poniedziałek, 22 stycznia 2018

Affetti e passaggi: Włoskie sonaty solowe /recenzja płyty/

Nieprzemijające piękno muzyki instrumentalnej i wirtuozeria fletu, oddająca różne odcienie emocji – na płycie zawierającej sonaty ze zbiorów Biblioteki Uniwersyteckiej we Wrocławiu.

Okładka płyty, NFM

Muzyczne skarby Biblioteki Uniwersyteckiej

NarodoweForum Muzyki jest instytucją, która nie tylko prezentuje wybitne utwory w znakomitych wykonaniach, ale również wydobywa z archiwów kompozycje twórców mniej znanych lub zgoła zapomnianych. Zdarza się, że utrwala również na płytach, przybliżając je w ten sposób szerszej publiczności i dając melomanom możliwość wielokrotnego ich słuchania.
Podczas 50. edycji  Festiwalu Wratislavia Cantansmogliśmy obejrzeć wystawę "Muzyczne skarby Biblioteki Uniwersyteckiej we Wrocławiu". Biblioteka ta bowiem jest w posiadaniu obszernej kolekcji druków włoskich, powstałych  głównie w Wenecji. Okazuje się, że  w XVI  i XVII wieku miasto to było nie tylko znanym ośrodkiem handlu, ale także rozwinęło sztukę drukarską, wyspecjalizowaną w edycjach muzycznych. Liczebność zbiorów muzycznych w Bibliotece Uniwersyteckiej świadczy także o tym, że mieszkańcy XVII-wiecznego  Wrocławia preferowali w szczególności muzykę włoską. Ekspozycja towarzyszyła znakomitemu koncertowi Hany Blažikovej w towarzystwie zespołu grającego na instrumentach dawnych, zatytułowanemu "Melanconia", dzięki któremu mogliśmy docenić urodę tych kompozycji.

Popularyzacja cymeliów muzyki dawnej


Praktyka prezentowania cymeliów muzycznych nie jest bynajmniej incydentalna, czego dowodem może być cykl koncertów ”Perła polskiego baroku”, podczas których Andrzej Kosendiak prezentował zapomnianego kompozytora wczesnego baroku – MarcinaMielczewskiego. Wiadomo już, że utwory tego kompozytora ukażą się na płycie.

Prezentowanie utworów XVII-wiecznych dotyczy także innego popularyzatora muzyki dawnej, dyrektora festiwalu Forum MusicumTomasza Dobrzańskiego. Jemu to bowiem zawdzięczamy ukazanie się nagrań włoskich sonat solowych z XVII wieku, pochodzących ze zbiorów druków muzycznych Biblioteki Uniwersyteckiej we Wrocławiu. Płytę ”Affetti e passaggi” nagrało czterech muzyków. Oprócz Tomasza Dobrzańskiego, grającego na fletach podłużnych, utwory wykonują: Henryk Kasperczak (lutnia, teorba), Mateusz Kowalski (viola da gamba) oraz Marta Niedźwiecka (klawesyn, pozytyw).

spis utworów

Na płytę złożyło się trzynaście sonat takich kompozytorów, jak: Giovanni Battista Fontana, Bagio Marini, Giovanni Antonio Leoni, Tommaso Cecchio, Maurizio Cazzati, Bartolomė Selma y Salaverde, Marco Uccellini. Nagraniazarejestrowano w Mauzoleum Piastów Śląskich we Wrocławiu oraz w Kościele św. Piotra i Pawła.

We wszystkim kompozycjach dominuje flet podłużny, który – zgodnie z założeniami stylu barokowego – staje się instrumentem solowym o niezwykłej wirtuozerii i dekoracyjności, współzawodniczącym z pozostałymi instrumentami. Znakomite wykonanie pozwala docenić nieprzemijające piękno tych utworów, w których instrument zastępuje ludzki głos, oddając wszystkie odcienie emocji.

Płyta ”Afetti e passaggi” została wydana przez Narodowe Forum Muzyki im. Witolda Lutosławskiego. 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Jubileuszowa Gala Muzyki Poważnej Fryderyk 2024

Od baroku po współczesność, od muzyki kameralnej po symfoniczną i koncertującą, od klasyki muzyki poważnej po lżejsze brzmienia z Ameryki Po...

Popularne posty