środa, 14 grudnia 2022

"Oratorium na Boże Narodzenie" J. S. Bacha w Narodowym Forum Muzyki / zapowiedź koncertu/

Boże Narodzenie to dla chrześcijan szczególny czas, wypełniony radosnym oczekiwaniem na narodziny Pana. Tematyka ta stanowiła wielką inspirację dla kompozytorów na przestrzeni wieków. Również w twórczości Johanna Sebastiana Bacha znajdziemy utwory napisane dla uczczenia przyjścia na świat Jezusa Chrystusa, wśród nich Oratorium na Boże Narodzenie, będące jednym z piękniejszych tego typu dzieł.

Chór NFM / fot. Łukasz Rajchert

Monumentalne Oratorium na Boże Narodzenie Johanna Sebastiana Bacha powstało w 1734 roku – w czasie, gdy kompozytor pełnił funkcję kantora w lipskim kościele św. Tomasza. Jego prawykonanie na przełomie 1734 i 1735 roku było równocześnie jedynym, które miało miejsce za życia twórcy. Kompozycja składa się z sześciu rozbudowanych kantat, a czas jej trwania wynosi ponad dwie godziny. Unikatowość oratorium tkwi w jego formie. Zostało ono bowiem napisane jako cykl sześciu kantat na sześć dni świątecznych w okresie od Bożego Narodzenia do święta Objawienia Pańskiego.

Ogniwa dzieła, które usłyszymy podczas koncertu – Jauchzet, frohlocket, auf, preiset die Tage, Ehre sei dir, Gott, gesungen oraz Herr, wenn die stolzen Feinde schnauben – to odpowiednio pierwsza, piąta oraz szósta część oratorium traktującego o narodzinach i życiu Jezusa. Część otwierającą wykonywano w dzień Bożego Narodzenia, część piątą – w drugą niedzielę po Bożym Narodzeniu, z kolei ostatnia z nich wzbogacała święto Epifanii, potocznie zwane świętem Trzech Króli. Istnieje wiele wątpliwości odnośnie tego, kto jest autorem tekstów wykorzystanych przez kompozytora. Jednak prawdopodobnie był to niemiecki poeta i librecista Christian Friedrich Henrici, znany jako Picander. Oratorium jest niewątpliwie jednym z największych arcydzieł epoki baroku, poruszającym kolejne pokolenia adeptów sztuki.

Program:

J.S. Bach Oratorium na Boże Narodzenie BWV 248: Jauchzet, frohlocket, auf, preiset die Tage – kantata BWV 248/1; Ehre sei dir, Gott, gesungen – kantata BWV 248/5; Herr, wenn die stolzen Feinde schnauben – kantata BWV 248/6

Wykonawcy:

Andrzej Kosendiak  – dyrygent
Aleksandra Turalska – sopran
Piotr Olech – alt
Vojtěch Semerád – tenor  
Tomáš Král – baryton
Chór Chłopięcy NFM
Małgorzata Podzielny – kierownictwo artystyczne Chóru Chłopięcego NFM
Chór NFM
Lionel Sow – kierownictwo artystyczne Chóru NFM 
Izabela Polakowska-Rybska – współpraca z Chórem NFM
Jarosław Thiel – kierownictwo artystyczne Wrocławskiej Orkiestry Barokowej

7 stycznia 2023, godz. 18.00

informacja prasowa

Jarosław Thiel // wywiad

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Wielka Symfonia i miłość – koncert pod batutą Jana Tomasza Adamusa

Majowy repertuar Filharmonii Sudeckiej im. J. Wiłkomirskiego w Wałbrzychu otworzy „Wielka” Symfonia Schuberta oraz arie Mozarta i Beethovena...

Popularne posty