Słynną instalację "Młyn piaskowy" Günthera Ueckera, jednego z najwybitniejszych współczesnych artystów, pokaże Pawilon Czterech Kopuł Muzeum Sztuki Współczesnej. To część wspólnego projektu Muzeum Narodowego we Wrocławiu, Państwowych Zbiorów Sztuki w Dreźnie i Instytutu Adama Mickiewicza. W ramach projektu zatytułowanego „C Z A S N A S Z — U N S E R E Z E I T — O U R T I M E” w Dreźnie prezentowane są prace Magdaleny Abakanowicz ze zbiorów Muzeum Narodowego we Wrocławiu.
Günther Uecker, fot. Arkadiusz Podstawka |
Twórczość Magdaleny Abakanowicz i Günthera Ueckera (oboje to rocznik 1930) w wielu płaszczyznach interpretacyjnych dotyka istotnych i egzystencjalnie ważnych tematów. Kwestia kondycji i pozycji człowieka w obecnym świecie – od lat 80. XX w. pozostająca w centrum uwagi artystów tego pokolenia – jest aktualna dzisiaj bardziej niż kiedykolwiek.
Magdalena Abakanowicz, Idący tłum, fot. Barbara Lekarczyk-Cisek |
Grupa Tłum składająca się z 26 postaci stworzonych przez Magdalenę Abakanowicz w przeciągu lat 1986–1994 należy obok Abakanów do najbardziej rozpoznawalnych prac artystki znajdujących się w zbiorach wrocławskiego muzeum. Figura człowieka jest stale powtarzającym się wątkiem w jej twórczości, a motyw grupy zunifikowanych bezgłowych – i przez to pozbawionych autonomii, czyli twarzy – sylwetek otwiera szerokie pole możliwych interpretacji. Postacie te mogą reprezentować każdego człowieka z przeszłości, teraźniejszości i przyszłości. Figury powielone i ustawione w milczący, ale kroczący przed siebie tłum mogą stać się symbolem zarówno protestu i siły niszczącej, jak również niemocy skazanej na zniszczenie. Wymownym komentarzem do Tłumu jest druga prezentowana praca artystki – Klatka, ukazująca bezgłową figurę uwięzionego.
Magdalena Abakanowicz, Klatka, fot. Arkadiusz Podstawka |
Zniewolenie człowieka, jego udręczenie, uwikłanie oraz niemoc w obliczu przemocy, lecz również jego siła niszczenia są także tematami podejmowanymi przez Günthera Ueckera. Pokazywana w Pawilonie Czterech Kopuł praca Młyn piaskowy (Sandmühle) jest jednym z wczesnych dzieł artysty, do której Uecker od 1966 r. ciągle na nowo powraca. Monotonnie kręcący się młyn nawiązuje do chodzenia w jarzmie zwierząt i ludzi, którzy godzinami w nim zamknięci napędzali młyny albo żurawie. Pracę artysty można interpretować także jako wyraz solidarności Ueckera z wykorzystywanym czy ponad normy eksploatowanym stworzeniem.
Günther Uecker, fot. Arkadiusz Podstawka |
Obie wystawy, prezentowane równolegle w Dreźnie i we Wrocławiu, opatrzone zostały wspólnym tytułem C Z A S N A S Z — U N S E R E Z E I T — O U R T I M E. Obu towarzyszy rozbudowany program edukacyjny.
Kuratorki: Iwona Dorota Bigos, Konstanze Rudert
Organizatorzy:
Staatliche Kunstsammlungen Dresden
Instytut Adama Mickiewicza
Wystawa Günthera Ueckera we Wrocławiu odbywa się pod honorowym patronatem Marszałka Województwa Dolnośląskiego Cezarego Przybylskiego i Konsula Generalnego Republiki Federalnej Niemiec we Wrocławiu Hansa Jörga Neumanna
Muzeum Narodowe we Wrocławiu jest instytucją kultury prowadzoną przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Samorząd Województwa Dolnośląskiego.
informacja prasowa
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz