Moją rolą, tak to widzę, jest nie tylko odtworzenie, wyeksponowanie i ożywienie kompozytorskich intencji, ale także w pewnym sensie sięgnięcie do umysłu i świadomości samego kompozytora. Podobnie jak wielki aktor musi w jakiś sposób „stać się” postacią, którą przedstawia, tak ja, kiedy prowadzę dzieła Debussy’ego, czuję się zupełnie inną osobą niż wtedy, gdy dyryguję utworami Czajkowskiego.
Wykonanie przełomowego Kwartetu Debussy’ego w wersji na orkiestrę smyczkową jest prawdopodobnie czymś, co sam Debussy uważałby za niemożliwe. (Większość współczesnych muzyków orkiestrowych pewnie zgodziłaby się z tym stwierdzeniem). Ale według mnie ten nieco radykalny pomysł wydaje się odpowiedni dla dzieła tego kompozytora rewolucjonisty i jestem przekonany, że jemu też by się bardzo spodobał! W porównaniu z brzmieniem czterech instrumentów paleta kolorów, zakres dynamiki i emocjonalna ekspresja orkiestry smyczkowej są znacząco szersze i głębsze, mimo że orkiestra gra oryginalne partie instrumentalne Kwartetu Debussy’ego, z najwyższym szacunkiem dla każdego szczegółu zawartego w partyturze.
Serenada na smyczki to kwintesencja muzycznej inspiracji. Miłość Czajkowskiego do dawnych form i jego uwielbienie dla Mozarta są tutaj oczywiste. Ucieleśnienie idei Czajkowskiego, integrującej transcendentny klasycyzm ze zmysłowymi i emocjonalnymi aspektami jego temperamentu, stanowi mój cel podczas prowadzenia wszystkich dzieł tego kompozytora, zwłaszcza Serenady na smyczki.
Joseph Swensen, tekst zamieszczony w booklecie albumu
Płytę można kupić w Kasie NFM, w księgarni Niskie Łąki oraz online w NFM Shop.
Tytuł: Debussy – Tchaikovsky
Wykonawcy:Joseph Swensen – dyrygent
NFM Orkiestra Leopoldinum
Program:
Claude Debussy (1862–1918)
Kwartet smyczkowy g-moll op. 10 (1893)
(opracowanie na smyczki Joseph Swensen) [25'00]
1. Animé et très décidé 6'25
2. Assez vif et bien rythmé 3'37
3. Andantino, doucement expressif 7'22
4. Très modéré – Très mouvementé 7'23
Piotr Czajkowski (1840–1893)
Serenada na smyczki C-dur op. 48 (1880) [29'48]
5. Pezzo in forma di Sonatina: Andante non troppo
– Allegro moderato 9'46
6. Valse: Moderato 3'44
7. Élégie: Larghetto elegiaco 8'52
8. Finale (Tema russo): Andante. Allegro con spirito 7'11
czas całkowity: [54'56]
Nagrano w Sali Głównej Narodowego Forum Muzyki im. Witolda Lutosławskiego we Wrocławiu w dniach 9–10 stycznia 2019 roku.
Reżyseria nagrania, montaż, mastering: Antoni Grzymała, Agnieszka Szczepańczyk (CD Acord)
NFM 65, ACD 271-2
Premiera płyty: 24 lipca 2020
Patronat medialny: Program II Polskiego Radia
informacja prasowa
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz