Tegoroczna, 31. edycja festiwalu Musica
Polonica Nova odbędzie się od 20 do 28 kwietnia 2018 roku pod hasłem #sieć i podejmie refleksję nad wpływem internetu
na sztukę i zachowania społeczne.
Festiwalowe motto wskazuje także na wielowarstwową
strukturę programu, w której poszczególne wątki mogą spotykać się w ramach
różnych wydarzeń. Festiwalowa sieć nie chce zamykać się jedynie w
wąskim gronie znawców, lecz pragnie również wchodzić w reakcję z otaczającą nas
rzeczywistością.
Koncert #online w maszynowni
Wyjątkowy charakter tej edycji festiwalu
będzie najbardziej widoczny podczas koncertu #online w niedostępnej dla publiczności maszynowni nad Salą Główną
NFM. Dzięki transmisji internetowej utworów wykonanych w tej niezwykłej
przestrzeni, będzie można wysłuchać na całym świecie, a przekaz wideo dodatkowo
podkreśli performatywny charakter kompozycji. Na
festiwalu będzie też silnie obecny nurt postinternetowy, w ramach którego
kompozytorzy w swoich dziełach wykorzystują zjawiska i techniki
charakterystyczne dla twórczości internetowej. Utwory z tego nurtu będzie można
usłyszeć na koncercie zespołu Kompopolex. Prawykonywany wówczas Credopol Jacka Sotomskiego odniesie się
do tożsamości i odrębności polskiego internetu.
Dialog z tradycją
Twórczość internetowa opiera się na
różnego rodzaju przetworzeniach: remiksach, mashupach i coverach. Dlatego
również festiwal będzie zderzał i przetwarzał: na koncercie NFM Filharmonii
Wrocławskiej, podczas którego kompozytorzy podejmą dialog z tradycją symfoniczną, zestawiając
orkiestrę z improwizującym solistą czy zastępując sekcję smyczkową chórem.
Koncert #MiniOpera połączy klasyczny
gatunek opery z multimediami w czterech kameralnych operach do tekstów
surrealistycznych bajek Erny Rosenstein. Na koncercie Narodowej Orkiestry Symfonicznej
Polskiego Radia w nieustannym ruchu powtarzanych
komórek dźwiękowych będzie można usłyszeć odgłosy maszyn tkackich czy dźwięki
przemysłowego miasta.
Marcin Stańcxzyk rezydentem i koncert z zamkniętymi oczami
Rezydentem 31. edycji festiwalu Musica
Polonica Nova będzie Marcin Stańczyk. Zaprezentowane zostaną najnowsze utwory
kompozytora, w których coraz bardziej wykazuje zainteresowanie doświadczeniem
akuzmatycznym – oddzieleniem dźwięku od jego źródła. Artysta zachęca publiczność,
aby jego dzieł wysłuchała w opaskach na oczy. Będą one ważnym rekwizytem zarówno
w wykonanym na festiwalu Blind Walk,
jak i w nowym utworze zamówionym na połączone składy dwóch kameralnych zespołów
NFM: Lutosławski Quartet i LutosAir Quintet.
Na festiwalu zostanie prawykonanych aż
dziewiętnaście nowych utworów, jednak organizatorzy nie zapominają o źródłach
muzyki współczesnej – przypomną klasyczne dzieła polskiego sonoryzmu autorstwa
Wojciecha Kilara, Krzysztofa Pendereckiego czy Witolda Szalonka, jak również
poświęcony Wrocławiowi Canti di
Wratislavia Andrzeja Krzanowskiego. W ten sposób 31. Musica Polonica Nova
staje się festiwalem polskiej muzyki aktualnej. Muzyki poruszającej problemy codzienności,
nowoczesnej i wciąż świeżej – niezależnie od jej metryki.
informacja prasowa
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz