sobota, 20 lutego 2021

"Jacek Różycki" na nowej płycie Narodowego Forum Muzyki /recenzja?/

19 lutego 2021 roku swoją premierę miał nowy, dwupłytowy album Narodowego Forum Muzyki, nagrany przez Wrocław Baroque Ensemble pod dyrekcją Andrzeja Kosendiaka – laureatów Fryderyka 2019. Jest to światowa premiera nagrania dzieł wszystkich Jacka Różyckiego. Piękne aranżacje oraz interpretacja - zarówno muzyczna, jak i wokalna - zasługują na uznanie. Wielkie brawa dla wykonawców i maestro Andrzeja Kosendiaka!


Sopranista w cieniu mistrzów


Jacek Różycki - szlachcic herbu Doliwa -  urodził się około 1635 w Łęczycy i jako kilkuletni chłopiec został przyjęty do chóru kapeli królewskiej. Zgodnie z ówczesną praktyką poznawał zapewne tajniki gry na wybranym instrumencie (jakim - nie wiadomo). Jego nauczycielami byli prawdopodobnie chórmistrz Piotr Elert, a także dwóch innych muzyków: Marc Scacchi i Bartłomiej Pękiel - jeden z najwybitniejszych kompozytorów polskich epoki baroku w Rzeczpospolitej. 

Kapelmistrz polskich królów


Po śmierci  króla Władysława IV, który jako zawołany meloman nie żałował pieniędzy na kapelę w Warszawie, zespół przestał istnieć i odrodził się dopiero po dwóch latach. Panujący wówczas król Jan Kazimierz powierzył kierownictwo zespołu właśnie Jackowi Różyckiemu. Otrzymał je prawdopodobnie po znakomitym kompozytorze Bartłomieju Pękielu w 1657 roku i piastował tę funkcję  nieprzerwanie przez ponad czterdzieści lat, za rządów kolejnych władców - Michała Korybuta Wiśniowieckiego (1669-1673), Jana III Sobieskiego (1674-1696) i Augusta II,. W ostatnim okresie dzielił ją z Johannem Christophem Schmidtem. Pozostawał maestro di capella do roku 1703, czyli do  śmierci.


Kompozycje Jacka Różyckiego


Podczas swojej długiej kariery Różycki skomponował wiele utworów. Niestety, nie były publikowane za jego życia i niewiele spośród nich się zachowało, a te, które dotrwały do naszych czasów, są niedatowane, trudno więc powiązać ich powstanie z panowaniem konkretnych władców. Zachowane kompozycje (ponad dwadzieścia) to wyłącznie utwory religijne – koncerty kościelne, motety i proste opracowania hymnów. Kompozycje Różyckiego zachowały się w zbiorach kościołów rozsianych na terenie całej Rzeczpospolitej i poza jej granicami, potwierdzając popularność twórczości tego najdłużej chyba aktywnego zawodowo polskiego muzyka w XVII wieku.

W ubiegłym roku, podczas 55. Międzynarodowego Festiwalu Wratislavia Cantans, mieliśmy okazję wysłuchać tytułowego koncertu tej edycji festiwalu: "Światła dla świata", składającego się z kompozycji Jacka Różyckiego. Podczas koncertu, w którym wystąpił Wrocław Baroque Ensemble pod dyrekcją Andrzeja Kosendiaka, wykonano kilka utworów kompozytora, w tym te najbardziej znane, jak Magnificat czy Confiteor. Muzyka niezwykle piękna, uduchowiona znalazła właściwe miejsce: w Kolegiacie św. Krzyża na Ostrowie Tumskim. Urzekające było zwłaszcza przeplatanie ludzkich głosów i instrumentów. To był ponadto znakomity pomysł, aby "światło dla świata" popłynęło właśnie z Polski! 

Koncert wyjątkowy i jak każda muzyka na żywo - niepowtarzalny, jedyny... Melomani zapewne  z niecierpliwością oczekiwali na moment, kiedy kompozycje Jacka Różyckiego ukażą się na płytach Narodowego Forum Muzyki. I nie zawiedli się! Mało tego, dwupłytowy album ze znanej i cenionej serii z muzyką dawną, zawiera WSZYSTKIE zachowane utwory kompozytora!  Wykonane w technice koncertującej, charakterystycznej dla I połowy XVII wieku, urzekają urodą brzmienia. Rozmaitość linii melodycznych (melizmatyczna, deklamacyjna, recytatywna, antytetyczna), precyzyjna konstrukcja kompozycji zawierających ukryte symboliczne treści oraz nastrój utworów sprawiają, że płyty słucha się z prawdziwą przyjemnością. A przy tym piękne aranżacje, interpretacja - zarówno muzyczna, jak i wokalna zasługują na uznanie. Wielkie brawa dla wykonawców i maestro Andrzeja Kosendiaka!





Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

NFM I Rezonanse Sztuki XV - SOLO I W DUECIE l 15.11.2024–23.02.2025

29.listopada.2024 o godz. 17.30  w foyer NFM odbędzie się wernisaż wystawy Rezonanse Sztuki XV - SOLO I W DUECIE. Wielogłos Artystycznych Po...

Popularne posty