18 wrze艣nia o godz. 12:00 ruszy sprzeda偶 bilet贸w na 7. Mi臋dzynarodowy Festiwal Muzyki Europy 艢rodkowo-Wschodniej Eufonie, kt贸ry odb臋dzie si臋 w dniach 13 listopada - 7 grudnia. Has艂em przewodnim si贸dmej ods艂ony Eufonii b臋d膮 po艣wiaty i powidoki. Poza Warszaw膮 z festiwalowymi koncertami zawitamy do Katowic, Opola, Olsztyna, Krakowa, 艁odzi, Gda艅ska, Lus艂awic i D臋bicy i stolicy Rumunii, Bukaresztu.
Program festiwalu
13 listopada, godz. 19:00
NOSPR, Sala Kameralna (Plac Wojciecha Kilara 1, Katowice)
Olga Pasiecznik / Equilibrium String Quartet
Program koncertu prezentuje splot utwor贸w na kwartet smyczkowy polskich kompozytor贸w wczesnego XIX wieku z pie艣niami Fryderyka Chopina w nowych aran偶acjach autorstwa Tomasza Pokrzywi艅skiego. Wyb贸r ten ho艂duje zasadzie r贸偶norodno艣ci kszta艂tuj膮cej programy koncertowe z tego czasu. Pomi臋dzy wybrane cz臋艣ci kwartet贸w J贸zefa Elsnera i Stanis艂awa Moniuszki oraz fantazje Franciszka Lessla i Karola Kurpi艅skiego wplecione zosta艂y pie艣ni Chopina, w kt贸rych jak w dzienniku intymnym odbijaj膮 si臋 rozmaite wizerunki ich kompozytora.
Organizatorem wydarzenia jest festiwal Ars Cameralis.
Koncert odbywa si臋 w ramach festiwalu Ars Cameralis i festiwalu Eufonie.
Olga Pasiecznik – sopran
Equilibrium String Quartet:
Sulamita 艢lubowska – skrzypce
Ma艂gorzata Malke – skrzypce
Anna Nowak-Pokrzywi艅ska – alt贸wka
Tomasz Pokrzywi艅ski – wiolonczela
14 listopada, godz. 18:00
Zamek Kr贸lewski w Warszawie – Muzeum, Sala Wielka (Plac Zamkowy 4, Warszawa)
Pokrewie艅stwa: Chopin/ Moniuszko/ Elsner/ Lessel/ Kurpi艅ski
Program koncertu prezentuje splot utwor贸w na kwartet smyczkowy polskich kompozytor贸w wczesnego XIX wieku z pie艣niami Fryderyka Chopina w nowych aran偶acjach autorstwa Tomasza Pokrzywi艅skiego. Wyb贸r ten ho艂duje zasadzie r贸偶norodno艣ci kszta艂tuj膮cej programy koncertowe z tego czasu. Pomi臋dzy wybrane cz臋艣ci kwartet贸w J贸zefa Elsnera i Stanis艂awa Moniuszki oraz fantazje Franciszka Lessla i Karola Kurpi艅skiego wplecione zosta艂y pie艣ni Chopina, w kt贸rych jak w dzienniku intymnym odbijaj膮 si臋 rozmaite wizerunki ich kompozytora.
Olga Pasiecznik – sopran
Equilibrium String Quartet:
Sulamita 艢lubowska – skrzypce
Ma艂gorzata Malke – skrzypce
Anna Nowak-Pokrzywi艅ska – alt贸wka
Tomasz Pokrzywi艅ski – wiolonczela
15 listopada, godz. 18:00
Filharmonia Opolska im. J贸zefa Elsnera (ul. Krakowska 24, Opole)
DVO艠脕K – Symfonia „Z Nowego 艢wiata” | Shemet | Orkiestra Symfoniczna Filharmonii 艢l膮skiej
Program wieczoru zosta艂 u艂o偶ony tak, by idee obu festiwali przenika艂y si臋 w muzycznym dialogu – od pe艂nych energii Trzech ta艅c贸w Henryka Miko艂aja G贸reckiego, przez refleksyjne Odwieczne pie艣ni Mieczys艂awa Kar艂owicza, a偶 po jedn膮 z najs艂ynniejszych symfonii w historii – IX Symfoni臋 Z Nowego 艢wiata Anton铆na Dvo艡谩ka.
Organizatorem wydarzenia jest Filharmonia Opolska. Wsp贸艂organizatorem wydarzenia jest Filharmonia 艢l膮ska.
Koncert odbywa si臋 w ramach XIII Mi臋dzynarodowych Dni Henryka Miko艂aja G贸reckiego „Pie艣ni 艣piewaj膮” i festiwalu Eufonie.
Orkiestra Symfoniczna Filharmonii 艢l膮skiej
Yaroslav Shemet – dyrygent
17 listopada, godz. 19:00
Teatr Wielki – Opera Narodowa, Sala Moniuszki (Plac Teatralny 1, Warszawa)
Pomi臋dzy: Szostakowicz/ Mahler
Dzie艂a instrumentalne mo偶na traktowa膰 albo jako brzmienie i form臋, albo jako przekaz tre艣ci pozamuzycznych. Gustav Mahler i Dymitr Szostakowicz byli zwolennikami tego drugiego podej艣cia, w kt贸rym muzyka jest sposobem przekazywania konkretnych emocji i znacze艅, ale te偶 autobiografi膮 tw贸rcy. Do艣wiadczenia totalitaryzmu w ZSRR silnie wp艂yn臋艂y na dramatyczny i melancholijny charakter I Koncertu skrzypcowego Szostakowicza. Natomiast I Symfonia Mahlera to dzie艂o programowe, w kt贸rym za pomoc膮 d藕wi臋k贸w tw贸rca przedstawi艂 histori臋 m艂odego bohatera mierz膮cego si臋 z przeciwno艣ciami losu.
Julian Rachlin – skrzypce
Orkiestra Sinfonia Varsovia
Rados艂aw Szulc – dyrygent
19 listopada, godz. 19:00
Warmi艅sko-Mazurska Filharmonia im. Feliksa Nowowiejskiego w Olsztynie, Sala Koncertowa (ul. Bartosza G艂owackiego 1, Olsztyn)
Trp膷eski / Makedonissimo
Projekt Makedonissimo pianisty Simona Trp膷eskiego to barwna podr贸偶 do serca macedo艅skiej tradycji. W transkrypcjach Pandego Shahova dawne pie艣ni i ta艅ce nabieraj膮 koncertowej formy, 艂膮cz膮c klasyczn膮 wirtuozeri臋 z 偶ywio艂em folkloru. Cykl Pletenki (Warkocze) splata melodie o mi艂o艣ci, pracy i obrz臋dach w wielog艂osow膮 opowie艣膰 o pami臋ci i wsp贸lnocie, ukazuj膮c, 偶e muzyka ludowa mo偶e przemawia膰 uniwersalnym j臋zykiem emocji.
Organizatorami wydarzenia s膮 Narodowe Centrum Kultury i Warmi艅sko-Mazurska Filharmonia im. Feliksa Nowowiejskiego w Olsztynie.
Simon Trp膷eski – fortepian
Makedonissimo
20 listopada, godz. 20:00
Muzeum Kinematografii w 艁odzi (Plac Zwyci臋stwa 1, 艁贸d藕)
Polski Piach gra Reksia
Za najs艂ynniejszym pieskiem w polskiej animacji kryje si臋 wzruszaj膮ca historia kompozytora, kt贸ry planowa艂 pisa膰 wy艂膮cznie dla doros艂ych. Zenon Kowalowski da艂 czworono偶nemu bohaterowi jedn膮 z najciekawszych i niebanalnych 艣cie偶ek w historii polskiej muzyki do bajek. Eufonie prezentuj膮 Reksia w wydaniu artyst贸w zrzeszonych w projekcie Polski Piach, wywodz膮cych si臋 z warszawskiego 艣rodowiska muzyki improwizowanej i wsp贸艂czesnej, a zainspirowanych szeroko rozumianym bluesem. Patryk Zakrocki, Piotr Me艂ech i Piotr Domagalski to kamerali艣ci otwarci na 艣wiat – w swoich zainteresowaniach s膮 idealnymi partnerami animowanego psiaka.
Organizatorami wydarzenia s膮 Narodowe Centrum Kultury i Muzeum Kinematografii w 艁odzi.
Polski Piach:
Patryk Zakrocki – gitary
Piotr Me艂ech – klarnet basowy
Piotr Domagalski – basetla
21 listopada, godz. 19:00
Filharmonia 艢l膮ska, Sala Koncertowa im. Karola Stryji (ul. Sokolska 2, Katowice)
Z艂ota Batuta – Tzigane | Ch贸r | Orkiestra Symfoniczna | BRAHMS – I Symfonia
Triumfator VIII Mi臋dzynarodowego Konkursu Dyrygenckiego im. Grzegorza Fitelberga, Eugene Tzigane, poprowadzi 21 listopada Ch贸r i Orkiestr臋 Symfoniczn膮 Filharmonii 艢l膮skiej. Ten wiecz贸r stanie si臋 muzycznym spotkaniem dw贸ch odmiennych 艣wiat贸w d藕wi臋kowych – monumentalnego romantyzmu Johannesa Brahmsa i refleksyjnej wra偶liwo艣ci Eugeniusza Knapika. Koncert odbywa si臋 w ramach XIII Mi臋dzynarodowych Dni Henryka Miko艂aja G贸reckiego i festiwalu Eufonie.
Organizatorem wydarzenia jest Filharmonia 艢l膮ska.
Koncert odbywa si臋 w ramach XIII Mi臋dzynarodowych Dni Henryka Miko艂aja G贸reckiego „Pie艣ni 艣piewaj膮” i festiwalu Eufonie.
Eugene Tzigane – dyrygent
Jaros艂aw Wolanin – przygotowanie ch贸ru
Ch贸r Filharmonii 艢l膮skiej
Orkiestra Symfoniczna Filharmonii 艢l膮skiej
22 listopada, godz. 18:00
Zamek Kr贸lewski w Warszawie – Muzeum, Sala Wielka (Plac Zamkowy 4, Warszawa)
Maski: Szymanowski / Bacewicz / Bacevi膷ius
Dla pokolenia polsko-litewskiego rodze艅stwa – Vytautasa Bacevi膷iusa (1905-1970) i Gra偶yny Bacewicz (1909-1969) – Karol Szymanowski (1882-1937) by艂 ikon膮 muzyki nowej. Jego Maski op. 34 (1915/1916), przynale偶ne do fazy impresjonistyczno-ekspresjonistycznej, ujmuj膮 w cudzys艂贸w postacie zadomowione w kulturze. Trzy groteski (1935) Bacewicz贸wny wpisuj膮 si臋 w nurt komiczno-tanecznego witalizmu. Z kolei utwory Bacevi膷iusa reprezentuj膮 idee kosmologiczne. Po猫me mystique op. 6 (1926) oraz M茅ditaton op. 29 (1936/37), z kowie艅skich lat modernistycznych, je antycypuj膮. Trois pens茅es musicales op. 75 (1966) z lat ameryka艅skich, je uosabiaj膮. Muzyka kosmiczna by艂a wyrazem wewn臋trznego uniwersum artysty to偶samego z wszech艣wiatem og贸lnym. III Suita fortepianowa op. 60 (1956) wie艅czy okres wcze艣niejszy, b臋d膮cy „kompromisem” ze s艂uchaczem. Sixi猫me mot op. 72 (1963) nale偶y do zbioru siedmiu kompozycji o charakterze „wypowiadanego” w d藕wi臋kach „s艂owa”.
Yusuke Ishii – fortepian
22 listopada, godz. 19:00
Centrum 艣w. Jana / Nadba艂tyckie Centrum Kultury w Gda艅sku (ul. 艢wi臋toja艅ska 50, Gda艅sk)
Stefan Weso艂owski / Song of the Night Mists
Stefan Weso艂owski, w post-klasyczny spos贸b, z wysublimowaniem i wra偶liwo艣ci膮 艂膮czy tradycyjne instrumentarium z nowoczesnymi technikami, muzyk膮 elektroniczn膮 i d藕wi臋kami natury. Jego muzyka – pe艂na subtelnych niuans贸w – oscyluje pomi臋dzy minimalistyczn膮 medytacj膮 a ekspresyjn膮 intensywno艣ci膮, pomi臋dzy ambientem a barokowo brzmi膮cymi organami, tworz膮c unikalny pejza偶 d藕wi臋kowy. Song of the Night Mists to zaproszenie do podj臋cia muzycznej podr贸偶y, sprzyjaj膮cej chwilom kontemplacji i zadumy nad pi臋knem przyrody, a by膰 mo偶e tak偶e nad krucho艣ci膮 ludzkiego losu.
Organizatorem wydarzenia jest Nadba艂tyckie Centrum Kultury.
Anna Pasi膰 – harfa
Olga Anna Markowska – wiolonczela
Maja Miro – flety
Oliwier Andruszczenko - klarnet basowy
Hubert Zemler – perkusja
Piotr Weso艂owski – organy / portatyw
Stefan Weso艂owski – fortepian / skrzypce / instrumenty elektroniczne
23 listopada, godz. 18:00
Akademia Muzyczna w 艁odzi, Pa艂ac (ul. Gda艅ska 32, Sala 12, 艁贸d藕)
Maski: Szymanowski / Bacewicz / Bacevi膷ius
Dla pokolenia polsko-litewskiego rodze艅stwa – Vytautasa Bacevi膷iusa (1905-1970) i Gra偶yny Bacewicz (1909-1969) – Karol Szymanowski (1882-1937) by艂 ikon膮 muzyki nowej. Jego Maski op. 34 (1915/1916), przynale偶ne do fazy impresjonistyczno-ekspresjonistycznej, ujmuj膮 w cudzys艂贸w postacie zadomowione w kulturze. Trzy groteski (1935) Bacewicz贸wny wpisuj膮 si臋 w nurt komiczno-tanecznego witalizmu. Z kolei utwory Bacevi膷iusa reprezentuj膮 idee kosmologiczne. Po猫me mystique op. 6 (1926) oraz M茅ditaton op. 29 (1936/37), z kowie艅skich lat modernistycznych, je antycypuj膮. Trois pens茅es musicales op. 75 (1966) z lat ameryka艅skich, je uosabiaj膮. Muzyka kosmiczna by艂a wyrazem wewn臋trznego uniwersum artysty to偶samego z wszech艣wiatem og贸lnym. III Suita fortepianowa op. 60 (1956) wie艅czy okres wcze艣niejszy, b臋d膮cy „kompromisem” ze s艂uchaczem. Sixi猫me mot op. 72 (1963) nale偶y do zbioru siedmiu kompozycji o charakterze „wypowiadanego” w d藕wi臋kach „s艂owa”.
Yusuke Ishii – fortepian
Udzia艂 w koncercie jest bezp艂atny!
23 listopada, godz. 18:00
Filharmonia Narodowa, Sala Koncertowa (ul. Jasna 5, Warszawa)
Odbicia: Dvo艡谩k / Knapik
IX Symfonia e-moll „Z Nowego 艢wiata” op. 95 (1893), najs艂ynniejsza z symfonii Anton铆na Dvo艡谩ka, wyrasta z zachwytu otwartymi przestrzeni prerii ameryka艅skich. Ale w silniejszym jeszcze stopniu jest ona pr贸b膮 uchwycenia ducha rodz膮cej si臋 w贸wczas kultury ameryka艅skiej, st膮d nawi膮zania do pie艣ni Negro Spirituals oraz pie艣ni Indian. W ch贸ralnej kantacie Beauty Radiated in Eternity (2012) Eugeniusz Knapik si臋gn膮艂 po poezj臋 Hafiza, kt贸ry fascynowa艂 wcze艣niej m.in. Goethego i Szymanowskiego. Nowy romantyzm Knapika jest w istocie nawi膮zaniem, w nowych warunkach i na w艂asnych zasadach, do ekstatycznej mistyki muzycznej pocz膮tk贸w XX wieku.
Ch贸r Filharmonii 艢l膮skiej
Orkiestra Symfoniczna Filharmonii 艢l膮skiej
Eugene Tzigane – dyrygent
Jaros艂aw Wolanin – kierownik artystyczny ch贸ru
24 listopada, godz. 20:00
Klub Niebo (ul. Nowy 艢wiat 21C, Warszawa)
Polski Piach gra Reksia
Za najs艂ynniejszym pieskiem w polskiej animacji kryje si臋 wzruszaj膮ca historia kompozytora, kt贸ry planowa艂 pisa膰 wy艂膮cznie dla doros艂ych. Zenon Kowalowski da艂 czworono偶nemu bohaterowi jedn膮 z najciekawszych i niebanalnych 艣cie偶ek w historii polskiej muzyki do bajek. Eufonie prezentuj膮 Reksia w wydaniu artyst贸w zrzeszonych w projekcie Polski Piach, wywodz膮cych si臋 z warszawskiego 艣rodowiska muzyki improwizowanej i wsp贸艂czesnej, a zainspirowanych szeroko rozumianym bluesem. Patryk Zakrocki, Piotr Me艂ech i Piotr Domagalski to kamerali艣ci otwarci na 艣wiat – w swoich zainteresowaniach s膮 idealnymi partnerami animowanego psiaka.
Polski Piach:
Patryk Zakrocki – gitary
Piotr Me艂ech – klarnet basowy
Piotr Domagalski – basetla
24 listopada, godz. 19:00
Muzeum Sztuki i Techniki Japo艅skiej Manggha (ul. Marii Konopnickiej 26)
Maski: Szymanowski / Bacewicz / Bacevi膷ius
Dla pokolenia polsko-litewskiego rodze艅stwa – Vytautasa Bacevi膷iusa (1905-1970) i Gra偶yny Bacewicz (1909-1969) – Karol Szymanowski (1882-1937) by艂 ikon膮 muzyki nowej. Jego Maski op. 34 (1915/1916), przynale偶ne do fazy impresjonistyczno-ekspresjonistycznej, ujmuj膮 w cudzys艂贸w postacie zadomowione w kulturze. Trzy groteski (1935) Bacewicz贸wny wpisuj膮 si臋 w nurt komiczno-tanecznego witalizmu. Z kolei utwory Bacevi膷iusa reprezentuj膮 idee kosmologiczne. Po猫me mystique op. 6 (1926) oraz M茅ditaton op. 29 (1936/37), z kowie艅skich lat modernistycznych, je antycypuj膮. Trois pens茅es musicales op. 75 (1966) z lat ameryka艅skich, je uosabiaj膮. Muzyka kosmiczna by艂a wyrazem wewn臋trznego uniwersum artysty to偶samego z wszech艣wiatem og贸lnym. III Suita fortepianowa op. 60 (1956) wie艅czy okres wcze艣niejszy, b臋d膮cy „kompromisem” ze s艂uchaczem. Sixi猫me mot op. 72 (1963) nale偶y do zbioru siedmiu kompozycji o charakterze „wypowiadanego” w d藕wi臋kach „s艂owa”.
Organizatorami wydarzenia s膮 Narodowe Centrum Kultury i Muzeum Sztuki i Techniki Japo艅skiej Manggha.
Yusuke Ishii – fortepian
25 listopada, godz. 20:00
Klub Niebo (ul. Nowy 艢wiat 21C, Warszawa)
Hatti Vatti / Zeit
W ubieg艂ym roku w katalogu s艂ynnej na scenie nowoczesnej elektroniki belgijskiej wytw贸rni R&S zago艣ci艂 polski projekt Hatti Vatti. Pod szyldem tym ukrywa si臋 gda艅ski producent Piotr Kali艅ski. Nagrany przeze艅 z trzema jazzmanami album Zeit 艂膮czy r贸偶ne gatunki i brzmienia: dub, jazz, psychodeli臋, kosmische musik i ambient. Pierwsza prezentacja tego materia艂u na 偶ywo odb臋dzie si臋 podczas festiwalu Eufonie – 25 listopada w warszawskim klubie Niebo.
Hatti Vatti:
Piotr Kali艅ski – elektronika
Piotr Ch臋cki – saksofon
Pawe艂 Stachowiak – gitara basowa
Rafa艂 Dutkiewicz – perkusja
27 listopada, godz. 19:30
Filharmonia Narodowa, Sala Koncertowa (ul. Jasna 5, Warszawa)
Pos艂a艅cy: Bach / Schubert / 膶iurlionis
Wiecz贸r otworzy Kwartet smyczkowy c-moll Mikalojusa Konstantinasa 膶iurlionisa – litewskiego tw贸rcy, kt贸ry muzyk臋 i malarstwo splata艂 w jedn膮 opowie艣膰. Jego Kwartet 艂膮czy klasycyzuj膮ce cz臋艣ci skrajne z ekspresyjn膮 cz臋艣ci膮 艣rodkow膮, kt贸rej melancholijna melodyka rozwija si臋 na tle nasyconego chromatyk膮 akompaniamentu. Nast臋pnie zabrzmi bachowski Koncert d-moll BWV 1052 – pe艂en witalno艣ci, z b艂yskotliwymi dialogami solisty i orkiestry oraz nastrojowym Adagio w cz臋艣ci 艣rodkowej. Na zako艅czenie us艂yszymy Kwartet d-moll „艢mier膰 i dziewczyna” Franza Schuberta – dramatyczny dialog 偶ycia i 艣mierci, kt贸rego fina艂owa tarantella przywodzi na my艣l „taniec 艣mierci”.
Lukas Geniu拧as – fortepian
Litewska Narodowa Orkiestra Kameralna
Sergiej Krylov – dyrygent
28 listopada, godz. 19:30
Filharmonia Narodowa, Sala Koncertowa (ul. Jasna 5, Warszawa)
Pasja: Penderecki
Skomponowana w 1966 roku Pasja wed艂ug 艣w. 艁ukasza nale偶y do najwa偶niejszych osi膮gni臋膰 muzyki XX wieku. Cho膰 powsta艂a w specyficznym kontek艣cie milenium chrze艣cija艅stwa w komunistycznej Polsce, wyrasta ponad chwilowe okoliczno艣ci, kieruj膮c si臋 ku uniwersalnym pytaniom. To monumentalny dramat d藕wi臋kowy, w kt贸rym Penderecki – mistrz misternie tkanych obraz贸w muzycznych – ukaza艂 cierpienie i kondycj臋 cz艂owieka, tworz膮c poruszaj膮cy portret ludzkiej natury.
Ch贸r i Orkiestra Filharmonii im. Karola Szymanowskiego w Krakowie
Ch贸r Polskiego Radia – Lus艂awice
Ch贸r Ch艂opi臋cy Filharmonii Krakowskiej
Ukrai艅ski Ch贸r Dzieci臋cy Filharmonii Krakowskiej
Maciej Tworek – dyrygent
Iwona Hossa – sopran
Mariusz Godlewski – baryton
Artur Janda – bas
Dawid Ber – przygotowanie Ch贸ru Polskiego Radia – Lus艂awice
Janusz Wierzgacz – przygotowanie Ch贸ru Filharmonii im. Karola Szymanowskiego w Krakowie
Lidia Matynian – przygotowanie Ch贸ru Ch艂opi臋cego i Dziewcz臋cego Filharmonii Krakowskiej
Olena Yatskulynets – przygotowanie Ukrai艅skiego Ch贸ru Dzieci臋cego Filharmonii Krakowskiej
28 listopada, godz. 19:00
The Romanian Athenaeum (Bukareszt)
George Enescu Philharmonic Orchestra – koncert symfoniczny
Anton铆n Dvoř谩k i George Enescu to kompozytorzy, kt贸rzy z lekko艣ci膮 i elegancj膮 potrafili czerpa膰 z tradycji muzycznych swoich narod贸w, buduj膮c indywidualny j臋zyk muzyczny. Zami艂owanie do kultury, w kt贸rej si臋 wychowali, odcisn臋艂o na nich pi臋tno, ale nie definiowa艂o ich jako artyst贸w, co pokazuje wielko艣膰 przy艣wiecaj膮cych im idei. Byli oni kosmopolitami, kt贸rzy potrafili przeku膰 tradycj臋 w uniwersalny, muzyczny j臋zyk warto艣ci – zrozumia艂y i fascynuj膮cy dla meloman贸w na ca艂ym 艣wiecie.
George Enescu Philharmonic Orchestra
Gabriel Bebe葯elea – dyrygent
Jaemin Han – solista
29 listopada, godz. 18:00
Europejskie Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego (Lus艂awice 250)
Pasja: Penderecki
Skomponowana w 1966 roku Pasja wed艂ug 艣w. 艁ukasza nale偶y do najwa偶niejszych osi膮gni臋膰 muzyki XX wieku. Cho膰 powsta艂a w specyficznym kontek艣cie milenium chrze艣cija艅stwa w komunistycznej Polsce, wyrasta ponad chwilowe okoliczno艣ci, kieruj膮c si臋 ku uniwersalnym pytaniom. To monumentalny dramat d藕wi臋kowy, w kt贸rym Penderecki – mistrz misternie tkanych obraz贸w muzycznych – ukaza艂 cierpienie i kondycj臋 cz艂owieka, tworz膮c poruszaj膮cy portret ludzkiej natury.
Organizatorem wydarzenia jest Europejskie Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego w Lus艂awicach.
Koncert odbywa si臋 w ramach festiwalu Eufonie.
Ch贸r i Orkiestra Filharmonii im. Karola Szymanowskiego w Krakowie
Ch贸r Polskiego Radia – Lus艂awice
Ch贸r Ch艂opi臋cy Filharmonii Krakowskiej
Ukrai艅ski Ch贸r Dzieci臋cy Filharmonii Krakowskiej
Maciej Tworek – dyrygent
Iwona Hossa – sopran
Mariusz Godlewski – baryton
Artur Janda – bas
Dawid Ber – przygotowanie Ch贸ru Polskiego Radia – Lus艂awice
Janusz Wierzgacz – przygotowanie Ch贸ru Filharmonii im. Karola Szymanowskiego w Krakowie
Lidia Matynian – przygotowanie Ch贸ru Ch艂opi臋cego i Dziewcz臋cego Filharmonii Krakowskiej
Olena Yatskulynets – przygotowanie Ukrai艅skiego Ch贸ru Dzieci臋cego Filharmonii Krakowskiej
29 listopada, godz. 18:00
Filharmonia Narodowa, Sala Koncertowa (ul. Jasna 5, Warszawa)
Porywy: Enescu / Wajnberg / Kod谩ly
Bogactwo muzyki ludowej wielokrotnie inspirowa艂o „powa偶ny” repertuar koncertowy. Oryginalno艣膰, szczero艣膰 i 偶ywio艂owo艣膰 tkwi膮ce w ludowych rytmach i melodiach nabiera艂y artystycznego szlifu w kompozytorskich opracowaniach, ale nie traci艂y autentyczno艣ci pierwowzor贸w. Tak jest i w przypadku Poematu op. 1 George’a Enescu, Koncertu wiolonczelowego Mieczys艂awa Wajnberga oraz Ta艅c贸w z Galanty Zolt谩na Kod谩ly’ego. Utwory te, cho膰 napisane przed wielu laty, pozostaj膮 w repertuarze do dzi艣 i nale偶膮 do najch臋tniej s艂uchanych.
Orkiestra i Ch贸r M臋ski Filharmonii Narodowej
Gergely Madaras – dyrygent
Tomasz Daroch – wiolonczela
Bartosz Micha艂owski – dyrektor ch贸ru
29 listopada, godz. 19:00
Nadba艂tyckie Centrum Kultury w Gda艅sku (ul. 艢wi臋toja艅ska 50, Gda艅sk)
Polski Piach gra Reksia
Za najs艂ynniejszym pieskiem w polskiej animacji kryje si臋 wzruszaj膮ca historia kompozytora, kt贸ry planowa艂 pisa膰 wy艂膮cznie dla doros艂ych. Zenon Kowalowski da艂 czworono偶nemu bohaterowi jedn膮 z najciekawszych i niebanalnych 艣cie偶ek w historii polskiej muzyki do bajek. Eufonie prezentuj膮 Reksia w wydaniu artyst贸w zrzeszonych w projekcie Polski Piach, wywodz膮cych si臋 z warszawskiego 艣rodowiska muzyki improwizowanej i wsp贸艂czesnej, a zainspirowanych szeroko rozumianym bluesem. Patryk Zakrocki, Piotr Me艂ech i Piotr Domagalski to kamerali艣ci otwarci na 艣wiat – w swoich zainteresowaniach s膮 idealnymi partnerami animowanego psiaka.
Organizatorem wydarzenia jest Nadba艂tyckie Centrum Kultury.
Polski Piach:
Patryk Zakrocki – gitary
Piotr Me艂ech – klarnet basowy
Piotr Domagalski – basetla
29 listopada, godz. 19:30
Butelkownia (Plac Konesera 3, Warszawa)
Natura 艣wiata / Karolina Miko艂ajczyk i Iwo Jedynecki
Podobnie jak w sztuce oratorskiej, muzyka cz臋sto wypowiada si臋 niejako mi臋dzy d藕wi臋kami. Takich g艂os贸w mo偶na szuka膰 we wra偶liwych melodycznie i oszcz臋dnych w 艣rodkach utworach Wa艂entyna Silwestrowa (Intermezzo), P膿terisa Vasksa (Plainscapes) i Henryka Miko艂aja G贸reckiego (Ko艂ysanki i ta艅ce op. 47). Z kolei Conversio Erkki-Svena T眉眉ra i Tempo di valse z Musica ricercata Gy枚rgya Ligetiego to przyk艂ady przewrotnego podej艣cia do formy. Muzyka nowa za艣 – Up Dariusza Przybylskiego i Aria Just臈 Janulyt臈 – ponownie koncentruje si臋 na samym d藕wi臋ku. Dodatkowo, mi臋dzy tymi dzie艂ami zabrzmi膮 improwizowane intermezza.
Duo Karolina Miko艂ajczyk & Iwo Jedynecki – skrzypce / akordeon
Pola B艂asik – aktorka
Anna Grycewicz – aktorka
Tomasz Cyz – re偶yseria / koncepcja re偶yserska
Karolina Bramowicz – scenografia
30 listopada, godz. 18:00
Filharmonia Narodowa, Sala Koncertowa (ul. Jasna 5, Warszawa)
Fratres: Para膰 / P盲rt / 艩ipu拧
Wobec zgie艂ku codzienno艣ci nowa muzyka cz臋sto sk艂ania si臋 ku eksplorowaniu ciszy, prostocie i duchowej g艂臋bi. Arvo P盲rt, Frano Para膰 i Berislav 艩ipu拧 tworz膮 dzie艂a o kontemplacyjnym charakterze, zakorzenione w tradycji nowej prostoty i nowej duchowo艣ci. Liryczne Dona nobis pacem Para膰a, medytacyjne Fratres i majestatyczne Salve Regina P盲rta oraz dramatyczna, polistylistyczna Pasja 艩ipu拧a 艂膮cz膮 w sobie r贸偶norodno艣膰 艣rodk贸w z uniwersalnym, humanistycznym przes艂aniem.
Ch贸r i Orkiestra Telewizji Chorwackiej
Tomislav Fa膷ini – dyrygent
Monika Cerov膷ec – sopran
Martina Goj膷eta Sili膰 – mezzosopran
Roko Radovan – tenor
Marko 艩pehar – bas
Sreten Mokrovi膰 – narrator
Lana-Lucija Horvati膰 – wiolonczela
Mirjana Kri拧kovi膰 – harfa
Veronika 膯ikovi膰 – harfa
Hrvoje Sekovani膰, Krunoslav Benko, Francesco Mazzoleni, Fran Krsto 艩ercar – instrumenty perkusyjne
30 listopada, godzin臋 podamy wkr贸tce
Filharmonia im. Karola Szymanowskiego (ul. Zwierzyniecka 1, Krak贸w)
George Enescu Philharmonic Orchestra – koncert symfoniczny
Anton铆n Dvoř谩k i George Enescu to kompozytorzy, kt贸rzy z lekko艣ci膮 i elegancj膮 potrafili czerpa膰 z tradycji muzycznych swoich narod贸w, buduj膮c indywidualny j臋zyk muzyczny. Zami艂owanie do kultury, w kt贸rej si臋 wychowali, odcisn臋艂o na nich pi臋tno, ale nie definiowa艂o ich jako artyst贸w, co pokazuje wielko艣膰 przy艣wiecaj膮cych im idei. Byli oni kosmopolitami, kt贸rzy potrafili przeku膰 tradycj臋 w uniwersalny, muzyczny j臋zyk warto艣ci – zrozumia艂y i fascynuj膮cy dla meloman贸w na ca艂ym 艣wiecie.
Organizatorem wydarzenia jest Filharmonia Krakowska.
Orkiestra Filharmonii im. George’a Enescu
Gabriel Bebe葯elea – dyrygent
Jaemin Han – wiolonczela
1 grudnia, godz. 19:30
Filharmonia Narodowa, Sala Koncertowa (ul. Jasna 5, Warszawa)
Podr贸偶e: Enescu / Dvo艡谩k
Anton铆n Dvoř谩k i George Enescu to kompozytorzy, kt贸rzy z lekko艣ci膮 i elegancj膮 potrafili czerpa膰 z tradycji muzycznych swoich narod贸w, buduj膮c indywidualny j臋zyk muzyczny. Zami艂owanie do kultury, w kt贸rej si臋 wychowali, odcisn臋艂o na nich pi臋tno, ale nie definiowa艂o ich jako artyst贸w, co pokazuje wielko艣膰 przy艣wiecaj膮cych im idei. Byli oni kosmopolitami, kt贸rzy potrafili przeku膰 tradycj臋 w uniwersalny, muzyczny j臋zyk warto艣ci – zrozumia艂y i fascynuj膮cy dla meloman贸w na ca艂ym 艣wiecie.
Orkiestra Filharmonii im. George’a Enescu
Gabriel Bebe葯elea – dyrygent
Jaemin Han – wiolonczela
6 grudnia, godz. 18:00
Filharmonia im. Karola Szymanowskiego (ul. Zwierzyniecka 1, Krak贸w)
Quo Vadis / Nowowiejski
Premiera Quo vadis odby艂a si臋 w 1907 roku w Usti nad 艁ab膮. Dwa lata p贸藕niej w Amsterdamie kompozytor zaprezentowa艂 publiczno艣ci dzie艂o w nowej ods艂onie i odni贸s艂 tym spektakularny sukces. Po koncercie w dow贸d uznania uhonorowano go poz艂acanym wie艅cem laurowym, otrzyma艂 te偶 pier艣cie艅 od kr贸lowej Wilhelminy. Je艣li kto艣 zapyta艂by wtedy Nowowiejskiego, dok膮d zmierza – quo vadis? – ten z czystym sumieniem m贸g艂by odpowiedzie膰, 偶e… 艣wi臋ci膰 triumfy na 艣wiatowych scenach. Pomimo wymagaj膮cej obsady, popularne w dwudziestoleciu mi臋dzywojennym oratorium polskiego tw贸rcy wykonywano cz臋sto w Europie, a tak偶e poza jej granicami.
Organizatorem wydarzenia jest Filharmonia Krakowska.
Koncert odbywa si臋 w ramach festiwalu Eufonie.
Orkiestra i Ch贸r Filharmonii Krakowskiej
Wojciech Gierlach – bas
Sebastian Szumski – bas
Piotr Su艂kowski – dyrygent
Janusz Wierzgacz – przygotowanie ch贸ru
7 grudnia, godz. 18:00
Dom Kultury Mors (ul. Sportowa 28, D臋bica)
Pasja: Penderecki
Skomponowana w 1966 roku Pasja wed艂ug 艣w. 艁ukasza nale偶y do najwa偶niejszych osi膮gni臋膰 muzyki XX wieku. Cho膰 powsta艂a w specyficznym kontek艣cie milenium chrze艣cija艅stwa w komunistycznej Polsce, wyrasta ponad chwilowe okoliczno艣ci, kieruj膮c si臋 ku uniwersalnym pytaniom. To monumentalny dramat d藕wi臋kowy, w kt贸rym Penderecki – mistrz misternie tkanych obraz贸w muzycznych – ukaza艂 cierpienie i kondycj臋 cz艂owieka, tworz膮c poruszaj膮cy portret ludzkiej natury. Koncert odbywa si臋 w ramach festiwalu D臋bickie Korzenie i festiwalu Eufonie.
Organizatorem wydarzenia jest Dom Kultury Mors.
Koncert odbywa si臋 w ramach festiwalu D臋bickie Korzenie i festiwalu Eufonie.
Ch贸r i Orkiestra Filharmonii im. Karola Szymanowskiego w Krakowie
Ch贸r Polskiego Radia – Lus艂awice
Ch贸r Ch艂opi臋cy Filharmonii Krakowskiej
Ukrai艅ski Ch贸r Dzieci臋cy Filharmonii Krakowskiej
Maciej Tworek – dyrygent
Iwona Hossa – sopran
Mariusz Godlewski – baryton
Artur Janda – bas
Dawid Ber – przygotowanie Ch贸ru Polskiego Radia – Lus艂awice
Janusz Wierzgacz – przygotowanie Ch贸ru Filharmonii im. Karola Szymanowskiego w Krakowie
Lidia Matynian – przygotowanie Ch贸ru Ch艂opi臋cego i Dziewcz臋cego Filharmonii Krakowskiej
Olena Yatskulynets – przygotowanie Ukrai艅skiego Ch贸ru Dzieci臋cego Filharmonii Krakowskiej
24 pa藕dziernika 2025 – 25 stycznia 2026
Muzeum Sztuki Wsp贸艂czesnej w Krakowie MOCAK (Lipowa 4, Krak贸w)
Instalacja Konrada Smole艅skiego Everything Was Forever Until It Was No More
Wsp贸lnie z MOCAK-iem i Krakowskim Biurem Festiwalowym (Festiwal Sacrum Profanum) si臋gamy po g艂o艣n膮 instalacj臋 d藕wi臋kow膮 Konrada Smole艅skiego Everything Was Forever Until It Was No More, kt贸ra reprezentowa艂a Polsk臋 na weneckim Biennale w 2013 roku. Dzia艂amy w zr贸wnowa偶ony spos贸b, kieruj膮c si臋 ide膮 ekologii artystycznej i przywracania do obiegu wa偶nych istniej膮cych dzie艂. Na prac臋 Smole艅skiego sk艂adaj膮 si臋 dwa spi偶owe dzwony, kt贸rych bicie jest rejestrowane i przetwarzane elektronicznie, a nast臋pnie odtwarzane przez 艣ciany g艂o艣nik贸w. Wa偶nym elementem jest wibruj膮ca pod艂oga, kt贸ra stanowi tak偶e scen臋 dla koncert贸w, wchodz膮cych w interakcj臋 z instalacj膮. Artysta, prze艂amuj膮c stereotypy i oczekiwania, kreuje sfer臋 do艣wiadczenia, do kt贸rej wejd膮 zaproszeni muzycy i publiczno艣膰. Granice mi臋dzy scen膮 muzyczn膮 i przestrzeni膮 sztuki zostaj膮 zatarte.
Konrad Smole艅ski – Everything Was Forever Until It Was No More (2013-2025)
Daniel Muzyczuk, Agnieszka Pindera – kuratorzy
informacja prasowa
Brak komentarzy:
Prze艣lij komentarz