poniedziałek, 22 lipca 2019

XX Gliwicki Festiwal Bachowski

Trwa XX Gliwicki Festiwal Bachowski. Przed nami jeszcze wspaniałe utwory wokalne w wykonaniu Calmus Ensemble ze słynnej lipskiej Szkoły św. Tomasza, Estravaganza Consort&Players z Oster-Oratorium. 


Połączenie nazwy grodu nad Kłodnicą z imieniem lipskiego kantora nie dziwi już dziś tak bardzo, jak dziewiętnaście lat temu, kiedy odbywała się pierwsza edycja Gliwickiego Festiwalu Bachowskiego. Dziś można śmiało stwierdzić, że czas rozwiał wszelkie wątpliwości co do celowości tego, na pierwszy rzut oka, zwariowanego pomysłu. Świadczy o tym zarówno niesłabnąca sympatia melomanów, jak też opinie recenzentów, podkreślające, że odbywający się od 2000 roku festiwal ma renomę jednego z najbardziej wartościowych spotkań z muzyką czasów Bacha, których sceną są wspaniałe gliwickie świątynie. Twórczość tego prawdziwego giganta muzyki wpisała się idealnie w wielokulturową tradycję miasta, stając się już nieodłączną częścią letniego gliwickiego pejzażu. Tak więc dziś z wielką radością możemy zaprosić na jubileuszową edycję, tym razem  pod hasłem „…made in Leipzig”.

Sirkka-Liisa-Kaakinen-Pilch, fot. organizatorów

Inauguracja festiwalu, nawiązując do popularnej XVIII-wiecznej tradycji,  była rodzajem symbolicznego pojedynku dwóch europejskich ośrodków muzycznych: Lipska i Salzburga. Usłyszeliśmy znakomitą fińską skrzypaczkę Sirkkę-Liisę Kaakinen-Pilch. To niezwykle wszechstronna artystka, wykonująca muzykę wszystkich epok ze szczególnym naciskiem na repertuar od XVII do XIX wieku. współpracowała z elitą wykonawców muzyki dawnej m.in. w orkiestrach Fransa Brüggena i Philippe’a Herreweghe’a. Przez ponad dziesięć lat była koncertmistrzem Collegium Vocale Gent. W Gliwicach wystąpi wspólnie z wielką damą klawesynu – Elżbietą Stefańską, a to oznacza, że instrument ten zabłyśnie także pełnią swoich możliwości solowych.

Krzysztof-Firlus, fot. organizatorów

Sensacją w dziedzinie nagrań muzyki dawnej stała się wydana w tym roku przez firmę „Dux” płyta "C.F.Abel – Sonatas from the Maltzan Collection". Zawiera ona światową premierę fonograficzną odnalezionego w 2015 roku w Bibliotece Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu zbioru sonat niemieckiego kompozytora i wirtuoza violi da gamba Carla Friedricha Abla. Powstały one podczas pobytu kompozytora w Londynie. Abel w Lipsku był uczniem Jana Sebastiana a wraz z jego synem Johannem Christianem Bachem zorganizował i prowadził pierwsze w stolicy Anglii publiczne koncerty, które nazywano Bach-Abel-Concerts. Wspomniana płyta to najnowszy projekt znanego muzycznego małżeństwa Krzysztofa i Anny Firlus, do których dołączył grający na barokowej wiolonczeli Tomasz Pokrzywiński. W ich wykonaniu oprócz zarejestrowanych na płycie nowoodkrytych dzieł, usłyszymy także barokową muzykę francuską.


Rinaldo Alessandrini to znakomity włoski dyrygent i klawesynista, znany przede wszystkim jako lider zespołu Concerto Italiano. W Gliwicach przedstawi swój najnowszy projekt – program duetowy poświęcony  wyłącznie muzyce J. S. Bacha. Znalazły się  w nim oryginalne sonaty na klawesyn obbligato i flet poprzeczny. Alessandrini oraz flecistka Concerto Italiano Laura Pontecorvo inspirowali się również bachowskim repertuarem na inne instrumenty. Oprócz dzieł oryginalnych postanowili więc sięgnąć po fletową wersję Sonaty G-dur na skrzypce i klawesyn czy dokonaną przez samego Bacha transkrypcję klawesynową jednej z jego sonat na skrzypce solo. Zupełnie nowe światło na prezentowaną podczas koncertu muzykę rzuca też niezwykły instrument, na którym gra flecistka. Jest to kopia jedynego odnalezionego instrumentu Pierre-Gabriela Buffardina – związanego z dworem drezdeńskim wirtuoza fletu, zaprzyjaźnionego z Bachem i jego rodziną.

Calmus Ensemble, fot. organizatorów

Po wieloletnich staraniach udało się zaprosić do Gliwic jeden z najbardziej renomowanych zespołów wokalnych – Calmus Ensemble. Tworzą go wychowankowie słynnej lipskiej Szkoły św. Tomasza. Swoimi licznymi, entuzjastycznie przyjmowanymi na całym świecie koncertami i nagraniami, zespół niezmiennie dowodzi, że można zachować najwyższy poziom, niezależnie od tego czy wykonuje się muzykę bardziej czy też mniej poważną. Artyści przyjadą do nas bezpośrednio po kolejnym amerykańskim tournee i zaprezentują niezwykły program, swoisty kalejdoskop 800-letniej muzycznej historii Lipska. Znajdą się w nim największe nazwiska, jak Bach, Mendelssohn czy Schumann, a obok nich muzyka wielu innych mistrzów związanych z kościołem św. Tomasza, Gewandhausem i lipskim konserwatorium.

Krakowski zespół Estravaganza Consort&Players podbił serca festiwalowej publiczności po raz  pierwszy dwa lata temu. Stało się to za sprawą brawurowego wykonania dwóch bachowskich kantat i Mszy F-dur. Tym razem, jak na zwieńczenie jubileuszowej edycji przystało, przywiezie do Gliwic dwa spośród największych arcydzieł wokalno-instrumentalnych  Jana Sebastiana. To muzyka przeznaczona na dwa najważniejsze święta roku kościelnego: Boże Narodzenie i Wielkanoc. Ma więc niezwykle uroczysty charakter, podkreślony bogatą i efektowną obsadą: pięciogłosowego zespołu wokalnego, któremu towarzyszy orkiestra złożona z trąbek, obojów, obojów d’amore, fletów, smyczków, kotłów i basso continuo.

Dyrektor festiwalu: Piotr Oczkowski

informacja prasowa

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Wydarzenia w Muzeum Narodowym i oddziałach 22-24.11.2024

Muzeum Narodowe we Wrocławiu zaprasza w nadchodzący weekend na dwa wykłady – dra Dariusz Galewskiego o sztuce bizantyjskiej (w ramach cyklu ...

Popularne posty