wtorek, 23 wrze艣nia 2025

Znamy program 7. edycji festiwalu EUFONIE 馃幍

18 wrze艣nia o godz. 12:00 ruszy sprzeda偶 bilet贸w na 7. Mi臋dzynarodowy Festiwal Muzyki Europy 艢rodkowo-Wschodniej Eufonie, kt贸ry odb臋dzie si臋 w dniach 13 listopada - 7 grudnia. Has艂em przewodnim si贸dmej ods艂ony Eufonii b臋d膮 po艣wiaty i powidoki. Poza Warszaw膮 z festiwalowymi koncertami zawitamy do Katowic, Opola, Olsztyna, Krakowa, 艁odzi, Gda艅ska, Lus艂awic i D臋bicy i stolicy Rumunii, Bukaresztu.


Wyj膮tkowo艣膰 Festiwalu wynika zar贸wno z czerpania z tradycji, jak i prezentowania zupe艂nie nowych, nieodkrytych wcze艣niej brzmie艅. Eufonie prezentuj膮 muzyk臋 r贸偶nych epok i styl贸w. Sp贸jrz, co przygotowali艣my w tym roku! 

Program festiwalu


13 listopada, godz. 19:00

NOSPR, Sala Kameralna (Plac Wojciecha Kilara 1, Katowice)

Olga Pasiecznik / Equilibrium String Quartet

Program koncertu prezentuje splot utwor贸w na kwartet smyczkowy polskich kompozytor贸w wczesnego XIX wieku z pie艣niami Fryderyka Chopina w nowych aran偶acjach autorstwa Tomasza Pokrzywi艅skiego. Wyb贸r ten ho艂duje zasadzie r贸偶norodno艣ci kszta艂tuj膮cej programy koncertowe z tego czasu. Pomi臋dzy wybrane cz臋艣ci kwartet贸w J贸zefa Elsnera i Stanis艂awa Moniuszki oraz fantazje Franciszka Lessla i Karola Kurpi艅skiego wplecione zosta艂y pie艣ni Chopina, w kt贸rych jak w dzienniku intymnym odbijaj膮 si臋 rozmaite wizerunki ich kompozytora.

Organizatorem wydarzenia jest festiwal Ars Cameralis.

Koncert odbywa si臋 w ramach festiwalu Ars Cameralis i festiwalu Eufonie.

Olga Pasiecznik – sopran

Equilibrium String Quartet:

Sulamita 艢lubowska – skrzypce

Ma艂gorzata Malke – skrzypce

Anna Nowak-Pokrzywi艅ska – alt贸wka

Tomasz Pokrzywi艅ski – wiolonczela


14 listopada, godz. 18:00

Zamek Kr贸lewski w Warszawie – Muzeum, Sala Wielka (Plac Zamkowy 4, Warszawa)

Pokrewie艅stwa: Chopin/ Moniuszko/ Elsner/ Lessel/ Kurpi艅ski

Program koncertu prezentuje splot utwor贸w na kwartet smyczkowy polskich kompozytor贸w wczesnego XIX wieku z pie艣niami Fryderyka Chopina w nowych aran偶acjach autorstwa Tomasza Pokrzywi艅skiego. Wyb贸r ten ho艂duje zasadzie r贸偶norodno艣ci kszta艂tuj膮cej programy koncertowe z tego czasu. Pomi臋dzy wybrane cz臋艣ci kwartet贸w J贸zefa Elsnera i Stanis艂awa Moniuszki oraz fantazje Franciszka Lessla i Karola Kurpi艅skiego wplecione zosta艂y pie艣ni Chopina, w kt贸rych jak w dzienniku intymnym odbijaj膮 si臋 rozmaite wizerunki ich kompozytora.

Olga Pasiecznik – sopran  

Equilibrium String Quartet:  

Sulamita 艢lubowska – skrzypce  

Ma艂gorzata Malke – skrzypce  

Anna Nowak-Pokrzywi艅ska – alt贸wka  

Tomasz Pokrzywi艅ski – wiolonczela 


15 listopada, godz. 18:00

Filharmonia Opolska im. J贸zefa Elsnera (ul. Krakowska 24, Opole)

DVO艠脕K – Symfonia „Z Nowego 艢wiata” | Shemet | Orkiestra Symfoniczna Filharmonii 艢l膮skiej

Program wieczoru zosta艂 u艂o偶ony tak, by idee obu festiwali przenika艂y si臋 w muzycznym dialogu – od pe艂nych energii Trzech ta艅c贸w Henryka Miko艂aja G贸reckiego, przez refleksyjne Odwieczne pie艣ni Mieczys艂awa Kar艂owicza, a偶 po jedn膮 z najs艂ynniejszych symfonii w historii – IX Symfoni臋 Z Nowego 艢wiata Anton铆na Dvo艡谩ka.

Organizatorem wydarzenia jest Filharmonia Opolska. Wsp贸艂organizatorem wydarzenia jest Filharmonia 艢l膮ska.

Koncert odbywa si臋 w ramach XIII Mi臋dzynarodowych Dni Henryka Miko艂aja G贸reckiego „Pie艣ni 艣piewaj膮” i festiwalu Eufonie.

Orkiestra Symfoniczna Filharmonii 艢l膮skiej

Yaroslav Shemet – dyrygent


17 listopada, godz. 19:00

Teatr Wielki – Opera Narodowa, Sala Moniuszki (Plac Teatralny 1, Warszawa)

Pomi臋dzy: Szostakowicz/ Mahler

Dzie艂a instrumentalne mo偶na traktowa膰 albo jako brzmienie i form臋, albo jako przekaz tre艣ci pozamuzycznych. Gustav Mahler i Dymitr Szostakowicz byli zwolennikami tego drugiego podej艣cia, w kt贸rym muzyka jest sposobem przekazywania konkretnych emocji i znacze艅, ale te偶 autobiografi膮 tw贸rcy. Do艣wiadczenia totalitaryzmu w ZSRR silnie wp艂yn臋艂y na dramatyczny i melancholijny charakter I Koncertu skrzypcowego Szostakowicza. Natomiast I Symfonia Mahlera to dzie艂o programowe, w kt贸rym za pomoc膮 d藕wi臋k贸w tw贸rca przedstawi艂 histori臋 m艂odego bohatera mierz膮cego si臋 z przeciwno艣ciami losu.


Julian Rachlin – skrzypce

Orkiestra Sinfonia Varsovia

Rados艂aw Szulc – dyrygent


19 listopada, godz. 19:00

Warmi艅sko-Mazurska Filharmonia im. Feliksa Nowowiejskiego w Olsztynie, Sala Koncertowa (ul. Bartosza G艂owackiego 1, Olsztyn)

Trp膷eski / Makedonissimo

Projekt Makedonissimo pianisty Simona Trp膷eskiego to barwna podr贸偶 do serca macedo艅skiej tradycji. W transkrypcjach Pandego Shahova dawne pie艣ni i ta艅ce nabieraj膮 koncertowej formy, 艂膮cz膮c klasyczn膮 wirtuozeri臋 z 偶ywio艂em folkloru. Cykl Pletenki (Warkocze) splata melodie o mi艂o艣ci, pracy i obrz臋dach w wielog艂osow膮 opowie艣膰 o pami臋ci i wsp贸lnocie, ukazuj膮c, 偶e muzyka ludowa mo偶e przemawia膰 uniwersalnym j臋zykiem emocji.

Organizatorami wydarzenia s膮 Narodowe Centrum Kultury i Warmi艅sko-Mazurska Filharmonia im. Feliksa Nowowiejskiego w Olsztynie.

Simon Trp膷eski – fortepian

Makedonissimo


20 listopada, godz. 20:00

Muzeum Kinematografii w 艁odzi (Plac Zwyci臋stwa 1, 艁贸d藕)

Polski Piach gra Reksia

Za najs艂ynniejszym pieskiem w polskiej animacji kryje si臋 wzruszaj膮ca historia kompozytora, kt贸ry planowa艂 pisa膰 wy艂膮cznie dla doros艂ych. Zenon Kowalowski da艂 czworono偶nemu bohaterowi jedn膮 z najciekawszych i niebanalnych 艣cie偶ek w historii polskiej muzyki do bajek. Eufonie prezentuj膮 Reksia w wydaniu artyst贸w zrzeszonych w projekcie Polski Piach, wywodz膮cych si臋 z warszawskiego 艣rodowiska muzyki improwizowanej i wsp贸艂czesnej, a zainspirowanych szeroko rozumianym bluesem. Patryk Zakrocki, Piotr Me艂ech i Piotr Domagalski to kamerali艣ci otwarci na 艣wiat – w swoich zainteresowaniach s膮 idealnymi partnerami animowanego psiaka.

Organizatorami wydarzenia s膮 Narodowe Centrum Kultury i Muzeum Kinematografii w 艁odzi.

Polski Piach:

Patryk Zakrocki – gitary

Piotr Me艂ech – klarnet basowy

Piotr Domagalski – basetla


21 listopada, godz. 19:00

Filharmonia 艢l膮ska, Sala Koncertowa im. Karola Stryji (ul. Sokolska 2, Katowice)

Z艂ota Batuta – Tzigane | Ch贸r | Orkiestra Symfoniczna | BRAHMS – I Symfonia

Triumfator VIII Mi臋dzynarodowego Konkursu Dyrygenckiego im. Grzegorza Fitelberga, Eugene Tzigane, poprowadzi 21 listopada Ch贸r i Orkiestr臋 Symfoniczn膮 Filharmonii 艢l膮skiej. Ten wiecz贸r stanie si臋 muzycznym spotkaniem dw贸ch odmiennych 艣wiat贸w d藕wi臋kowych – monumentalnego romantyzmu Johannesa Brahmsa i refleksyjnej wra偶liwo艣ci Eugeniusza Knapika. Koncert odbywa si臋 w ramach XIII Mi臋dzynarodowych Dni Henryka Miko艂aja G贸reckiego i festiwalu Eufonie.

Organizatorem wydarzenia jest Filharmonia 艢l膮ska.

Koncert odbywa si臋 w ramach XIII Mi臋dzynarodowych Dni Henryka Miko艂aja G贸reckiego „Pie艣ni 艣piewaj膮” i festiwalu Eufonie.

Eugene Tzigane – dyrygent

Jaros艂aw Wolanin – przygotowanie ch贸ru

Ch贸r Filharmonii 艢l膮skiej

Orkiestra Symfoniczna Filharmonii 艢l膮skiej


22 listopada, godz. 18:00

Zamek Kr贸lewski w Warszawie – Muzeum, Sala Wielka (Plac Zamkowy 4, Warszawa)

Maski: Szymanowski / Bacewicz / Bacevi膷ius

Dla pokolenia polsko-litewskiego rodze艅stwa – Vytautasa Bacevi膷iusa (1905-1970) i Gra偶yny Bacewicz (1909-1969) – Karol Szymanowski (1882-1937) by艂 ikon膮 muzyki nowej. Jego Maski op. 34 (1915/1916), przynale偶ne do fazy impresjonistyczno-ekspresjonistycznej, ujmuj膮 w cudzys艂贸w postacie zadomowione w kulturze. Trzy groteski (1935) Bacewicz贸wny wpisuj膮 si臋 w nurt komiczno-tanecznego witalizmu. Z kolei utwory Bacevi膷iusa reprezentuj膮 idee kosmologiczne.  Po猫me mystique op. 6 (1926) oraz M茅ditaton op. 29 (1936/37), z kowie艅skich lat modernistycznych, je antycypuj膮. Trois pens茅es musicales op. 75 (1966) z lat ameryka艅skich, je uosabiaj膮. Muzyka kosmiczna by艂a wyrazem wewn臋trznego uniwersum artysty to偶samego z wszech艣wiatem og贸lnym. III Suita fortepianowa op. 60 (1956) wie艅czy okres wcze艣niejszy, b臋d膮cy „kompromisem” ze s艂uchaczem. Sixi猫me mot op. 72 (1963) nale偶y do zbioru siedmiu kompozycji o charakterze „wypowiadanego” w d藕wi臋kach „s艂owa”.

Yusuke Ishii – fortepian


22 listopada, godz. 19:00

Centrum 艣w. Jana / Nadba艂tyckie Centrum Kultury w Gda艅sku (ul. 艢wi臋toja艅ska 50, Gda艅sk)

Stefan Weso艂owski / Song of the Night Mists

Stefan Weso艂owski, w post-klasyczny spos贸b, z wysublimowaniem i wra偶liwo艣ci膮 艂膮czy tradycyjne instrumentarium z nowoczesnymi technikami, muzyk膮 elektroniczn膮 i d藕wi臋kami natury. Jego muzyka – pe艂na subtelnych niuans贸w – oscyluje pomi臋dzy minimalistyczn膮 medytacj膮 a ekspresyjn膮 intensywno艣ci膮, pomi臋dzy ambientem a barokowo brzmi膮cymi organami, tworz膮c unikalny pejza偶 d藕wi臋kowy. Song of the Night Mists to zaproszenie do podj臋cia muzycznej podr贸偶y, sprzyjaj膮cej chwilom kontemplacji i zadumy nad pi臋knem przyrody, a by膰 mo偶e tak偶e nad krucho艣ci膮 ludzkiego losu.

Organizatorem wydarzenia jest Nadba艂tyckie Centrum Kultury.

Anna Pasi膰 – harfa

Olga Anna Markowska – wiolonczela

Maja Miro – flety

Oliwier Andruszczenko - klarnet basowy

Hubert Zemler – perkusja

Piotr Weso艂owski – organy / portatyw

Stefan Weso艂owski – fortepian / skrzypce / instrumenty elektroniczne


23 listopada, godz. 18:00

Akademia Muzyczna w 艁odzi, Pa艂ac (ul. Gda艅ska 32, Sala 12, 艁贸d藕)

Maski: Szymanowski / Bacewicz / Bacevi膷ius

Dla pokolenia polsko-litewskiego rodze艅stwa – Vytautasa Bacevi膷iusa (1905-1970) i Gra偶yny Bacewicz (1909-1969) – Karol Szymanowski (1882-1937) by艂 ikon膮 muzyki nowej. Jego Maski op. 34 (1915/1916), przynale偶ne do fazy impresjonistyczno-ekspresjonistycznej, ujmuj膮 w cudzys艂贸w postacie zadomowione w kulturze. Trzy groteski (1935) Bacewicz贸wny wpisuj膮 si臋 w nurt komiczno-tanecznego witalizmu. Z kolei utwory Bacevi膷iusa reprezentuj膮 idee kosmologiczne.  Po猫me mystique op. 6 (1926) oraz M茅ditaton op. 29 (1936/37), z kowie艅skich lat modernistycznych, je antycypuj膮. Trois pens茅es musicales op. 75 (1966) z lat ameryka艅skich, je uosabiaj膮. Muzyka kosmiczna by艂a wyrazem wewn臋trznego uniwersum artysty to偶samego z wszech艣wiatem og贸lnym. III Suita fortepianowa op. 60 (1956) wie艅czy okres wcze艣niejszy, b臋d膮cy „kompromisem” ze s艂uchaczem. Sixi猫me mot op. 72 (1963) nale偶y do zbioru siedmiu kompozycji o charakterze „wypowiadanego” w d藕wi臋kach „s艂owa”. 

Yusuke Ishii – fortepian

Udzia艂 w koncercie jest bezp艂atny!


23 listopada, godz. 18:00

Filharmonia Narodowa, Sala Koncertowa (ul. Jasna 5, Warszawa)

Odbicia: Dvo艡谩k / Knapik

IX Symfonia e-moll „Z Nowego 艢wiata” op. 95 (1893), najs艂ynniejsza z symfonii Anton铆na Dvo艡谩ka, wyrasta z zachwytu otwartymi przestrzeni prerii ameryka艅skich. Ale w silniejszym jeszcze stopniu jest ona pr贸b膮 uchwycenia ducha rodz膮cej si臋 w贸wczas kultury ameryka艅skiej, st膮d nawi膮zania do pie艣ni Negro Spirituals oraz pie艣ni Indian. W ch贸ralnej kantacie Beauty Radiated in Eternity (2012) Eugeniusz Knapik si臋gn膮艂 po poezj臋 Hafiza, kt贸ry fascynowa艂 wcze艣niej m.in. Goethego i Szymanowskiego. Nowy romantyzm Knapika jest w istocie nawi膮zaniem, w nowych warunkach i na w艂asnych zasadach, do ekstatycznej mistyki muzycznej pocz膮tk贸w XX wieku.

Ch贸r Filharmonii 艢l膮skiej

Orkiestra Symfoniczna Filharmonii 艢l膮skiej

Eugene Tzigane – dyrygent

Jaros艂aw Wolanin – kierownik artystyczny ch贸ru


24 listopada, godz. 20:00

Klub Niebo (ul. Nowy 艢wiat 21C, Warszawa)

Polski Piach gra Reksia

Za najs艂ynniejszym pieskiem w polskiej animacji kryje si臋 wzruszaj膮ca historia kompozytora, kt贸ry planowa艂 pisa膰 wy艂膮cznie dla doros艂ych. Zenon Kowalowski da艂 czworono偶nemu bohaterowi jedn膮 z najciekawszych i niebanalnych 艣cie偶ek w historii polskiej muzyki do bajek. Eufonie prezentuj膮 Reksia w wydaniu artyst贸w zrzeszonych w projekcie Polski Piach, wywodz膮cych si臋 z warszawskiego 艣rodowiska muzyki improwizowanej i wsp贸艂czesnej, a zainspirowanych szeroko rozumianym bluesem. Patryk Zakrocki, Piotr Me艂ech i Piotr Domagalski to kamerali艣ci otwarci na 艣wiat – w swoich zainteresowaniach s膮 idealnymi partnerami animowanego psiaka.

Polski Piach: 

Patryk Zakrocki – gitary

Piotr Me艂ech – klarnet basowy

Piotr Domagalski – basetla


24 listopada, godz. 19:00

Muzeum Sztuki i Techniki Japo艅skiej Manggha (ul. Marii Konopnickiej 26)

Maski: Szymanowski / Bacewicz / Bacevi膷ius

Dla pokolenia polsko-litewskiego rodze艅stwa – Vytautasa Bacevi膷iusa (1905-1970) i Gra偶yny Bacewicz (1909-1969) – Karol Szymanowski (1882-1937) by艂 ikon膮 muzyki nowej. Jego Maski op. 34 (1915/1916), przynale偶ne do fazy impresjonistyczno-ekspresjonistycznej, ujmuj膮 w cudzys艂贸w postacie zadomowione w kulturze. Trzy groteski (1935) Bacewicz贸wny wpisuj膮 si臋 w nurt komiczno-tanecznego witalizmu. Z kolei utwory Bacevi膷iusa reprezentuj膮 idee kosmologiczne.  Po猫me mystique op. 6 (1926) oraz M茅ditaton op. 29 (1936/37), z kowie艅skich lat modernistycznych, je antycypuj膮. Trois pens茅es musicales op. 75 (1966) z lat ameryka艅skich, je uosabiaj膮. Muzyka kosmiczna by艂a wyrazem wewn臋trznego uniwersum artysty to偶samego z wszech艣wiatem og贸lnym. III Suita fortepianowa op. 60 (1956) wie艅czy okres wcze艣niejszy, b臋d膮cy „kompromisem” ze s艂uchaczem. Sixi猫me mot op. 72 (1963) nale偶y do zbioru siedmiu kompozycji o charakterze „wypowiadanego” w d藕wi臋kach „s艂owa”.

Organizatorami wydarzenia s膮 Narodowe Centrum Kultury i Muzeum Sztuki i Techniki Japo艅skiej Manggha.

Yusuke Ishii – fortepian


25 listopada, godz. 20:00

Klub Niebo (ul. Nowy 艢wiat 21C, Warszawa)

Hatti Vatti / Zeit

W ubieg艂ym roku w katalogu s艂ynnej na scenie nowoczesnej elektroniki belgijskiej wytw贸rni R&S zago艣ci艂 polski projekt Hatti Vatti. Pod szyldem tym ukrywa si臋 gda艅ski producent Piotr Kali艅ski. Nagrany przeze艅 z trzema jazzmanami album Zeit 艂膮czy r贸偶ne gatunki i brzmienia: dub, jazz, psychodeli臋, kosmische musik i ambient. Pierwsza prezentacja tego materia艂u na 偶ywo odb臋dzie si臋 podczas festiwalu Eufonie – 25 listopada w warszawskim klubie Niebo.

Hatti Vatti:  

Piotr Kali艅ski – elektronika

Piotr Ch臋cki – saksofon

Pawe艂 Stachowiak – gitara basowa 

Rafa艂 Dutkiewicz – perkusja


27 listopada, godz. 19:30

Filharmonia Narodowa, Sala Koncertowa (ul. Jasna 5, Warszawa)

Pos艂a艅cy: Bach / Schubert / 膶iurlionis

Wiecz贸r otworzy Kwartet smyczkowy c-moll Mikalojusa Konstantinasa 膶iurlionisa – litewskiego tw贸rcy, kt贸ry muzyk臋 i malarstwo splata艂 w jedn膮 opowie艣膰. Jego Kwartet 艂膮czy klasycyzuj膮ce cz臋艣ci skrajne z ekspresyjn膮 cz臋艣ci膮 艣rodkow膮, kt贸rej melancholijna melodyka rozwija si臋 na tle nasyconego chromatyk膮 akompaniamentu. Nast臋pnie zabrzmi bachowski Koncert d-moll BWV 1052 – pe艂en witalno艣ci, z b艂yskotliwymi dialogami solisty i orkiestry oraz nastrojowym Adagio w cz臋艣ci 艣rodkowej. Na zako艅czenie us艂yszymy Kwartet d-moll „艢mier膰 i dziewczyna” Franza Schuberta – dramatyczny dialog 偶ycia i 艣mierci, kt贸rego fina艂owa tarantella przywodzi na my艣l „taniec 艣mierci”.

Lukas Geniu拧as – fortepian

Litewska Narodowa Orkiestra Kameralna

Sergiej Krylov – dyrygent


28 listopada, godz. 19:30

Filharmonia Narodowa, Sala Koncertowa (ul. Jasna 5, Warszawa)

Pasja: Penderecki

Skomponowana w 1966 roku Pasja wed艂ug 艣w. 艁ukasza nale偶y do najwa偶niejszych osi膮gni臋膰 muzyki XX wieku. Cho膰 powsta艂a w specyficznym kontek艣cie milenium chrze艣cija艅stwa w komunistycznej Polsce, wyrasta ponad chwilowe okoliczno艣ci, kieruj膮c si臋 ku uniwersalnym pytaniom. To monumentalny dramat d藕wi臋kowy, w kt贸rym Penderecki – mistrz misternie tkanych obraz贸w muzycznych – ukaza艂 cierpienie i kondycj臋 cz艂owieka, tworz膮c poruszaj膮cy portret ludzkiej natury.

Ch贸r i Orkiestra Filharmonii im. Karola Szymanowskiego w Krakowie 

Ch贸r Polskiego Radia – Lus艂awice 

Ch贸r Ch艂opi臋cy Filharmonii Krakowskiej 

Ukrai艅ski Ch贸r Dzieci臋cy Filharmonii Krakowskiej 

Maciej Tworek – dyrygent

Iwona Hossa – sopran

Mariusz Godlewski – baryton

Artur Janda – bas

Dawid Ber – przygotowanie Ch贸ru Polskiego Radia – Lus艂awice

Janusz Wierzgacz – przygotowanie Ch贸ru Filharmonii im. Karola Szymanowskiego w Krakowie

Lidia Matynian – przygotowanie Ch贸ru Ch艂opi臋cego i Dziewcz臋cego Filharmonii Krakowskiej

Olena Yatskulynets – przygotowanie Ukrai艅skiego Ch贸ru Dzieci臋cego Filharmonii Krakowskiej 


28 listopada, godz. 19:00

The Romanian Athenaeum (Bukareszt)

George Enescu Philharmonic Orchestra – koncert symfoniczny

Anton铆n Dvoř谩k i George Enescu to kompozytorzy, kt贸rzy z lekko艣ci膮 i elegancj膮 potrafili czerpa膰 z tradycji muzycznych swoich narod贸w, buduj膮c indywidualny j臋zyk muzyczny. Zami艂owanie do kultury, w kt贸rej si臋 wychowali, odcisn臋艂o na nich pi臋tno, ale nie definiowa艂o ich jako artyst贸w, co pokazuje wielko艣膰 przy艣wiecaj膮cych im idei. Byli oni kosmopolitami, kt贸rzy potrafili przeku膰 tradycj臋 w uniwersalny, muzyczny j臋zyk warto艣ci – zrozumia艂y i fascynuj膮cy dla meloman贸w na ca艂ym 艣wiecie.

George Enescu Philharmonic Orchestra

Gabriel Bebe葯elea – dyrygent

Jaemin Han – solista


29 listopada, godz. 18:00

Europejskie Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego (Lus艂awice 250)

Pasja: Penderecki

Skomponowana w 1966 roku Pasja wed艂ug 艣w. 艁ukasza nale偶y do najwa偶niejszych osi膮gni臋膰 muzyki XX wieku. Cho膰 powsta艂a w specyficznym kontek艣cie milenium chrze艣cija艅stwa w komunistycznej Polsce, wyrasta ponad chwilowe okoliczno艣ci, kieruj膮c si臋 ku uniwersalnym pytaniom. To monumentalny dramat d藕wi臋kowy, w kt贸rym Penderecki – mistrz misternie tkanych obraz贸w muzycznych – ukaza艂 cierpienie i kondycj臋 cz艂owieka, tworz膮c poruszaj膮cy portret ludzkiej natury.

Organizatorem wydarzenia jest Europejskie Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego w Lus艂awicach.

Koncert odbywa si臋 w ramach festiwalu Eufonie.

Ch贸r i Orkiestra Filharmonii im. Karola Szymanowskiego w Krakowie 

Ch贸r Polskiego Radia – Lus艂awice 

Ch贸r Ch艂opi臋cy Filharmonii Krakowskiej 

Ukrai艅ski Ch贸r Dzieci臋cy Filharmonii Krakowskiej 

Maciej Tworek – dyrygent

Iwona Hossa – sopran

Mariusz Godlewski – baryton

Artur Janda – bas

Dawid Ber – przygotowanie Ch贸ru Polskiego Radia – Lus艂awice

Janusz Wierzgacz – przygotowanie Ch贸ru Filharmonii im. Karola Szymanowskiego w Krakowie

Lidia Matynian – przygotowanie Ch贸ru Ch艂opi臋cego i Dziewcz臋cego Filharmonii Krakowskiej

Olena Yatskulynets – przygotowanie Ukrai艅skiego Ch贸ru Dzieci臋cego Filharmonii Krakowskiej 


29 listopada, godz. 18:00

Filharmonia Narodowa, Sala Koncertowa (ul. Jasna 5, Warszawa)

Porywy: Enescu / Wajnberg / Kod谩ly

Bogactwo muzyki ludowej wielokrotnie inspirowa艂o „powa偶ny” repertuar koncertowy. Oryginalno艣膰, szczero艣膰 i 偶ywio艂owo艣膰 tkwi膮ce w ludowych rytmach i melodiach nabiera艂y artystycznego szlifu w kompozytorskich opracowaniach, ale nie traci艂y autentyczno艣ci pierwowzor贸w. Tak jest i w przypadku Poematu op. 1 George’a Enescu, Koncertu wiolonczelowego Mieczys艂awa Wajnberga oraz Ta艅c贸w z Galanty Zolt谩na Kod谩ly’ego. Utwory te, cho膰 napisane przed wielu laty, pozostaj膮 w repertuarze do dzi艣 i nale偶膮 do najch臋tniej s艂uchanych.

Orkiestra i Ch贸r M臋ski Filharmonii Narodowej

Gergely Madaras – dyrygent

Tomasz Daroch – wiolonczela

Bartosz Micha艂owski – dyrektor ch贸ru


29 listopada, godz. 19:00

Nadba艂tyckie Centrum Kultury w Gda艅sku (ul. 艢wi臋toja艅ska 50, Gda艅sk)

Polski Piach gra Reksia

Za najs艂ynniejszym pieskiem w polskiej animacji kryje si臋 wzruszaj膮ca historia kompozytora, kt贸ry planowa艂 pisa膰 wy艂膮cznie dla doros艂ych. Zenon Kowalowski da艂 czworono偶nemu bohaterowi jedn膮 z najciekawszych i niebanalnych 艣cie偶ek w historii polskiej muzyki do bajek. Eufonie prezentuj膮 Reksia w wydaniu artyst贸w zrzeszonych w projekcie Polski Piach, wywodz膮cych si臋 z warszawskiego 艣rodowiska muzyki improwizowanej i wsp贸艂czesnej, a zainspirowanych szeroko rozumianym bluesem. Patryk Zakrocki, Piotr Me艂ech i Piotr Domagalski to kamerali艣ci otwarci na 艣wiat – w swoich zainteresowaniach s膮 idealnymi partnerami animowanego psiaka.

Organizatorem wydarzenia jest Nadba艂tyckie Centrum Kultury.

Polski Piach: 

Patryk Zakrocki – gitary

Piotr Me艂ech – klarnet basowy

Piotr Domagalski – basetla


29 listopada, godz. 19:30

Butelkownia (Plac Konesera 3, Warszawa)

Natura 艣wiata / Karolina Miko艂ajczyk i Iwo Jedynecki

Podobnie jak w sztuce oratorskiej, muzyka cz臋sto wypowiada si臋 niejako mi臋dzy d藕wi臋kami. Takich g艂os贸w mo偶na szuka膰 we wra偶liwych melodycznie i oszcz臋dnych w 艣rodkach utworach Wa艂entyna Silwestrowa (Intermezzo), P膿terisa Vasksa (Plainscapes) i Henryka Miko艂aja G贸reckiego (Ko艂ysanki i ta艅ce op. 47). Z kolei Conversio Erkki-Svena T眉眉ra i Tempo di valse z Musica ricercata Gy枚rgya Ligetiego to przyk艂ady przewrotnego podej艣cia do formy. Muzyka nowa za艣 – Up Dariusza Przybylskiego i Aria Just臈 Janulyt臈 – ponownie koncentruje si臋 na samym d藕wi臋ku. Dodatkowo, mi臋dzy tymi dzie艂ami zabrzmi膮 improwizowane intermezza.

Duo Karolina Miko艂ajczyk & Iwo Jedynecki – skrzypce / akordeon

Pola B艂asik – aktorka

Anna Grycewicz – aktorka

Tomasz Cyz – re偶yseria / koncepcja re偶yserska  

Karolina Bramowicz – scenografia


30 listopada, godz. 18:00

Filharmonia Narodowa, Sala Koncertowa (ul. Jasna 5, Warszawa)

Fratres: Para膰 / P盲rt / 艩ipu拧

Wobec zgie艂ku codzienno艣ci nowa muzyka cz臋sto sk艂ania si臋 ku eksplorowaniu ciszy, prostocie i duchowej g艂臋bi. Arvo P盲rt, Frano Para膰 i Berislav 艩ipu拧 tworz膮 dzie艂a o kontemplacyjnym charakterze, zakorzenione w tradycji nowej prostoty i nowej duchowo艣ci. Liryczne Dona nobis pacem Para膰a, medytacyjne Fratres i majestatyczne Salve Regina P盲rta oraz dramatyczna, polistylistyczna Pasja 艩ipu拧a 艂膮cz膮 w sobie r贸偶norodno艣膰 艣rodk贸w z uniwersalnym, humanistycznym przes艂aniem.

Ch贸r i Orkiestra Telewizji Chorwackiej

Tomislav Fa膷ini  – dyrygent

Monika Cerov膷ec – sopran

Martina Goj膷eta Sili膰 – mezzosopran

Roko Radovan – tenor

Marko 艩pehar – bas

Sreten Mokrovi膰 – narrator

Lana-Lucija Horvati膰 – wiolonczela

Mirjana Kri拧kovi膰 – harfa

Veronika 膯ikovi膰 – harfa

Hrvoje Sekovani膰, Krunoslav Benko, Francesco Mazzoleni, Fran Krsto 艩ercar – instrumenty perkusyjne


30 listopada, godzin臋 podamy wkr贸tce

Filharmonia im. Karola Szymanowskiego (ul. Zwierzyniecka 1, Krak贸w)

George Enescu Philharmonic Orchestra – koncert symfoniczny

Anton铆n Dvoř谩k i George Enescu to kompozytorzy, kt贸rzy z lekko艣ci膮 i elegancj膮 potrafili czerpa膰 z tradycji muzycznych swoich narod贸w, buduj膮c indywidualny j臋zyk muzyczny. Zami艂owanie do kultury, w kt贸rej si臋 wychowali, odcisn臋艂o na nich pi臋tno, ale nie definiowa艂o ich jako artyst贸w, co pokazuje wielko艣膰 przy艣wiecaj膮cych im idei. Byli oni kosmopolitami, kt贸rzy potrafili przeku膰 tradycj臋 w uniwersalny, muzyczny j臋zyk warto艣ci – zrozumia艂y i fascynuj膮cy dla meloman贸w na ca艂ym 艣wiecie.

Organizatorem wydarzenia jest Filharmonia Krakowska.

Orkiestra Filharmonii im. George’a Enescu

Gabriel Bebe葯elea – dyrygent

Jaemin Han – wiolonczela


1 grudnia, godz. 19:30

Filharmonia Narodowa, Sala Koncertowa (ul. Jasna 5, Warszawa)

Podr贸偶e: Enescu / Dvo艡谩k

Anton铆n Dvoř谩k i George Enescu to kompozytorzy, kt贸rzy z lekko艣ci膮 i elegancj膮 potrafili czerpa膰 z tradycji muzycznych swoich narod贸w, buduj膮c indywidualny j臋zyk muzyczny. Zami艂owanie do kultury, w kt贸rej si臋 wychowali, odcisn臋艂o na nich pi臋tno, ale nie definiowa艂o ich jako artyst贸w, co pokazuje wielko艣膰 przy艣wiecaj膮cych im idei. Byli oni kosmopolitami, kt贸rzy potrafili przeku膰 tradycj臋 w uniwersalny, muzyczny j臋zyk warto艣ci – zrozumia艂y i fascynuj膮cy dla meloman贸w na ca艂ym 艣wiecie.

Orkiestra Filharmonii im. George’a Enescu

Gabriel Bebe葯elea – dyrygent

Jaemin Han – wiolonczela


6 grudnia, godz. 18:00

Filharmonia im. Karola Szymanowskiego (ul. Zwierzyniecka 1, Krak贸w)

Quo Vadis / Nowowiejski

Premiera Quo vadis odby艂a si臋 w 1907 roku w Usti nad 艁ab膮. Dwa lata p贸藕niej w Amsterdamie kompozytor zaprezentowa艂 publiczno艣ci dzie艂o w nowej ods艂onie i odni贸s艂 tym spektakularny sukces. Po koncercie w dow贸d uznania uhonorowano go poz艂acanym wie艅cem laurowym, otrzyma艂 te偶 pier艣cie艅 od kr贸lowej Wilhelminy. Je艣li kto艣 zapyta艂by wtedy Nowowiejskiego, dok膮d zmierza – quo vadis? – ten z czystym sumieniem m贸g艂by odpowiedzie膰, 偶e… 艣wi臋ci膰 triumfy na 艣wiatowych scenach. Pomimo wymagaj膮cej obsady, popularne w dwudziestoleciu mi臋dzywojennym oratorium polskiego tw贸rcy wykonywano cz臋sto w Europie, a tak偶e poza jej granicami.

Organizatorem wydarzenia jest Filharmonia Krakowska.

Koncert odbywa si臋 w ramach festiwalu Eufonie.

Orkiestra i Ch贸r Filharmonii Krakowskiej

Wojciech Gierlach – bas

Sebastian Szumski – bas

Piotr Su艂kowski – dyrygent

Janusz Wierzgacz – przygotowanie ch贸ru


7 grudnia, godz. 18:00

Dom Kultury Mors (ul. Sportowa 28, D臋bica)

Pasja: Penderecki

Skomponowana w 1966 roku Pasja wed艂ug 艣w. 艁ukasza nale偶y do najwa偶niejszych osi膮gni臋膰 muzyki XX wieku. Cho膰 powsta艂a w specyficznym kontek艣cie milenium chrze艣cija艅stwa w komunistycznej Polsce, wyrasta ponad chwilowe okoliczno艣ci, kieruj膮c si臋 ku uniwersalnym pytaniom. To monumentalny dramat d藕wi臋kowy, w kt贸rym Penderecki – mistrz misternie tkanych obraz贸w muzycznych – ukaza艂 cierpienie i kondycj臋 cz艂owieka, tworz膮c poruszaj膮cy portret ludzkiej natury. Koncert odbywa si臋 w ramach festiwalu D臋bickie Korzenie i festiwalu Eufonie.

Organizatorem wydarzenia jest Dom Kultury Mors.

Koncert odbywa si臋 w ramach festiwalu D臋bickie Korzenie i festiwalu Eufonie.

Ch贸r i Orkiestra Filharmonii im. Karola Szymanowskiego w Krakowie 

Ch贸r Polskiego Radia – Lus艂awice 

Ch贸r Ch艂opi臋cy Filharmonii Krakowskiej 

Ukrai艅ski Ch贸r Dzieci臋cy Filharmonii Krakowskiej 

Maciej Tworek – dyrygent

Iwona Hossa – sopran

Mariusz Godlewski – baryton

Artur Janda – bas

Dawid Ber – przygotowanie Ch贸ru Polskiego Radia – Lus艂awice

Janusz Wierzgacz – przygotowanie Ch贸ru Filharmonii im. Karola Szymanowskiego w Krakowie

Lidia Matynian – przygotowanie Ch贸ru Ch艂opi臋cego i Dziewcz臋cego Filharmonii Krakowskiej

Olena Yatskulynets – przygotowanie Ukrai艅skiego Ch贸ru Dzieci臋cego Filharmonii Krakowskiej 


24 pa藕dziernika 2025 – 25 stycznia 2026

Muzeum Sztuki Wsp贸艂czesnej w Krakowie MOCAK (Lipowa 4, Krak贸w)

Instalacja Konrada Smole艅skiego Everything Was Forever Until It Was No More

Wsp贸lnie z MOCAK-iem i Krakowskim Biurem Festiwalowym (Festiwal Sacrum Profanum) si臋gamy po g艂o艣n膮 instalacj臋 d藕wi臋kow膮 Konrada Smole艅skiego Everything Was Forever Until It Was No More, kt贸ra reprezentowa艂a Polsk臋 na weneckim Biennale w 2013 roku. Dzia艂amy w zr贸wnowa偶ony spos贸b, kieruj膮c si臋 ide膮 ekologii artystycznej i przywracania do obiegu wa偶nych istniej膮cych dzie艂. Na prac臋 Smole艅skiego sk艂adaj膮 si臋 dwa spi偶owe dzwony, kt贸rych bicie jest rejestrowane i przetwarzane elektronicznie, a nast臋pnie odtwarzane przez 艣ciany g艂o艣nik贸w. Wa偶nym elementem jest wibruj膮ca pod艂oga, kt贸ra stanowi tak偶e scen臋 dla koncert贸w, wchodz膮cych w interakcj臋 z instalacj膮. Artysta, prze艂amuj膮c stereotypy i oczekiwania, kreuje sfer臋 do艣wiadczenia, do kt贸rej wejd膮 zaproszeni muzycy i publiczno艣膰. Granice mi臋dzy scen膮 muzyczn膮 i przestrzeni膮 sztuki zostaj膮 zatarte.

Konrad Smole艅ski – Everything Was Forever Until It Was No More (2013-2025) 

Daniel Muzyczuk, Agnieszka Pindera – kuratorzy 

informacja prasowa

Brak komentarzy:

Prze艣lij komentarz

Znamy program 7. edycji festiwalu EUFONIE 馃幍

18 wrze艣nia o godz. 12:00 ruszy sprzeda偶 bilet贸w na 7. Mi臋dzynarodowy Festiwal Muzyki Europy 艢rodkowo-Wschodniej Eufonie, kt贸ry odb臋dzie si臋...

Popularne posty