Grażyna Pstrokońska-Nawratil, POLMIC |
Tego samego dnia o godz. 18:00 w Sali Czerwonej NFM maestro Joseph Swensen poprowadzi NFM Orkiestrę Leopoldinum, która wraz ze skrzypkiem Thomasem Bowesem zaprezentuje dzieła wybitnych kompozytorek tworzących w XX i XXI wieku – w tym utwór ICE-LAND Grażyny Pstrokońskiej-Nawratil.
Grażyna Pstrokońska-Nawratil jest wrocławianką. Studia kompozytorskie rozpoczęła pod kierunkiem prof. Stefana B. Poradowskiego, a ukończyła w klasie prof. Tadeusza Natansona w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej we Wrocławiu (1971), w której to uczelni następnie podjęła pracę. W 1978 r. jako stypendystka rządu francuskiego była słuchaczką wykładów prowadzonych w Paryżu przez Oliviera Messiaena (Konserwatorium Paryskie) i Pierre Bouleza (IRCAM). Uczestniczyła także w seminarium autorskim Iannisa Xenakisa w Aix-en-Provence oraz odbyła staż w Studio Muzyki Eksperymentalnej w Marsylii.
W 1993 r. otrzymała tytuł naukowy profesora. Od 1977 r. prowadzi klasę kompozycji w Akademii Muzycznej im. K. Lipińskiego Wrocławiu, a w latach 1998–2009 wykładała także w Akademii Muzycznej im. I.J. Paderewskiego w Poznaniu. Jej absolwenci zajmują istotną pozycję wśród twórców polskiej muzyki współczesnej. W latach 1991–2017 Grażyna Pstrokońska-Nawratil kierowała pracą Katedry Kompozycji i Teorii Muzyki (obecnie Katedra Kompozycji) we wrocławskiej Akademii Muzycznej. Uczestniczyła w czterech edycjach pracy Komisji Programowej Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej Warszawska Jesień, a w latach 1996–2008 pełniła kolejno funkcje doradcy programowego, kierownika i dyrektora artystycznego Festiwalu Polskiej Muzyki Współczesnej Musica Polonica Nova.
Jest laureatką konkursów kompozytorskich, takich jak m.in. Ogólnopolski Konkurs Kompozytorski im. Grzegorza Fitelberga w Katowicach (1971), Międzynarodowy Konkurs Kompozytorski GEDOK w Mannheimie (1975), Międzynarodowa Trybuna Kompozytorów UNESCO w Paryżu (1987). Została wyróżniona również m.in. nagrodą premiera za twórczość dla dzieci i młodzieży, Nagrodą im. św. Brata Alberta (1998), Wrocławską Nagrodą Muzyczną (2002) oraz nagrodą Związku Kompozytorów Polskich (2004). W latach 2006 i 2018 otrzymała Nagrodę Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w Dziedzinie Muzyki. W 2013 r. została uhonorowana srebrnym medalem „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”, a w 2017 r. medalem „Zasłużony dla Wrocławia”.
Dorobek kompozytorki obejmuje kilkadziesiąt pozycji, które w większości zostały ujęte w cykle. Najważniejszy z nich to cykl wielkich form pod wspólnym tytułem Freski:
I Reanimacja – człowiek i życie na wielką orkiestrę symfoniczną (1971)
II Epitaphios – człowiek i śmierć na wielką orkiestrę symfoniczną (1976)
III Ikar – człowiek i marzenia na wielką orkiestrę symfoniczną (1979)
IV …alla campana… – człowiek i pamięć na fortepian i orkiestrę (1985)
V Eternel – człowiek i wiara na sopran, chór chłopięcy, chór mieszany i wielką orkiestrę (1989)
VI Palindrom – człowiek i tęsknota na wielką orkiestrę smyczkową z klawesynem amplifikowanym (1994)
VII Uru Anna (Światło Nieba) – człowiek i światło na tenor, wielki chór mieszany i wielką orkiestrę symfoniczną (1999)
Cykl utworów na perkusję:
Ostinato na kwartet perkusyjny (1974)
Kanon na grupę motoryczną (1975)
Studio per violino et Tam-tam (1975)
BIS * JOKE na perkusję i fortepian (1985)
TRIANGLE! na sekstet perkusyjny (II wersja 1990)
Cykl Myśląc o Vivaldim:
…el Condor… – wiosna na 2 marimby i orkiestrę smyczkową (1996)
…como el sol e la mar… – lato na flet i orkiestrę kameralną (2007/2008)
Cykl madrygałów:
W poszukiwaniu wędrującego echa na 2 skrzypiec (2000)
Algorytm snu wielkiego miasta na marimbę (2001)
Ptaki na horyzoncie zmierzchu na klarnet, puzon, wiolonczelę i fortepian (2006)
Madrygał na dwa fortepiany (2011)
W zenicie słońca na flet, dzwonki, wibrafon, marimbę, harfę i wiolonczelę (2018)
Cykl Reportaże:
Niedziela Palmowa w Nazareth na saksofon, perkusję i organy (2009)
ICE–LAND …tęczowe mosty nad Dettifoss… na 22 instrumenty smyczkowe i harfę amplifikowaną (2011)
Figury na piasku …wędrówki odwiecznego skarabeusza… na flet, skrzypce, altówkę i wiolonczelę (2014), wersja II na kwintet fletowy i małą perkusję (2019)
Ring of Tara na oktet perkusyjny (2018)
AoTea Roa na klawesyn i orkiestrę smyczkową (2018–2019)
LandmannalaugarSonata na dwa flety i klawesyn (2019)
Cykl Ekomuzyka:
Eco per flauti (1980)
Le soleil – koncert na perkusję i orkiestrę(1991)
Terra na chór męski i fortepian (1995)
Bartokiana na wiolonczelę i fortepian (1995), wersja na marimbę i orkiestrę kameralną (2000), wersja na flet, saksofon i fortepian (2015)
Muzyka lidyjska na orkiestrę smyczkową (2002)
Strumyk i słonko na inkrustowany fortepian (2007)
Lasy deszczowe na flet i orkiestrę symfoniczną (2013)
Galaktikos α na flet i organy (2015)
Galaktikos β – tryptyk na dwa flety i organy (2017)
Assisi na wiolonczelę, chór dziecięcy i wielką orkiestrę symfoniczną (2017)
informacja prasowa
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz