Nieprzemijające piękno muzyki
instrumentalnej i wirtuozeria fletu, oddająca różne odcienie emocji – na płycie
zawierającej sonaty ze zbiorów Biblioteki Uniwersyteckiej we Wrocławiu.
Okładka płyty, NFM |
Muzyczne skarby
Biblioteki Uniwersyteckiej
NarodoweForum Muzyki jest instytucją, która nie tylko prezentuje wybitne utwory w
znakomitych wykonaniach, ale również wydobywa z archiwów kompozycje twórców
mniej znanych lub zgoła zapomnianych. Zdarza się, że utrwala również na
płytach, przybliżając je w ten sposób szerszej publiczności i dając melomanom możliwość
wielokrotnego ich słuchania.
Podczas 50.
edycji Festiwalu Wratislavia Cantansmogliśmy obejrzeć wystawę "Muzyczne skarby Biblioteki Uniwersyteckiej we
Wrocławiu". Biblioteka ta bowiem jest w posiadaniu obszernej kolekcji
druków włoskich, powstałych głównie w
Wenecji. Okazuje się, że w XVI i XVII wieku miasto to było nie tylko znanym
ośrodkiem handlu, ale także rozwinęło sztukę drukarską, wyspecjalizowaną w edycjach
muzycznych. Liczebność zbiorów muzycznych w Bibliotece Uniwersyteckiej świadczy
także o tym, że mieszkańcy XVII-wiecznego
Wrocławia preferowali w szczególności muzykę włoską. Ekspozycja
towarzyszyła znakomitemu koncertowi Hany
Blažikovej w towarzystwie zespołu grającego na instrumentach dawnych,
zatytułowanemu "Melanconia",
dzięki któremu mogliśmy docenić urodę tych kompozycji.
Popularyzacja cymeliów muzyki dawnej
Praktyka
prezentowania cymeliów muzycznych nie jest bynajmniej incydentalna, czego dowodem
może być cykl koncertów ”Perła polskiego baroku”, podczas których Andrzej Kosendiak prezentował zapomnianego
kompozytora wczesnego baroku – MarcinaMielczewskiego. Wiadomo już, że utwory tego kompozytora ukażą się na
płycie.
Prezentowanie
utworów XVII-wiecznych dotyczy także innego popularyzatora muzyki dawnej,
dyrektora festiwalu Forum Musicum – Tomasza Dobrzańskiego. Jemu to bowiem
zawdzięczamy ukazanie się nagrań włoskich
sonat solowych z XVII wieku, pochodzących ze zbiorów druków muzycznych
Biblioteki Uniwersyteckiej we Wrocławiu. Płytę ”Affetti e passaggi” nagrało czterech muzyków. Oprócz Tomasza Dobrzańskiego, grającego na
fletach podłużnych, utwory wykonują: Henryk
Kasperczak (lutnia, teorba), Mateusz
Kowalski (viola da gamba) oraz Marta
Niedźwiecka (klawesyn, pozytyw).
spis utworów |
Na płytę
złożyło się trzynaście sonat takich kompozytorów, jak: Giovanni Battista
Fontana, Bagio Marini, Giovanni Antonio Leoni, Tommaso Cecchio, Maurizio
Cazzati, Bartolomė Selma y Salaverde, Marco Uccellini. Nagraniazarejestrowano w
Mauzoleum Piastów Śląskich we Wrocławiu oraz w Kościele św. Piotra i Pawła.
We wszystkim
kompozycjach dominuje flet podłużny,
który – zgodnie z założeniami stylu barokowego – staje się instrumentem solowym
o niezwykłej wirtuozerii i
dekoracyjności, współzawodniczącym z pozostałymi instrumentami. Znakomite
wykonanie pozwala docenić nieprzemijające piękno tych utworów, w których
instrument zastępuje ludzki głos, oddając wszystkie odcienie emocji.
Płyta ”Afetti e passaggi” została
wydana przez Narodowe Forum Muzyki im. Witolda Lutosławskiego.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz