wtorek, 11 stycznia 2022

G.F. Händel: "Mesjasz" w Narodowym Forum Muzyki /zapowiedź koncertu/

16 stycznia 2022 roku w Narodowym Forum Muzyki we Wrocławiu zabrzmi oratorium "Mesjasz" Georga Friedicha Händla w wykonaniu Wrocławskiej Orkiestry Barokowej i solistów. 

RIAS Kammerchor / © Matthias Heyde

Oratorium "Mesjasz" Georga Friedricha Händla należy do największych arcydzieł muzycznych sztuki baroku. Chociaż jego autor był Niemcem, wielką sławę i uznanie zdobył w Anglii, gdzie darzono go wielką estymą. Od momentu prawykonania w 1742 roku w Dublinie "Mesjasz" nigdy nie stracił na popularności. W Narodowym Forum Muzyki utwór ten zabrzmi pod dyrekcją Justina Doyle`a -  głównego dyrygenta i dyrektora artystycznego RIAS Kammerchor.

Anglicy mieli wyjątkowe upodobanie do muzyki chóralnej. Ponieważ opery włoskie pomału wychodziły z mody ze względu na niezrozumiały język, Händel wpadł na pomysł pisania utworów chóralnych po angielsku, czym zaskarbił sobie życzliwość zarówno wykonawców, jak i odbiorców. Jego oratoria są pozbawionymi akcji scenicznej odpowiednikami oper. Mesjasz składa się z trzech części. 

Angielskie wydanie oratorium "Mesjasz"

Treścią pierwszej jest nadejście Zbawiciela. W drugiej poznajemy historię jego życia, śmierci i zmartwychwstania, natomiast trzecia jest zapowiedzią zbawienia całej ludzkości. Wiele jest tu odcinków niezmiernie efektownych i mocno zapadających w pamięć słuchacza. W arii The trumpet shall sound, anonsującej Sąd Ostateczny, basowi towarzyszy trąbka, w przeznaczonej dla tego głosu Why do the nations so furiously rage together akompaniament oparty jest na szybkich powtórzeniach dźwięków, gwałtownych skokach interwałowych i melizmatach na słowie rage (szaleć). W innym miejscu słowom opowiadającym o zmartwychwstaniu towarzyszy wznosząca melodia głosu solowego. Najbardziej znanym fragmentem oratorium jest wieńczący drugą jego część chór Alleluja. Kontrast pomiędzy zawołaniami chóru i epizodami utrzymanymi w technice imitacyjnej utrzymują uwagę słuchaczy w napięciu.

Kompozytor w swoich utworach proponował słuchaczom efektowne i niekonwencjonalne jak na tamte czasy fuzje stylistyczne. Ostra rytmika wskazuje na inspiracje muzyką taneczną, z fragmentami tymi sąsiadują jednak kunsztowne odcinki polifoniczne. Komunikatywna, pełna życia, efektowna i optymistyczna muzyka "Mesjasza" sprawia, że dzieło to nadal cieszy się ogromną popularnością.

Wykonawcy:

Justin Doyle – dyrygent

Julia Doyle – sopran

Tim Mead – kontratenor

Thomas Hobbs – tenor

Johannes Weisser – bas

RIAS Kammerchor

Wrocławska Orkiestra Barokowa

Program:

G.F. Händel Mesjasz – oratorium HWV 56


I część

[55']

***

II część

III część

[80']

informacja prasowa

.........................................................................................................................................

Relację z koncertu oratorium "Mesjasz" G.F. Händla w 2016 roku  znajdziecie pod tym linkiem.

2 komentarze:

  1. Pozdrowienia ze Lwowa dla artystów z Wrocławskiej Orkiestry Barokowej :) Pamiętamy Wasz koncert z października 2021. Ks. Krzysztof Szebla, katedra lwowska.

    OdpowiedzUsuń

NFM I Rezonanse Sztuki XV - SOLO I W DUECIE l 15.11.2024–23.02.2025

29.listopada.2024 o godz. 17.30  w foyer NFM odbędzie się wernisaż wystawy Rezonanse Sztuki XV - SOLO I W DUECIE. Wielogłos Artystycznych Po...

Popularne posty