Piotr Kłosek, fot. prasowa |
Jego prace były prezentowane na licznych wystawach indywidualnych w Warszawie, Paryżu i Inglostadt w Niemczech.
Piotr Kłosek kolaże realizował od ok. 1993 roku, popularną wtedy metodą wycinania i klejenia, którą wykorzystywał do projektowania okładek płyt.
Ok. 15 lat temu zakupił pierwszy komputer i zaczął tworzyć kolaże techniką cyfrową.
Opracowywał je wtedy bez konkretnego zamówienia, na własne potrzeby; były to próby uchwycenia osobistych wypowiedzi, rozterek i myśli i często miały charakter autobiograficzny.
Kiedy przez zbieg okoliczności w 2012 roku zaczął czytać Sto lat samotności Marqueza
podjął próbę zilustrowania powieści.
Piotr Kłosek, Jose Arcadio Daguerrotype |
I tak powstała wystawa "Realizm magiczny" w formie cyfrowych kolaży, z których każdy ma swoje odniesienie do powieści, postaci, a nawet podpisy poszczególnych kolaży odnoszą się do treści. W koncepcji stworzonej rękami Piotra elementy, składające się na kolaże, są nasycone nową energią. Są w swoim ułożeniu i dobraniu zachwycające i głęboko wielowarstwowe.
Wystawa ta jest hołdem dla Marqueza.
Kurator wystawy: Andrzej Rutyna ZPAF
Piotr Kłosek, Melquiades magnet |
Piotr Kłosek jest fotografikiem o wyjątkowo szerokim spektrum zainteresowań i działań artystyczno-zawodowych. Karierę zawodową rozpoczął pod koniec lat 70-tych od wieloletniej współpracy z magazynem "Jazz Forum-International". Zaprojektował i zrealizował ponad 150 okładek płyt wydanych przez takie wytwórnie, jak Poljazz, Pomaton. Jako konsultant odpowiedzialny za fotografię w Polskich Nagraniach jest autorem kilkudziesięciu okładek płyt z muzyką jazzową, klasyczną i rozrywkową. Wiele z jego kultowych realizacji na stałe wpisanych jest w ikonograficzną historię polskiej fonografii. Wydany w 1999 roku, wielokrotnie nagradzany album "Ukrzyżowany", z przejmującymi fotografiami krucyfiksów z kolekcji Galerii Obrazów we Lwowie, uznany został za wydawnictwo nowatorskie i przełomowe.
Piotr Kłosek, Rebeca, Pietro Crespi |
Jego fotografie zostały wykorzystane w wielu katalogach wystaw, między innymi ikon Jerzego Nowosielskiego i witraży Adama Stalony-Dobrzańskiego. W 2010 r. ukazały się dwa albumy z jego zdjęciami - "Wawel" i "Zamek w Pszczynie”.
Indywidualizm fotografii oraz charyzma samego autora, zaowocowały współpracą z licznymi agencjami reklamowymi oraz wydawnictwami prasowymi.
Ma za sobą wiele wystaw indywidualnych, między innymi w Warszawskim w KMPiK Ściana Wschodnia, Galerii SARP, na Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie oraz w Galerii Studio PKiN, także w Paryżu na Salon European du Jazz i w niemieckim Ingolstadt w Bawarii.
Piotr Kłosek, Colonel Aureliano Buendia |
Autor fotografii rozszyfrowuje, interpretuje i przekłada język Gabriela Garcíi Márqueza na język wizualny, starając się dotrzeć do istoty dzieła, odkryć sposób jego powstawania i kwintesencję realizmu magicznego.
Polski fotografik czuje pokrewieństwo z kolumbijskim literatem nie tylko na polu wyobraźni, podsuwa nam tropy dziennikarskiego warsztatu (zajmuje się też fotografią prasową), upartego dążenia do zawodowej perfekcji, niebywałego poszanowania dla realistycznych szczegółów, które dzięki dotknięciu twórcy nabierają zgoła nadrealnych cech. Cykl kolaży ilustrujących – czy wręcz na nowo opowiadających innym (uniwersalnym i niewymagającym tłumacza) językiem – Sto lat samotności nosi konstytutywne dla literackiego realizmu magicznego znamiona głębokiej intensywności, przejaskrawienia, groteski, możliwej niemożliwości.
Projekt dofinansowano ze środków Samorządu Województwa Dolnośląskiego.
Wystawa jest zorganizowana wspólnie z Instytutem Cervantesa w Krakowie
Kurator: Andrzej Rutyna
07 grudnia 2018 – 04 stycznia 2019
Wernisaż: 07.12.2018, godz. 18.00
Galeria FOTO-GEN
Ośrodka Kultury i Sztuki we Wrocławiu
Instytucji Kultury Samorządu Województwa Dolnośląskiego
pl. bpa Nankiera 8, 50-140 Wrocław
tel. 71 344 78 40
e-mail: galeria.foto-gen@okis.pl
Galeria czynna od wtorku do piątku w godz. 10.00–18.00; sobota-niedziela w godz. 11.00-19.00
bilety: normalny 4 zł, ulgowy 2 zł.
informacja prasowa
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz