wtorek, 18 maja 2021

Symbole życia po śmierci. Rzeźba komemoratywna Krzysztofa M. Bednarskiego w MOCAK-u

Od 25 maja 2021 r. Muzeum Sztuki Współczesnej w Krakowie zaprasza na wystawę rzeźb Krzysztofa M. Bednarskiego, dedykowana dwóm niedawno zmarłym wybitnym twórcom – Krzysztofowi Pendereckiemu i Adamowi Zagajewskiemu. 

Wizualizacja sarkofagu Krzysztofa Pendereckiego, 2021, docelowy materiał: marmur kararyjski, granit szwedzki,
docelowa lokalizacja: Panteon Narodowy w kościele św. Piotra i Pawła, Kraków, 
courtesy K.M. Bednarski, Granity Skwara, Warszawa


Autorem poświęconych im rzeźb-sarkofagów w Panteonie Narodowym w kościele św. Apostołów Piotra i Pawła jest Krzysztof M. Bednarski. Ekspozycja w MOCAK-u będzie szerszą prezentacją sztuki komemoratywnej tego artysty.

Współcześnie autorska rzeźba funeralna jest rzadkością. Krzysztof M. Bednarski potrafi przenieść sztukę w kontekst śmierci i specyficznego miejsca eksponowania, jakim jest cmentarz. Artysta odrzuca wyznaczone funkcją formy oraz tradycyjną, przesadnie sentymentalną symbolikę. Stwarza on nowe symbole życia po śmierci, odwołujące się do osobowości zmarłego.

Krzysztof M. Bednarski, Thanatos polski, 1984

Ten rozdział twórczości Krzysztofa M. Bednarskiego otwiera Thanatos polski (1984) – rzeźba zadedykowana zmarłym członkom zespołu Teatru Laboratorium Jerzego Grotowskiego. Przepołowiona łódź ze spopielonym drzewem jest symbolem drogi, przejścia na drugą stronę. Praca powstała w momencie, kiedy twórca nie był jeszcze w stanie podjąć się – mimo licznych próśb i propozycji – tworzenia nagrobków. Dopiero po latach zrozumiał, że najlepsze, co może zrobić dla nieżyjącego przyjaciela, to nagrobek, poprzez który zaprezentuje jego indywidualizm. Od 1992 roku wykonał kilkanaście tego typu realizacji, między innymi dla Krzysztofa Kieślowskiego, Ryszarda Cieślaka, Wojciecha Fangora, Krzysztofa Krauzego i Tomasza Stańki. Każda z nich jest symbolicznym portretem zmarłego, syntezą jego kreatywności. Krzysztof M. Bednarski pokazuje, że dla stworzenia pomnika trwalszego niż ze spiżu ważniejsza od szlachetności materiału – mimo wykorzystania brązu, marmuru czy granitu – jest forma.

Rzeźba na nagrobku Krzysztofa Kieślowskiego, 1997, brąz patynowany, Stare Powązki, Warszawa, fot. R. Sosin

Symbole życia po śmierci. Rzeźba komemoratywna Krzysztofa M. Bednarskiego

Miejsce: Galeria Alfa

Data wystawy: 20.05.2021 - 13.03.2022

Artysta: Krzysztof M. Bednarski

Kurator: Martyna Sobczyk

Partner MOCAK-u

MPK S.A. w Krakowie1

Patron Galerii Re

informacja prasowa,

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

21. MDAG - ostatnie trzy dni festiwalu

Przed nami ostatnie trzy dni 21.edycji Millennium Docs Against Gravity w Dolnośląskim Centrum Filmowym. Czego nie można przegapić w nadchodz...

Popularne posty