czwartek, 11 kwietnia 2024

"Wiosna": A. Copland i R. Schumann w Narodowym Forum Muzyki /zapowiedź koncertu/

12 kwietnia o 19.00 w Narodowym Forum Muzyki wystąpi światowej sławy pianista i dyrygent - Christian Zacharias, znakomity interpretator muzyki Wolfganga Amadeusa Mozarta, Ludwiga van Beethovena i Roberta Schumanna. Dzieła ostatniego z tych kompozytorów znalazły się w programie występu artysty z NFM Filharmonią Wrocławską. 

Christian Zacharias, Auditorium Giovanni Agnelli, Lingotto, 2008,
 Orchestra da camera di Losanna, źródło: Wikipedia

Swoją karierę rozpoczął jako pianista, nieco później zaczął zajmować się dyrygowaniem. Od początku artystycznej drogi współpracuje z czołowymi orkiestrami świata, znanymi dyrygentami, zdobywając liczne nagrody i realizując wiele cenionych nagrań.

Od sezonu 2017/2018 Christian Zacharias pełni funkcję głównego dyrygenta gościnnego w Orquesta y Coro de la Comunidad de Madrid, prezentując m. in. muzykę Roberta Schumanna, która pojawiają się także w jego kolejnych programach w Tuluzie, Madrycie, Gävle i Barcelonie. W sezonie 2018/19 Zacharias kontynuował swoją współpracę z English Chamber Orchestra, Gothenburg Symphony Orchestra i Saint Paul Chamber Orchestra, ale koncertował także w międzynarodowych ośrodkach muzycznych w Paryżu, Lyonie, Moskwie i w Elbphilharmonie w Hamburgu. W tym sezonie prezentował głównie klasyczne utwory Wolfganga Amadeusa Mozarta, Ludwiga van Beethovena, Josepha Haydna oraz utwory Arnold Schönberga i Antona Brucknera. Mozartowskim programem zabłysnął podczas Mostly Mozart Festival w Nowym Jorku, w 2018 roku.

Jako dyrektor artystyczny i dyrygent Orchestre de Chambre de Lausanne (2000-2013), dokonał licznych nagrań, które zdobyły powszechne uznanie międzynarodowej krytyki. Na uwagę zasługuje zwłaszcza kompletny cykl koncertów fortepianowych Wolfganga Amadeusa Mozarta, który zdobył prestiżowe nagrody Diapason d’Or, Choc du Monde de la Musique i nagrodę ECHO Klassik.

Artysta regularnie prowadzi też przedstawienia operowe, sięgając m.in. po dzieła Wolfganga Amadeusa Mozarta, Jacques’a Offenbacha, czy Otto Nicolaia, którego "Wesołe kumoszki z Windsoru", zrealizowane w Opéra Royal de Wallonie w Liège zostały wyróżnione Prix de l´Europe Francophone 2014/2015. 

(na podst. inf. ze strony Filharmonii Poznańskiej)

NFM Filharmonia Wrocławska / fot. Łukasz Rajchert

Barwna suita z baletu Appalachian Spring Aarona Coplanda, która otworzy koncert, należy do grupy trzech tak zwanych „baletów kowbojskich” tego artysty (pozostałe to Rodeo i Billy the Kid). Dzieło to zostało zamówione przez sławną tancerkę Marthę Graham, a prawykonanie odbyło się w Waszyngtonie w 1944 roku. Treścią baletu są perypetie młodej pary osadników, rozgrywające się właśnie w okresie wiosny. Błyskotliwie orkiestrowana suita szybko zyskała dużą popularność i należy obecnie do najchętniej wykonywanych z repertuaru amerykańskiego kompozytora. Z kolei Konzertstück G-dur Roberta Schumanna to utwór napisany we wrześniu 1849 roku. Składa się z dwóch odcinków – utrzymanej w powolnym tempie introdukcji i dynamicznej części zasadniczej. Jako pierwsza wykonała go w Lipsku w lutym 1850 roku Clara – żona twórcy, znakomita kompozytorka i pianistka.

Drugą część koncertu wypełni w całości Symfonia B-dur „Wiosenna” Schumanna. Powstała ona bardzo szybko, kompozytor pracował nad nią bowiem tylko dwa miesiące, w styczniu i lutym 1842 roku. Prawykonanie odbyło się już w marcu tego samego roku w Lipsku pod batutą Felixa Mendelssohna Bartholdy’ego. Do tej pory Schumann znano głównie ze względu na jego kompozycje fortepianowe. Do napisania większego utworu na orkiestrę namówiła go żona. Co ciekawe, chociaż artysta w liście do przyjaciela opisywał ze szczegółami, z czym kojarzą mu się konkretne fragmenty w partyturze, to wszelkie „wiosenne” asocjacje przyszły mu do głowy już po ukończeniu dzieła! Kompozytor planował nawet nadanie poszczególnym ogniwom programowych tytułów ("Początek wiosny", "Wieczór", "Wesołe zabawy" i "Wiosna w pełnym rozkwicie"), ale wycofał się z tego pomysłu, pozostawiając słuchaczowi wybór co do tego, w jaki sposób powinien zinterpretować on poszczególne fragmenty.

Program:

A. Copland Appalachian Spring – suita

R. Schumann Konzertstück G-dur na fortepian i orkiestrę op. 92

***

R. Schumann I Symfonia B-dur op. 38 „Wiosenna”

Wykonawcy:

Christian Zacharias – fortepian, dyrygent

NFM Filharmonia Wrocławska

informacja prasowa

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Szkicownik Stanisława Witkiewicza zabytkiem miesiąca w Muzeum Podlaskim w Białymstoku

Zabytkiem miesiąca w maju jest Szkicownik Stanisława Witkiewicza, Obiekt do końca miesiąca można oglądać w białostockim Ratuszu.  Z tych pra...

Popularne posty