czwartek, 6 lipca 2023

„Perfect Days” Wima Wendersa otworzy, „Przejścia” Iry Sachsa zamkną 23. MFF mBank Nowe Horyzonty. Znamy program tegorocznej edycji

251 filmów o łącznym czasie trwania 23 282 minut czeka na widzów 23. edycji mBank Nowe Horyzonty. Przed nami niemal 600 seansów w zmodernizowanym Kinie Nowe Horyzonty, Dolnośląskim Centrum Filmowym oraz na wrocławskim Rynku, a do tego wystawy, koncerty, spotkania i inne wydarzenia towarzyszące. 

fot. Perfect Days, reż. Wim Wenders

Część filmów z programu będzie dostępna również online: tegoroczna odsłona festiwalu ponownie zostanie przeprowadzona w formule hybrydowej (20-30 lipca – pokazy stacjonarne, do 6 sierpnia – seanse online). Do Wrocławia przyjedzie blisko 130 gości z całego świata.

Nowe Horyzonty otworzy rewelacja festiwalu w Cannes (nagroda aktorska dla Kōjiego Yakusho) – Perfect  Days w reżyserii legendy kina, Wima Wendersa. Pierwszego dnia festiwalu będzie można zobaczyć również drugi film mistrza – Anselm, który został zrealizowany w technologii 3D. Po gali otwarcia, w odświeżonej przestrzeni Kina Nowe Horyzonty, publiczność festiwalu rozgrzeje Bass Astral. Filmem zamknięcia festiwalu będzie przebój festiwali Sundance i Berlinale Przejścia (Passages) Iry Sachsa z elektryzującym trio Franz Rogowski, Adèle Exarchopoulos i Ben Whishaw.

Nowe Horyzonty od ponad dwóch dekad są celebracją różnorodności – na ekranie i poza nim – spójnej w swojej (pięknej!) niespójności. To właśnie mnogość różnych doświadczeń i wrażliwości owocuje unikalnym wydarzeniem. Te tropy znalazły swoje odbicie w tegorocznym haśle „Kinoscalanie” oraz identyfikacji wizualnej. Po blisko sześciu latach przerwy powraca także partner tytularny: od tego roku zapraszamy na Międzynarodowy Festiwal Filmowy mBank Nowe Horyzonty.

Pełny program wydarzenia jest już dostępny na naszej stronie internetowej, a pojutrze, 6 lipca o godz. 12:00, rozpocznie się sprzedaż biletów i dostępów do seansów online (poprzez stronę nowehoryzonty.pl).

Międzynarodowy Konkurs Filmowy Nowe Horyzonty

Konkurs to sekcja-wizytówka wrocławskiego festiwalu. Twórcy tegorocznych konkursowych filmów pracowicie skuwają – przy pomocy kryminału, satyry, opowieści łotrzykowskiej, poematu, melancholijnej ballady – skostniałe relacje władzy, zabetonowane układy, kinowe formaty; by zrobić miejsce na to, co żywe, dzikie, wymykające się kontroli. Pozwalają puścić wodze fantazji, rozbetonować głowy, zrzucić garnitur, zapuścić koński ogon, przekroczyć granice, odrodzić się.

Wśród dwunastu konkursowych tytułów, które będą walczyć o tegoroczne Grand Prix, znalazły się: Piaffe Ann Oren, Na miejscu (Here) Basa Devosa, Kwiaty ludzkiego ciała (Human Flowers of Flesh) Heleny Wittmann, Samsara Loisa Patiño, Delikwenci (The Delinquents) Rodriga Moreno, After Anthony’ego Lapii, La Palisiada Philipa Sotnychenki, Posiadłość (Birdland) Leili Kilani, Pod ścianą (Stonewalling) Huang Ji i Ryûjiego Otsuki, Czarny kos, czarna jeżyna (Blackbird Blackbird Blackberry) Elene Naveriani oraz Sklep (The Store) Ami-Ro Sköld, a kinematografię polską reprezentuje punkowy Imago Olgi Chajdas, osobista i pokoleniowa opowieść o muzycznej alternatywie i życiowej anarchii.

Najlepszy film wybierze jury w składzie: Mark Jenkin (laureat Grand Prix za Przynętę na 18. NH), Dane Komljen (zdobywca wyróżnienia za Afterwater na 22. NH), Jennifer Reeder (jej Sprawca znalazł się tegorocznej sekcji Nocne Szaleństwo), Sergio Fant (selekcjoner Berlinale) oraz Aga Woszczyńska (Cicha ziemia była jednym z filmów otwarcia ubiegłorocznych NH). Swój ulubiony tytuł wskażą również widzowie festiwalu w głosowaniu publiczności.

Hity ze światowych festiwali, w tym ponad 20 tytułów z Cannes

W sekcjach Visa Pokazy Galowe oraz Mistrzynie, Mistrzowie znajdą się najważniejsze filmy pokazywane i nagradzane na prestiżowych festiwalach. Z Cannes do Wrocławia przyjadą między innymi Bulion i inne namiętności (The Pot au Feu) Trần Anh Hùnga (najlepsza reżyseria), Monster Hirokazu Kore-edy (nagroda za scenariusz), Wśród wyschniętych traw (About Dry Grasses) Nuriego Bilge Ceylana (nagroda dla najlepszej aktorki), Opadające liście (Fallen Leaves) Akiego Kaurismäkiego (Nagroda Jury), Cztery córki (Four Daughters) Kaouther Ben Hani (najlepszy dokument), How to Have Sex Molly Manning Walker (laureat sekcji Un Certain Regard) oraz Club Zero Jessiki Hausner, ze świetną Mią Wasikowski w roli głównej. 
Na kinowych ekranach pojawią się także: wyróżniony Wielką Nagrodą Jury w Wenecji fabularny debiut Alice Diop – Saint Omer (francuska reżyserka będzie bohaterką jednej z retrospektyw); zdobywca Nagrody Specjalnej Jury na MFF w Wenecji – Niedźwiedzie nie istnieją (No Bears) Jafara Panahiego oraz Eureka Lisandra Alonsa, który będzie gościem festiwalu. 
W programie znalazły się przeboje tegorocznego Berlinale – m.in. Tótem Lili Avilés, 20 000 gatunków pszczół (20,000 Species of Bees) Estibaliz Urresoli Solaguren oraz Poprzednie życie (Past Lives) Celine Song ze studia A24; laureaci Sundance – A Thousand and One A.V. Rockwell oraz Georgie ma się dobrze (Scrapper) Charlotte Regan; czy MFF w Rotterdamie – jak Zapiski z lata (Notes on a Summer) Diega Llorente. W programie znalazły się również najnowsze filmy m.in. Marca Bellocchio, Sachy Polak, Angeli Schanelec, Lava Diaza, Kelly Reichardt, Joanny Hogg, Christiana Petzolda oraz ostatni film Jean-Luca Godarda.

Festiwalowe sekcje

Satyajit Ray – absolutna legenda kina Indii, Alice Diop – wnikliwa obserwatorka i portrecistka życia francuskich przedmieść, Wang Bing – jeden z najważniejszych reżyserów z Chin oraz Alain Robbe-Grillet – francuski reżyser łączący nowofalowy eksperyment, tradycję libertyńską i surrealistyczną: oto czworo bohaterów tegorocznych retrospektyw, którym poświęcone zostało szczególne miejsce w programie Nowych Horyzontów. W przeglądzie twórczości Wang Binga znalazło się monumentalne dzieło-instalacja 15 godzin (czas trwania filmu jest zawarty w tytule), w którym autor zarejestrował wnętrze szwalni w Zhili na wschodzie Chin. Film ten będzie można obejrzeć bezpłatnie w przestrzeni Kina Nowe Horyzonty.

Twórczość Robbe-Grilleta jest inspiracją dla nowej sekcji Avec Plasir oraz wystawy pod tym samym tytułem w Studio BWA. Rewizja dzieł francuskiego reżysera stała się okazją do refleksji nad artystycznym, a także politycznym miejscem, które erotyczna wrażliwość określana skrótem BDSM zajmuje w pejzażu współczesności. Avec Plaisir jest kontrapunktem dla wolnomyślicielskiej, ale jednoznacznie męskiej i heteroseksualnej perspektywy Robbe-Grilleta w stronę bardziej różnorodnych, zwłaszcza kobiecych i queerowych punktów widzenia.

Queerowość, czyli niejednoznaczność lub nieschematyczność, leży także u podstaw programu sekcji Trzecie Oko, której przyświeca hasło „niemęski / nieżeński”. Trzecie Oko, prezentujące feministyczne spojrzenie na kino, tym razem wychodzi poza binarne podziały i opozycje, przyglądając się tożsamościom niebinarnym, płynnym, niedającym zamknąć się w prostych kategoriach i podziałach.

Wspólny teren przenikania się kina i sztuki wyznaczy ponownie Front Wizualny, a najnowsze produkcje dekonstruujące schematy kina gatunkowego i bawiące się konwencjami można odnaleźć w ramach Nocnego Szaleństwa (w nim premiera światowa Lipstick on the Glass Kuby Czekaja). Sprawdzimy też, o czym się dziś mówi i co się ogląda w Lizbonie czy Porto, w Fundão i Arcos de Valdevez – wszystko w ramach sekcji Focus na Portugalię. W Lost Lost Lost można odnaleźć przeoczone odkrycia z kilku ostatnich lat; filmy reżyserów, których twórczość usytuowana jest na obrzeżach kina. Na festiwal powraca też sekcja Oslo/Reykjavík, czyli przegląd dokonań współczesnej kinematografii Islandii i Norwegii, który powstał we współpracy z Ministerstwem Funduszy i Polityki Regionalnej, koordynującym w Polsce wykorzystanie Funduszy norweskich i EOG (Europejskiego Obszaru Gospodarczego), pochodzących z Islandii, Norwegii i Liechtensteinu.

Ponownie zapraszamy na bezpłatne pokazy w ramach plenerowego Kina na Rynku. Codziennie o godz. 22:00, od 21 do 30 lipca, w samym sercu stolicy Dolnego Śląska będzie można zobaczyć znakomite filmy z nowohoryzontowym znakiem jakości. W programie tej sekcji znajdą się także kultowe klasyki prezentowane z okazji 100. rocznicy powstania wytwórni Warner Bros. Na ekranie pojawią się m.in. Łowca androidów (Blade Runner) Ridleya Scotta oraz 2001: Odyseja kosmiczna (2001: A Space Odyssey) Stanleya Kubricka.

Na festiwalu nie zabraknie też krótkich metraży: Shortlista udowodni, że krótka forma bardzo często sprzyja wielkim talentom, a każdy film z Shortlisty, zrealizowany przez twórczynię lub twórcę, który nie ukończył 30 lat, dodatkowo weźmie udział w konkursie o nagrodę im. Zuzanny Jagody Kolskiej.

Nowością w programie jest sekcja Smart7 – unikalny, wędrowny konkurs, obejmujący swoim zasięgiem festiwale w siedmiu miastach Europy. Konkursowe filmy podróżują w tym roku z Wilna, przez Lizbonę, Madryt, Kluż-Napokę, Wrocław i Reykjavík, zaś laureat zostanie wyłoniony przez międzynarodowe młode jury na kończącym filmową wędrówkę festiwalu w Salonikach.

Scena artystyczna

Kontynuujemy współpracę z wieloletnim partnerem Nowych Horyzontów – BWA Wrocław, które jest oficjalnym współorganizatorem festiwalowej, tradycyjnie bardzo bogatej Sceny artystycznej. Wspólnie zadbamy o doznania dla każdego zmysłu, pobudzimy intelekt, nakarmimy emocje. Oprócz wspomnianej wyżej wystawy Avec Plasir, w galerii SiC! BWA będzie można oglądać prace Anny Mlasowsky na wystawie Ze środka (From Within) oraz zobaczyć nowe dzieło znanej festiwalowej społeczności Kasi Kmity – Contrafactur. Temat przyjemności, poruszany w ramach Avec Plasir, eksploruje w tym roku także zespół IP Group, który przygotował siódmą odsłonę Ambient Roomu pod tytułem Wokół zasady przyjemności.

Wieczory festiwalowe, czyli gdzie się bawić po wyjściu z kina

Po całym dniu siedzenia w kinowym fotelu warto się trochę poruszać, a najlepiej porządnie przetańczyć wszystkie emocje w towarzystwie ulubionych ludzi. Od zawsze powtarzamy, że Nowe Horyzonty to nie tylko festiwal, ale także wielki klub: dyskusyjny, towarzyski, łączący film z muzyką i innymi przyjemnościami. W tym roku chcemy kontynuować tę wspaniałą, klubową tradycję, ale w nowych przestrzeniach i odświeżonej formie. Otwieramy się – na Wrocław, na lokalną ofertę klubową, na świetnych ludzi, którzy przez cały rok dbają o to, żeby stolica Dolnego Śląska była jednym z najatrakcyjniejszych punktów na eventowej mapie Polski. Zapraszamy na Wieczory festiwalowe, które rozgrywać się będą w rozświetlonym neonami podwórku przy Ruskiej 46 (połączone siły klubów Recepcja oraz Surowiec), klubie Ciało, Wyspie Tamka oraz pod samymi gwiazdami za sprawą dACH! przy placu Dominikańskim 3. O muzyczne doznania zadbają także BULVARY przy Księcia Witolda 11-31. W programie Wieczorów festiwalowych znalazły się m.in. bezpłatne koncerty Rosalie, Marcina Maseckiego (połączony z pokazem Zimnej wojny Pawła Pawlikowskiego), Daniela Spaleniaka, set DJ Wiki oraz Silent Disco.

Festiwal dostępny

Dostęp do kultury, w tym do kina najwyższej jakości, powinien być egalitarny oraz otwarty dla możliwie szerokiego grona odbiorczyń i odbiorców. Zespół festiwalu zostanie przeszkolony z obsługi widzów z niepełnosprawnościami. Dodatkowo przygotujemy seanse filmów z audiodeskrypcją i napisami SDH: Blisko (Close) Lukasa Dhonta – połączone ze spotkaniem tłumaczonym na PJM z Miri Palak, edukatorką seksualną osób z niepełnosprawnościami z Fundacji SexedPL; a także W trójkącie (Triangle of Sadness) Rubena Östlunda – w ramach Kina na Rynku (seans bezpłatny). Dziękujemy Fundacji Katarynka za pomoc w zapewnianiu większej dostępności festiwalu. Szczegółowe informacje o dostępności na 23. mBank Nowe Horyzonty opublikujemy wkrótce na stronie nowehoryzonty.pl.

Festiwal w liczbach

251 filmów na festiwalu, w tym 196 pełnometrażowych i 55 krótkometrażowych
23 282 minut – łączny czas trwania wszystkich filmów
ponad 500 gościń i gości na festiwalu (łącznie z uczestniczkami i uczestnikami wydarzeń branżowych)
3854 – łączna liczba foteli kinowych i miejsc dla widzek i widzów
184 osoby czuwające nad organizacją festiwalu
153 wspaniałych wolontariuszy

informacja prasowa

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Mariusz Mikołajek o sztuce jako o zastępczym obszarze łaski /wywiad/

Ubecja "aresztowała" jego prace dyplomowe, a tworzenie w trudnych czasach stanu wojennego stało się drogą do wiary. Swoje projekty...

Popularne posty