Pieśni skomponowane przez Fryderyka Chopina stanowią niewielki fragment jego twórczości. Pomimo tego nie jest to repertuar, który można w jakikolwiek sposób lekceważyć. Wydane już po śmierci twórcy utwory na głos z towarzyszeniem fortepianu stanowią bardzo cenne uzupełnienie jego dorobku. W NFM zaprezentuje je śpiewaczka Aldona Bartnik, a towarzyszyć jej będzie Naruhiko Kawaguchi – laureat II nagrody I Międzynarodowego Konkursu Chopinowskiego na Instrumentach Historycznych. Dodatkowe wrażenia podczas koncertu zapewnią wizualizacje, których autorem jest Ari Dykier.
![]() |
Aldona Bartnik i Naruhiko Kawaguchi podczas koncertu w Japonii, fot z archiwum artystki |
Mimo skupienia wykonawców na liryce nie zabraknie również dzieł czysto fortepianowych. Poza Walcem Es-dur op. 18, znanym też jako „Grande Valse Brillante”, oraz Berceuse Des-dur op. 57 kompozycje należące do tej kategorii, które zagra japoński pianista, są mniej znane i stosunkowo rzadko wykonywane. Kawaguchi wykona chociażby cztery mazurki z op. 17 powstałe między 1830 a 1833 rokiem z inspiracji wiejskim folklorem. Przypominającą ludową melodię zawarł Chopin również w napisanym najprawdopodobniej kilka lat później Nokturnie c-moll opublikowanym dopiero w 1938 roku. Do stworzenia dwóch pozostałych dzieł fortepianowych zawartych w programie skłoniły go natomiast fascynacje włoską operą – są to opracowanie arii Casta Diva z opery Norma Vincenza Belliniego, a także młodzieńczy Polonez b-moll op. posth. zawierający cytat z kawatiny Giannetta – fragmentu opery Sroka złodziejka Gioacchina Rossiniego.
Repertuar pieśniowy pozostawiony przez romantyka zdradza literackie źródła jego wzruszeń. Stefan Witwicki, Bohdan Zaleski, Adam Mickiewicz, Zygmunt Krasiński, Wincenty Pol, Ludwik Osiński… Wśród autorów słów wykorzystanych przez Chopina w pieśniach napotykamy zarówno narodowych wieszczów, jak i poetów, o których próżno byłoby szukać dziś wzmianki w podręcznikach. Kompozytor podchodził do swoich pieśni zupełnie inaczej niż do utworów na fortepian solo – pisał je nieregularnie, często spontanicznie i z myślą o najbliższych znajomych. Według Juliana Fontany, improwizował nawet „z książką poezji przed sobą”. Jest to twórczość niezwykle zróżnicowana. Znajdziemy tu zarówno proste zwrotkowe utwory, jak i formy przekomponowane; podobnie rozmaita jest ich tematyka. Nietrudno oczywiście odnaleźć wśród pieśni takie, które poruszają zagadnienie miłości. To właśnie to uczucie było tak istotne w epoce romantyzmu. Mimo przemian w prawie każdym innym względzie dziedziczy ono tę pozycję do dziś.
Program:
F. Chopin
Nokturn c-moll op. posth nr 21
Życzenie op. 74 nr 1
Gdzie lubi op. 74 nr 5
Czary WN 31
Mazurek e-moll op. 17 nr 2
Mazurek B-dur op. 17 nr 1
Wojak op. 74 nr 10
Precz z moich oczu op. 74 nr 6
Smutna rzeka op. 74 nr 3
Andantino g-moll „Wiosna” B. 117
Mazurek As-dur op. 17 nr 3
Narzeczony op. 74 nr 15
Poseł op. 74 nr 7
Leci liście z drzewa op. 74 nr 17
Mazurek a-moll op. 17 nr 4
***
Casta Diva – aria z opery Norma V. Bellinego w transkrypcji F. Chopina
Polonez b-moll op. posth.
Mazur G-dur „Jakież kwiaty, jakie wianki” WN 17a
Piosnka litewska op. 74 nr 16
Walc Es-dur op. 18 „Grande Valse Brillante”
Pieśni op. 74: nr 12 Moja pieszczotka op. 74 nr 12
Śliczny chłopiec op. 74 nr 8
Pierścień op. 74 nr 14
Berceuse Des-dur op. 57
Z gór, gdzie dźwigali op. 74 nr 9
Dwojaki koniec op. 74 nr 11
Wiosna op. 74 nr 2
Dumka a-moll (I wersja Nie ma, czego trzeba) WN 58a
Nie ma, czego trzeba op. 74 nr 1
Wykonawcy:
Aldona Bartnik – sopran
Naruhiko Kawaguchi – fortepian historyczny
Ari Dykier – twórca wizualizacji
Lokalizacja:
NFM, Sala Czerwona
informacja prasowa
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz