poniedziałek, 30 września 2019

Japońska awangarda w Instytucie Grotowskiego

W październiku w Instytucie Grotowskiego zobaczymy aż dwa spektakle według tekstów Shūjiego Terayamy – czołowego przedstawiciela XX-wiecznego japońskiego teatru awangardowego: kameralną „Klasę szaleńców” oraz widowiskowe „Wskazówki dla poddanych”. Wydarzenia zostały objęte Honorowym Patronatem Ambasady Japonii i odbywają się w 100. rocznicę nawiązania stosunków dyplomatycznych Polski z Japonią. 

Nuhikun. Wskazówki dla poddanych
Dzięki uprzejmości Terayama World oraz Laboratory of Play Banyu Inryoku 

W dniach 9–10 października 2019 o godz. 19:00 w Sali Teatru Laboratorium (Instytut Grotowskiego) zobaczymy spektakl „Klasa szaleńcówZespołu Teatralnego Ikenoshita, w języku japońskim z polskimi i angielskimi napisami. Spektakl, początkowo pomyślany jako lalkowy, ostatecznie został zaadaptowany do gry żywych aktorów. Do rodziny przychodzi tajemnicza wieść, że jeden z jej członków oszalał. Na familijnym spotkaniu dochodzi do kłótni, podczas której jeden oskarża drugiego o bycie tytułowym szaleńcem. Kto nim tak naprawdę jest? A może to niewidzialny demiurg, sterujący aktorami-marionetami jest sprawcą całego zamieszania? U Terayamy, podobnie jak w Teatrze Śmierci Tadeusza Kantora, urzeczywistnienie i ożywienie manekinów powstaje dzięki ich świadomości. 9 października po spektaklu odbędzie się spotkanie z reżyserem i aktorami.

W dniach 12–13 października 2019 o godz. 19:00 w Piekarni (Instytut Grotowskiego) zostanie zaprezentowany spektakl Teatru Laboratorium Ban’yū InryokuWskazówki dla poddanych”, w języku japońskim z polskimi i angielski napisami. Tytuł jest nawiązaniem do utworu Jonathana Swifta (1731), ale angielskie opowiadanie stało się zaledwie pretekstem do opowiedzenia losów poddanych urzędujących podczas nieobecności ich pana w jego posiadłości. Znudzeni codziennym życiem służący postanawiają na zmianę naśladować właściciela. Osoba, która w danym momencie odgrywa rolę pana, może wydawać dowolne rozkazy, a pozostałe osoby muszą się im bezwarunkowo podporządkować. Stopniowo bohaterowie zaczynają posuwać się do coraz bardziej drastycznych metod i wydawać rozkazy mające na celu wyłączenie poniżenie drugiej osoby, czerpiąc przy tym sadystyczną przyjemność. 12 października po spektaklu odbędzie się spotkanie z twórcami. Spektakl dozwolony dla widzów od lat 18. W przedstawieniu występują małe zwierzęta hodowlane. Stworzeniom nie dzieje się żadna krzywda.

Pierwsza edycja INLANDIMENSIONS International Interdisciplinary Arts Festival, w ramach którego odbywają się prezentacje, to największe wydarzenie w Polsce z okazji 100-lecia stosunków dyplomatycznych Polski z Japonią. Oprócz Wrocławia festiwal odbywa się także w Gdańsku i Poznaniu. Organizatorem festiwalu jest Bridges Foundation we współpracy z Instytutem im. Jerzego Grotowskiego we Wrocławiu, Gdańskim Teatrem Szekspirowskim oraz Uniwersytetem im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.

Program Festiwalu INLANDIMENSIONS, pod hasłem „Misemono no fukken” (Restauracja widowisk), obejmuje: spektakle teatralne, projekcje filmowe, spotkania literackie, dyskusje z twórcami i badaczami kultury japońskiej, wystawę japońskiego plakatu awangardowego i malarstwa abstrakcyjnego, a także konferencję naukową. Podczas wydarzeń będziemy gościć kilkudziesięciu gości honorowych z Japonii i innych zakątków świata – twórców kina i teatru, kuratorów największych festiwali międzynarodowych, badaczy i krytyków z całego świata.

informacja prasowa


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Mariusz Mikołajek o sztuce jako o zastępczym obszarze łaski /wywiad/

Ubecja "aresztowała" jego prace dyplomowe, a tworzenie w trudnych czasach stanu wojennego stało się drogą do wiary. Swoje projekty...

Popularne posty