Od 17 marca Muzeum Krakowa, oddział w Domu pod Krzyżem, zaprasza na wystawę "W chocholim tańcu", która mierzy się z wizją Wyspiańskiego i realizujących jego dramat artystów teatralnych. Przedstawia w syntezie historię kolejnych reżyserskich interpretacji dramatu i społecznych reakcji na przedstawienia, proponując jednocześnie refleksję nad tym, jak Polacy widzieli i ukazywali samych siebie w „lustrze Wesela”. Wystawie towarzyszyć będą warsztaty, oprowadzania, spacery, wykłady i debaty
Niespełna trzy miesiące po bronowickim weselu Lucjana Rydla i Jadwigi Mikołajczykówny, w listopadzie 1900 roku Stanisław Wyspiański stworzył jego literacką wizję, która 16 marca roku 1901 zyskała swoją teatralną postać sceniczną. Wesele już po prapremierze odczytane zostało jako metafora dziejów polskiego narodu – i tak interpretowane jest po dziś dzień.
Wystawa "W chocholim tańcu" mierzy się z wizją Wyspiańskiego i realizujących jego dramat artystów teatralnych. Przedstawia w syntezie historię kolejnych reżyserskich interpretacji dramatu i społecznych reakcji na przedstawienia, proponując jednocześnie refleksję nad tym, jak Polacy widzieli i ukazywali samych siebie w „lustrze Wesela”.
Zapraszamy w krąg weselnych wyobrażeń. Jak widzowie zareagowali na premierowe przedstawienie w 1901 roku? Co wzruszało ich 116 lat później, gdy spektakl reżyserował Jan Klata? Jak artyści portretowali wspólnoty weselne? Co łączy Stańczyków z przedstawień Andrzeja Wajdy? Jak tańczono chocholi taniec?
Na przestrzeni ostatnich 120 lat Wesele stało się także przestrzenią eksperymentu, w którym mierzyliśmy się z polską tożsamością, relacjami społecznymi, patriotyzmem, zaniedbaniami, lękami i pragnieniami. Wystawa daje wgląd w to, jak pracowali z tymi tematami reżyserzy różnych pokoleń, w odmiennych kontekstach politycznych, m.in. Lidia Zamkow w 1969, Jerzy Grzegorzewski w 1977 czy Michał Zadara w 2006 roku.
Czy potrafimy zobaczyć siebie uśpionych w chocholim tańcu?
Wystawie towarzyszy katalog prezentujący 120-letnie sceniczne dzieje Wesela Stanisława Wyspiańskiego w Polsce. Zgromadzone w publikacji eseje napisane zostały nie tylko z perspektywy historyczno-teatralnej – podejmują również najistotniejsze kwestie polskiej kultury i życia społecznego. Wśród autorów: Piotr Augustyniak, Ewa Benesz, Dorota Buchwald, Piotr Dobrowolski, Jan Klata oraz Wiesław Komasa.
Zapraszamy na wydarzenia towarzyszące otwarciu wystawy:
17 marca (środa)
godz. 15:00 i 17:00 – oprowadzania kuratorskie, w cenie biletu na wystawę (zapisy w COZ: info@muzeumkrakowa.pl, tel. 12 426 50 60)
20 marca (sobota)
godz. 11.00 – oprowadzanie kuratorskie, w cenie biletu na wystawę – Julia Lizurek (zapisy w COZ: info@muzeumkrakowa.pl, tel. 12 4
10:00-14:30 – dziedziniec Domu pod Krzyżem
Performans Pisanie jutra (performer: Bartosz Buława, koncepcja Julia Lizurek)
Czekanie. Przekładanie. Odwlekanie.
Na jutro, na lepszy dzień, czas, porę.
W Weselu Gospodarz odwlekał w czasie mobilizację wojsk, która według przepowiedni Wernyhory miała przynieść narodowi wolność. Zgromadzeni weselnicy czekali na sygnał złotego rogu, który miał zasygnalizować początek niepodległościowego zrywu.
A co my dzisiaj przełożyliśmy na jutro? Ten performans zaczynamy teraz.
21 marca (niedziela)
godz. 11.00 - oprowadzanie kuratorskie, w cenie biletu na wystawę – Karina Janik (zapisy w COZ: info@muzeumkrakowa.pl, tel. 12 426 50 60)
Wystawie towarzyszyć będą warsztaty, oprowadzania, spacery, wykłady i debaty. Szczegóły na stronie www.muzeumkrakowa.pl i w mediach społecznościowych.
Godziny otwarcia wystawy:
w dniach 17-21 marca: 10.00-17.00
w kolejne dni:
wtorek i piątek 10.00-17.00 (po wcześniejszej rezerwacji)
sobota – niedziela 10.00-17.00
informacja prasowa
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz