Henryk Tomaszewski i Mercel Marceau, foto, Stefan Arczynski |
W pierwszej połowie XIX w. Jean Gaspard Deburau skodyfikował pantomimę na nowo, tworząc oryginalną postać Pierrota, którego charakteryzował biały kostium, czarna czapka, wybielona twarz podkreślająca mimikę. Popisy akrobatyczne i przerysowane sceny ustąpiły miejsca subtelniejszej formie pantomimiy przekazującej filozoficzną refleksję nad kondycją człowieka. Pantomima XX wieku była materiałem do eksperymentu zarówno od strony formalnej, ale też artystycznej i intelektualnej.
Henryk Tomaszewski jako Hamlet 1952, fot. S. Arczyński |
Najważniejszymi twórcami pantomimy byli Jacques’a Copeau, Etienne’a Decroux i Marcel Marceau, jednak to Henryk Tomaszewski zmienił sposób myślenia o pantomimie tworząc ideę pantomimy zespołowej. W 1956 roku Tomaszewski podjął się pierwszych prób stworzenia nowego języka teatru ruchu, a powstały w 1958 Wrocławski Teatr Pantomimy do dzisiaj jest jedynym repertuarowym teatrem pantomimy w Polsce, który wciąż inspiruje kolejne pokolenia mimów.
W tym roku Wrocławski Teatr Pantomimy świętuje Światowy Dzień Pantomimy premierą przedstawienia „Medea” w reżyserii Tomasza Szczepanka. Premiera odbędzie się 22 marca, o godz. 20:00 na Scenie na Świebodzkim.
Premiera przedstawienia dofinansowana jest ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury oraz z budżetu Województwa Dolnośląskiego.
informacja prasowa
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz