środa, 30 listopada 2022

Co nowego w DCF | 2-8 grudnia 2022

Dolnośląskie Centrum Filmowe zaprasza na Festiwal Filmów o Architekturze, Magiel Filmowy z Mateuszem Banasiukiem, ostatnią w tym roku odsłonę cyklu KOBIETY, KINO I WINO, a także na premiery (m. in. "Kociarze") , filmy przedpremierowe (m. in. "W trójkącie") oraz na zwykłe cykle.

WYDARZENIA

ArchFilmFest | Festiwal Filmów o Architekturze | 7 grudnia | godz. 17:00

Festiwal Filmów o Architekturze ArchFilmFest zawita tym razem do Wrocławia. Program pokazów i dyskusji dotyczyć będzie m.in. wyzwań środowiskowych, które są jednym z najważniejszych zagadnień z jakim musi mierzyć się współczesna architektura i budownictwo. Poruszymy również temat japońskiej architektury, która niesie ze sobą inspiracje tradycyjnym, japońskim budownictwem drewnianym oraz prostotę.

Magiel Filmowy z Mateuszem Banasiukiem | Nie cudzołóż i nie kradnij | 8 grudnia | godz. 19:00

Już 8 grudnia zapraszamy do DCF na kolejne spotkanie w ramach Magla Filmowego. Mikołajkowym gościem Łukasza Maciejewskiego będzie Mateusz Banasiuk, z którym obejrzymy lekką komedię „Nie cudzołóż i nie kradnij” w reżyserii Mariusza Kuczewskiego.

Powodzenia, Leo Grande | Kobiety, kino i wino | 9 grudnia | godz. 19:00

9 grudnia o 19:00 zapraszamy na ostatnią w tym roku odsłonę cyklu KOBIETY, KINO I WINO w Dolnośląskim Centrum Filmowym. Na ekranie hit tegorocznych wakacji, czyli ciałopozytywne „Powodzenia, Leo Grande” z rewelacyjną Emmą Thompson w roli głównej.

POKAZY PRZEDPREMIEROWE




W trójkącie | reż. Ruben Östlund | Szwecja, Francja, UK, Niemcy, Turcja | 2022

„W trójkącie” to nagrodzona Złotą Palmą szalona komedia, której akcja rozgrywa się na luksusowym jachcie, pośród najbogatszych ludzi świata. Ocean szampana, morze pieniędzy i kapitan, który zawsze płynie pod prąd (brawurowy występ Woody’ego Harrelsona!) – tak zaczyna się rejs na miarę naszych czasów.

Statkiem podróżuje para modeli-celebrytów, Carl (Harris Dickinson) i Yaya (Charlbi Dean), ale ich wycieczka szybko przestaje nadawać się na Instagram. Nagły sztorm – a raczej kałszkwał – sprawia, że owoce morza wracają tam, skąd przyszły, i demoluje jacht, a wraz z nim rozsadza całą społeczną hierarchię. Wywołujący salwy śmiechu film Rubena Östlunda („Turysta”, „The Square”), jednego z najlepszych europejskich reżyserów, to bezlitosna satyra na bogatych, a także kapitalna metafora naszych czasów. Wszyscy płyniemy statkiem, który już dawno obrał kurs na katastrofę. Uratuje nas tylko śmiech!

OBSADA Harris Dickinson, Charlbi Dean, Woody Harrelson, Dolly De Leon

TYTUŁ ORYGINALNY Triangle of Sadness

REŻYSER Ruben Östlund

2, 3 grudnia | godz. 20:00, 4,6 grudnia | godz. 17:45



 Fabelmanowie | reż. Steven Spielberg | USA | 2022

Steven Spielberg wraca do czasów swojego dzieciństwa, by opowiedzieć o dorastaniu Sammy’ego Fabelmana, wrażliwego nastolatka, wielkiego miłośnika kina i początkującego filmowca. Sammy przypadkiem poznaje dramatyczną rodzinną tajemnicę i odkrywa przy okazji, że kino w niezwykły sposób pomaga nam odkrywać prawdę o naszych bliskich i o nas samych.

OBSADA Michelle Williams, Seth Rogen, Paul Dano

TYTUŁ ORYGINALNY The Fabelmans

REŻYSERIA Steven Spielberg

SCENARIUSZ Tony Kushner, Steven Spielberg

MUZYKA John Williams

GATUNEK Dramat

CZAS TRWANIA 151′

PRODUKCJA USA, 2022

DATA PREMIERY 30.12.2022

 

PREMIERY OD 2 GRUDNIA


Kociarze | reż. Mye Hoang | USA | 2022

Kociarze to wzruszająca, piękna i wspaniale nakręcona opowieść o dziewięciu mężczyznach, którzy kochają koty. Reżyserka Mye Hoang na bohaterów swojego filmu wybiera mężczyzn, których dzieli wszystko – zawód, status majątkowy, miejsce zamieszkania czy wiek. Łączy ich jednak miłość do kotów i nieodparta chęć pomocy wszystkim czworonogom, których spotykają na swojej drodze.

W Kociarzach śledzimy losy strażaka, aspirującego aktora, kierowcy ciężarówki, kaskadera, prezesa, policjanta, programisty, nauczyciela i bezdomnego imigranta żyjącego na ulicach Nowego Jorku. Życie każdego z nich zostało na zawsze zmienione przez pojawienie się urokliwego futrzaka, którego spotkali na swojej drodze.

Kociarze to w efekcie wspaniały film na trudne czasy – podnoszący na duchu, dający nadzieję, wzruszający i udowadniający, że opieka nad kotem może przynieść nieoczekiwane skutki.


Nitram | reż. Justin Kurzel | Australia | 2021

Hipnotyczny „Nitram” wciąga nas w świat tytułowego bohatera, jak w mroczny, dziwny sen, po którym przychodzi szok i gwałtowne przebudzenie. To thriller psychologiczny z domieszką czarnego humoru i szczyptą surrealizmu – ekscentryczne, zwodnicze kino, precyzyjnie zmierzające do mocnego finału. Justin Kurzel, nieustraszony badacz historycznych traum, twórca głośnych „Snowtown”, „Prawdziwej historii gangu Kelly’ego” i „Makbeta”, po raz kolejny udowadnia, że rodzinne problemy, emocjonalne deficyty i dorastanie w samotności to prawdziwie wybuchowa mieszanka.

Bohaterem opartego na faktach „Nitram” jest Martin Bryant, który w kwietniu 1996 roku zastrzelił 35 turystów odpoczywających w wakacyjnym ośrodku na Tasmanii. Opowiadając o największej masakrze w dziejach Australii, reżyser umieszcza przemoc poza ekranem. Z detektywistyczną pasją śledzi za to okoliczności, jakie doprowadziły zagubionego i niestabilnego psychicznie mężczyznę do dnia, w którym legalnie sprzedano mu broń.

Przyprawiający o gęsią skórkę niepokój, który przeszywa film, to w ogromnej mierze zasługa Caleba Landry’ego Jonesa, który za rolę Martina otrzymał w Cannes nagrodę dla najlepszego aktora. Gwiazdor amerykańskiego indie, znany z występów u Jima Jarmuscha, Jordana Peele’a czy Seana Bakera, stworzył w „Nitramie” skomplikowaną, nieuchwytną postać. W Australii, gdzie filmowy powrót do narodowej traumy wzbudził mnóstwo emocji, postać ta wciąż budzi kontrowersje. – Nic dobrego nie wynika z milczenia. – mówił reżyser w jednym z wywiadów. – Za to wspomnienia, nawet te mroczne, mają potężną siłę.

 


Pięć diabłów | reż. Lea Mysius | Francja 2022

Młodziutka Vicki ma niezwykły dar: potrafi chwytać, zapamiętywać i odtwarzać wszystkie możliwe zapachy, które kolekcjonuje w starannie oznakowanych słoiczkach. Wśród nich szczególne miejsce zajmują te poświęcone zapachowi jej mamy, Joanne (znana z Życia Adeli Adèle Exarchopoulos). Ich z pozoru poukładane życie zaburza pojawienie się Julii, dawno niewidzianej, tajemniczej siostry męża Joanne. Vicki, zaintrygowana niespodziewaną wizytą ciotki, kradnie jej zapach i odkrywa, że dzięki niemu może przenieść się w przeszłość Julii, poznając skrywane od lat sekrety swojej rodziny. Na jaw wychodzą ogniste romanse, złamane serca i uśpione emocje.

 Młodziutka Vicki ma niezwykły dar: potrafi chwytać, zapamiętywać i odtwarzać wszystkie możliwe zapachy, które kolekcjonuje w starannie oznakowanych słoiczkach. Wśród nich szczególne miejsce zajmują te poświęcone zapachowi jej mamy, Joanne (znana z Życia Adeli Adèle Exarchopoulos). Ich z pozoru poukładane życie zaburza pojawienie się Julii, dawno niewidzianej, tajemniczej siostry męża Joanne. Vicki, zaintrygowana niespodziewaną wizytą ciotki, kradnie jej zapach i odkrywa, że dzięki niemu może przenieść się w przeszłość Julii, poznając skrywane od lat sekrety swojej rodziny. Na jaw wychodzą ogniste romanse, złamane serca i uśpione emocje.



Śubuk | reż. Jacek Lusiński | Polska | 2022

Rok 1989. Młoda dziewczyna, Maryśka zachodzi w ciążę ze starszym od niej milicjantem Darkiem. Mężczyzna nie chce dziecka i zmusza kobietę do aborcji. Mimo kiepskiej sytuacji materialnej i ambitnych planów życiowych Maryśka decyduje się urodzić, a Darek usuwa się z jej życia. Wkrótce potem na świat przychodzi jej syn, w którego wychowaniu wspiera ją starsza siostra, Marta. Bardzo szybko okazuje się, że chłopiec mocno różni się od rówieśników: jest dziwnie wycofany, zamknięty w sobie, a jedyne wypowiadane przez niego słowo to „śubuk”.

Mijają kolejne lata, syn Maryśki zostaje wyrzucony z przedszkola, a po jakimś czasie pojawia się diagnoza lekarzy: chłopiec ma autyzm. Maryśka początkowo nie wie, jak odnaleźć się w tej sytuacji, a w Polsce lat 90. nikt nie rozumie tego zaburzenia. Kobieta ma przeciwko sobie również zawziętego sąsiada Feliksa, który – słysząc krzyki dziecka w mieszkaniu – donosi na policję, że ta znęca się nad synem. Maryśka jednak nie poddaje się i postanawia dowiedzieć się jak najwięcej o autyzmie oraz zrobić wszystko, aby jej syn mógł podjąć normalną edukację. Wie bowiem, że chłopiec jest ponadprzeciętnie inteligentny, ale wymaga więcej uwagi i cierpliwości od otoczenia. Rzucając wyzwanie służbie zdrowia i polskiemu systemowi oświaty, Maryśka odnajduje inne matki w podobnej sytuacji, ignorowane przez system. Od tej pory kobieta nie cofnie się przed niczym, aby osiągnąć swój cel oraz zapewnić swojemu synowi społeczną akceptację i zrozumienie.

Film otrzymał Złotego Lwa za Najlepszy scenariusz podczas tegorocznego Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni.

 

CYKLE

DKF „Centrum”

05.12 | Szczęśliwy Lazzaro (Lazzaro Felice) | reż. Alice Rohrwacher | Włochy, Francja, Szwajcaria, Niemcy 2018 | 125’

Seanse w każdy poniedziałek o godz. 19:00 | Bilety: 16 zł 

Filmowy Klub Seniorów

06.12 | Maria Callas | reż. Tomv Volf | Francja 2017

Seanse w każdy wtorek o godz. 12:00 | Bilety: 16 zł 

Młodzieżowy Klub Filmowy

6.12 | Do ostatniej kości | reż. Luca Guadagnino | Włochy, USA | 2022

Seanse w każdy pierwszy wtorek miesiąca | godz. 17:00 | Bilety: 16 zł z legitymacją szkolną

informacja prasowa

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Szkicownik Stanisława Witkiewicza zabytkiem miesiąca w Muzeum Podlaskim w Białymstoku

Zabytkiem miesiąca w maju jest Szkicownik Stanisława Witkiewicza, Obiekt do końca miesiąca można oglądać w białostockim Ratuszu.  Z tych pra...

Popularne posty