Od 9 grudnia 2024 w Pałacu Czapskich prezentowana jest wystawa, która podąża szlakiem wybranych najsłynniejszych i wzbudzających największe kontrowersje przedstawień Adama Hanuszkiewicza; przypomina również o Hanuszkiewiczu – aktorze. Ekspozycję “Adam Hanuszkiewicz. Barbarzyńca czy nowator?” można oglądać do 22 stycznia 2025.
Teatr Hanuszkiewicza od początku wzbudzał gwałtowne spory. Oponenci oskarżali reżysera o spłycanie wielkiej literatury i tanie efekciarstwo, publicystykę i kokietowanie masowej widowni. Szczególnie gorące emocje wzbudzała popularna działalność Hanuszkiewicza pod szyldem Teatru Narodowego, kiedy osiągnęła swoje apogeum.Polemizowali z reżyserem wybitni krytycy: Konstanty Puzyna, Marta Fik, Jerzy Koenig. Wspierali koncepcje Hanuszkiewicza wybitni naukowcy związani z Instytutem Badań Literackich – Stefan Treugutt, Maria Janion, Ryszard Przybylski i Jarosław Marek Rymkiewicz.
„Za Hanuszkiewiczem stali przede wszystkim widzowie, tłumnie odwiedzający najpierw Teatr Powszechny, a później – Teatr Narodowy. „Właśnie dyrekcja Hanuszkiewicza była tym okresem w historii Teatru Narodowego, gdy miał on rzeczywistego partnera w publiczności. Może nie był wtedy Teatrem Narodowym, ale był teatrem narodu” – Magdalena Raszewska, „Teatr Narodowy 1949–2004”.
Styl reżyserski
Styl reżyserski Adama Hanuszkiewicza kształtował się równocześnie w studio telewizyjnym i na scenie. Wprowadził do teatru zasady dynamicznego montażu i kompozycji kadru (zwłaszcza w adaptacjach powieści) oraz sposób wykorzystania światła uwzględniający szczególnie aktora lub rekwizyt.
Adam Hanuszkiewicz, fot. ze strony NCK |
„Autonomiczności sztuki teatru”
Hanuszkiewicz był demonstracyjnie wierny zasadzie „autonomiczności sztuki teatru”, radykalnie przeciwstawiał się gotowym strukturom dramatycznym – głównie w warstwie wizualnej. Mnożył efektowne pomysły inscenizacyjne, które często dominowały nad całością przekazu. Inspiracji szukał w kulturze popularnej – tym sposobem teatralne skutecznie trafiał w oczekiwania masowej widowni drugiej połowy lat sześćdziesiątych i siedemdziesiątych XX wieku.
Wystawa podąża szlakiem wybranych najsłynniejszych, wzbudzających największe kontrowersje, przedstawień Adama Hanuszkiewicza. Przypomina również o Hanuszkiewiczu – aktorze.
Otwarcie wystawy: 9 grudnia 2024, czynna do 22 stycznia 2025, od wtorku do niedzieli w godzinach 12.00-19.00
miejsce: Pałac Czapskich, ul. Krakowskie Przedmieście 5 w Warszawie
organizatorzy: Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie, Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego
informacja prasowa
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz