Przypominając filmy tego wybitnego reżysera i scenarzysty, wracamy do źródeł polskiego kina dla młodego widza, ale także chcemy pokazać je międzynarodowej publiczności. Trzy z czterech filmów w tej sekcji: „Stawiam na Tolka Banana”, „Podróż za jeden uśmiech”, „Paragon gola” będą wyświetlane z angielskimi napisami.
„Paragon gola” z 1969 r., czyli kinowa wersja serialu „Do przerwy 0:1”, to pierwszy tytuł w twórczym dorobku duetu Stanisława Jędryki i pisarza Adama Bahdaja, którzy potem stworzyli jeszcze: „Wakacje z duchami”, „Podróż za jeden uśmiech” i „Stawiam na Tolka Banana”. Tytułowy Paragon to młody, utalentowany piłkarz, as drużyny „Syrenki”, którego rozliczne, nie tylko futbolowe przygody, śledziła z zapartym tchem ówczesna młodzież. Na idola wyrósł też sam odtwórca głównej roli – Marian Tchórznicki. Nieprzypadkowo reżyserski debiut Jędryki związany był z piłkarską historią, futbolem fascynował się od małego, a jako student Państwowej Wyższej Szkoły Filmowej w Łodzi, grywał razem z Kazimierzem Kutzem, Jerzym Gruzą i Witoldem Sobocińskim.
Kadr z filmu "Podróż za jeden uśmiech" w reż. Stanisława Jędryki |
„Podróż za jeden uśmiech” to chyba najbardziej znana podróż autostopem nad Bałtyk w historii polskiego kina. W rolach głównych niezapomniani Henryk Gołębiewski i Filip Łobodziński, czyli zestawienie dwóch przeciwieństw: Poldka – wyluzowanego urwisa z ogromnym poczuciem humoru i zamiłowaniem do przygód, z rozpieszczonym Dudusiem – miłośnikiem zasad i nienagannych manier, typowego prymusa w mundurku. Ich filmowe przekomarzania i złote myśli stały się skarbnicą aforyzmów na lata (O Boże! Weź bombę i spuść na tą trąbę; Szłonia masz w tej waliszcze?). I tym razem początkowo przygotowany dla telewizji serial, w marcu 1972 r. doczekał się kinowej wersji.
Kadr z filmu "Stawiam na Tolka Banana" |
Z kolei, jesienią 1973 r. w popularnym telewizyjnym magazynie „Ekran z bratkiem”, po raz pierwszy wyemitowano kolejne dzieło Jędryki – „Stawiam na Tolka Banana”, 7-docinkowy serial opowiadający historię warszawskiej, tzw. trudnej młodzieży i jej konkurujących liderów, pięknej Karioki i owianego aurą tajemniczości Tolka Banana. Widzowie serial pokochali od razu, jeszcze tego samego dnia na ich prośbę „Tolka” wyemitowano po raz drugi. Dziś wielką wartością serialu są też zapisane w kadrach, unikatowe obrazy powojennej stolicy.
Do najbardziej „śląskich” filmów Jędryki należy ekranizacja powieści Janusza Domagalika „Koniec wakacji” z 1974 r. Głównym bohaterem filmu jest czternastoletni chłopiec, który przechodzi przyspieszony proces dojrzewania, przeżywając pierwszą miłość i rozstanie rodziców. Film rozgrywa się na tle krajobrazów Zagłębia, ważną jego częścią są górnicze realia Polski lat siedemdziesiątych. Na uwagę zasługuje również charakterystyczny, „skrzydlaty” plakat do filmu, autorstwa Jakuba Erola.
Filmowy dorobek Stanisława Jędryki przyniósł mu uznanie widzów, ale i wiele zaszczytnych nagród. Jędryka był laureatem m.in. Nagrody Prezesa Rady Ministrów za całokształt twórczości, Nagrody „Poznańskie Koziołki”, Medalu Komisji Edukacji Narodowej oraz Nagrody Stowarzyszenia Filmowców Polskich za wybitne osiągnięcia artystyczne. Otrzymał ponadto Złoty Krzyż Zasługi i Krzyż Kawalerski Orderu Odrodzenia Polski, a w 2013 r. został wyróżniony Medalem Zasłużony Kulturze Gloria Artis.
Międzynarodowy Festiwal Filmowy Kino Dzieci odbędzie się już po raz szósty, między 21 a 29 września br. Przez dziewięć dni w 22 miastach i 23 kinach, połączy nas hasło „Czas na spotkanie”. Łącznie pokażemy ponad 150 filmów z całego świata, w ramach ośmiu festiwalowych sekcji, z wieloma po raz pierwszy prezentowanymi w Polsce.
informacja prasowa
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz