W cyklu #dziełomiesiąca w Pawilonie Czterech Kopuł prezentowane są wybrane prace nieeksponowana na co dzień na wystawie stałej. W listopadzie będzie to będzie „Kompozycja” Zofii Glazer-Rudzińskiej. 11 listopada wszystkie oddziały Muzeum Narodowego we Wrocławiu będą otwarte dla Zwiedzających. Tego dnia w Gmachu Głównym zaplanowano spacer tematyczny szlakiem wątków patriotycznych po wystawie sztuki polskiej XVII–XIX w.
![]() |
Szlakiem wątków patriotycznych... fot. Muzeum Narodowe we Wrocławiu |
Muzeum Narodowe we Wrocławiu
11.11, g. 12:00
Szlakiem wątków patriotycznych w sztuce polskiej – spacer tematyczny po wystawie „Sztuka polska XVII–XIX w.”, prowadzenie: Grzegorz Wojturski
Motywem przewodnim oprowadzania będą zagadnienia dotyczące pojęcia patriotyzmu i jego przemian w Polsce od wieku XVII do początków XX wieku. Komentując wybrane obrazy oraz inne artefakty, prowadzący spotkanie zwróci uwagę na rozmaite sposoby wyrażania postawy patriotycznej bohaterów przedstawień oraz autorów dzieł.
Wstęp wolny
Miejsce: Muzeum Narodowe we Wrocławiu
12.11, g. 12:00
Ogrody Wrocławia – wykład Anny Zwiech w ramach cyklu „Mój Śląsk. Fascynacje”
Ogrodnictwo to jedna z najstarszych dziedzin wiedzy, która z czasem stała się integralnym nurtem w sztuce. Od najdawniejszych czasów po współczesność ogrody stanowią „oazy życia”, gwarantują dobrostan ciała i duszy, pełnią w zbiorowej świadomości rolę wręcz symboliczną. Z wrocławianami wybierzemy się szlakiem historycznych założeń zieleni miejskiej, w tym ogrodów klasztornych, promenad, alei, ogrodów użytkowych, ogrodów przypałacowych etc. W ramach przestrzeni urbanistycznej Wrocławia uczestnicy poznają realizacje koncepcji miasta ogrodu, zielonych osiedli miasta.
Wstęp wolny
Miejsce: Muzeum Narodowe we Wrocławiu, s. 116
![]() |
Cache pot, 1900, Muzeum Ceramiki w Bolesławcu, fot. Barbara Lekarczyk-Cisek |
Muzeum Etnograficzne
12.11, g. 12:00
Pejzaż niczym z bajki – warsztaty rodzinne dla dzieci w wieku 7–12 lat w ramach cyklu „ETNO w południe”, prowadzenie: Anna Frania
W trakcie spotkania przyjrzymy się i poznamy, jak dawniej radzono sobie z obrazowaniem 3D – porozmawiamy o sekretach tworzenia iluzji, imitacji i symulowania przestrzeni w minionych czasach. A nade wszystko spróbujemy stworzyć własną dioramę – przestrzenną pracę inspirowaną dziełami dawnych rzemieślników.
Bilety w cenie 5 zł
Zapisy: edukacja@muzeumetnograficzne.pl, 71 344 33 13
Miejsce: Muzeum Etnograficzne
![]() |
Wystawa "Szaleństwo rokoka!": Ernst Wilhelm Bernhardi, Juliane von Hochberg, fot. Barbara Lekarczyk-Cisek |
Pawilon Czterech Kopuł Muzeum Sztuki Współczesnej
7.11, g. 14:00
W poszukiwaniu małego pieska – warsztaty plastyczne Agaty Iżykowskiej-Uszczyk w ramach cyklu „Dotknij Muzeum” dla osób z niepełnosprawnością wzroku
W listopadowy wtorek zapraszamy na spotkanie wokół pracy Jerzego Kosałki. Dzieło Kosałce naród jest jednym z trzech nabytków, które wzbogaciło wystawę stałą w Pawilonie Czterech Kopuł. O tym artyście Paweł Jarodzki pisał: „wyjątkowość Kosałki polega na tym, że klucz do jego twórczości został zjedzony przez takiego małego pieska, który uciekł i wszyscy go teraz szukamy”. Zapraszamy na wspólne poszukiwania!
Wstęp wolny
Zapisy: edukacja.pawilon@mnwr.pl, 71 712 71 81
Miejsce: Pawilon Czterech Kopuł Muzeum Sztuki Współczesnej
10.11, g. 16:00
O czwartej pod Kopułami – oprowadzanie po wystawie czasowej „Szaleństwo rokoka! Fascynacja rokokiem na Śląsku (XVIII–XXI w.)”
A może by tak zacząć weekend od spotkania ze sztuką? Pawilon Czterech Kopuł zaprasza na oprowadzanie po wystawie czasowej, będącej pierwszą w historii muzealnictwa próbą zaprezentowania do tej pory niedostrzeganego, niedocenianego i pomijanego zjawiska w sztuce regionu jakim było rokoko. To także demonstracja zmian stylistycznych, które miały miejsce na Śląsku w drugiej połowie XVIII w., również ponownego zafascynowania nimi na przełomie XIX i XX w., a wreszcie szukania odpowiedzi na pytanie, czy ta stylistyka interesuje i fascynuje współczesnych.
Wstęp z biletem na wystawę czasową
Zapisy: edukacja.pawilon@mnwr.pl, 71 712 71 81
Miejsce: Pawilon Czterech Kopuł Muzeum Sztuki Współczesnej
![]() |
Zofia Glazer-Rudzińska, Kompozycja, 1975 |
#dziełomiesiąca / Zofia Glazer-Rudzińska „Kompozycja”, 1975
6 listopada – 4 grudnia 2023
„Kompozycja” Zofii Glazer-Rudzińskiej będzie w listopadzie dziełem miesiąca w Pawilonie Czterech Kopuł. Widzowie zobaczą pracę nietypową dla artystki, znanej przede wszystkim z realizacji graficznych i rysunkowych. Prezentowana „Kompozycja” to przejmująca rzeźba przedstawiająca elementy kobiecego ciała. Realistyczne wykorzystanie elementów anatomicznych jest tu punktem wyjścia dla głębszej refleksji na temat kobiecej cielesności, ulotności życia, samotności i egzystencji.
Zofia Glazer-Rudzińska (ur. 1950 w Warszawie, zm. 2017 tamże) była graficzką, malarką, ilustratorką, twórczynią form przestrzennych, długoletnią wykładowczynią Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. W 1974 r. uzyskała dyplom w pracowni litografii na Wydziale Grafiki warszawskiej ASP. Rok później rozpoczęła pracę dydaktyczną jako asystentka prof. Jerzego Tchórzewskiego. Przez ponad 40 lat prowadziła pracownię rysunku, najpierw na Wydziale Grafiki, a następnie na Wydziale Rzeźby.
Charakterystyczny motyw dłoni, który pojawił się w twórczości artystki już w pracy dyplomowej, był przez nią konsekwentnie rozwijany przez kolejne lata w dziełach rysunkowych, graficznych, a także – choć rzadziej – w formach rzeźbiarskich. Przykładem jest pochodząca z 1975 roku „Kompozycja” z kolekcji Muzeum Narodowego we Wrocławiu. W dorobku Glazer-Rudzińskiej, dla której podstawowymi środkami ekspresji pozostawały litografia i rysunek, jest to praca mało typowa. Wykonane w tworzywie sztucznym elementy kobiecego ciała potraktowane są w sposób realistyczny, a jednocześnie dość syntetyczny. Taki sposób budowania kompozycji był charakterystyczny dla wczesnej twórczości artystki, analizującej samą formę wykorzystywanych elementów anatomicznych. Jednocześnie – tak ważny dla jej twórczości – aspekt konstrukcyjny dzieła stanowił zawsze punkt wyjścia dla głębszej refleksji na temat kobiecej cielesności, ulotności życia, samotności i egzystencji.
Twórczość Glazer-Rudzińskiej operująca subtelnym językiem i wyciszoną, kameralną estetyką opiera się na emocjonalnym i intuicyjnym wglądzie w poruszaną tematykę. Pozostaje przy tym niezwykle spójna i metodyczna.
Aktywna od lat 70. XX w. Glazer-Rudzińska od początku działalności twórczej podkreślała przywiązanie do tradycji warsztatowej, podejmując równocześnie zagadnienia stojące na marginesie kultury wizualnej, jak kwestia kobiecej tożsamości, zmysłowy i emocjonalny wymiar sztuki czy jej oddziaływanie na poziomie afektywnym. Kwestie te analizowała zawsze w sposób mocno zindywidualizowany, w formach oszczędnych i dyskretnych, a przez to mocno refleksyjnych.
Prezentację z cyklu #dziełomiesiąca dopełni wykład Małgorzaty Micuły pt. „Odcisk ciała. Twórczość Zofii Glazer-Rudzińskiej wobec tradycji polskich rzeźbiarek” (26.11, g. 11:00). Prelegentka przyjrzy się realizacji Glazer, umiejscawiając ją na tle ważnej tradycji współczesnych polskich rzeźbiarek, dla których ciało – również własne – stanowiło ważną inspirację i bazę dla praktyki artystycznej. „Kompozycja” nawiązując do ponowoczesnych tendencji rzeźbiarskich, zostanie przedstawiona jako praca czerpiąca z wielkiej spuścizny starszych od Glazer: Aliny Szapocznikow, Marii Pinińskiej-Bereś czy Wandy Czełkawskiej.
Małgorzata Micuła, Dział Rzeźby Współczesnej w Pawilonie Czterech Kopuł Muzeum Sztuki Współczesnej Oddziale MNWr.
informacja prasowa
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz