Już w kwietniu 2018 roku, dzięki festiwalowi filmowemu AfryKamera, do Wrocławia ponownie zawita kultura afrykańska. XIII edycji wydarzenia patronuje hasło #BlackFilmsMatter, nawiązujące
do zapoczątkowanego przez Afro-Amerykanów międzynarodowego ruchu społecznego,
zwalczającego dyskryminację i przemoc motywowaną rasowo. Wybór sloganu nie jest
przypadkowy. Misją festiwalu jest bowiem nie tylko popularyzacja afrykańskiej
kinematografii w Polsce, ale również poruszanie aktualnych kwestii
społeczno-politycznych ważnych zarówno dla Afryki, jak i dla całego świata.
Podczas 4 dni festiwalowych w Dolnośląskim Centrum Filmowym odkryjemy
różne oblicza Afryki — jej absolutne piękno, nowoczesność, komizm, budzące fascynację,
oburzenie czy podziw i zazdrość. Tegoroczny program AfryKamery koncentruje się
wokół zagadnień politycznych, społecznych
i ekologicznych. Sztuka filmowa jest uniwersalnym medium, dzięki któremu zdarzenia i idee dotyczące jednych ludzi stają się częścią życia innych. Dlatego warto oglądać filmy z całego świata, my polecamy szczególnie filmy z Afryki.
i ekologicznych. Sztuka filmowa jest uniwersalnym medium, dzięki któremu zdarzenia i idee dotyczące jednych ludzi stają się częścią życia innych. Dlatego warto oglądać filmy z całego świata, my polecamy szczególnie filmy z Afryki.
PROGRAM
Jednym z
zagadnień, na które w tym roku zwracają organizatorzy Festiwalu, jest ekologia.
Szczególnie polecamy film dokumentalny „Dzięki
za deszcz” w reż. Julia Dahr. Film opowiada o rolniku z Kenii, Kisilu,
który przez pięć lat przy pomocy kamery dokumentuje swoje zmagania z uprawą
trudnej ziemi.
kadr z filmu Dzięki za deszcz, prasowe |
Zmiany klimatyczne sprawiają, że rolnicy ciągle stają przed nowymi
problemami. Pora deszczowa raz jest za sucha, innym razem przynosi powodzie,
które niszczą domy i uprawy. Kisilu postanawia pomóc nie tylko sobie, ale całej
społeczności, ucząc rolników wspólnego działania – bo wierzy, że tylko w taki
sposób mogą przetrwać. Kiedy zostaje zaproszony do Paryża na konferencję w
sprawie zmian klimatu, na której debatować mają najważniejsi światowi
przywódcy, jest przekonany, że jedzie ratować świat. Wkrótce dowie się, co myślą
o tym ci, od których zależy najwięcej. (IFF Reykjavik 2017, Watch Docs 2017).
Ważnym
tytułem pochodzącym z „tęczowego narodu”, czyli Republiki Południowej Afryki
jest film „High Fantazy” w reż. Jenna Bass pokazywany podczas ostatniego
Berlinale. Kręcony w konwencji found footage, oryginalny miks czarnej
komedii z since-fiction. Czworo przyjaciół – każde o innym pochodzeniu
etnicznym – wyrusza w podróż na pustynię.
Po spędzonej tam nocy okazuje się,
że w magiczny sposób zamienili się ciałami. Początkowa panika szybko przeradza
się we frustrację.
Na jaw wychodzą głęboko skrywane uprzedzenia i niechęć do odmiennego koloru skóry czy płci. „High Fantasy” wyśmiewa równościowe idee „tęczowego narodu” i odsłania ich fasadowość. Wskazuje miejsca dyskomfortu i zadaje pytanie, czy możliwa jest przyjaźń między ludźmi,
gdy społeczeństwo, w którym żyją, czyni ich nierównymi. (IFF Toronto 2017).
Na jaw wychodzą głęboko skrywane uprzedzenia i niechęć do odmiennego koloru skóry czy płci. „High Fantasy” wyśmiewa równościowe idee „tęczowego narodu” i odsłania ich fasadowość. Wskazuje miejsca dyskomfortu i zadaje pytanie, czy możliwa jest przyjaźń między ludźmi,
gdy społeczeństwo, w którym żyją, czyni ich nierównymi. (IFF Toronto 2017).
W
programie znajdą się dwie znakomite animacje, m.in. wielokrotnie nagradzany
animowany dokument „Liyana” w reżyserii Aarona i Amandy Kopp, który
opowiada o grupie dzieci z sierocińca
w Suazi. Mali bohaterowie dzięki warsztatom z opowiadania historii tworzą własną historię, zaanimowaną potem przez nigeryjskiego artystę Shofela Cokera. Film wyprodukowała aktorka Thandie Newton (ostatnio znana z serialu „Westworld”).
w Suazi. Mali bohaterowie dzięki warsztatom z opowiadania historii tworzą własną historię, zaanimowaną potem przez nigeryjskiego artystę Shofela Cokera. Film wyprodukowała aktorka Thandie Newton (ostatnio znana z serialu „Westworld”).
Ciekawą
propozycją zarówno dla młodzieży jak i dorosłych jest animowany film „Adama” w reż. Simon Rouby, debiut pełnometrażowy nominowany do Cezara i do
Europejskiej Nagrody Filmowej. Adama
to dwunastoletni chłopiec dorastający w rolniczej wiosce gdzieś w Afryce
Zachodniej. Mieszkańcy osady nie mogą jej opuszczać – zakaz ma ich chronić
przed złem, jakie czai się
na zewnątrz. Gdy starszy brat Adamy postanawia uciec, chłopiec wyrusza w świat, by go odnaleźć.
Z bezpiecznego domu trafia w sam środek ogarniętej wojną Europy. To animowana historia
o dojrzewaniu, utracie bezpiecznego domu i doświadczeniu wojny. Jednocześnie poetyckie kadry
i wszechobecna symbolika nadają filmowi wielowymiarowości oraz uniwersalnego charakteru.
na zewnątrz. Gdy starszy brat Adamy postanawia uciec, chłopiec wyrusza w świat, by go odnaleźć.
Z bezpiecznego domu trafia w sam środek ogarniętej wojną Europy. To animowana historia
o dojrzewaniu, utracie bezpiecznego domu i doświadczeniu wojny. Jednocześnie poetyckie kadry
i wszechobecna symbolika nadają filmowi wielowymiarowości oraz uniwersalnego charakteru.
Ali, Koza i Ibrahim |
Nowe
egipskie kino łamie schematy, odważnie szuka nowego języka w kraju, gdzie
dotychczas sarkazm czy kariera komika uchodziły często za niegodne „islamu”.
Propozycją z Egiptu jest w tym roku surrealistyczne kino drogi – film „Ali, Koza i Ibrahim” reż. Sharif
El-Bindari. Tytułowy bohater, Ali, stał się
pośmiewiskiem wszystkich od czasu, gdy zakochał się w… kozie. Ibrahim,
uzdolniony dźwiękowiec, wierzy, że ciąży na nim rodzinna klątwa – słyszy
urojone dźwięki, których nie może znieść. Tych dwóch i koza wyruszają w podróż
po Egipcie, by zdjąć z siebie złe uroki i wrócić
do normalności. Pełna przygód, nieco surrealistyczna podróż zbliży ich do
siebie i pomoże zgłębić źródło dziwactw. Ale czy pozbycie się ich rzeczywiście
jest tym, czego im potrzeba?
(MFF Dubaj (Ali Subhi – najlepszy aktor), MFF Hamburg).
Ponadto AfryKamerze we Wrocławiu towarzyszyć będą wydarzenia
dodatkowe, jak wystawa zdjęć „Hoggar
i okolice – góry centralnej Sahary” w holu kina DCF, uwieńczona niedzielnym
slajdowiskiem autorów: Wiktorii i Jana Francyk, warsztaty bębniarskie, czy
piątkowy koncert zespołu AfroTuba
wraz z Buba Badjie Kuyateh – gambijskim wirtuozem instrumentu kora we wrocławskim Kalamburze -klubie festiwalowym AfryKamery we Wrocławiu.
wraz z Buba Badjie Kuyateh – gambijskim wirtuozem instrumentu kora we wrocławskim Kalamburze -klubie festiwalowym AfryKamery we Wrocławiu.
BILETY:
Normalny: 12 zł
Ulgowy: 10 zł
informacja prasowa
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz