16 stycznia 2022 roku w Narodowym Forum Muzyki we Wrocławiu zabrzmi oratorium "Mesjasz" Georga Friedicha Händla w wykonaniu Wrocławskiej Orkiestry Barokowej i solistów.
RIAS Kammerchor / © Matthias Heyde |
Oratorium "Mesjasz" Georga Friedricha Händla należy do największych arcydzieł muzycznych sztuki baroku. Chociaż jego autor był Niemcem, wielką sławę i uznanie zdobył w Anglii, gdzie darzono go wielką estymą. Od momentu prawykonania w 1742 roku w Dublinie "Mesjasz" nigdy nie stracił na popularności. W Narodowym Forum Muzyki utwór ten zabrzmi pod dyrekcją Justina Doyle`a - głównego dyrygenta i dyrektora artystycznego RIAS Kammerchor.
Anglicy mieli wyjątkowe upodobanie do muzyki chóralnej. Ponieważ opery włoskie pomału wychodziły z mody ze względu na niezrozumiały język, Händel wpadł na pomysł pisania utworów chóralnych po angielsku, czym zaskarbił sobie życzliwość zarówno wykonawców, jak i odbiorców. Jego oratoria są pozbawionymi akcji scenicznej odpowiednikami oper. Mesjasz składa się z trzech części.
Angielskie wydanie oratorium "Mesjasz" |
Treścią pierwszej jest nadejście Zbawiciela. W drugiej poznajemy historię jego życia, śmierci i zmartwychwstania, natomiast trzecia jest zapowiedzią zbawienia całej ludzkości. Wiele jest tu odcinków niezmiernie efektownych i mocno zapadających w pamięć słuchacza. W arii The trumpet shall sound, anonsującej Sąd Ostateczny, basowi towarzyszy trąbka, w przeznaczonej dla tego głosu Why do the nations so furiously rage together akompaniament oparty jest na szybkich powtórzeniach dźwięków, gwałtownych skokach interwałowych i melizmatach na słowie rage (szaleć). W innym miejscu słowom opowiadającym o zmartwychwstaniu towarzyszy wznosząca melodia głosu solowego. Najbardziej znanym fragmentem oratorium jest wieńczący drugą jego część chór Alleluja. Kontrast pomiędzy zawołaniami chóru i epizodami utrzymanymi w technice imitacyjnej utrzymują uwagę słuchaczy w napięciu.
Kompozytor w swoich utworach proponował słuchaczom efektowne i niekonwencjonalne jak na tamte czasy fuzje stylistyczne. Ostra rytmika wskazuje na inspiracje muzyką taneczną, z fragmentami tymi sąsiadują jednak kunsztowne odcinki polifoniczne. Komunikatywna, pełna życia, efektowna i optymistyczna muzyka "Mesjasza" sprawia, że dzieło to nadal cieszy się ogromną popularnością.
Wykonawcy:
Justin Doyle – dyrygent
Julia Doyle – sopran
Tim Mead – kontratenor
Thomas Hobbs – tenor
Johannes Weisser – bas
RIAS Kammerchor
Wrocławska Orkiestra Barokowa
Program:
G.F. Händel Mesjasz – oratorium HWV 56
I część
[55']
***
II część
III część
[80']
informacja prasowa
.........................................................................................................................................
Pozdrowienia ze Lwowa dla artystów z Wrocławskiej Orkiestry Barokowej :) Pamiętamy Wasz koncert z października 2021. Ks. Krzysztof Szebla, katedra lwowska.
OdpowiedzUsuńDziękuję - przekażę.
Usuń