma Świętego, krzewienie wiary, niesienie pociechy duchowej. W czasach współczesnych znajomość Pisma Świętego, jak i ikonografii (czyli tematu i sposobu jego realizacji), wymaga – jak każda dziedzina – studiowania, dla poznania i głębszego zrozumienia. Bez tej wiedzy człowiek porusza się w obszarze architektury i sztuki religijnej zupełnie nieświadom, jakie niesie ona treści. Tak zrodził się cykl artykułów dotyczących Narodzin, życia, Męki i Zmartwychwstania Jezusa Chrystusa.
Droga krzyżowa, Weronika, rycina z serii „Życie i Pasja Jezusa Chrystusa”, wzór: Maerten de Vos (1532-1603), miedzioryt z akwafortą ze zbiorów Gabinetu Grafiki Muzeum Książąt Lubomirskich, ZNiO |
Droga krzyżowa, chusta św. Weroniki
Chrystus skazany na
śmierć odbywa drogę krzyżową na miejsce kaźni. De Vos ilustruje wprawdzie Ewangelię św. Jana, ale
sceny przedstawiona na miedziorycie nie znajdziemy w żadnej ewangelii.
Otóż legenda mówiąca o Weronice, która
otarła twarz Jezusowi w czasie Drogi Krzyżowej, powstała najprawdopodobniej w
średniowieczu i była próbą wytłumaczenia powstania cudownego obrazu. Głosi ona,
że podczas Drogi Krzyżowej do Chrystusa
podeszła jakaś kobieta i wytarła twarz Zbawiciela. Wizerunek został cudownie utrwalony. Grafika przedstawia moment, kiedy Weronika , klęcząc przed Jezusem, pragnie otrzeć mu twarz. Jezus
klęczy pod brzemieniem krzyża, który pomaga Mu nieść Szymon Cyrenejczyk, o którym piszą ewangelie
synoptyczne. Ponadto widać żołnierzy i konnych. Człowiek idący po prawej
stronie dmie w trąbę, podkreślając w ten
sposób wagę dziejących się wydarzeń. Na drugim planie – pięć płaczących kobiet.
Domyślamy się, że w centrum tej grupy znajduje się Matka Boża. W oddali po
prawej widać trzy krzyże .
Scena z Męki Pańskiej C.K. Norwida
|
Z tematem Męki Pańskiej
próbował zmierzyć się także Cyprian Kamil Norwid. Na jego rysunku widzimy
Chrystusa w koronie cierniowej, z udręczoną twarzą i ubranego w pokrwawione
szaty, siedzącego pośrodku grupy postaci: trzech mężczyzn i trzech kobiet. Jedna z kobiet trzyma w ręku płótno, jakby
chciała otrzeć twarz cierpiącego. Pozostali ciasno Go otaczają, jakby chcieli
osłonić od tego, co ma się za chwilę wydarzyć.
Na pierwszym planie tej sceny – ułamana roślinka, lilia, symbol
niewinnej ofiary.
Przybicie do krzyża
Scenę Ukrzyżowania
przedstawiają wszyscy ewangeliści, najobszerniej św. Jan. W tamtych czasach
była to śmierć haniebna i skazywano na nią ludzi nie mających obywatelstwa
rzymskiego. Szczegółowy opis tej sceny odnajdziemy w pismach niemieckiej
mistyczki żyjącej w XVIII w., bł. Anny Katarzyny Emmerich. Jej wizje posłużyły
do przedstawienia „Pasji” – filmu w reż.
Mela Gibsona.
Przybicie do krzyża, rycina z serii „Życie i Pasja Jezusa Chrystusa”, wzór: Maerten de Vos (1532-1603),miedzioryt z akwafortą ze zbiorów Gabinetu Grafiki Muzeum Książąt Lubomirskich, ZNiO |
Na miedziorycie de Vosa
Jezus przybijany jest do krzyża przez czterech siepaczy. Liczba „4” symbolizuje
ludzkość. Jeden z nich podtrzymuje krzyż, pozostali przybijają ręce i nogi
Zbawiciela. Na pierwszym planie: kosz z narzędziami męki Pańskiej (łac. arma Christi) i szata Chrystusa, obok – kilof, łopata i
piła. Na drugim planie, nieco z boku, po prawej stronie - żołnierze, po lewej – członkowie Wysokiej
Rady, konno.
Przybicie do krzyża, Mszał łaciński, XIV w., Dział Rękopisów ZNiO |
Ta sama scena w Mszale
łacińskim rozgrywa się wprawdzie w scenerii średniowiecznej (mury budowli w
tle), ale w szczegółach jest podobnie: czterech oprawców przybija Pana Jezusa
do krzyża, trzech innych gra w kości o Jego szatę, jak w Psalmie 22:
moje
szaty dzielą między siebie
i los rzucają o moją suknię. (Ps 22, 19)
i los rzucają o moją suknię. (Ps 22, 19)
Przybicie do Krzyża, Mszał łaciński, XIV w., Dział Rękopisów ZNiO |
Po prawej - grupa obserwujących, sądząc po szatach, są
to przedstawiciele Sanhedrynu. Sam Chrystus przedstawiony został z nimbem
i perizonium (przepaska biodrowa).
Kolory miniatury są soczyście czerwone, zielone i niebieskie. Pojawia się także
ciemny róż, biel i złoto.
W sztuce
przedromańskiej i romańskiej Chrystus bywa przybity czterema gwoździami. Kanon
ikonograficzny przybicia trzema gwoździami pojawił się ok. 1200 roku. Wcześnie
rozwinął się ich kult. Przepaska, którą ma Chrystus w scenach Ukrzyżowania, nosi nazwę
perizonium – oznacza z greckiego fartuch, przepaskę.
Pierwsze przedstawienia Ukrzyżowania
ukazywały Chrystusa zupełnie odartego z szat, później – w szacie o wyglądzie
tuniki bez rękawów (kolodion), która była powszechnie używana przez mnichów na
Wschodzie. (Nago przedstawił Ukrzyżowanie m.in. Michał Anioł.)
Michał Anioł, Ukrzyżowanie |
Ukrzyżowanie
W tym samym Mszale
znajduje się też scena Ukrzyżowania. Scena ta umieszczana była w mszałach i
sakramentarzach w ściśle określonym miejscu – na początku kanonu, czyli
modlitwy eucharystycznej. Przeistoczenie chleba i wina w Ciało i Krew
Chrystusa ma bowiem związek z Jego
Ofiarą na Golgocie.
Stabat Mater, Mszał łaciński z XIV w., Dział Rękopisów ZNiO |
Stabat Mater, Mszał łaciński z XIV w., Dział Rękopisów ZNiO |
Przedstawienie Ukrzyżowania w przedstawionym Mszale
łacińskim z XIV w. ukazuje Matkę Bożą stojącą pod Krzyżem Syna wraz ze św.
Janem. Ten rodzaj przedstawienia, znany Stabat Mater Dolorosa (Stała Matka
Boleściwa), pochodzi z XIII-wiecznej pieśni Jacopone da Todi. Przedstawiona
miniatura jest też ilustracją słów z Ewangelii św. Jana:
„A obok krzyża
Jezusowego stały: Matka Jego i siostra Matki Jego, Maria, żona Kleofasa, i
Maria Magdalena. Kiedy więc Jezus ujrzał Matkę i stojącego obok Niej
ucznia, którego miłował, rzekł do Matki: «Niewiasto, oto syn Twój».
Następnie rzekł do ucznia: «Oto Matka twoja». I od tej godziny uczeń
wziął Ją do siebie.” (J 19, 25-27)
Ukrzyżowanie, rycina z serii „Życie i Pasja Jezusa Chrystusa”, wzór: Maerten de Vos (1532-1603),miedzioryt ze zbiorów Gabinetu Grafiki Muzeum Książąt Lubomirskich, ZNiO |
Miedzioryt de Vosa
ukazuje opisane przez św. Jana sceny symultanicznie. W centrum obrazu –
Chrystus przybity do krzyża, w koronie cierniowej i z nimbem wokół głowy
opuszczonej na lewe ramię. Nad Nim napis: INRI (Jezus król żydowski). Po obu
bokach Zbawiciela wiszą przywiązani do krzyży dwaj łotrzy: dobry i zły, jeden zwrócony lekko do
Chrystusa, drugi – odwrócony.
Na pierwszym planie po lewej stronie żołnierze
grają w kości o szatę Jezusa. Po prawej grupa kobiet pociesza mdlejącą z żalu
Maryję. Czaszka i kości przedstawiane często w ikonografii w scenach
Ukrzyżowania oznacza, że śmierć została pokonana. Podział na strony – lewą i prawą – również nie jest bez znaczenia. Wiele fragmentów Biblii wskazuje na to, że lewa
strona ma negatywne znaczenie. Mądrość skłania się wyraźnie ku prawej stronie,
głupota – ku lewej (Koh 10,2). Słowa Jezusa o sądzie nad owcami i kozłami
również wskazują na negatywne znaczenie lewej strony. Ci będą potępieni. We
wszystkich ikonograficznych przedstawieniach Sądu Ostatecznego wybrani stoją po
prawicy Boga.
Matthias Grünewald , Ołtarz z Isenheim |
Ukrzyżowanie jest
jednym z tematów najczęściej podejmowanych, i to nie tylko w sztuce określanej
jako religijna. Prawie wszyscy znani malarze podejmowali ten temat, począwszy
od Giotto, Duccio, Dürera, Fra Angelico, Hieronima
Boscha, VELÁZQUEZa, Veronese, a na
Salvadorze Dali kończąc.
Najbardziej poruszająco
przedstawił je Matthias Grünewald (1510-15) na ołtarzu z Isenheim, który był przeznaczony
dla ofiar dżumy, a więc dla ludzi, którym straszliwe cierpienie nie było obce.
Obraz miał im uzmysłowić, że ich
cierpienie nie jest pozbawione sensu.
Zdjęcie z Krzyża
Święty Mateusz tak opisuje wydarzenia po śmierci Chrystusa.
Otóż pod wieczór pewien zamożny człowiek
imieniem
Józef z Arymatei (św.
Łukasz dodaje, że był to człowiek dobry i sprawiedliwy, członek Wysokiej Rady,
który „nie
przystał on na ich uchwałę i postępowanie” i który „oczekiwał królestwa
Bożego”) poprosił Piłata o wydanie ciała
Chrystusa, aby je złożyć w grobie. Następnie owinął ciało płótnem i złożył je w
swoim nowym grobie. W scenach zdjęcia z Krzyża Józefowi pomaga Nikodem, który
przynosi mirrę i aloes w celu namaszczenia ciała. Św. Mateusz wspomina też, że Józefowi
towarzyszyły kobiety: „Maria Magdalena i druga Maria”. Według legendy, Matka Boska po śmierci Syna
nie oddaliła się od krzyża, dlatego pojawia się prawie zawsze na
przedstawieniach zdjęcia z krzyża, podobnie jak św. Jan, ulubiony uczeń Jezusa.
Zdjęcie z krzyża, rycina z serii „Życie i Pasja Jezusa Chrystusa”, wzór: Maerten de Vos (1532-1603),miedzioryt z akwafortą ze zbiorów Gabinetu Grafiki Muzeum Książąt Lubomirskich, ZNiO |
Na rycinie de Vosa
widzimy w centrum martwe ciało Jezusa, które dwaj mężczyźni – starszy i młody –
stojąc na drabinach, z pomocą tkaniny opuszczają z krzyża na ziemię. Po
prawej stronie, przy nogach Zbawiciela stoją Józef z Arymatei, który
podtrzymuje ciało, kobieta (Maria?), Matka Boża trzymająca nogi Syna,
pochylona, jakby chciała ucałować rany. Podtrzymuje ją św. Jan. Po lewej - dwie
kobiety, z których młodsza, klęcząc, całuje zwisającą bezładnie rękę. To
prawdopodobnie Maria Magdalena. U jej stóp leży korona cierniowa i trzy
gwoździe oraz obcęgi. Jak zazwyczaj w przedstawieniach de Vosa – pietyzm
szczegółu, starannie przedstawiony każdy mięsień, mimo że nie widać śladów
męki. Chrystus w aureoli, wygląda jakby zasnął.
Złożenie do Grobu
Złożenie do grobu, rycina z serii „Życie i Pasja Jezusa Chrystusa”, wzór: Maerten de Vos (1532-1603),miedzioryt z akwafortą ze zbiorów Gabinetu Grafiki Muzeum Książąt Lubomirskich, ZNiO |
Kolejna grafika de Vosa
ukazuje złożenie do grobu. Na Wschodzie powszechnie organizowano pochówki w
jaskiniach grobowych i taką widzimy w tle. Natomiast ciało Chrystusa składane
jest w kamiennym sarkofagu, jak to zazwyczaj przedstawiano na Zachodzie.
Widzimy te same postaci, co poprzednio, ale w nogach Zbawiciela stoi Nikodem.na
pierwszym planie - klęczy Maria
Magdalena wpatrzona ze smutkiem i wdzięcznością w Chrystusa. Przy niej misa z gąbką, którą umyto Ciało
Jezusa. Jej postawa to zarazem wskazówka
dla wiernych, jak powinni się zachować wobec tych podniosłych wydarzeń. Na drugim planie - omdlewająca z bólu Matka Boża, którą
pociesza św. Jan i starsza kobieta. Ponadto młoda kobieta całująca rękę
Chrystusa (Maria Salome, św. Marek).
Caravaggio, Złożenie do Grobu |
Od XIII w. w scenie
opłakiwania i złożenia do grobu głównym wątkiem stało się pożegnanie Maryi z
Synem. Najbardziej oryginalne
przedstawienia tego tematu to „Złożenie do Grobu” Caravaggia (1602-1603, Muzeum
Watykańskie, kompozycja kaskadowa), a także obraz Rogiera van der Weydena (1399/1400-1454).
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz