wtorek, 19 kwietnia 2022

"Missa paschalis" - koncert muzyki dawnej w Narodowym Forum Muzyki /zapowiedź/

Serdecznie zapraszamy na koncert muzyki dawnej do Sali Wielkiej wrocławskiego Ratusza! Wrocław Baroque Ensemble poprowadzi maestro Andrzej Kosendiak, wybitny specjalista od tego typu repertuaru. W programie znalazły się dzieła trzech twórców: Marcina Leopolity, Johanna Sebastiana Bacha oraz Antonia Caldary.

Wrocław Baroque Ensemble / fot. Łukasz Rajchert

Missa paschalis Marcina Leopolity uważana jest przez wielu badaczy za jedno z najwybitniejszych dzieł muzyki staropolskiej. Jej autor przyszedł na świat we Lwowie (z tego powodu nazywany jest czasem Lwowczykiem lub Marcinem ze Lwowa) pod koniec pierwszej połowy XVI wieku. Jest postacią tajemniczą, o której nadal wiemy bardzo niewiele. Żaden z jego utworów nie ukazał się drukiem za życia twórcy. Wiemy jedynie, że w 1560 roku przyjęto go na stanowisko nadwornego kompozytora Zygmunta II Augusta. Missa paschalis (czyli „Msza wielkanocna”) jest rozbudowaną, kunsztowną kompozycją pięciogłosową, w której autor przeniósł na grunt polski osiągnięcia szkoły franko-flamandzkiej.

Następnie zabrzmi dość rzadko wykonywana Sonata D-dur na violę da gamba i klawesyn obbligato BWV 1028 Johanna Sebastiana Bacha. Jest to druga ze zbioru trzech sonat przeznaczonych na instrument, na bazie którego powstała później wiolonczela. Christ lag in Todesbanden (Legł Chrystus w śmierci pętach) BWV 4 to kantata napisana na Niedzielę Wielkanocną. Należy do najwcześniejszych dzieł tego gatunku w dorobku lipskiego kantora, powstała prawdopodobnie ok. 1707 roku.

Koncert zwieńczy wykonanie recytatywu Caro Giesù i arii È morto il mio Giesù z oratorium Morte e sepoltura di Christo. Autorem tego dzieła jest Antonio Caldara – kompozytor urodzony w Wenecji, najbardziej znany ze swoich dzieł wokalno-instrumentalnych – oper, kantat i oratoriów. Działał w Mantui, Barcelonie, Rzymie i Wiedniu. To właśnie w stolicy Austrii w 1724 roku wykonano Morte e sepoltura di Christo. Dwa fragmenty, które zabrzmią podczas koncertu pod batutą maestra Andrzeja Kosendiaka, to ekspresyjna muzyka przepełniona cierpieniem i patosem.

Alicia Amo / fot. materiały prasowe artystki

Missa paschalis

Wykonawcy:

Andrzej Kosendiak – dyrygent

Alicia Amo – sopran

Wrocław Baroque Ensemble:

Aldona Bartnik – sopran

Piotr Olech, Daniel Elgersma – kontratenory

Maciej Gocman, Florian Cramer – tenory

Tomáš Král, Jaromir Nosek – basy

Zbigniew Pilch, Mikołaj Zgółka – skrzypce

Michał Mazur, Anna Nowak-Pokrzywińska – altówki

Julia Karpeta – viola da gamba

Krzysztof Karpeta – violone

Marta Niedźwiecka – klawesyn, pozytyw

Program:

Marcin Leopolita Missa paschalis

J.S. Bach Sonata D-dur na violę da gamba i klawesyn obbligato BWV 1028; Christ lag in Todesbanden – kantata BWV 4

A. Caldara Caro Giesù… i È morto il mio Giesù… – recytatyw i aria z oratorium Morte e sepoltura di Christo

Czas trwania: [70']

informacja prasowa

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Szkicownik Stanisława Witkiewicza zabytkiem miesiąca w Muzeum Podlaskim w Białymstoku

Zabytkiem miesiąca w maju jest Szkicownik Stanisława Witkiewicza, Obiekt do końca miesiąca można oglądać w białostockim Ratuszu.  Z tych pra...

Popularne posty