czwartek, 25 maja 2023

"Wieczny Bach" w Narodowym Forum Muzyki /zapowiedź/

W najbliższą niedzielę, 28 maja, Narodowe Forum Muzyki zaprasza na koncert "Wieczny Bach", który wypełnią kompozycje Johanna Sebastiana Bacha. Koncert c-moll na obój i skrzypce oraz kantaty i motety usłyszymy w wykonaniu Wrocław Baroque Ensemble pod dyrekcją maestro Andrzeja Kosendiaka.

Wrocław Baroque Ensemble, fot. Łukasz Rajchert

Wyjątkową Salę Główną Narodowego Forum Muzyki wypełnią dźwięki kantat oraz motetów autorstwa barokowego mistrza kompozycji – Johanna Sebastiana Bacha. Wieczór rozpocznie zaś Koncert c-moll na obój i skrzypce. Utwory te usłyszymy w wykonaniu znakomitych śpiewaków oraz instrumentalistów Wrocław Baroque Ensemble pod batutą maestra Andrzeja Kosendiaka.

Koncert – reprezentatywny gatunek muzyczny epoki baroku – w twórczości Bacha znalazł wszechstronne zastosowanie. Z jednej strony komponował on bowiem concerti grossi, z drugiej zaś koncerty solowe. Składający się z trzech ogniw Koncert c-moll na obój i skrzypce BWV 1060R powstał prawdopodobnie w czasie, gdy kompozytor przebywał w Köthen, a więc między 1717 a 1723 rokiem. Partytura utworu zaginęła, zrekonstruowano go jednak, opierając się na Koncercie c-moll na dwa klawesyny i orkiestrę BWV 1060 będącym jego późniejszą transkrypcją.

Kantaty zajmują w dorobku artystycznym Bacha równie istotne miejsce, co koncerty. Kompozytor w 1723 roku przyjął posadę kantora kościoła św. Tomasza w Lipsku, co wiązało się z wieloma obowiązkami. Jednym z nich było właśnie pisanie kantat – na każdą niedzielę i każde święto kościelne. I rzeczywiście, kantaty religijne Bacha co tydzień uświetniały nabożeństwa w kościołach św. Tomasza oraz św. Mikołaja. Tylko w pierwszych pięciu latach piastowania funkcji kantora w Lipsku Bach miał napisać około trzystu kantat. Podczas koncertu zabrzmią dwa z powstałych wówczas utworów: Wo gehest du hin? – kantata BWV 166 – oraz Ich habe meine Zuversicht – kantata BWV 188. Repertuar uzupełnią zaś dwa motety: Komm, Jesu, Komm (Przyjdź, Jezu, przyjdź) BWV 229 do tekstu Paula Thymicha, a także Singet dem Herrn ein neues Lied (Śpiewaj Panu pieśń nową) BWV 225 oparty na Psalmach 149 i 150.

Program:

J.S. Bach

Koncert c-moll na obój i skrzypce BWV 1060R

Wo gehest du hin? – kantata BWV 166 

Komm, Jesu, komm – motet BWV 229

***

Ich habe meine Zuversicht – kantata BWV 188  

Singet dem Herrn ein neues Lied – motet BWV 225

Wykonawcy:

Andrzej Kosendiak – dyrygent

Wrocław Baroque Ensemble:

Aleksandra Turalska, Aldona Bartnik – soprany

Daniel Elgersma, Piotr Olech – kontratenory

Maciej Gocman, Florian Cramer – tenory

Tomáš Král, Volodymyr Andrushchak – basy

Emiliano Rodolfi – obój

Zbigniew Pilch, Mikołaj Zgółka, Małgorzata Kosendiak – skrzypce

Michał Micker – altówka

Krzysztof Karpeta – wiolonczela

Julia Karpeta – violone, viola da gamba

Agnieszka Siemiankowska – fagot

Přemysl Vacek – teorba

Marta Niedźwiecka – pozytyw, klawesyn

informacja prasowa

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Mariusz Mikołajek o sztuce jako o zastępczym obszarze łaski /wywiad/

Ubecja "aresztowała" jego prace dyplomowe, a tworzenie w trudnych czasach stanu wojennego stało się drogą do wiary. Swoje projekty...

Popularne posty