Tematyka ta zostanie podkreślona na otwarciu festiwalu – odbędzie się pokaz filmu Stanleya Kubricka "2001: Odyseja kosmiczna" z towarzyszeniem muzyki wykonywanej na żywo przez NFM Filharmonię Wrocławską oraz Chór NFM. W tym filmie Kubrick pokazał etapy ewolucji ludzkości. Za każdym razem, gdy ludzie wykonują przełomowy krok, pojawia się czarny kamień: znak, by zdefiniowali oni nowe granice, by przekroczyli samych siebie.
Poprzez tę inaugurację chcemy także zdefiniować festiwal Musica Electronica Nova jako festiwal interdyscyplinarny, w ramach którego krzyżują się gatunki i estetyki. Dlatego zaprosiliśmy międzynarodowych artystów, w tym zespół baletowy Yuvala Picka (Francja), który zaprezentuje jeden ze swoich najważniejszych projektów – Ply, new edit z oryginalną kompozycją Ashley Fure, jednej z najbardziej obiecujących kompozytorek z USA. W tym projekcie znaki pochodzą bezpośrednio z gestów tancerzy: języka, który łączy czystą organiczność ciała ludzkiego ze znaczeniami niesionymi przez złączonych muzyczną energią artystów.
W czasie tej edycji chcemy także wprowadzić nową koncepcję, nowy sposób tworzenia programów na koncerty, które nazywamy „Private Room”. Zamiast zestawiać kilka artystycznych wszechświatów, wybieramy tylko jednego artystę, który zaprezentuje się podczas tego szczególnego wieczoru. Do pierwszego „Private Room” zaprosiliśmy Alexandra Schuberta, niemieckiego kompozytora, który w swoich dziełach tworzy bardzo osobisty, pełen znaków świat i łączy grę świateł, wideo oraz dźwięki akustyczne i elektroniczne.
Na festiwalu nie zabraknie również premier. Zamówiliśmy u polskich kompozytorów nowe utwory, m.in. are there hidden figures? na kwartet smyczkowy, elektronikę i wideo u Moniki Szpyrki. Projekt ten zostanie zaprezentowany przez zespół Lutosławski Quartet podczas koncertu poświęconego twórczości Davida Birda, przedstawiciela nowej generacji kompozytorów amerykańskich. W ramach festiwalu pokażemy również instalacje: prace wideo zaprogramowane we współpracy z Międzynarodowym Biennale Sztuki Mediów WRO oraz wyjątkowy projekt włoskiego artysty Giulia Colangela, który odkrywa wodę jako źródło muzyki, światła i gestu.
W czasie innych koncertów chcemy skupić się na czystej muzyce elektroakustycznej. Tak będzie na Acousma Forum, w ramach którego przybliżymy sylwetki młodych kompozytorów z Włoch, Meksyku i Polski, oraz podczas specjalnej sesji poświęconej Elżbiecie Sikorze, byłej dyrektor artystycznej festiwalu. Z kolei sesje elektroakustyczne Mini Acousma Forum zostały opracowane specjalnie dla naszej młodej publiczności – będą one doskonałą okazją do odkrywania nowych dźwięków i nowych znaków z całą rodziną!
Musica Electronica Nova to jednak nie tylko koncerty. To również krótkie spotkania z kompozytorami, podczas których będzie okazja porozmawiać o ich codziennej pracy, oraz wydarzenia towarzyszące przygotowane specjalnie na tę edycję festiwalu.
Przez ponad tydzień pragniemy budować silną i stałą dynamikę wokół muzyki współczesnej oraz dzielić się z publicznością „nowymi i nieoczekiwanymi” znakami pochodzącymi od wszystkich artystów, których zaprosiliśmy.
Akustyczna doskonałość i możliwość adaptacji sal Narodowego Forum Muzyki, gdzie odbędą się wszystkie wydarzenia, są dla nas wielką szansą na odpowiednie zaprezentowanie festiwalowych projektów. Chcemy stworzyć dla każdego wydarzenia specjalny design i sprawić, by każdy koncert był wyjątkowym przeżyciem – prawdziwym znakiem odkrywania sztuki i dzielenia się nią.
Pierre Jodlowski
dyrektor artystyczny festiwalu Musica Electronica Nova
zapowiedź festiwalu
Pełny program festiwalu Musica Electronica Nova znajdziecie TUTAJ.
informacja prasowa
Pełny program festiwalu Musica Electronica Nova znajdziecie TUTAJ.
informacja prasowa
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz