Nadchodzący tydzień w Muzeum Narodowym we Wrocławiu przyniesie ciekawe wydarzenia towarzyszące wystawie „Kimono jako doświadczenie. Język sztuki Joanny Hawrot”, wśród nich wykład o sztuce noszenia kimon, oprowadzenie kuratorskie z tłumaczeniem na polski język migowy czy warsztaty tańca intuicyjnego dla dorosłych. Muzeum Etnograficzne zaprasza na oprowadzanie kuratorskie po wystawie „Aśka Borof. Powszednie misterium”. Zaś w Pawilonie Czterech Kopuł Muzeum Sztuki Współczesnej zaplanowano oprowadzenie kuratorskie po wystawie „Maria Pinińska-Bereś”.
Wystawa w MNWr. "Kimono jako doświadczenie", fot. Wojciech Rogowicz |
Muzeum Narodowe we Wrocławiu
17.07, g. 12:00 i 14:00
Jak się nosi samuraj? – zajęcia edukacyjne dla dzieci w wieku 6–12 lat w ramach cyklu „Wakacje z Orientem”, prowadzenie: Karolina Rzepka
Samuraje są uznawani za jednych z najlepszych wojowników na świecie, do czego z pewnością przyczyniła się ich wyjątkowa zbroja. Na zajęciach poznamy, z jakich elementów się składa, a w trakcie działań plastycznych stworzymy własne maski samurajów.
Bilety w cenie 5 zł
Zapisy: edukacja@mnwr.pl, 71 372 51 48
Miejsce: Muzeum Narodowe we Wrocławiu
19.07, g. 12:00 i 14:00
O smokach raz jeszcze – zajęcia edukacyjne dla dzieci w wieku 6–12 lat w ramach cyklu „Wakacje z Orientem”, prowadzenie: Karolina Rzepka
Czy w muzeum ukrywają się smoki? Sprawdźmy to! Wyruszymy w podróż tropem tych fascynujących stworów. Porozmawiamy o ich niezwykłych zdolnościach i zastanowimy się, czy wszędzie na świecie smoki wyglądają i symbolizują to samo.
Bilety w cenie 5 zł
Zapisy: edukacja@mnwr.pl, 71 372 51 48
Miejsce: Muzeum Narodowe we Wrocławiu
20.07, g. 13:00
„Poszukiwania artystyczne Marka Oberländera” – oprowadzanie kuratorskie. Prowadzenie: Justyna Chojnacka
Przekazany w kwietniu 2022 roku dar Haliny Pfeffer-Oberländer dla Muzeum Narodowego we Wrocławiu jest doskonałą okazją do prześledzenia skomplikowanej i różnorodnej drogi artystycznej jej męża, Marka Oberländera. Starannie wyselekcjonowane prace, z liczącego blisko 500 obiektów przekazu, pozwolą przeanalizować twórcze niepokoje artysty, skutkujące niezliczoną liczbą rysunków – studiów nad formą, kolorem, motywem.
Wstęp z biletem na wystawę czasową
Zapisy: edukacja@mnwr.pl, 71 372 51 48
Miejsce: Muzeum Narodowe we Wrocławiu
21.07, g. 12:00
Kimono jako dzieło sztuki. Wykład Barbary Przerwy towarzyszący wystawie „Kimono jako doświadczenie. Język sztuki Joanny Hawrot”
Sztuka noszenia kimon ma bogatą i długą tradycję. Dobór kolorów tkanin czy motywów dekoracyjnych była i jest nadal podporządkowana porom roku i wysmakowanej estetyce japońskiej. Zapraszamy w podróż pełną ekskluzywnych jedwabi, pięknych kwiatów i motyli. Podczas wykładu zostaną omówione zasady zdobienia i noszenia kimon, a sama prelegentka podzieli się doświadczeniami noszenia oryginalnego kimona ślubnego.
Wstęp wolny
Miejsce: Muzeum Narodowe we Wrocławiu, s. 116
21.07, g. 13:00
„Kimono jako doświadczenie. Język sztuki Joanny Hawrot” – oprowadzanie kuratorskie z tłumaczeniem na polski język migowy, prowadzenie: Dorota Róż-Mielecka
Spotkanie poświęcone polskiej projektantce, kostiumografce i artystce wizualnej Joannie Hawrot, która tak mówi o wrocławskiej prezentacji: „Wystawa jest próbą połączenia odmiennych estetycznie światów, artystów i opowieści. To rodzaj autorskiego eksperymentu oparty na dwóch dekadach moich artystycznych doświadczeń. Kluczowa jest tu opowieść, dla której wybrałam zaprojektowaną przez siebie formę kimona wraz z wariacjami wokół niej. To moje narracyjne „pars pro toto”. Kimono staje się narzędziem, które wprowadza dialog, daje do myślenia, tworzy nowe połączenia”.
Wstęp z biletem na wystawę czasową
Zapisy: edukacja@mnwr.pl, 71 372 51 48
Miejsce: Muzeum Narodowe we Wrocławiu
21.07, g. 17:00
Poruszając materię – warsztaty tańca intuicyjnego w ramach cyklu „Plastyka tańca”, prowadzenie: Barbara Przerwa. Wydarzenie towarzyszące wystawie „Kimono jako doświadczenie. Język sztuki Joanny Hawrot”
Na wystawie Joanny Hawrot, uznanej polskiej projektantki, kostiumografki i artystki wizualnej, czeka nas uczta dla oczu. Na 370 metrach kwadratowych, wśród scenografii złożonej z 1800 metrów tkaniny zostały zaprezentowane autorskie kolekcje kimon zainspirowanych pracami wybranych artystów: Maurycegon Gomulickiego, Soni Hensler, Angeliki Markul, Wojciecha Ireneusza Sobczyka i Honzy Zamojskiego.
Poruszy nas wspaniała kolorystyka, bogate desenie i zaskakujące zestawienia motywów dekoracyjnych. Zapraszamy do tańca intuicyjnego swobodnej improwizacji wypływającej z zachwytu pięknem kimon.
Bilety w cenie 10 zł
Zapisy: edukacja@mnwr.pl, 71 372 51 48
Miejsce: Muzeum Narodowe we Wrocławiu
Aśka Borof, Koszula. Odłam. Źdźbło, haft, szycie, 2021, fot. Barbara Lekarczyk-Cisek |
Muzeum Etnograficzne
16.07, g. 12:00
Makatka malowana z łabądkiem, jeziorem, sarenką i baletnicą – wakacyjne warsztaty dla dzieci w wieku 6–12 lat, prowadzenie: Olga Budzan
Makatki malowane na płótnie obok papierowych kwiatów i wycinanek stanowiły ozdobę izby. Dziś są już niezwykle rzadko spotykane. Makatki malowano najpiękniej jak się dało. Pojawiały się na nich aniołki, kwiaty w pełnym rozkwicie, jeziora, sarny, baletnice. Malowano je na dużych, podłużnych kawałkach płótna, zaś by przyśpieszyć prace, używano szablonów. Podczas warsztatów będzie można przyjrzeć się makatkom namalowanym przez Aśkę Borof i dawnym makatkom tworzonym przez artystów amatorów, a także stworzyć własną pracę na płótnie.
Bilety w cenie 5 zł
Zapisy: edukacja@muzeumetnograficzne.pl lub 71 344 33 13
Miejsce: Muzeum Etnograficzne
18.07, g. 12:00
Etnoeksperymenty. Magiczny ogród – wakacyjne warsztaty dla dzieci w wieku 6–12 lat, prowadzenie: Anna Frania
Letni ogród kusi kolorami, obfitością i mnogością roślin. Czy uda nam się zatrzymać ten czas, malując roślinami? Poeksperymentujmy! Dawniej poszukiwano barwników i pigmentów w najbliższym otoczeniu, wykorzystując na przykład rośliny czy minerały do barwienia i malowania. Na warsztatach każdy będzie mógł stworzyć własne botaniczne (i nie tylko!) farby, by zatrzymać barwy lata we własnym magicznym ogrodzie.
Bilety w cenie 5 zł
Zapisy: edukacja@muzeumetnograficzne.pl lub 71 344 33 13
Miejsce: Muzeum Etnograficzne
20.07, g. 15:00
„Aśka Borof. Powszednie misterium” – oprowadzanie kuratorskie, prowadzenie: Olga Budzan
Prace Aśki Borof wykonane są tradycyjnymi technikami takimi jak haft, malarstwo na szkle czy wycinanka. Tematyka poruszana przez artystkę to życie ludzkie od narodzin aż do śmierci oraz przesądy, wierzenia i marzenia w świecie, w którym religia przeplata się z magią. Prace artystki odwołują się także do pierwotnego sensu sztuki – mediacji. Poprzez sztukę, obiekty wotywne artystka prosi o zdrowie dla siebie i najbliższych. Przygląda się pięknu katolickiego rytu bez uprzedzeń, a przecież najtrudniej dostrzec piękno w tym, co bliskie i codzienne. Aśka Borof niczym etnografka dokumentuje też przemijające piękno Górek Zachodnich, dzielnicy Gdańska, w której mieszka i pracuje.
Wstęp z biletem na wystawę czasową
Miejsce: Muzeum Etnograficzne
Wystawa Maria Pinińska-Bereś, fot. Magdalena Lorek |
Pawilon Czterech Kopuł Muzeum Sztuki Współczesnej
16.07, g. 11:00
Czemu tu jest tak biało? – wakacyjne warsztaty dla dzieci w wieku 6–10 lat w ramach cyklu „Lato w Pawilonie: Kolory lata”, prowadzenie: Justyna Oleksy
Białe podłogi, białe ściany, schody też białe. Czy ta biel w muzeum to jakiś kaprys? Czy to po to, żebyśmy ciągle mrużyli oczy jak pod słońce? Co by się stało, gdyby ściany w muzeum miały inny kolor? A nawet wiele kolorów? Może nie będziemy od razu przemalowywać w muzeum ścian, ale poeksperymentujemy z tym, jak tło zmienia odbiór danego obrazu i jak otoczenie wpływa na rzeźbę.
Bilety w cenie 5 zł
Zapisy: edukacja.pawilon@mnwr.pl lub tel. 71 712 71 81
Miejsce: Pawilon Czterech Kopuł
20.07, g. 11:00
„Maria Pinińska-Bereś” – oprowadzanie kuratorskie, prowadzenie Małgorzata Micuła
Pierwsza od ponad dwudziestu lat wielka monograficzna wystawa słynnej artystki współczesnej. Maria Pinińska-Bereś (1931–1999) uznawana jest za jedną z najbardziej wyjątkowych postaci polskiej sztuki XX w. Jej twórczość eksplorowała sferę kobiecości i kobiecego erotyzmu, ich społeczno-polityczne uwikłania, a także relacje ze światem natury. Na wystawie pokazany został szeroki wybór prac powstałych od lat 50. do końca minionego stulecia, w tym najważniejsze rzeźby i performanse. W Pawilonie Czterech Kopuł to już kolejna retrospektywna ekspozycja, której bohaterką jest znakomita polska artystka.
Wstęp z biletem na wystawę czasową
Miejsce: Pawilon Czterech Kopuł
20.07, g. 12:00
Z importu, podszeptu intuicji, po rewizji. Polskie genealogie feminizmu – wykład online dr Joanny Sierackiej w ramach wydarzeń towarzyszących wystawie „Maria Pinińska-Bereś”
Maria Pinińska-Bereś często jest określana jako pionierka sztuki feministycznej w Polsce, która swoją twórczością intuicyjnie wyprzedziła drugą falę feminizmu, nieobecną w kraju nad Wisłą. Ta interpretacja jest osadzona w pewnych wyobrażeniach na temat genealogii polskiego feminizmu, składających się na jego mit założycielski. Mit ów powstał w czasie transformacji ustrojowej, a obecnie jest przedmiotem gorących sporów. Czy feminizm to produkt importowany z Zachodu? Czy Polki to z natury silne, niezależne kobiety, które nie potrzebują ruchu kobiecego? Czy w Polsce Ludowej panował matriarchat? O co chodzi z tą drugą falą? I wreszcie: czy historię feminizmu w Polsce należy wyrzucić do kosza i opowiedzieć na nowo? Wykład, poświęcony sporom o feministyczne genealogie, będzie stanowił próbę odpowiedzi na te i inne pytania.
Spotkanie online
Udział bezpłatny
Link do wydarzenia dostępny na stronie mnwr.pl
informacja prasowa
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz