Widmo Brockenu, Łukasz Paluch |
Łukasz Patelczyk, La Montana Segrada, 2017 |
Widmo Brockenu to zjawisko owiane legendą. Występuje w górach rzadko, kiedy wędrowiec jest na szczycie wystarczająco wysoko, by ponad chmurami zaobserwować kładący się na warstwie obłoków własny cień, otoczony tęczową glorią. Popularny wśród taterników przesąd głosi, że człowiek, który ujrzał raz owe mamidło, w górach pozostanie już na zawsze. Aby odczarować fatum, musi doświadczyć zjawiska trzykrotnie.
Widmo Brockenu, od zawsze było postrzegane jako doznanie tajemnicze i transcendentne. Tu, jako metafora o romantycznych i metafizycznych konotacjach, jest punktem wyjścia do próby uchwycenia katalogu problemów podejmowanych przez różnych artystów, którzy inspiracji szukają wysoko nad poziomem morza. Wszak w dużej mierze na poszukiwaniu nadzmysłowych doznań opiera się całokształt zjawisk społecznych, sportowych, kulturowych czy wreszcie twórczych, związanych z górami.
Anna Klimczak Dobrzaniecka, Góry |
Kornel Janczy, Unfortunately, 2011, wydruk cyfrowy na papierze |
Kuratorki: Alicja Klimczak-Dobrzaniecka, Patrycja Sikora
Artyści: Ewa Ciepielewska, Hubert Czerepok, Wojciech Doroszuk, Emilia Dudziec, Jan Dziaczkowski, Zbigniew Frączkiewicz, Józef Hałas, Kornel Janczy, Magdalena Jaroć, Grażyna Jaskierska-Albrzykowska, Anna Klimczak-Dobrzaniecka, Andrzej Klimczak-Dobrzaniecki, Marcin Koszałka, Kasper Lecnim, Urszula Madera, Miron Mattoszko, Łukasz Patelczyk, Przemysław Pintal, Wojciech Pukocz, Daria Pyrchała, Zbigniew Rogalski, Adam Rzepecki, Marek Sienkiewicz
13.07 – 02.09.2018
wernisaż: piątek, 13.07.2018, godz. 18:00
Galeria Awangarda BWA Wrocław
ul. Wita Stwosza 32
..........................................................................................................................................
Ucieczka po chwile samotności, plakat, proj. Łukasz Paluch |
Podczas zagranicznych podróży na rezydencje i projekty artystyczne Marzena Krzemińska-Baluch przygląda się wnikliwie miejscom i otaczającej rzeczywistości, w której się aktualnie znajduje. Próbuje zapamiętać nie tylko dokładne kształty, ale bardziej tworzące się pod powiekami powidoki, które naznaczone są klimatem scenerii i towarzyszącym jej nastrojem. Inspiruje się przy tym słowami Juhani Pallasmaa, który tak pisał: Percepcja, pamięć i wyobraźnia znajdują się w stanie nieustannej interakcji; teraźniejszość miesza się z obrazami pamięci i marzeniami. Budujemy nieustannie olbrzymie miasto przywołań i przypomnień, a wszystkie odwiedzone przez nas miasta są składnikiem metropolii znajdującej się w naszym umyśle…
Marzena Krzemińska, Wind, 2017 |
Te przestrzenie pamięci stają się dla artystki sposobem na tworzenie. Uważa przy tym szkła niczym skóry – zmysłu, który wyznaczył początek całego naszego doświadczenia. Próbuje odnaleźć proces powstawania formy.
Szklane medium dostarczają mi inspiracji i wyzwań – mówi Marzena Krzemińska-Baluch. Eksperymentuję i obserwuję jego zachowania podczas kształtowania. W ten sposób powstają prace, które znacznie mocniej nasączone są powietrzem i procesem grawitacyjnym niż ogniem pieca. Minimalistyczne w kolorach dzieła formowane są w kształty, pełne nieoczywistych wypukłości, zagięć i złamań, które przypominają delikatną taflę wody jeziora, smukły horyzont górskiego krajobrazu czy też nawet ruch powietrza, który odczuwamy na ciele.
Marzena Krzemińska, Lightbox, foto Alicja Kielan |
Doświadczanie prac Marzeny – dopowiada kuratorka Beata Bartecka – to bardziej doświadczenie dla zmysłu dotyku niż oka, które podąża oczywistą ścieżką i skupia się na twardości i przezroczystości szkła. A jej dzieł aż chce się dotknąć, zamknąć oczy i poczuć przez skórę, która połączy jej wspomnienia i emocje z naszymi.
Wystawa "Ucieczka po chwile samotności" to jednocześnie część projektu pracy doktoranckiej, którą Marzena Krzemińska-Baluch przygotowała na wrocławskiej Akademii Sztuk Pięknych. Towarzyszyć jej będzie monograficzna publikacja, której premiera odbędzie się na finisażu.
O artystce:
Marzena Krzemińska-Baluch, fot. prasowa |
Marzena Krzemińska-Baluch – ukończyła Akademię Sztuk Pięknych im. Eugeniusza Gepperta we Wrocławiu. Otrzymała wiele grantów i nagród, w tym: Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Stypendium Artystyczne Marszałka Województwa Dolnośląskiego oraz Nagrodę w konkursie „Warm Glass Prize”. W 2011 roku był na rezydencji w Pilchuck Glass School w Stanwood (Stany Zjednoczone). W 2012 roku została uhonorowana stanowiskiem Teaching Assistant, a 2013 roku otrzymała stypendium artystyczne w Pilchuck Glass School. W 2016 roku zdobyła Srebrną Nagrodę w konkursie „Emerge” w Bullseye Glass Company (Stany Zjednoczone).
kuratorka: Beata Bartecka
producent: Karol Buganik
współpraca/program galerii: Dominika Drozdowska
identyfikacja wizualna: Łukasz Paluch
fotografia: Peter Kreibich
wsparcie: Jurand Szela
29.06.2018–25.08.2018
otwarcie: 29.06.2018 godz. 19.00
Galeria SIC! BWA Wrocław
pl. Kościuszki 9/10
informacja prasowa
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz