Wrocławska edycja 22. Millennium Docs Against Gravity to nie tylko seanse filmowe, ale też spotkania z osobami tworzącymi kino dokumentalne. Między 9 a 18 maja kino DCF odwiedzą reżyserzy i reżyserki, producenci, montażystki, operatorzy i operatorki kamer, a także bohaterowie i bohaterki prezentowanych filmów. Z kim spotka się wrocławska publiczność?
.png) |
„Co zwierzęta robią w ukryciu” |
Arjun Talwar, Bigna Tomschin, Aleksander Makowski – reżyser, montażystka, autor muzyki do filmu „Listy z Wilczej”
„Listy z Wilczej” to intymny, ale i pełen humoru obrazu Polski z perspektywy reżysera pochodzącego z Indii, który od lat mieszka w naszym kraju. Z nieco ponad kilometrowej warszawskiej ulicy Wilczej wyłania się obraz współczesnej Europy, a Polska, często postrzegana jako nieprzyjazna i konserwatywna, w obiektywie reżysera zyskuje pełen czułości wizerunek. Po pokazie (9.05, 19:00) zaplanowano rozmowę z twórcami filmu m.in. o powodach migracji do Polski, o tym, czy wciąż zmagają się z poczuciem wyobcowania i jak pokonują bariery między sobą a wciąż nie do końca otwartym krajem. [hm... nie do końca otwartym? A co znaczyłoby "do końca"? - przypisek mój]
Kinga Michalska, Hanna Linkowska – osoba reżyserska i autorka zdjęć do „Pod powierzchnią”
Najnowszy film Kingi Michalskiej to spokojna, a jednocześnie przyprawiająca widzów o dreszcze podróż przez współczesną Polskę, przedstawiająca historie osób żyjących w miejscach Holokaustu. Bohaterami „Pod powierzchnią” są jednak nie tylko ludzie, ale też specyficzne krajobrazy i wciąż wybrzmiewające echa tragicznej przeszłości. W filmie codzienność przeplata się ze śladami przemocy, a zwyczajność z Zagładą. Osoba reżyserska z wnikliwością dokumentuje niepokojące sprzeczności, z którymi nauczyli się żyć mieszkańcy Oświęcimia, Jedwabnego, Brzezinki czy dolnośląskiej Sieniawki. Wrocławska publiczność spotka się z osobą reżyserki i autorki zdjęć 10 maja, aby porozmawiać o złożonym terenie pamięci, odpowiedzialności i traumy.
Eliza Petkova, Veselka Kiryakova, Constanze Schmitt – twórczynie filmu „Co zwierzęta robią w ukryciu”
Film opowiada o ludzkich i nie-ludzkich mieszkańcach maleńkiej górskiej wioski Prin w Bułgarii, w której dziś żyją przede wszystkim seniorzy i ich podopieczni. Relacje ludzi i zwierząt ucieleśniają nadzieje i lęki lokalnej społeczności. Milczące znikanie pięknego miejsca, w którym wciąż wierzy się w cuda, łagodnie urzeka, a dźwięki natury i immersyjna muzyka potęgują wrażenie zawieszenia w czasie i przestrzeni. Po seansie (12 maja) odbędzie się rozmowa z reżyserką, producentką i autorką zdjęć m.in. o tym, co zainspirowało je do zaprezentowania z perspektywy zwierząt ponadczasowego świata, w którym folklor przenika się ze współczesnością.
Joanna Ratajczak – reżyserka filmu „Zaufaj mi”
Kochająca się rodzina, dochodowy biznes i wrażenie idealnego życia. Co się stanie, gdy do tego zestawu dołożymy budzące się łaknienie wolności u jednego z partnerów? Alicja i Sebastian, czyli polsko-niemiecka para mieszkająca w Berlinie, wyruszają w burzliwą podróż emocjonalną, wystawiającą ich związek na próbę. Duet zamienia się w trio, zakorzenione kulturowo i społecznie wyobrażenia o monogamicznej miłości chwieją się w posadach, a bohaterowie dokumentu nieustannie konfrontują się z własnymi pragnieniami. Różnych wymiarów miłości i poszukiwania własnego „ja” dotyczyć będzie rozmowa z reżyserką „Zaufaj mi”, którą zaplanowano na 12 maja.
Olivier Sarbil – reżyser filmu „Viktor”
Tytułowy bohater filmu „nie słyszy wojny, ale ją widzi – i zapisuje w obrazach”. Po projekcji (13 maja) odbędzie się spotkanie z reżyserem filmu, francuskim fotografem wojennym Olivierem Sarbilem, który znany z pracy w najgorętszych punktach współczesnych konfliktów tym razem skierował kamerę na innego człowieka z aparatem – młodego mężczyznę, który mimo niepełnosprawności słuchu postanawia dać świadectwo wojnie i odnaleźć w niej własne miejsce. Spotkanie będzie okazją do zadania pytań o to, jak opowiadać o wojnie obrazem i jak „udźwiękawiać” ciszę, ale też jak wygląda praca dokumentalisty w strefie konfliktu oraz jak uchwycić w filmie to, co można usłyszeć tylko we własnym wnętrzu.
Asif Kapadia – reżyser filmu „2073”
Nowy film
Asifa Kapadii, zdobywcy Oscara za „
Amy”, łączy elementy sci-fi i horroru, a jego akcja została umieszczona w 2073 roku. W czasach, kiedy świat rządzony jest przez libertarian, dyktatorów i firmy technologiczne. Znana nam ze współczesności demokracja upadła, neofaszyzm stał się powszechną ideologią, władza kontroluje obywateli na każdym kroku, a zmiany klimatyczne doprowadziły do katastrofy ekologicznej. Bohaterami filmu są ludzie starający się żyć poza obowiązującym systemem w dystopijnym San Francisco. Czy to czyste science-fiction, czy wyraźna przestroga? Między innymi o to po seansie (14 maja) zostanie zapytany sam reżyser „2073”.
Artur Pilarczyk, Bartłomiej Kosiński, Michał „Borzem” Borzemski, Marcin „Sikor” Sikorski, Marcin Żukowski – twórcy i bohaterowie filmu „Ucieczka do Alkatraz”
W Wałbrzychu od ponad 20 lat grupa pasjonatów koszykówki ulicznej organizuje wyjątkowy turniej, czyli „Alkatraz – basket w rytmie hip-hopu”, który skupia fanów streetballu z całej Polski. Film będący koprodukcją Dolnośląskiego Centrum Filmowego oraz wrocławskiej Wytwórni Filmów Fabularnych opowiada historię ludzi, którzy w latach 90. ubiegłego wieku znaleźli sposób na rzucenie wyzwania trudnej rzeczywistości społeczno-ekonomicznej. Uliczna koszykówka stała się ich miłością, a tytułowe Alkatraz – oddolnie stworzone boisko – symbolem determinacji i walki o marzenia. Po dolnośląskiej premierze filmu (15 maja) odbędzie się spotkanie z twórcami i bohaterami filmu na temat wałbrzyskiej streetballowej legendy.
Sebastian Juszczyk – reżyser filmu „Szkoda, że nareszcie”
Film przedstawia postać Jacka „Budynia” Szymkiewicza – nietuzinkowego, utalentowanego artysty i osobowości scenicznej, znanego z wyjątkowych, poetyckich tekstów i pasji do muzyki. Budyń był twórcą niebanalnym, wymykającym się kategoryzacji, czułym i empatycznym, ale także nieoczekiwanie szalonym i kontrowersyjnym. „Szkoda, że nareszcie” to również opowieść o przełomie lat 90., polskiej scenie niezależnej, zdrowiu psychicznym, uzależnieniach i społecznych przekroczeniach. Po seansie (16 maja) zaplanowano rozmowę z reżyserem filmu o muzyce, która może stać się sposobem na życie, ale też formą terapii i autokreacji.
Tomasz Śliwiński i Magdalena Hueckel – twórcy filmu „Kompleta”
Oglądając filmy dokumentalne, często podróżujemy dookoła świata, ale też w głąb ludzkich doświadczeń. Twórcy filmu „Kompleta” – znani z nominowanego do Oscara® dokumentu „Nasza klątwa” – zapraszają widzów i widzki do własnego, intymnego uniwersum. Tomasz Śliwiński i Magdalena Hueckel przygotowali zapis bardzo trudnego momentu w ich wspólnym życiu. U głównej bohaterki w ósmym miesiącu ciąży zdiagnozowano agresywnego raka piersi. To dramatyczne wydarzenie zakłóciło radość związaną z narodzinami dziecka. Po projekcji (17 maja) odbędzie się spotkanie z reżyserem i reżyserką nie tylko o sposobach na przepracowywanie traumy z pomocą sztuki, ale też o eksperymentalnej formie „Komplety”, która łączy surowy zapis dokumentalny z elementami teledysku, fotografii i kolażu.
Michał Bielawski – reżyser filmu „Pasażer Andrzej Munk”
Ostatnim festiwalowym wydarzeniem (18 maja) będzie spotkanie z Michałem Bielawskim, reżyserem filmu „Pasażer Andrzej Munk”. To dokumentalny portret autora niezapomnianych dzieł takich jak: „Człowiek na torze”, „Eroica” czy „Zezowate szczęście”. Film opowiada o dorobku artystycznym czołowego twórcy Polskiej Szkoły Filmowej. Został on zilustrowany m.in. kronikami, zdjęciami z bogatego archiwum głównego bohatera, ale też impresyjnymi inscenizacjami. Całość spaja narracja z offu zbudowana z wywiadów udzielonych przez samego Andrzeja Munka oraz jego współpracowników i przyjaciół, która prowadzi nas przez opowieść o jego życiu i twórczości. Tym samym poznajemy człowieka zanurzonego w historię, jego ewolucję artystyczną i towarzyszące temu emocje.
Bilety dostępne są na mdag.pl oraz w kasach i na stronie internetowej Dolnośląskiego Centrum Filmowego.
informacja prasowa
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz