W najbliższą niedzielę, 28 maja, Narodowe Forum Muzyki zaprasza na koncert "Wieczny Bach", który wypełnią kompozycje Johanna Sebastiana Bacha. Koncert c-moll na obój i skrzypce oraz kantaty i motety usłyszymy w wykonaniu Wrocław Baroque Ensemble pod dyrekcją maestro Andrzeja Kosendiaka.
Wrocław Baroque Ensemble, fot. Łukasz Rajchert |
Wyjątkową Salę Główną Narodowego Forum Muzyki wypełnią dźwięki kantat oraz motetów autorstwa barokowego mistrza kompozycji – Johanna Sebastiana Bacha. Wieczór rozpocznie zaś Koncert c-moll na obój i skrzypce. Utwory te usłyszymy w wykonaniu znakomitych śpiewaków oraz instrumentalistów Wrocław Baroque Ensemble pod batutą maestra Andrzeja Kosendiaka.
Koncert – reprezentatywny gatunek muzyczny epoki baroku – w twórczości Bacha znalazł wszechstronne zastosowanie. Z jednej strony komponował on bowiem concerti grossi, z drugiej zaś koncerty solowe. Składający się z trzech ogniw Koncert c-moll na obój i skrzypce BWV 1060R powstał prawdopodobnie w czasie, gdy kompozytor przebywał w Köthen, a więc między 1717 a 1723 rokiem. Partytura utworu zaginęła, zrekonstruowano go jednak, opierając się na Koncercie c-moll na dwa klawesyny i orkiestrę BWV 1060 będącym jego późniejszą transkrypcją.
Kantaty zajmują w dorobku artystycznym Bacha równie istotne miejsce, co koncerty. Kompozytor w 1723 roku przyjął posadę kantora kościoła św. Tomasza w Lipsku, co wiązało się z wieloma obowiązkami. Jednym z nich było właśnie pisanie kantat – na każdą niedzielę i każde święto kościelne. I rzeczywiście, kantaty religijne Bacha co tydzień uświetniały nabożeństwa w kościołach św. Tomasza oraz św. Mikołaja. Tylko w pierwszych pięciu latach piastowania funkcji kantora w Lipsku Bach miał napisać około trzystu kantat. Podczas koncertu zabrzmią dwa z powstałych wówczas utworów: Wo gehest du hin? – kantata BWV 166 – oraz Ich habe meine Zuversicht – kantata BWV 188. Repertuar uzupełnią zaś dwa motety: Komm, Jesu, Komm (Przyjdź, Jezu, przyjdź) BWV 229 do tekstu Paula Thymicha, a także Singet dem Herrn ein neues Lied (Śpiewaj Panu pieśń nową) BWV 225 oparty na Psalmach 149 i 150.
Program:
J.S. Bach
Koncert c-moll na obój i skrzypce BWV 1060R
Wo gehest du hin? – kantata BWV 166
Komm, Jesu, komm – motet BWV 229
***
Ich habe meine Zuversicht – kantata BWV 188
Singet dem Herrn ein neues Lied – motet BWV 225
Wykonawcy:
Andrzej Kosendiak – dyrygent
Wrocław Baroque Ensemble:
Aleksandra Turalska, Aldona Bartnik – soprany
Daniel Elgersma, Piotr Olech – kontratenory
Maciej Gocman, Florian Cramer – tenory
Tomáš Král, Volodymyr Andrushchak – basy
Emiliano Rodolfi – obój
Zbigniew Pilch, Mikołaj Zgółka, Małgorzata Kosendiak – skrzypce
Michał Micker – altówka
Krzysztof Karpeta – wiolonczela
Julia Karpeta – violone, viola da gamba
Agnieszka Siemiankowska – fagot
Přemysl Vacek – teorba
Marta Niedźwiecka – pozytyw, klawesyn
informacja prasowa
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz