Pod hasłem „Zobacz, czy rozumiesz świat i czy świat rozumie ciebie” publiczność po raz kolejny będzie miała okazję, by poznać najlepsze produkcje kina non-fiction ostatnich lat. W tym roku w poszerzonej formule, gdyż filmy wyświetlane będą w trzech salach Dolnośląskiego Centrum Filmowego przez cały czas trwania festiwalu.
– Wierzymy w widza i jego ciekawość świata. Jak zawsze nie uciekamy od tematów drażliwych, kontrowersyjnych czy stawiających pytania. Cieszę się też, że w tym roku udało nam się wprowadzić do programu szeroką reprezentację filmów stworzonych przez kobiety – zapowiada Artur Liebhart, dyrektor festiwalu. Tegoroczną edycję otworzy pokaz filmu „Ustrzelić mafię” (”Shooting the mafia”) Kim Longinotto, połączony ze spotkaniem z bohaterką obrazu – Letizią Bataglią, fotoreporterką dokumentującą brutalne morderstwa i głęboki wpływ sycylijskiej mafii na życie we Włoszech.
Giganci kina
Wśród niewątpliwych hitów festiwalu wyróżnić można najnowszy obraz legendarnego reżysera Wernera Herzoga – „Herzog/Gorbaczow” (”Meeting Gorbachev”) oraz ostatnie dzieło zmarłej w marcu br. prekursorki francuskiej Nowej Fali Agnès Vardy, która w „Varda według Agnès” (”Varda by Agnès”) stworzyła swój niekonwencjonalny filmowy autoportret.Publiczność będzie miała też okazję zobaczyć monumentalny i urzekający hipnotycznymi obrazami „Antropocen: epoka człowieka” (“Anthropocene: The Human Epoch”) reżyserki Jennifer Baichwal oraz „I młodzi pozostaną” (”They Shall Not Grow Old”) dokumentalny debiut Petera Jacksona, w którym nagrodzony Oscarami® twórca wykorzystał zdumiewające materiały wideo z archiwów I Wojny Światowej. Film reżysera trylogii „Władca Pierścieni” nominowany jest także w konkursie o Grand Prix Dolnego Śląska.
Grand Prix Dolnego Śląska
Konkurs o Nagrodę Marszałka Województwa Dolnego Śląska w wysokości 3000 euro jest nieodłączną częścią wrocławskiej edycji festiwalu. W tym roku o zwycięstwo ubiegać będzie się trzynaście tytułów, wśród nich m.in. obsypana nagrodami na festiwalu w Sundance „Kraina miodu” (”Honeyland”) Tamary Kotewskiej i Ljubomira Stefanowa, długo oczekiwana produkcja Jolanty Dylewskiej „Marek Edelman... i była miłość w getcie” (“And There Was Love in Getto…”) oraz najnowsze dzieło Madsa Brüggera „Kto zabił sekretarza generalnego ONZ?” (”Cold Case Hammarskjöld”). Nominowane są także filmy zgłębiające charakter relacji z najbliższymi – m.in. wzruszająca i uniwersalna opowieść o rodzinie, miłości i technologii, czyli „In Touch” Pawła Ziemilskiego oraz opowiadająca o grupie nastolatków z Naddniestrza „Transnistria” (”Transnistra”) w reżyserii Anny Eborn.Grand Prix Dolnego Śląska przyzna w tym roku 4-osobowe Jury. W jego składzie znaleźli się: Weronika Bilska – operatorka filmowa, filmoznawczyni Małgorzata Kozubek oraz Filip Zawada – pisarz, muzyk, fotograf i poeta oraz dyrektor Dolnośląskiego Centrum Filmowego Jarosław Perduta. Zwycięzca ogłoszony zostanie 18 maja.
„I młodzi pozostaną” w reż. Petera Jacksona
Po raz pierwszy filmy z audiodeskrypcją i napisami dla niesłyszących
Dostępność kultury dla osób z niepełnosprawnością wzroku i słuchu jest kolejnym ważnym elementem tegorocznej odsłony Millennium Docs Against Gravity. Po raz pierwszy w historii festiwalu dzięki wsparciu Banku Millennium wybrane filmy będą dostępne z audiodeskrypcją (przekazywaniem głosem przez słuchawki pełnego opisu treści wizualnych) i napisami udostępnianymi w aplikacji AudioMovie. – W Polsce żyje ponad 1,8 mln osób z niepełnosprawnością wzroku oraz 800 tysięcy osób z niepełnosprawnością słuchu. Dzięki audiodeskrypcji i napisom dla niesłyszących przynajmniej części z nich chcemy umożliwić pełne uczestnictwo w festiwalu – mówi Iwona Jarzębska, dyrektor Departamentu Public Relations Banku Millennium. Z audiodeskrypcją i specjalnymi napisami pokazane zostaną: „My Generation” Davida Batty, „Mój przyjaciel robot” (”Hi, A.I.") Isy Willinger, „Stroiciela Himalajów” (”Piano to Zanskar") Michała Sulimy oraz „Pogawędki o drzewach to zbrodnia” (”Talking About Trees") Suhaiba Gasmelbariego. – Wierzymy, że wykorzystanie tego narzędzia łamie bariery społeczne i pomaga osobom wykluczonym przez niepełnosprawność. Jest to rozwiązanie, które sprzyja integracji, ponieważ zarówno widzowie bez niepełnosprawności, jak i ci, którzy nie widzą lub nie słyszą, mogą podczas tego samego pokazu wspólnie przeżywać seans filmowy. Bank Millennium jest mecenasem festiwalu od 2006 roku. Trzy lata temu objął patronat tytularny nad wydarzeniem, a w tym roku jest również sponsorem audiodeskrypcji i napisów dla niesłyszących.
Więcej niż filmy
–Tradycyjnie już DCF jest współorganizatorem i jednym z głównych sponsorów wrocławskiej odsłony Millennium Docs Against Gravity. W tym roku znacząco rozszerzamy naszą współpracę. Zwiększamy ogólną liczbę pokazów, organizujemy specjalne odsłony naszych stałych cykli. W programie festiwalu pojawi się również specjalna, europejska edycja „City Docs” z debatą o przyszłości Unii – zapowiada Jarosław Perduta, dyrektor Dolnośląskiego Centrum Filmowego.Jak co roku podczas festiwalu odbędą się spotkania i rozmowy z twórcami. Do Wrocławia przyjedzie m.in. Roberto Minervini, reżyser ukazującego życie czarnej społeczności Nowego Orleanu „Co zrobisz, gdy świat stanie w ogniu? (”What You Gonna Do When the World's on Fire?”) oraz Francois-Xavier Drouet, autor „Czasu lasów” (”The Time of Forests”). Tegoroczna odsłona festiwalu to także warsztaty, muzyczne wydarzenia w klubie festiwalowym Czuła jest Noc, prolog Europejskiej Nocy Literatury oraz specjalne pokazy w ramach Nocy Muzeów. Podczas paneli dyskusyjnych zaproszeni goście zagłębią się w najbardziej interesujące problemy podnoszone przez prezentowane w tym roku filmy. W DCF-ie porozmawiać będzie można m.in. o hejcie w wydaniu wrocławskim czy kontrowersyjnej twórczości Oliviera Frljićia.
Festiwalowych emocji doświadczyć będą mogli w tym roku nie tylko mieszkańcy Wrocławia, ale i innych dolnośląskich miast. – Największą nowością będzie organizacja krótkich replik festiwalu w naszych kinach w Wałbrzychu, Legnicy i Jeleniej Górze – opowiada Jarosław Perduta. Będzie to oznaczało zwiększenie naszego udziału finansowego w przedsięwzięciu, ale bardzo zależy nam na tym, aby najlepsze filmy tegorocznego festiwalu były łatwo dostępne także dla widzów spoza Wrocławia.
Bilety w sprzedaży od 27 kwietnia
Bilety w cenach 12 i 15 złotych (pojedyncze seanse, cena zależna od godziny projekcji) dostępne będą w kasach Dolnośląskiego Centrum Filmowego i na www.dcf.wroclaw.pl od 27 kwietnia. Przy zakupie dziesięciu lub więcej biletów, każdy z nich kosztował będzie tylko 10 złotych. Pełny program dostępny jest na mdag.pl oraz na www.facebook.com/MDAGWroclaw.
informacja prasowa
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz