piątek, 5 września 2025

60. Wratislavia Cantans: koncert "Raj" /zapowiedź/

6 września o 19.00 usłyszymy "Die Kunst der Fuge" Johanna Sebastiana Bacha w wykonaniu Wrocław Baroque Ensemble pod dyrekcją maestra Andrzeja Kosendiaka. To dzieło będące najdoskonalszym, obok Das Wohltemperierte Klavier, wcieleniem muzycznej formy zawartej w jego tytule – fugi. Przed koncertem, o 18.30, dr hab. Jarosław Thiel wygłosi wykład przybliżający słuchaczom utwór "Die Kunst der Fuge".

Wroclaw Baroque Ensemble Łukasz Rajchert

Zbiór, nad którym Johann Sebastian Bach rozpoczął pracę około 1742 roku, stanowił próbę zbadania krańcowych możliwości sztuki kontrapunktu. Mimo że w oryginalnym zamyśle nie był przeznaczony do wykonywania, nie jest on wyłącznie spekulacją genialnego umysłu budzącą zachwyt analizujących jej struktury klerków.

To genialnie, nieukończone dzieło, będące wynikiem wyśmienitego opanowania kompozytorskiego warsztatu i najdonioślejszych intelektualnych ambicji przez długi czas pozostawało w zapomnieniu. Zakupiono zaledwie kilkadziesiąt kopii jego pierwszego wydania, a syn Johanna Sebastiana Bacha – Carl Philipp Emmanuel – sprzedał miedziane formy z wyrytym zapisem utworu po cenie złomu. Po Sztukę fugi sięgali jednak najwięksi artyści kolejnych epok: Wolfgang Amadeus Mozart, Ludwig van Beethoven czy Johannes Brahms. Wciąż przeważała jednak opinia, że jest to traktat teoretyczny, a nieprzeznaczony do słuchania. Na scenę trafiła ona dopiero w ubiegłym stuleciu, zyskując status muzycznego Świętego Graala.

Fakt, że Bach tworząc dziewiętnaście kontrapunktów składających się na dwa tomy Die Kunst der Fuge nie pozostawił żadnych wskazówek dotyczących instrumentacji utworów sprawia, że decyzję o obsadzie podejmują wykonawcy. Podczas festiwalowego koncertu kompozycje zawarte w zbiorze usłyszymy w opracowaniu przygotowanym przez Andrzeja Kosendiaka. Dyrektor artystyczny Wratislavii Cantans w autorskiej instrumentacji wykorzysta trzy kwartety: smyczkowy, gambowy oraz dęty, a także dwa klawesyny, tworząc swoją wersję muzycznego raju, który trzy wieki temu został rozpisany na głosy przez barokowego arcymistrza. 

Program:

Johann Sebastian Bach Die Kunst der Fuge BWV 1080 w opracowaniu Andrzeja Kosendiaka

Wykonawcy:

Andrzej Kosendiak – dyrygent 

Wrocław Baroque Ensemble:

Zbigniew Pilch, Mikołaj Zgółka, Katarzyna Olszewska, Klaudia Matlak, Małgorzata Kosendiak – skrzypce

Agnieszka Papierska, Piotr Chrupek – altówki 

Jakub Kościukiewicz – wiolonczela

Guido Balestracci – sopranowa viola da gamba

Maurycy Raczyński – tenorowa viola da gamba

Julia Karpeta, Brent Wissick – basowe viole da gamba

Łukasz Macioszek – violone

David Brutti, Andrea Inghisciano – kornety

Masafumi Sakamoto – puzon altowy

Tomasz Wesołowski – fagot

Marta Niedźwiecka, Aleksandra Rupocińska – klawesyny, pozytyw

Czas trwania:

80 minut

Lokalizacja:

NFM, Sala Główna ORLEN, estrada w odwróceniu

plac Wolności 1, Wrocław

informacja prasowa

60. Wratislavia Cantans: koncert "Poszukując szczęścia" /zapowiedź/

 6 września o 12.00 w Muzeum Pana Tadeusza wystąpi Magdalena Hoffmann – pierwsza harfistka znanej już wrocławskiej publiczności Symphonieorchester des Bayerischen Rundfunks, która współpracuje też z wytwórnią Deutsche Grammophon. Podczas recitalu artystka wykona program zawierający utwory pochodzące z wielu epok: od późnego renesansu, poprzez barok i romantyzm, aż do współczesności. 

Magdalena Hoffmann C Geoffroy Schied

Hoffmann rozpocznie koncert od pełnej blasku, efektownej Fantazji Es-dur, której autorem jest Carl Philipp Emanuel Bach, syn Johanna Sebastiana. Jego twórczość stanowi pomost łączący barok i klasycyzm. Do pierwszej z tych epok należy Georg Friedrich Händel. Z jego obszernego dorobku kompozytorskiego Hoffmann wybrała uroczystą Uwerturę otwierającą Suitę g-moll. W zupełnie inny świat dźwięków artystka wprowadzi słuchaczy w koronkowym Le Rappel des oiseaux ze Suity e-moll Jean-Philippe’a Rameau, kolejnego twórcy reprezentującego epokę baroku. Znany jest on z dzieł inspirowanych naturą – do nich należy i ta krótka kompozycja, w której autor naśladuje głosy ptaków. Wątek ornitologiczny pojawi się także w krótkim, nastrojowym i tajemniczym Vogel als Prophet ze zbioru Waldszenen Roberta Schumanna. Hoffmann wykona również dwa inne dzieła tego romantycznego kompozytora: medytacyjne Einsame Blumen, czyli kolejne ogniwo ze Scen leśnych, oraz powolne, delikatne Warum? ze zbioru Fantasiestücke

Do licznego grona kompozytorów inspirujących się muzyką epoki baroku należał Maurice Ravel. Jednym z dzieł, które podaje się jako przykład takiego właśnie podejścia, jest napisana w 1917 roku suita Le Tombeau de Couperin. Hoffmann wybrała z niej błyskotliwe, pełne wdzięku Prélude. Jacques de la Presle to młodszy od Ravela kolejny francuski twórca, którego muzyka znajdzie się w programie recitalu. Jego Le Jardin mouillé jest efektowne i jednocześnie nastrojowe, a autor z upodobaniem eksploruje możliwości kolorystyczne brzmienia harfy. W zupełnie inny, choć także intrygujący sposób potencjał tkwiący w tym instrumencie badał znakomity japoński dwudziestowieczny artysta Tōru Takemitsu. Stanza II to napisana w 1971 roku kompozycja na harfę i taśmę, pełna zaskakujących i świeżych efektów brzmieniowych. 

Za sprawą melancholijnego, powolnego Semper Dowland, semper dolens autorstwa Johna Dowlanda cofniemy się na chwilę do muzyki późnego renesansu. Tymczasem Suita op. 83 Benjamina Brittena to jedno z najważniejszych dzieł napisanych w XX wieku, przeznaczonych na harfę. Hoffmann występ zakończy wykonaniem pełnej niepokoju Fantazji a-moll, której autorem jest najstarszy syn Johanna Sebastiana Bacha, Wilhelm Friedemann Bach

Program:

Carl Philipp Emanuel Bach Fantazja Es-dur Wq. Deest, H. 348

Georg Friedrich Händel Suita g-moll HWV 453: I. Overture 

Jean-Philippe Rameau Suita e-moll RCT 2: V. Le Rappel des oiseaux

Robert Schumann Vogel als Prophet oraz Einsame Blumen ze zbioru Waldszenen op. 82

Robert Schumann Warum? ze zbioru Fantasiestücke op. 12

Maurice Ravel Prélude z suity Le Tombeau de Couperin

Jacques de la Presle Le Jardin mouillé

Tōru Takemitsu Stanza II 

John Dowland Semper Dowland, semper dolens

Benjamin Britten Suita op. 83

Wilhelm Friedemann Bach Fantazja a-moll F. 23

Fryderyk Chopin Walc e-moll WN29 (wersja na harfę w tonacji es-moll)

Z wyjątkiem transponowanego Walca Chopina wszystkie utwory, które nie powstały na harfę, będą wykonane z oryginalnej partytury, bez transkrypcji. 

Wykonawcy:

Magdalena Hoffmann – harfa


Czas trwania:

60 minut

Lokalizacja:

Wrocław, Muzeum Pana Tadeusza, Oddział Zakładu Narodowego im. Ossolińskich, Salon romantyczny

Rynek 6, Wrocław

informacja prasowa



Oferta edukacyjna dla osób indywidualnych w Muzeum Narodowym we Wrocławiu

Mroczne oblicza Dolnego Śląska, joga z Rubensem i „Kurs historii sztuki” w Muzeum Narodowym we Wrocławiu. Warsztaty i wykłady architektoniczne czy „Sztuka w dialogu” – rozmowy z niezwykłymi artystkami i artystami w Pawilonie Czterech Kopuł Muzeum Sztuki Współczesnej. W Muzeum Etnograficznym – warsztaty przędzenia na kołowrotkach i trudne dziedzictwo cyganologii. Jesień we wrocławskim Muzeum Narodowym i jego oddziałach nie będzie nudna – oferta edukacyjna dla osób indywidualnych pełna jest atrakcyjnych propozycji!

Muzeum Narodowe we Wrocławiu, fot. Magdalena Lorek

 MUZEUM NARODOWE WE WROCŁAWIU

Joga z Rubensem, nowy semestr „Kursu historii sztuki” i energetyczna „Plastyka tańca” – tak zapowiada się wrzesień w Muzeum Narodowym we Wrocławiu. Jesienią wystartuje nowy cykl wykładów „Mroczne oblicze Dolnego Śląska”. Nie zabraknie też popularnych cykli edukacyjnych: „Godzilla i chryzantemy. O kulturze i sztuce Japonii” oraz „Było, minęło – szlakiem nieistniejących kolonii i wsi na Dolnym Śląsku”.

We wrześniu w Muzeum Narodowym rusza kolejna edycja cieszącego się ogromnym zainteresowaniem „Kursu historii sztuki”. Podczas dziewięciu wykładów uczestnicy będą mogli poznać dzieje sztuki światowej od prehistorii po współczesność. Kurs rozpocznie się 28 września 2025 i potrwa do stycznia 2026 roku.

Dr Karolina Rybicka przybliży mrożące krew w żyłach historie dolnośląskich morderców, katów, kanibali i trucicieli – to w trakcie czterech spotkań z cyklu „Mroczne oblicze Dolnego Śląska”. Pierwsze z nich – 25 października o g. 12:00 – „Morderstwa leśniczych w Karkonoszach i Górach Izerskich w XIX w.”. Prelegentka wygłosi też dwa wykłady z serii dotyczącej dolnośląskich miejscowości, które jeszcze 100 lat temu tętniły życiem, a po 1945 r. bezpowrotnie zniknęły z lokalnego krajobrazu. We wrześniu przyjrzy się Wielkiej Izerze, a w październiku – na zakończenie cyklu – tematem wykładu będzie Miedzianka.

Joga z Rubensem i warsztaty tańca intuicyjnego to zaskakujące propozycje wydarzeń inspirowanych wystawą czasową „Rubens na Śląsku”. Trenerka jogi Aleksandra Dul 27 września o g. 10:30 poprowadzi praktykę ruchu, oddechu i kontemplacji barokowego piękna w otoczeniu dzieł sztuki. Z kolei w trakcie warsztatów tańca intuicyjnego z cyklu „Plastyka tańca” uczestnicy odkryją w sobie intuicyjny ruch oddający pełen wachlarz emocji widoczny w prezentowanych na wystawie obrazach. Zatańczyć z Rubensem będzie można dwa razy – 6 i 20 września o g. 17:00. Prowadząca Barbara Przerwa jest też autorką cyklu wykładów o kulturze i sztuce Japonii „Godzilla i chryzantemy”, który będzie kontynuowany w tym semestrze.

Dla dzieci i młodzieży przygotowane zostały weekendowe zajęcia z cyklu „Z rodziną do muzeum” oraz autorski cykl warsztatów Karoliny Rzepki zatytułowany „Zostań Cudo-Twórcą”. Zaplanowano liczne zajęcia dla osób z niepełnosprawnościami, a we wrześniu kontynuację zajęć wytchnieniowych dla dorosłych. 

Pawilon Czterech Kopuł, fot. Magdalena Lorek


PAWILON CZTERECH KOPUŁ

„Kurs historii sztuki. Klasycy nowoczesności”, spotkania architektoniczne, rozmowy ze współczesnymi artystami i artystkami, warsztaty dla seniorów czy integracyjne zajęcia dla osób ze specjalnymi potrzebami – to niektóre z propozycji edukacyjnych Pawilonu Czterech Kopuł Muzeum Sztuki Współczesnej. 

Kolejna edycja kursu historii sztuki „Klasycy nowoczesności” rozpocznie się 20 września wykładem o ekspresjonizmie w Europie. W tym semestrze przybliżone zostaną kluczowe zagadnienia, nurty i idee światowej sztuki współczesnej oraz sylwetki najważniejszych twórców XX i XXI wieku.

Kontynuowany będzie cykl wykładów Iwony Gołaj „Nie tylko Pawilon. Muzea sztuki współczesnej w Europie”. Zaplanowano również comiesięczne spotkania ze współczesnymi artystkami i artystami z cyklu „Sztuka w dialogu”. Już 20 września o g. 18:00 – rozmowa z artystą wizualnym i dźwiękowym Andrzejem Wasilewskim.

Dla osób lubiących aktywnie spędzać czas Dział Edukacji proponuje warsztaty tańca intuicyjnego Barbary Przerwy z cyklu „Co mnie porusza w sztuce współczesnej?”, spotkania architektoniczne Mai Kwiecińskiej w cyklu zatytułowanym „W cztery kopuły dookoła Pawilonu”. Justyna Oleksy poprowadzi cykliczne warsztaty dla seniorów „Przystanek Pawilon”, a w piątki tradycyjnie odbywać się będą oprowadzania po wystawach pod hasłem „O czwartej pod Kopułami”.

W nowym semestrze nie może zabraknąć zajęć dla osób ze specjalnymi potrzebami. „Dotknij muzeum” to zajęcia dla osób z niepełnosprawnością wzroku. „Ramię w ramię” to z kolei oferta warsztatów integracyjnych z audiodeskrypcją i tłumaczeniem na polski język migowy. Natomiast dla rodzin z dziećmi w spektrum autyzmu przygotowano warsztaty z cyklu „Śladami sztuki”.

W ramach wydarzeń towarzyszących nowej wystawie czasowej „Waldemar Cwenarski. Czułość. Powroty i poszukiwania” (otwarcie 28 września) zaplanowano m.in. warsztaty medytacji, które adresowane są do osób pragnących spokoju i wyciszenia w świecie sztuki. 

Jak co roku edukatorzy przygotowali też specjalną ofertę dla dzieci młodszych i starszych, w programie m.in. cykle warsztatów „#muzealniakipodkopułą” (0–2 lat), „Sztuczki w Pawilonie” (3–5 lat) i „Muzealne poruszenie” (6–10 lat).

Muzeum Etnograficzne, fot. Wojciech Rogowicz


MUZEUM ETNOGRAFICZNE

Warsztaty tradycyjnego przędzenia na kołowrotkach, dolnośląska architektura drewniana czy spotkanie dotyczące dziedzictwa cyganologii – to wydarzenia zaplanowane jesienią w Muzeum Etnograficznym.

Od września wraca stały cykl niedzielnych warsztatów „Etno w południe”. Rodzinne spotkania to nie tylko opowieści i prezentacja zabytków etnograficznych, ale również okazja do samodzielnych działań i zabaw. 

Dział Edukacji ME w tym semestrze zwiększa też częstotliwość zajęć dla osób ze specjalnymi potrzebami, jeszcze bardziej otwierając Muzeum na te grupy odbiorców. Zaplanowano liczne warsztaty oraz oprowadzania po wystawach z audiodeskrypcją i tłumaczeniem na polski język migowy.

W dwa weekendy września odbędą się wydarzenia w ramach obchodów Europejskich Dni Dziedzictwa – cyklicznego projektu kulturalnego, społecznego i edukacyjnego. W ME zaplanowano wykład cieśli Marcina Rębarza na temat domów przysłupowych, spotkanie z Emilią Kledzik, autorką książki „Perspektywa poety. Cyganologia Jerzego Ficowskiego” oraz warsztaty przędzenia na kołowrotkach, które będą okazją do opowiedzenia o historii dolnośląskiej architektury.

W programie edukacyjnym znajdą się również wydarzenia związane z odbywającymi się wystawami czasowymi „Jan Giejson. Od nowa” (otwarcie 25 października) oraz „Najpiękniejsza szopka betlejemska 2025” (otwarcie 6 grudnia). Wśród nich m.in. wykład „Matka Boża Bardzka – niemy świadek historii ludzi i miasteczka”, warsztaty dla dzieci z rzeźbienia w mydle czy warsztaty dla dorosłych z wykonywania tradycyjnych ozdób świątecznych zwanych pająkami.

informacja prasowa


czwartek, 4 września 2025

Pokazy specjalne na 50. FPFF

Program sekcji Pokazy specjalne 50. Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni to aż sześć wyrazistych wydarzeń zorganizowanych z partnerami Festiwalu.

Pierwszym z nich będzie przygotowany we współpracy z FIPRESCI kinofilski pokaz dwóch pierwszych filmów Jerzego Skolimowskiego: Rysopis i Walkower, poprzedzonych wprowadzeniem Michała Oleszczyka i Oli Salwy oraz seans najnowszego dzieła reżysera Io, ze wstępem Oli Salwy. W trakcie festiwalu Jerzy Skolimowski otrzyma specjalną nagrodę FIPRESCI 100 Lifetime Achievement Awards, która upamiętnia 100-lecie tego najstarszego na świecie międzynarodowego stowarzyszenia krytyki filmowej.

Jubileusz FPFF to doskonała okazja, żeby podkreślić międzynarodowe relacje festiwalu i polskiego kina. Wybrzmią one również podczas wydarzenia zorganizowanego pod patronatem Europejskiej Akademii Filmowej, w ramach którego odbędzie się pokaz pierwszego zdobywcy nagrody Akademii (wtedy pod nazwą Felix) – Krótkiego filmu o zabijaniu Krzysztofa Kieślowskiego, również laureata Wielkiej Nagrody Festiwalu „Złote Lwy Gdańskie”. W ramach wydarzeniach odbędzie się spotkanie z Mirosławem Baką i Sławomirem Idziakiem.


W tym roku mija dziesiąta rocznica śmierci Marcina Wrony – reżysera filmowego, telewizyjnego i teatralnego, scenarzysty, producenta, wykładowcy. Ze swoim studenckim filmem Człowiek magnes odwiedził dziesiątki festiwali na całym świecie, zdobywając wiele nagród i zachwycając nas swoją wyobraźnią oraz reżyserską brawurą. Szeroko dyskutowaliśmy kolejne pełne metraże Marcina Wrony – od Mojej krwi, przez Chrzest, po jego ostatnie dzieło – film Demon. W każdym z nich stawiał swoich bohaterów w sytuacjach bez wyjścia, kazał im wybierać niemożliwe. Jako twórca był uważny, przenikliwy, intensywny i bezkompromisowy. Marcin Wrona zmarł tragicznie w 2015 roku podczas 40. FPFF w Gdyni. W dziesięć lat od tamtych wydarzeń przypomnimy dwa filmy reżysera – etiudę Człowiek magnes oraz Demona. Pokazowi towarzyszyć będzie spotkanie-wspomnienie poświęcone Marcinowi Wronie, w którym wezmą udział twórcy i artyści, którzy z nim współpracowali: Paweł Maślona, Marcin Macuk i Katarzyna Warzecha.


Na 50. FPFF powróci Kino offowe w Gdyni za sprawą odnowionego cyfrowo filmu Jacka Borcucha Kallafiorr. Zaprezentujemy debiut reżysera, tragikomedię z elementami kryminału, utrzymaną w estetyce lat siedemdziesiątych, obwołaną polską „post-tarantinowską dogmą”. Uważa się, że Kallafiorr jest pierwszy polskim filmem niezależnym, który trafił do szerokiej dystrybucji i otworzył w polskiej kinematografii erę offowych filmów. Od tego momentu zagościły też one na FPFF. Po seansie spotkanie z reżyserem poprowadzi Korek Bojanowski.

Wraz z Filmoteką Narodową Instytutem Audiowizualnym zapraszamy z kolei na Podwójne uderzenie. W tym roku w ramach „podwójnego seansu” spotkają się tu ze sobą dwa filmy gangsterskie: Vabank Juliusza Machulskiego i Żądło George’a Roya Hilla. Seanse poprzedzi prelekcja filmoznawcy dra Miłosza Stelmacha, w ramach wydarzenia odbędzie się także spotkanie z Juliuszem Machulskim.

We współpracy z Michałem Oleszczykiem i podcastem SpoilerMaster oraz Januszem Zaorskim zaprezentowane zostaną dwa filmy z nurtu chłopskiego, zrealizowane na podstawie prozy Edwarda Redlińskiego: Konopielka Witolda Leszczyńskiego i Awans Janusza Zaorskiego. Rok 2025 byłby rokiem 85. urodzin Edwarda Redlińskiego, wybitnego prozaika, który zmarł w czerwcu roku ubiegłego. Zainteresowania pisarza wyprzedzały dzisiejszą modę na historię ludową i zaowocowały dziełami reportażu i fikcji literackiej, w których odbiła się polska wiejskość XX-wieczna, liczne historie społecznych awansów, a także zmagania tradycji z nowoczesnością. Pokaz Konopielki poprzedzi wprowadzenie Michała Oleszczyka, natomiast po seansie Awansu odbędzie się rozmowa Michała Oleszczyka z reżyserem Januszem Zaorskim. Wydarzenie zostanie zarejestrowane jako odcinek podcastu SpoilerMaster.


Pokazy specjalne na 50. FPFF:

100 lat FIPRESCI

Pokaz filmów Rysopis i Walkower, reżyseria: Jerzy Skolimowski. Wprowadzenie Michał Oleszczyk i Ola Salwa

Io reżyseria: Jerzy Skolimowski. Wprowadzenie Ola Salwa

Europejska Akademia Filmowa – Pierwsza Nagroda

Krótki film o zabijaniu, reżyseria: Krzysztof Kieślowski. Wprowadzenie Ola Salwa, po filmie spotkanie z Mirosławem Baką i Sławomirem Idziakiem

Marcin Wrona – 10 lat później

Pokaz filmów Człowiek magnes i Demon, reżyseria: Marcin Wrona. Po filmach spotkanie z Pawłem Maśloną, Marcinem Macukiem i Katarzyną Warzechą, prowadzi Anita Skwara

Kino offowe w Gdyni

Kallafiorr, reżyseria: Jacek Borcuch. Po filmie spotkanie z reżyserem, prowadzi Korek Bojanowski

FINA: Podwójne Uderzenie

Vabank, reżyseria: Juliusz Machulski

Żądło, reżyseria: George Roy Hill

Po filmach spotkanie z Juliuszem Machulskim, prowadzi Miłosz Stelmach

Redliński x 2

Konopielka, reżyseria: Witold Leszczyński. Wprowadzenie Michała Oleszczyka

Awans, reżyseria: Janusz Zaorski. Po filmie spotkanie z Januszem Zaorskim, prowadzi Michał Oleszczyk. Partnerem SpoilerMaster

50. Festiwal Polskich Filmów Fabularnych odbędzie się w terminie 22–27 września 2025 roku w Gdyni. Producentem Festiwalu jest Pomorska Fundacja Filmowa w Gdyni.

informacja prasowa 


środa, 3 września 2025

Inauguracja 60. Międzynarodowego Festiwalu Wratislavia Cantans im. Andrzeja Markowskiego

Już jutro, 4 września 2025 rozpocznie się 60. Międzynarodowy Festiwal Wratislavia Cantans im. Andrzeja Markowskiego, który potrwa do 14 września. We Wrocławiu oraz w miastach aż trzech województw odbędzie się ponad pięćdziesiąt wydarzeń. Tematem tegorocznej, jubileuszowej edycji jest Raj utracony [?] O godzinie 16.00 na dziedzińcu Muzeum Pana Tadeusza (Rynek 6, Wrocław) odbędzie się wernisaż wystawy "Andrzej Markowski. Opus magnum".  O 18.00 nastąpi uroczyste odsłonięcie popiersia Maestra Andrzeja Markowskiego w foyer NFM. Festiwal rozpocznie o 19.00 koncert zatytułowany "Pamięci wielkiego człowieka", na którego program złożą się kompozycje W. A. Mozarta oraz L. van Beethovena. Orkiestrę Il Giardino Armonico poprowadzi maestro Giovanni Antonini.

Plakat autorstwa Lva Sterna

W dniu inauguracji o godzinie 16.00 na dziedzińcu Muzeum Pana Tadeusza (Rynek 6, Wrocław) odbędzie się wernisaż wystawy "Andrzej Markowski. Opus magnum. Ekspozycja ukazuje postać i dorobek wybitnego dyrygenta oraz kompozytora, a także dzieło jego życia: Międzynarodowy Festiwal Wratislavia Cantans, którego Maestro był twórcą i pierwszym dyrektorem artystycznym. Wystawa będzie prezentowana od 2 do 14 września 2025 roku. O godzinie 18.00 natomiast przeniesiemy się do foyer Narodowego Forum Muzyki im. Witolda Lutosławskiego na uroczyste odsłonięcie popiersia Maestra Andrzeja Markowskiego. Autorem rzeźby jest Bronisław Krzysztof. Wydarzenie to uhonoruje wielkiego muzyka, za sprawą którego dziś możemy świętować 60. już edycję festiwalu.

Także w foyer NFM po raz pierwszy na czarnej ścianie powstała instalacja będąca jednocześnie swego rodzaju obrazem. Sięga ona dwudziestu metrów i została stworzona przez Lva Sterna – architekta, malarza i rzeźbiarza, autora wizerunku tegorocznej edycji Wratislavii Cantans. To wykraczające poza ramy i przenikające do przestrzeni instytucji przedłużenie idei wyrażającej tematykę nadchodzącego festiwalu – nurt muzyki rozświetlający naszą rzeczywistość. 

Z kolei 6 i 7 września w Kinie Nowe Horyzonty odbędą się pokazy specjalne filmów z muzyką skomponowaną przez Maestra Markowskiego. Dobór tytułów, wśród których znajdują się pełen uroku Spacerek staromiejski Andrzeja Munka, dramat wojenny Pokolenie Andrzeja Wajdy i monumentalny Pan Wołodyjowski Jerzego Hoffmana, stanowi hołd dla wszechstronności i artystycznej biegłości bohatera przeglądu. 


Festiwal rozpocznie o 19.00 koncert zatytułowany "Pamięci wielkiego człowieka", na którego program złożą się kompozycje W. A. Mozarta oraz L. van Beethovena.

Złe, ty bądź moim Bogiem, niech przynajmniej / przez ciebie władzę z królem Niebios dzielę, / przez ciebie może więcej niż połowę / Królestwa zyskam; o czem niezadługo / dowie się człowiek [tłum. Władysław Bartkiewicz] – mówi Szatan w "Raju utraconym" Johna Miltona. Podobny do wizji zawartej w literackich wersach pogląd na władzę, jako mającą swoje źródło w niegodziwości, wyznawał u progu XIX wieku zapatrzony w ideały Oświecenia Ludwig van Beethoven. Podczas koncertu otwierającego 60. Międzynarodowy Festiwal Wratislavia Cantans Il Giardino Armonico pod batutą Giovanniego Antoniniego zaprezentuje dzieło, podczas komponowania którego polityczne marzenia niemieckiego artysty zostały wystawione na ciężką próbę.

Prezentację Beethovenowskiej III Symfonii poprzedzi wykonanie dzieł Wolfganga Amadeusa Mozarta. Powstanie dwóch pierwszych z nich – uwertury do opery "Idomeneusz, król Krety" i Kyrie d-moll – jeszcze nie tak dawno wyznaczano na koniec lat siedemdziesiątych XVIII wieku i wiązano z pobytem artysty w Monachium. Dziś napisanie drugiej z kompozycji łączy się raczej z ostatnimi latami życia Mozarta, spędzonymi w Wiedniu. Nieco wcześniej niż wspomniany utwór dramatyczny, bo w 1779 roku, stworzył on natomiast "Mszę koronacyjną". Jest to dzieło genialne, choć będące wynikiem kompromisu między twórczymi możliwościami mistrza rozwijanymi podczas europejskich podróży a ograniczeniami, z jakimi zetknął się on po powrocie do rodzinnego Salzburga. Wpływ na formę komponowanej w tym okresie przez Mozarta muzyki liturgicznej miały chociażby upodobania arcybiskupa Hieronima Colloredo – ówczesnego patrona artysty. Purpurat oczekiwał muzycznych opracowań tekstu liturgii, które byłyby zarówno zwięzłe, jak i uroczyste. Klasyk wywiązał się z postawionego przed nim zadania perfekcyjnie. Dzieło to jest zwarte, pogodne, niepozbawione też wyraźnej teatralności. Nastrojowi celebracji sprzyja obecność w obsadzie perkusji oraz dość licznych instrumentów dętych. Msza po raz pierwszy zabrzmiała najprawdopodobniej już w Wielkanoc, niedługo po jej napisaniu. Dość szybko zyskała sławę znacznie wykraczającą poza Salzburg. W 1791 roku wykonano ją w Pradze podczas ceremonii koronacji cesarza Leopolda II Habsburga na króla Czech, a już rok później zabrzmiała, gdy intronizowano jego następcę – Franciszka II, stąd jej przydomek – „koronacyjna”.

Zaraz po wstąpieniu na tron, zarówno cesarski, jak i królewski, Franciszek musiał zaangażować się w wojnę z rewolucyjną Francją. Konflikt z tym państwem, od 1799 roku już pod rządami Napoleona Bonapartego, doprowadził ostatecznie do zrzeczenia się przez przedstawiciela Habsburgów tytułu cesarza rzymskiego. Gdyby nie wcześniejsza koronacja samego Napoleona na cesarza Francuzów, z takiego obrotu spraw byłby zadowolony Ludwig van Beethoven. Przepełniony republikańskimi ideami, za których uosobienie uważał Bonapartego, będącego wówczas w swoim państwie Pierwszym Konsulem, skomponował w latach 1802–1804 III Symfonię i zatytułował ją Bonaparte. Kiedy utwór był ukończony, znad Sekwany dotarły jednak wieści, że Korsykanin sięgnął po cesarski wieniec. „Teraz i on pogwałci prawa ludzi, by zaspokoić swoją ambicję, wyniesie się ponad wszystkich, stanie się tyranem!” – miał mówić rozgoryczony Beethoven, wykreślając Napoleona z arcydzieła. Ostatecznie pojawiła się ironiczna dedykacja: „Symfonia bohaterska, napisana ku uczczeniu pamięci wielkiego Człowieka”. Tak właśnie na karty historii sztuki wkroczyła niezrównana Eroica.

Program:

Wolfgang Amadeus Mozart Uwertura do opery Idomeneusz, król Krety KV 366, Kyrie d-moll KV 341; Msza C-dur KV 317 „Koronacyjna”

***

Ludwig van Beethoven III Symfonia Es-dur op. 55 „Eroica” 


Wykonawcy:

Giovanni Antonini – dyrygent

Il Giardino Armonico

Anett Fritsch – sopran

Justyna Rapacz – mezzosopran

Dovlet Nurgeldiyev – tenor

Volodymyr Andrushchak – baryton

Chór NFM

Lionel Sow – kierownictwo artystyczne Chóru NFM 

Czas trwania:

120 minut

Szczegółowy program dostępny jest na stronie NFM.

informacja prasowa


wtorek, 2 września 2025

Z klasyką przez Polskę - Lutos Air Quintet

Już wkrótce Dolny Śląsk ponownie rozbrzmiewać będzie najpiękniejszą muzyką kameralną w wykonaniu wybitnych, młodych artystów w ramach cyklu Z klasyką przez Polskę. Zapraszamy na wrześniowe koncerty kwintetu dętego Lutos Air Quintet oraz duetu Sary Dragan i Kenny'ego Broberga. Wstęp wolny.


Zapraszamy na koncert zespołu „Lutos Air Quintet”, który odbędzie się 6 września w Kowarach i 7 września Lubawce.

6.09.2025, godz. 19.00

Miejski Ośrodek Kultury w Kowarach

Szkolna 2, Kowary


7.09.2025, godz. 19.00

Miejsko-Gminny Ośrodek Kultury w Lubawce

Kamiennogórska 19, Lubawka


Lutos Air Quintet

Jan Krzeszowiec – flet

Mateusz Żurawski – obój

Maciej Dobosz – klarnet

Alicja Kieruzalska – fagot

Mateusz Feliński – waltornia


PROGRAM


Felix Mendelssohn-Bartholdy (1809-1847)

Scherzo ze „Snu Nocy Letniej”

Fanny Mendelssohn-Hensel (1805-1847)

Saltarello Romano op. 6 nr 4

Irène Wieniawska vel Poldowski (1879 – 1932)

Suite miniature de chansons à danser

Felix Mendelssohn-Bartholdy (1809-1847)

Kwintet e-moll op. 44


informacja prasowa

Narodowe Czytanie – w tym roku czytamy Kochanowskiego

 6 września o godz. 12:00 w Ogrodzie Saskim w Warszawie odbędzie się finał Narodowego Czytania poezji Jana Kochanowskiego. To wyjątkowa okazja, by na nowo odkryć twórczość jednego z najwybitniejszych poetów polskiego renesansu. Studiował w Krakowie i Padwie, podróżował po Europie, a po powrocie osiadł w Czarnolesie, tworząc pieśni, fraszki i treny. Jego twórczość obejmuje tematy patriotyczne, moralne, religijne i obyczajowe, łącząc powagę z żartobliwością. Przyczynił się do rozwoju polszczyzny literackiej, a jego dzieła pozostają aktualne i inspirujące. Zapraszamy do wspólnego czytania!


Po wspólnej lekturze zapraszamy o godz. 14:30 na koncert KOCHANOWSKI. Wika/Strug/Monodia Polska z kompozycjami Filipa Wiki do wierszy Kochanowskiego, w wykonaniu Monodii Polskiej pod muzycznym przewodnictwem Adama Struga. ♬ Usłyszymy pieśni znane z lektur szkolnych, jak i te, do których współcześni nie sięgają. Wydarzenie odbywa się w ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa 2.0., którego stoisko inspirowane twórczością poety będzie dostępne dla uczestników i uczestniczek. Centralnym punktem programu będą warsztaty kolażu literackiego prowadzone przez Marynę Siliakovą – artystkę, ilustratorkę i edukatorkę wizualną.


Jan Kochanowski zaliczany jest do grona najwybitniejszych polskich poetów i największych twórców europejskich epoki renesansu. Urodził się w 1530 roku w Sycynie pod Zwoleniem. Studiował w Akademii Krakowskiej i na uniwersytecie w Padwie, w młodości podróżował po Europie. W 1559 roku powrócił do kraju i przyjął służbę dworzanina na dworach magnackich oraz na dworze królewskim. Kilkanaście lat później osiadł na stałe w dziedzicznym majątku w Czarnolesie, poświęcając się pracy pisarskiej. W tym okresie kontynuował pisanie pieśni i fraszek. Po śmierci ukochanej córki, Urszulki, opublikował cykl Trenów – arcydzieło literatury staropolskiej. Kochanowski zmarł nagle w 1584 roku w czasie obrad sejmu w Lublinie, został pochowany w krypcie zwoleńskiego kościoła.

Poezja Jana Kochanowskiego porusza różnorodne tematy – od poważnych i doniosłych po lżejsze i żartobliwe. Opisuje życie dworskie i ziemiańskie, pojawiają się w niej wątki patriotyczne, refleksje moralne, nawiązania antyczne i biblijne. W wierszach odnajdziemy humanistyczną religijność, zachwyt życiem, ale też głęboką zadumę nad przemijaniem i ludzkim losem. Artysta przyczynił się do rozwoju polskiego języka literackiego, a jego niezrównane dzieła do dziś pozostają żywe i nadal inspirują.

KOCHANOWSKI Wika/Strug/Monodia Polska

muzyka: Filip Wika

produkcja muzyczna: Adam Strug

wykonanie: Monodia Polska

Na koncert złożą się kompozycje Filipa Wiki do wierszy Jana Kochanowskiego. Utwory napisane są tak, by zgromadzeni – niezależnie od stopnia wokalnej biegłości – mogli je śpiewać już po pierwszej strofie. Usłyszymy pieśni znane z lektur szkolnych, jak i te, do których współcześni nie sięgają.

Filip Wika – poeta, kompozytor, multiinstrumentalista, śpiewak zespołu Monodia Polska, student MISH Uniwersytetu Warszawskiego.

Monodia Polska – zespół praktykujący pieśni przekazywane w tradycji ustnej, oraz (wbrew nazwie) polifoniczne partytury polskiego średniowiecza i renesansu.

Monodia Polska w składzie:

Filip Wika – kompozycje, śpiew, fisharmonia

Szczepan Pospieszalski – śpiew, trąbka

Tomasz Stawiecki – śpiew, klarnet

Michał Żak – śpiew, szałamaja, saksofon sopranowy

Karol Pospieszalski – śpiew, tuba

Hipolit Woźniak – śpiew, kontrabas

Tomasz Skrętkowski – śpiew, instrumenty perkusyjne

Sonia Wronkowska – śpiew

Jacek Zembrowski – śpiew

Henryk Mazur – śpiew

Jakub Kukla – śpiew

Mateusz Kowalski – śpiew

Tymoteusz Woźniak – śpiew

Tomasz Pakowski – śpiew

Adam Strug – produkcja muzyczna, śpiew

informacja prasowa

Europejskie Dni Dziedzictwa na Dolnym Śląsku „W stronę architektury. Młode dziedzictwo” 13–14 i 20–21 września 2025

Odkrywanie gotyckich skarbów Strzegomia czy modernistycznych budynków w Świdnicy, koncerty fortepianowe w dawnych klasztorach, wizyta w niedostępnych wnętrzach zabytkowych wrocławskich kamienic i piknik plenerowy w Lubinie. A także spacery architektoniczno-historyczne w miastach i wsiach regionu, gry terenowe w Oleśnicy i Gryfowie Śl., włókiennictwo, tkactwo, plecionkarstwo oraz inne dolnośląskie rzemiosła – to tylko niektóre z atrakcji 33. Europejskich Dni Dziedzictwa na Dolnym Śląsku odbywających się pod hasłem „W stronę architektury. Młode dziedzictwo”. Zaplanowano blisko 80 wydarzeń w ponad 30 miejscowościach regionu.


Europejskie Dni Dziedzictwa to największy w Europie cykliczny projekt kulturalny, społeczny i edukacyjny o wyjątkowej skali i zasięgu. W dwa weekendy 13–14 oraz 20–21 września 2025 również mieszkańcy Dolnego Śląska mogą brać udział w atrakcyjnych bezpłatnych wydarzeniach. Odbędą się liczne spacery architektoniczne, warsztaty, wystawy, gry edukacyjne, koncerty i spotkania autorskie m.in. w Bolkowie, Dusznikach-Zdroju, Gryfowie Śl., Jeleniej Górze, Kamiennej Górze, Karpaczu, Kątach Wrocławskich, Leśnicy, Lubinie, Nowej Rudzie, Nowogrodźcu, Oleśnicy, Pielgrzymce, Roztoce, Rybnicy Leśnej, Rząsinach, Siechnicach, Smolcu, Starym Dworze, Starym Gierałtowie, Strudze, Strzegomiu, Sycowie, Szklarskiej Porębie, Świdnicy, Tarczynie, Wałbrzychu, Wrocławiu czy Żeliszowie.

„Temat przewodni tegorocznej edycji EDD promuje historyczne i współczesne obiekty architektoniczne. To okazja do refleksji nad rolą architektury w kształtowaniu tożsamości kulturowej” – tłumaczy Agnieszka Szepetiuk-Barańska, koordynatorka EDD na Dolnym Śląsku. „Hasło zachęca do celebrowania dziedzictwa architektonicznego w jego różnych odsłonach. Nawiązuje m.in. do przypadającego w tym roku jubileuszu 50-lecia przyjęcia «Europejskiej Karty Dziedzictwa Architektonicznego» oraz 40-lecia konwencji o ochronie dziedzictwa architektonicznego Europy”.

W ramach EDD zaplanowano wiele spacerów architektoniczno-historycznych. Ich uczestnicy poznają m.in. świdnickie perły powojennego modernizmu, architekturę sudecką w Roztoce, kamienice w Kątach Wrocławskich czy Siechnice – jedno z najmłodszych miast w Polsce. Zwiedzić będzie można również Gryfów Śl., Kamienną Górę, Oleśnicę i Smolec. Z kolei we Wrocławiu uczestnicy miejskich wędrówek przejdą śladem miejsc bliskich Edycie Stein, wyruszą do dzielnicy Nadodrze oraz na ulicę św. Doroty o 700-letniej historii. W stolicy Dolnego Śląska można też odwiedzić artystyczne zabytkowe Jatki lub hotel The Bridge, gdzie przybliżone zostaną historie o Ostrowie Tumskim, kryjące się w wizerunkach zdobiących ściany pokojów i foyer. Wśród propozycji są też spacer szlakiem architektury lat 90. XX w. i pierwszej dekady XXI w. albo na aktywne zwiedzanie osiedla WuWA, które wraz z innymi europejskimi osiedlami tworzy unikatowy zespół architektoniczny uhonorowany Znakiem Dziedzictwa Europejskiego.

Muzeum Narodowe we Wrocławiu i jego Oddziały zapraszają na wykłady omawiające brutalistyczną rotundę Panoramy Racławickiej, modernistyczny gmach Pawilonu Czterech Kopuł Muzeum Sztuki Współczesnej i neorenesansową bryłę Gmachu Głównego. Tam też odbędzie się prelekcja dotycząca barokowych założeń pałacowo-ogrodowych, których istotnym dopełnieniem była okazała architektura ogrodowa. Z kolei Stowarzyszenie Przyjaciół MNWr zorganizuje pieszą wycieczkę po mieście, przybliżającą szklane dzieła wrocławskich artystów wkomponowane w miejskie obiekty.

W unikatowych wnętrzach rozbrzmiewać będą koncerty klasycznej muzyki fortepianowej – w „Klasztorze Dusz” w Nowogrodźcu (dawny klasztor obronny z 1217 r.) i w Żeliszowie pod Bolesławcem (XVIII-wieczna „Świątynia Sztuki i Światła”). W programie EDD znalazły się też wystawy. Jedną z nich, zatytułowaną „Jelenia Góra oczami Ericha Fuchsa i Otto Welzela”, przygotowało jeleniogórskie Muzeum Miejskie „Dom Gerharta Hauptmanna”. Zwiedzający zobaczą album ze zdjęciami architektury miasta lat 30. XX w. zestawione ze współczesnymi ujęciami tych samych obiektów. Z kolei „Świdnica w XX wieku. Migawki z życia miasta” to tytuł wystawy fotograficznej prezentowanej w tamtejszym Muzeum Dawnego Kupiectwa. Zdjęcia autorstwa Filipa Podgórnego oraz Agnieszki Chmury Wieczorek zaprezentowane zostaną na dwóch ekspozycjach w Pałacu Struga. Tam również przygotowano spektakl teatralny pt. „Pan Cogito i jego Cylinder”, a także pokazy etiud filmowych.

Ciekawą propozycją w ramach EDD jest zwiedzanie Dolnego Śląska tropem historycznych publikacji i dziedzictwa literackiego. Unikalny album fotograficzny z lat 1945–1946 ze zbiorów wrocławskiego Archiwum Państwowego stanie się przewodnikiem po miejscach, gdzie powojenna codzienność splatała się z marzeniami o odbudowie. Tłem dla wydarzeń w Schronisku PTTK Andrzejówka będzie wydany po ponad 90 latach, przetłumaczony na język polski, pierwszy przewodnik po Górach Wałbrzyskich. Trudne romskie dziedzictwo, opisane w książce „Perspektywa poety. Cyganologia Jerzego Ficowskiego”, będzie tematem spotkania z jej autorką Emilią Kledzik w Muzeum Etnograficznym we Wrocławiu.

Tam też odbędzie się wykład cieśli Marcina Rębarza, który opowie o domach przysłupowych i wiejskim budownictwie drewnianym pogranicza polsko-czesko-niemieckiego, zaś zaplanowane warsztaty przędzenia na kołowrotkach będą okazją do opowiedzenia o historii dolnośląskiej architektury. Symboliczne związki tkaniny z architekturą przybliży z kolei Muzeum Tkactwa w Kamiennej Górze, a tradycje dawnych rzemiosł będzie można poznać w Parku Leśnym w Lubinie. 

Liczne warsztaty rzemieślnicze i rękodzielnicze zaplanowano w Gryfowie Śl., np. malowania nitką techniką string-art czy zdobienia metodą decoupage. Można też wziąć udział w gryfowskiej grze terenowej z nagrodami, a w siedzibie Oleśnickiego Domu Spotkań z Historią w grze edukacyjnej, która odsłoni przed uczestnikami tajemnice „Zabytku zadbanego”, którym to tytułem budynek został wyróżniony w 2016 r. Wrocławskie Muzeum Pana Tadeusza odkryje przed zwiedzającymi gotycko-barokowe wnętrza Kamienicy pod Złotym Słońcem. Tam też odbędą się zajęcia dla dzieci przybliżające tematykę ochrony zabytków oraz warsztaty plastyczne, w trakcie których najmłodsi wcielą się w rolę architektów i za pomocą farb ożywią gipsowe odlewy kamienic.

Dziedzictwo historyczne i architektoniczne Zakonu Cystersów na Śląsku będzie tematem prelekcji w Muzeum Sportu i Turystyki w Karpaczu. We Wrocławiu Ossolineum zaprasza na zwiedzanie swojej siedziby – barokowego klasztoru Krzyżowców z Czerwoną Gwiazdą. Natomiast w Domu Carla i Gerharta Hauptmannów w Szklarskiej Porębie przybliżona zostanie, w formie wystawy i towarzyszącej jej prelekcji, architektura willowa z elementami drewnianymi nawiązującymi do lokalnej tradycji górskich chat. 

W ramach EDD będzie można odkryć gotyckie skarby i barokowe tajemnice Strzegomia – miasta granitu, czy zwiedzić pałac w Rząsinach lub Willę Konrad w Nowej Rudzie. Wizyta w Starej Kopalni w Wałbrzychu będzie okazją do poznania industrialnej architektury kompleksu wydobywczo-przeróbczego Kopalni Węgla Kamiennego „Julia”. Z kolei architekturę kinową i filmowe sekrety udostępni zwiedzającym dawne Kino Zamek w Leśnicy. Zaś pokaz filmu „Znikająca architektura sudecka” i spotkanie z jego reżyserką Małgorzatą Maszkiewicz zaplanowano w Pracowni Spotkań Twórczych „Impuls” w Gryfowie Śl.

Aktywne spędzanie czasu zapewni udział w rowerowej wycieczce szlakiem młynów wodnych w powiecie wołowskim, po której będzie można odpocząć w Tarczynie podczas pikniku łączącego sztukę, muzykę i jogę. Natomiast wytchnienie w cieniu Lipy Mniszki czeka na uczestników międzypokoleniowego spotkania we wsi Pielgrzymka, które będzie też okazją do przypomnienia kultywowanych tam powojennych tradycji kresowych.


Koordynator ogólnopolski EDD: Narodowy Instytut Dziedzictwa

Koordynator EDD na Dolnym Śląsku: Muzeum Narodowe we Wrocławiu i jego Oddział Muzeum Etnograficzne

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego

Szczegółowy program: https://edd.nid.pl/

informacja prasowa

Wystawy w Muzeum Narodowym we Wrocławiu / wrzesień - grudzień 2025

Od września do grudnia 2025 Muzeum Narodowe we Wrocławiu zaprasza na wystawy: "Waldemar Cwenarski. Czułość. Powroty i poszukiwania" i Ogólnopolski Przegląd Sztuki Książki. II Wrocławskie Triennale w Pawilonie Czterech Kopuł, "Skarb Średzki. Korona – symbol panowania" w gmachu głównym Muzeum, a także "Jan Giejson. Od nowa" i "Najpiękniejsza szopka betlejemska 2025"  w Muzeum Etnograficznym. Oto szczegóły.

Korona kobieca, początek XIV w. Muzeum Narodowe we Wrocławiu, fot. prasowa

Waldemar Cwenarski. Czułość. Powroty i poszukiwania

28 września 2025 – 18 stycznia 2026 

Pawilon Czterech Kopuł Muzeum Sztuki Współczesnej 

Oddział Muzeum Narodowego we Wrocławiu

Wystawa z okazji 70. rocznicy otwarcia Arsenału (22.07.1955) i 100. rocznicy urodzin artysty (6.10.1926). Kuratorka: Anna Chmielarz

Wielka wystawa poświęcona legendarnemu malarzowi i rysownikowi Waldemarowi Cwenarskiemu (1926–1953) zorganizowana w 100. rocznicę jego urodzin i 70. otwarcia Ogólnopolskiej Wystawy Młodej Plastyki „Przeciw wojnie, przeciw faszyzmowi” w warszawskim Arsenale (1955), gdzie prace artysty spotkały się z entuzjastycznym przyjęciem. 

Twórczość Cwenarskiego zasługuje na najwyższe uznanie nie tylko jako przykład niezależnej sztuki powojennej, wyjątkowo przejmujący zapis dramatycznych czasów pokolenia naznaczonego piętnem II wojny światowej, ale również jako uniwersalna, pełna emocji opowieść o potrzebie bliskości, miłości, ochrony tego, co w życiu najcenniejsze. Ekspresyjna technika malowania, niezwykłe wyczucie koloru, stosowanie ciekawych skrótów perspektywicznych, dążenie do syntezy przy zachowaniu maksymalnej siły wyrazu stanowią świadectwo wielkiej wrażliwości i indywidualności tego artysty.

Prace Waldemara Cwenarskiego zaprezentowane zostaną po raz pierwszy w szerokim kontekście sztuki polskiej i zagranicznej: w kontekście możliwych inspiracji (dzieła Witolda Wojtkiewicza, Tadeusza Makowskiego, Georgesa Rouaulta, Käthe Kollwitz, Fransa Masereela), prac współczesnych mu twórców z tzw. pokolenia „Arsenału” (Andrzej Wróblewski, Marek Oberländer, Jan Lebenstein, Jerzy Panek), prac profesorów PWSSP we Wrocławiu (Eugeniusz Geppert, Stanisław Dawski), przyjaciół z uczelni (Józef Hałas, Krystyna Cybińska, Alina Rogalska-Kaćma, Kazimierz Wadowski), sztuki tzw. „Nowych Dzikich” (Zdzisław Nitka, Ryszard Grzyb, Anka Mierzejewska). W sumie pokazanych zostanie blisko 160 dzieł wykonanych w różnych technikach (malarstwo, rysunek, grafika, rzeźba, ceramika), powstałych na przestrzeni ostatnich 120 lat. Wystawie towarzyszyć będzie katalog.

Zapona z kameą, ok. 1260, południowe Włochy, fot. materiały prasowe

Skarb Średzki. Korona – symbol panowania

1 października – 30 grudnia 2025 

Muzeum Narodowe we Wrocławiu 

Kurator: Jacek Witecki

Jeden z najcenniejszych skarbów odnalezionych w Europie w XX w. przez ostatnie trzy miesiące roku można będzie oglądać w Muzeum Narodowym we Wrocławiu. Królewska korona ślubna z XIV w. – najcenniejszy zabytek skarbu – będzie główną bohaterką tegorocznej prezentacji. Zwiedzający dowiedzą się, jakie było symboliczne znaczenie koron, jakie ceremoniały i obyczaje związane były z ich noszeniem. Poza prezentacją zabytków złotniczych i monet skarbu, wystawa przedstawi historie słynnych średniowiecznych koron, znanych dziś często jedynie z opisów i źródeł wizualnych, oraz przybliży związane z nimi intrygujące historie. 

Jan Glejson, fot. M. Derejczyk, M. Lorek

Jan Giejson. Od nowa 

25 października – 30 grudnia 2025

Muzeum Etnograficzne Oddział Muzeum Narodowego we Wrocławiu

Kuratorka: Emilia Jeziorowska 

Indywidualna wystawa Jana Giejsona to prezentacja rzeźb artysty znajdujących się w kolekcji wrocławskiego Muzeum Etnograficznego, a także najnowszych realizacji.

Mieszkający w Bardzie Jan Giejson (rocznik 1947) jest rzeźbiarzem-samoukiem, członkiem Stowarzyszenia Twórców Ludowych od 1974 r. W jego twórczości dominują tematy religijne, głównie sceny biblijne i postaci świętych czy aniołów, często pojawiają się także sceny rodzajowe. Artysta jest laureatem konkursów i przeglądów, od wielu lat prowadzi też autorską galerię, stanowiącą jeden z najbardziej charakterystycznych punktów na mapie Barda.

W zbiorach Działu Sztuki Muzeum Etnograficznego Oddziału Muzeum Narodowego we Wrocławiu znajduje się 15 rzeźb autorstwa Jana Giejsona. Część z nich zakupiono jeszcze w latach 70. XX w., natomiast latem 2024 r. udało się poszerzyć kolekcję o kolejne 10 rzeźb artysty.

W trakcie tragicznej powodzi jesienią 2024 r. poważnemu uszkodzeniu uległy dom i pracownia artysty, a część prac została zniszczona. W ramach stypendium Marszałka Województwa Dolnośląskiego przygotowany został projekt „Między niebem a ziemią – 60 lat sztuki ludowej w twórczości Jana Giejsona z Barda”.

Wystawa w Muzeum Etnograficznym Oddziale Muzeum Narodowego we Wrocławiu będzie okazją do zaprezentowania najnowszych rzeźb zrealizowanych w ramach projektu stypendialnego, dzieł artysty z kolekcji Muzeum, a także samego procesu odbudowywania kolekcji po jej uszczupleniu przez powódź. Tytuł wystawy – „Od nowa” – odnosi się więc z jednej strony do procesu przywracania kolekcji do jej pierwotnego stanu, a z drugiej do samego aktu twórczego, podczas którego artysta mierzy się z realizacją dzieła za każdym razem od nowa.

Na ekspozycji pojawią się ujęcia tematów typowe dla twórczości Jana Giejsona – m.in. rzeźby scen biblijnych, przedstawienia świętych, sceny obyczajowe i związane z historią lokalną – szczególnie Matka Boska Bardzka, św. Jan Nepomucen i Chrystus Frasobliwy w wielu twórczych adaptacjach i przetworzeniach, także w formie kapliczek, płaskorzeźb czy krucyfiksów.


Ogólnopolski Przegląd Sztuki Książki. II Wrocławskie Triennale

16 listopada 2025 – 15 lutego 2026 

Pawilon Czterech Kopuł Muzeum Sztuki Współczesnej 

Oddział Muzeum Narodowego we Wrocławiu

(wystawa zorganizowana we współpracy z Akademią Sztuk Pięknych im. Eugeniusza Gepperta we Wrocławiu)

Kuratorzy: dr hab. Magdalena Wosik. prof. ASP (ASPWr), dr Jakub Maciej Łubocki (MNWr)

Wystawa pokonkursowa II Ogólnopolskiego Przeglądu Sztuki Książki prezentująca wykonane w ostatnich trzech latach obiekty nawiązujące do idei książki, nadesłane w odpowiedzi na open call organizatorów triennale. Spośród prac jury wybierze zwycięzców nagrody Przeglądu, a zwiedzający będą mogli wybrać laureata nagrody publiczności.

Temat przewodni tegorocznej edycji to „Zasięgi”. Wychodząc od tezy, że współczesny człowiek jest niewolnikiem zasięgów – objawiających się dostępem do telefonii komórkowej i internetu, sukcesem mediów społecznościowych mierzonym liczbą obserwujących, nadprodukcją treści i szumem informacyjnym – organizatorzy stawiają pytania: jak w tak ukształtowanej epoce znajduje się sztuka książki? Czy książka generuje zasięg lub znajduje się w czyichś zasięgach? Czy niesie treści, za którymi podążą czytelnicy? A może stanowi symbol oporu przed pochłonięciem zasięgami?

Fot. Magdalena Lorek

Najpiękniejsza szopka betlejemska 2025 

6 grudnia 2025 – 18 stycznia 2026 

Muzeum Etnograficzne Oddział Muzeum Narodowego we Wrocławiu

Kuratorki: Joanna Burda (MDK Śródmieście), Joanna Kurbiel i Emilia Jeziorowska (ME)

XXXIII edycja Wojewódzkiego Konkursu Rzeźbiarskiego „Najpiękniejsza Szopka Betlejemska 2025” dla dzieci i młodzieży, organizowanego przez Galerię Twórczości Plastycznej Młodych działającą w Młodzieżowym Domu Kultury „Śródmieście”.

Co roku uczniowie z Dolnego Śląska mierzą się z tematem, proponując różnorodne i często zaskakujące oryginalnością pomysły interpretacyjne przedstawienia miejsca Narodzenia Pańskiego. Szopki wykonane są z różnych materiałów i w różnych technikach: ceramiczne, ze szkła, tektury, papier mâché, plasteliny, materiałów naturalnych jak drewno, liście, kora, mech, kamienie, ale także z chleba, makaronu, ciastek czy wszelkiego rodzaju materiałów recyklingowych jak np. butelki czy płyty CD. Wyobraźnia twórców jest nieograniczona, co przyczynia się do powstania w każdej edycji konkursu nadzwyczajnych prac.


Mikroświaty. Obrazy w małych formatach ze zbiorów Muzeum Narodowego we Wrocławiu

9 grudnia 2025 – 22 marca 2026 

Muzeum Narodowe we Wrocławiu

Kuratorki: Małgorzata Macura, Anna Jezierska

Niewielki format – to jedyna cecha, która łączy wszystkie obrazy, które będą pokazywane na tej wystawie. Żaden z nich nie przekroczy wymiarów 40 × 40 cm!

Zazwyczaj ukryte przed okiem widzów, w większości przechowywane są w magazynach ze względu na swoiste „niedopasowanie” do koncepcji galerii wystaw stałych. Jednocześnie wiele z tych dzieł prezentuje doskonały poziom artystyczny oraz zaskakuje rozbudowaną, a nawet monumentalną kompozycją zamkniętą w niewielkim formacie. Obrazy te dowodzą, że mała powierzchnia nie ograniczała ekspresji twórczej artystów kojarzonych z płótnami o tradycyjnych wymiarach. Na wystawie będzie można zobaczyć dzieła znanych twórców, takich jak Artur Grottger, Jan Matejko, Aleksander Gierymski, Bolesław Biegas, Eugeniusz Geppert, Henryk Stażewski czy Pierre-Paul Prud’hon. Inne z kolei wyszły spod pędzla znakomitych, choć dziś nieco zapomnianych artystów, jak np. Émile De Cauwer, Marie Spieler, Odo Dobrowolski, Stanisław Dębicki, Stanisław Janowski czy ostatnio odkrywana Maria Dulębianka.

Interesującym uzupełnieniem ekspozycji będą przedmioty z innych kolekcji Muzeum Narodowego we Wrocławiu, które również zaskoczą widzów niewielkimi rozmiarami.

informacja prasowa

poniedziałek, 1 września 2025

Obchody 80 lat polskiej sceny operowej we Wrocławiu

8 września 2025 r. minie 80 lat od inauguracji sceny operowej w powojennym Wrocławiu. "Halka" Stanisława Moniuszki, która zabrzmiała wtedy w murach teatru przy ul. Świdnickiej rozpoczęła nowy – polski – rozdział w fascynującej historii Opery Wrocławskiej. Opera Wrocławska zaprasza do wspólnego świętowania 80 lat polskiej sceny operowej we Wrocławiu. Jubileuszowe obchody będą składały się z kilku wydarzeń, z których punktem kulminacyjnym będzie premiera "Strasznego dworu" Stanisława Moniuszki 12 września 2025 r. w reżyserii Bruna Berger-Gorskiego i pod kierownictwem muzycznym Miriana Khukhunaishvili.

Opera Wrocławska, fot. Diego Delso

W poniedziałek 8 września 2025 r. – w dniu, w którym dokładnie 80 lat temu rozpoczął działalność polski teatr operowy we Wrocławiu o godz. 10.00 nastąpi uroczyste otwarcie wystawy na wrocławskim rynku. Wystawa ukaże oś czasu, na której zostanie przedstawiona historia ostatnich 80 lat z życia Opery. Bogata treść oraz liczne archiwalne fotografie przeprowadzą widza przez najciekawsze momenty z dziejów teatru, wraz z ciekawostkami i grafikami, których nie można nigdzie indziej zobaczyć. Wystawę będzie można oglądać do 23 września 2025 r.

8 września od godz. 12.00 do 14.00 w budynku Opery rozpocznie się konferencja historyczna, podczas której znawcy historii muzyki, teatru i miasta Wrocławia zaprezentują cztery wykłady.

W ramach jubileuszu odbędzie się także uroczystość nadania imienia zasłużonej choreografki i tancerki Teresy Kujawy jednej z sal baletowych w gmachu Opery Wrocławskiej.

Dodatkowym elementem obchodów jest wydanie jubileuszowego albumu o 80 lat polskiej sceny operowej we Wrocławiu. Autorzy tekstów to prelegenci z konferencji (Sławomir Wieczorek, Artur Bielecki i Jacek Marczyński). Dopełnieniem publikacji będą archiwalne zdjęcia i grafiki z omawianych okresów. Ponadto w foyer Opery zostanie otwarta wystawa pn. Stanisław Moniuszko we Wrocławiu 1945-2025. Ujrzymy na niej archiwalia dotyczące wrocławskich spektakli dzieł Stanisława Moniuszki – kostiumy, zdjęcia, wybrane rekwizyty, druki ulotne oraz plakaty. Wystawę będzie można oglądać podczas spektakli od 8 września do 23 września 2025 r.

informacja prasowa

Opolski wernisaż wystawy "Poeci podziemia. Słowo i czyn"

1 września 2025 r. o godz. 12.00 w opolskiej siedzibie Centralnego Muzeum Jeńców Wojennych przy ul Minorytów 3 odbył się wernisaż wystawy "Poeci podziemia. Słowo i czyn".


"Wrzesień 1939 roku był jednym z najstraszniejszych polskich miesięcy" napisał po latach w powieści "Kamienie na szaniec" Aleksander Kamiński, odnosząc się do dramatu całego narodu, dla którego rozpoczął się wtedy czas naznaczony cierpieniem, strachem o jutro, rozłąką z najbliższymi, walką o przetrwanie. W centrum zainteresowania A. Kamińskiego było szczególnie pokolenie ludzi urodzonych w II Rzeczypospolitej, dopiero wkraczających w dorosłe życie, z planami i marzeniami. I to o nich opowiada przede wszystkim najnowsza wystawa czasowa pt. "Poeci Podziemia. Słowo i czyn". Ekspozycja przygotowana przez Muzeum Armii Krajowej w Krakowie we współpracy z Muzeum Literatury w Warszawie, przenosi nas w świat, mimo całego ogromu zła, naznaczony nadzieją i wielkim pragnieniem życia.

Autorką wystawy jest Maria Dorota Pieńkowska z Muzeum Literatury, a autorką projektu ekspozycji Anna Nowak-Kacprzak.

Pierwotnie wystawę prezentowano w Muzeum Armii Krajowej w Krakowie (od 5 czerwca do 27 października 2024 r.).

Na wystawie zostaną zaprezentowane postacie o znanych wszystkim nazwiskach: Baczyński, Gajcy, Herbert, Pilecki (tak, on też miał zacięcie literackie!). Razem z nimi są Krystyna Krahelska i Józef Szczepański, których utwory na stałe wpisały się w naszą pamięć o powstaniu warszawskim czy Władysław Sebyła, Zygmunt Rumel, Teresa Bogusławska, Janusz Krasiński. I to, czego doświadczyli: Pawiak, Katyń, Wołyń, powstańcza Warszawa oraz Stalag 344 Lamsdorf. Losy poetów podziemia zostaną przedstawione także poprzez pamiątki, np. czapkę szkolną Tadeusza Gajcego. Pochodzą ze zbiorów z Muzeum Literatury w Warszawie, Muzeum Powstania Warszawskiego, Muzeum Dom Rodziny Pileckich, Muzeum Historii Polskiego Ruchu Ludowego i Archiwum Akt Nowych w Warszawie oraz zbiorów prywatnych.

Ekspozycję będzie można zwiedzać do końca lutego 2026 r., od poniedziałku do piątku w godz. 8.00-17.00 w opolskiej siedzibie Muzeum przy ul. Minorytów 3.

informacja prasowa

Wydarzenia w Muzeum Narodowym i oddziałach 5-7.09.2025

W nadchodzący weekend, w ramach projektu „Zalecenia: wizyta w muzeum. Sztuka jako panaceum”, Muzeum Narodowe we Wrocławiu zaprasza na spotkania wytchnieniowe dla opiekunów osób z niepełnosprawnościami. W programie: trening mindfulness, spacer tematyczno-medytacyjny pośród gór i obłoków oraz plastyczna podróż do dalekiej Japonii. Ponadto odbędą się warsztaty tańca intuicyjnego inspirowane wystawą „Rubens na Śląsku”, a także wykład z serii „Było, minęło – szlakiem nieistniejących kolonii i wsi na Dolnym Śląsku”, którego tematem będzie Wielka Izera.

Zajęcia "wytchnieniowe", fot. materiały prasowe MNWr.

Muzeum Etnograficzne po wakacyjnej przerwie wraca z cyklem niedzielnych warsztatów „Etno w południe”. W trakcie spotkania dzieci zobaczą najmniejsze muzealne zabytki i same stworzą malutkie obrazki w różnych technikach graficznych.

W Pawilonie Czterech Kopuł Muzeum Sztuki Współczesnej zaplanowano "wytchnieniowe" zajęcia taneczne oraz integracyjne warsztaty rodzinne dostosowane do potrzeb osób w spektrum.


Muzeum Narodowe we Wrocławiu


6.09, g. 13:00

Trening mindfulness. Dwugodzinne zajęcia wytchnieniowe dla dorosłych, w tym opiekunów osób z niepełnosprawnościami, w ramach projektu „Zalecenia: wizyta w muzeum. Sztuka jako panaceum”, prowadzenie: ks. Stanisław Radoń

To spotkanie to szansa na chwilę zatrzymania i nauczenie się prostych, a jednocześnie skutecznych narzędzi wspierających uważność i spokój w codziennym biegu! Zapraszamy na wyjątkowe warsztaty, podczas których poznamy, czym naprawdę jest mindfulness i dlaczego ta praktyka okazuje się skuteczniejsza, niż wiele innych technik relaksacyjnych. Spotkanie łączy część teoretyczną – wprowadzającą w konteksty uważności – z praktyką: od prostych ćwiczeń oddechowych i skanowania ciała po mindfulness w ruchu, czy codziennych czynnościach. Uczestnicy będą mieli okazję samodzielnie doświadczyć, jak zatrzymać automatycznego pilota i zyskać większą obecność w relacji z bliskimi.

Stowarzyszenie Mudita zapewnia wolontariuszy, którzy podczas zajęć wytchnieniowych dla opiekunów osób z niepełnosprawnościami przeprowadzać będą gry i zabawy dla podopiecznych uczestników spotkania. Informacji szczegółowych udziela Weronika Gorlewska: tel. 512 035 234 lub e-mail: weronika.gorlewska@stowarzyszeniemudita.pl.

Wydarzenie realizowane w ramach projektu „Zalecenia: wizyta w muzeum. Sztuka jako panaceum” – Kultura Dostępna 2025. Dofinansowano ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Wstęp wolny

Zapisy: edukacja@mnwr.pl, 71 372 51 48

Miejsce: Muzeum Narodowe we Wrocławiu

P. P. Rubens, naśladowca, Sąd Parysa, XVIII w., fot. Barbara Lekarczyk-Cisek


6.09, g. 17:00

Zabójczy urok. Pomiędzy łagodnością a siłą. Warsztaty tańca intuicyjnego w ramach cyklu „Plastyka tańca”, prowadzenie: Barbara Przerwa. Wydarzenie towarzyszące wystawie „Rubens na Śląsku

Na grafikach inspirowanych twórczością genialnego malarza flamandzkiego Petera Paula Rubensa prezentowanych na wystawie „Rubens na Śląsku” znaleźć można wiele wizerunków kobiecych. Począwszy od postaci biblijnych, mitologicznych, na historycznych kończąc. Zatańczymy dumę, łagodność, siłę i spokój. W improwizacji tanecznej będziemy roztaczać urok, ścinać głowy, otaczać troską, stawiać granice. To będzie pełen wachlarz emocji w swobodnym geście i intuicyjnym ruchu.

Bilety w cenie 20 zł

Zapisy: edukacja@mnwr.pl, 71 372 51 48

Miejsce: Muzeum Narodowe we Wrocławiu


7.09, g. 11:00

Przestworza wzywają! Malarska podniebna podróż pośród gór i obłoków. Dwugodzinne zajęcia wytchnieniowe dla dorosłych, w tym opiekunów osób z niepełnosprawnościami, w ramach projektu „Zalecenia: wizyta w muzeum. Sztuka jako panaceum”, prowadzenie: Michał A. Pieczka

Chmury i obłoki stanowią niezwykle barwne widowisko na scenie świata natury. Są tak ulotne i nietrwałe, nieustająco się zmieniając, że od wieków fascynowały malarzy i rysowników. Podczas spotkania w Muzeum Narodowym we Wrocławiu wybierzemy się na niezwykły podniebny spacer po wybranych salach ekspozycyjnych. Obejrzymy wspólnie najbardziej interesujące obrazy pejzażowe powstałe głównie w okresie romantyzmu, kiedy to w sposób szczególny artyści zaczęli doceniać walor malowniczości chmur i natury. Przy wybranych dziełach oddamy się krótkiej medytacji, a następnie wykonamy własne rysunkowe studium chmur. Zainspirują nas do tego dzieła takich mistrzów niemieckiego romantyzmu, jak: Joseph Anton Koch, Friedrich Philipp Reinhold czy Ludwig Richter.

Stowarzyszenie Mudita zapewnia wolontariuszy, którzy podczas zajęć wytchnieniowych dla opiekunów osób z niepełnosprawnościami przeprowadzać będą gry i zabawy dla podopiecznych uczestników spotkania. Informacji szczegółowych udziela Weronika Gorlewska: tel. 512 035 234 lub e-mail: weronika.gorlewska@stowarzyszeniemudita.pl.

Wydarzenie realizowane w ramach projektu „Zalecenia: wizyta w muzeum. Sztuka jako panaceum” – Kultura Dostępna 2025. Dofinansowano ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Wstęp wolny

Zapisy: edukacja@mnwr.pl, 71 372 51 48

Miejsce: Muzeum Narodowe we Wrocławiu


7.09, g. 12:00

Wielka Izera – osada wymazana z mapy. Wykład dr Karoliny Rybickiej w ramach cyklu „Było, minęło – szlakiem nieistniejących kolonii i wsi na Dolnym Śląsku”

Wielka Izera (Gross Iser) została założona przez czeskich ewangelików w XVII w. Jej mieszkańcy utrzymywali się z wypasu bydła oraz owiec, produkcji serów, przędzenia wełny oraz wyrębu lasu. Długie i srogie zimy uniemożliwiały uprawę roli czy hodowlę drzew owocowych. Osada zaczęła rozwijać się w drugiej połowie XIX w., ponieważ stała się popularnym punktem wycieczek kuracjuszy przebywających w Świeradowie-Zdroju. W latach 30. XX w. w Wielkiej Izerze funkcjonowały aż trzy schroniska turystyczne, ponadto była kawiarnia, dwie strażnice, leśniczówka, domek myśliwski hrabiów i remiza straży pożarnej. Przedwojenni mieszkańcy osady opuścili ją do końca 1945 r. W kolejnych latach jej zabudowania stały puste, były dewastowane i szabrowane, jednak okoliczności ich zniszczenia do dziś pozostają nieznane.

Wstęp wolny

Miejsce: Muzeum Narodowe we Wrocławiu


7.09, g. 15:00

W podróży do dalekiej Japonii. Dwugodzinne zajęcia wytchnieniowe dla dorosłych, w tym opiekunów osób z niepełnosprawnościami, w ramach projektu „Zalecenia: wizyta w muzeum. Sztuka jako panaceum”, prowadzenie: Karolina Rzepka

A gdyby choć na jeden dzień zapomnieć o zgiełku wielkiego miasta i zanurzyć się w świecie drobnych dzwonków z pasy perłowej, kwiatostanów waleriany czy kłosów eulalii? Spotkajmy się na wystawie stałej „Cudo-Twórcy”, aby przyjrzeć się bliżej japońskiemu rzemiosłu artystycznemu. Porozmawiamy o funkcjach takich przedmiotów jak inrō czy suzuribako, materiałach, które wykorzystywano oraz motywach zdobień i ich znaczeniu. Natura stanowiła wielką inspirację dla japońskich twórców. Spróbujemy wejść w ten świat równowagi i harmonii, w którym warstwa znaczeniowa dzieła miała odpowiadać ludzkim pragnieniom i marzeniom. Spotkanie zakończy się pracą plastyczną nad własnym wachlarzem – ozdobionym indywidualnie dobranym motywem odpowiadającym kaprysowi chwili…

Stowarzyszenie Mudita zapewnia wolontariuszy, którzy podczas zajęć wytchnieniowych dla opiekunów osób z niepełnosprawnościami przeprowadzać będą gry i zabawy dla podopiecznych uczestników spotkania. Informacji szczegółowych udziela Weronika Gorlewska: tel. 512 035 234 lub e-mail: weronika.gorlewska@stowarzyszeniemudita.pl.

Wydarzenie realizowane w ramach projektu „Zalecenia: wizyta w muzeum. Sztuka jako panaceum” – Kultura Dostępna 2025. Dofinansowano ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Wstęp wolny

Zapisy: edukacja@mnwr.pl, 71 372 51 48

Miejsce: Muzeum Narodowe we Wrocławiu



Muzeum Etnograficzne


7.09, g. 12:00

Obrazek. Warsztaty rodzinne dla dzieci w wieku 6–12 lat w ramach cyklu „Etno w południe”, prowadzenie: Olga Budzan

Warsztaty dla miłośników rzeczy maleńkich. Jeśli lubicie malusieńkie obrazki, koperty i mini znaczki zapraszamy was na warsztaty! Pokażemy Wam nasze najmniejsze zabytki, a was zachęcimy do stworzenia malutkich obrazków, okolicznościowych kartek (czyli takich które można wręczyć komuś np. z okazji urodzin lub innego ważnego wydarzenia), które będziecie mogli podarować bliskim. Na warsztatach posłuchacie także o różnych technikach graficznych, takich jak oleodruk i drzeworyt.

Bilety w cenie 10 zł

Zapisy: edukacja@muzeumetnograficzne.pl, 71 344 33 13

Miejsce: Muzeum Etnograficzne we Wrocławiu


Pawilon Czterech Kopuł Muzeum Sztuki Współczesnej


5.09, g. 17:00

Świecić, płynąć, nosić, wiać. Wytchnieniowe warsztaty taneczne dla dorosłych, w tym opiekunów osób z niepełnosprawnościami, w ramach projektu „Zalecenia: wizyta w muzeum. Sztuka jako panaceum”, prowadzenie: Barbara Przerwa

Motywem przewodnim spotkania będą żywioły: ogień, woda, ziemia i powietrze. Każdy z nich może być groźny dla ludzi, ale jest też nam całkowicie niezbędny do życia. Kolorów charakterystycznych dla żywiołów poszukamy w malarstwie Józefa Hałasa, Jerzego Tchórzewskiego, Lecha Twardowskiego, Jakuba Juliana Ziółkowskiego i Leona Tarasewicza. Zapraszamy do odpoczynku w ruchu z kolorowymi tkaninami. Będziemy świecić i połyskiwać, płynąć i falować, nosić i podrzucać, dmuchać i wiać. Spotkanie zakończymy wspólnym działaniem plastycznym, tworząc z różnych tkanin „Alegorie żywiołów”.

Stowarzyszenie Mudita zapewnia wolontariuszy, którzy podczas zajęć wytchnieniowych dla opiekunów osób z niepełnosprawnościami przeprowadzać będą gry i zabawy dla podopiecznych uczestników spotkania. Informacji szczegółowych udziela Weronika Gorlewska: tel. 512 035 234 lub e-mail: weronika.gorlewska@stowarzyszeniemudita.pl.

Wydarzenie realizowane w ramach projektu „Zalecenia: wizyta w muzeum. Sztuka jako panaceum” – Kultura Dostępna 2025. Dofinansowano ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Wstęp wolny

Zapisy: edukacja.pawilon@mnwr.pl, tel. 71 712 71 81

Miejsce: Pawilon Czterech Kopuł


6.09, g. 14:00

Moja własna maszyna folkloru. Integracyjne warsztaty rodzinne dostosowane do potrzeb osób w spektrum. Prowadzenie: Marta Bańkowska

Wejdź do świata, gdzie tradycja spotyka nowoczesność, a sztuka staje się mostem między wyobraźnią a rzeczywistością. W trakcie spotkania dzieci w spektrum autyzmu i ich rodziny wspólnie stworzą wyjątkowe płaskorzeźby inspirowanych dziełem Janka Simona. Razem odkryjemy, jak folklor – pełen kolorów, kształtów i symboli – może nabrać zupełnie nowego artystycznego wymiaru. W tej przestrzeni, pełnej dźwięków, kształtów i emocji, każdy ruch, każda barwa stają się częścią większej historii, którą wspólnie stworzymy. To warsztaty, które nie tylko rozweselą zmysły, ale również wprowadzą w świat kreatywnej ekspresji, budując poczucie bezpieczeństwa i twórczej wolności. Razem odkryjemy, jak to, co dawne, może stać się czymś zupełnie nowym.

Bilety w cenie 3 zł

Zapisy: edukacja.pawilon@mnwr.pl, tel. 71 712 71 81

Miejsce: Pawilon Czterech Kopuł

informacja prasowa

czwartek, 14 sierpnia 2025

Wystawa „Na fali czasu” | 50. Festiwal Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni

Wystawa „Na fali czasu” to narracyjna ekspozycja, prezentująca pięćdziesiąt lat historii najbardziej prestiżowej imprezy filmowej w Polsce: Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni. 


Jest to opowieść, która rozpoczęła się pół wieku temu od pasji do kina pierwszego Dyrektora Festiwalu, Lucjana Bokińca i osób zgromadzonych wokół Dyskusyjnego Klubu Filmowego Żak w Gdańsku. Atmosfery rozmowy, muzyki, otwartości, zafascynowania filmem i jego twórcami. Oddolnej inicjatywy, która wynikała z potrzeby stworzenia miejsca pozwalającego na spotkanie, promocję młodego pokolenia twórców, konfrontację z publicznością. Po długiej drodze od Sopotu, Gdańska, aż do Teatru Muzycznego w Gdyni, Festiwal niezmiennie szuka aktualnego spojrzenia na polskie kino, będąc kluczowym miejscem dla branży filmowej i kolejnego pokolenia widzów.  

Poprzez narrację wystawy cofamy się w czasie, żeby przypomnieć najważniejsze postacie, wydarzenia, nagrodzone filmy, atmosferę Festiwalu i jego kuluary. Tytułowa fala prowadzić nas będzie od współczesnej magii czerwonego dywanu do walki o samostanowienie i wolność artystyczną środowiska filmowego w czasach PRL. Ważne wydarzenia polityczne i mikro historie związane z doświadczeniem każdego z uczestników. 

Na Festiwal spojrzymy oczami organizatorów, twórców i przede wszystkim widzów. To oni opowiedzą o swoich doświadczeniach i emocjach, z których wyłoni się obraz tej niesamowitej imprezy, która od lat wzbudza zainteresowanie i kontrowersje. Festiwal to bowiem okazja do spotkania, możliwość rozmowy o filmie, o współczesności. O swoich uczuciach i doświadczeniach, a także o tym w jak wielkim stopniu film kształtuje nasze spojrzenie na otaczającą nas rzeczywistość. To również konfrontacja. Z widownią, z krytykami, miłośnikami kina, w końcu polityką.

„Głównym założeniem było stworzenie ekspozycji, która może mieć wiele odsłon. Wystawa składa się z dwunastu modułów, każdy poświęcony jednemu dużemu zagadnieniu, które razem układają się w szeroką i przekrojową opowieść o Festiwalu. Zależało nam na tym, by dzięki takiej formule przedłużyć świętowanie 50-lecia i by w przyszłym roku móc udostępniać poszczególne moduły i tworzyć z nich różne warianty wspomnień o FPFF” – mówi Agata Kozierańska-Burda, Dyrektor Zarządzająca Pomorskiej Fundacji Filmowej w Gdyni, pomysłodawczyni wystawy. 

Wystawa jest okazją do zaprezentowania niepublikowanych dokumentów, pamiątek i zdjęć. Wspaniałych nagród, w tym słynnej statuetki Złotych Lwów, która przez lata zmieniała swoją formę. Elementy graficzne i obiekty oryginalne wplecione zostały w multimedialny spektakl, zawierający w sobie materiały filmowe, przybliżające atmosferę Festiwalu. Historia imprezy nie jest jednolita, a każda z edycji ma własny charakter i znaczenie pod względem wpływu na polskie kino. To nie tylko blaski, ale i cienie, stąd wystawa nie ma układu chronologicznego, a w sposób tematyczny prezentuje najważniejsze zjawiska, a także często tematy trudne. 

Przede wszystkim ekspozycja to forma nostalgicznej podróży do miejsc i ludzi, których zaangażowanie i praca sprawiły, że od pół wieku możemy cieszyć się magią polskich filmów. Wystawa udowadnia, że pomimo upływ czasu, w Gdyni jedno się nie zmienia – miłość do kina.

Na fali czasu
22.09.2025–6.01.2026
wernisaż: 22.09.2025, godz. 17:00 (obowiązują zaproszenia)
Muzeum Miasta Gdyni, ul. Zawiszy Czarnego 1A, Gdynia

bilety: 20 zł dorośli (od 18 r.ż.), 12 zł dzieci / akredytacje 50. FPFF w czasie trwania Festiwalu

www.festiwalgdynia.pl/wystawa-na-fali-czasu/

Organizator wystawy: Pomorska Fundacja Filmowa w Gdyni

Kurator: Piotr Kulesza

informacja prasowa

Muzeum Architektury: Jubileuszowy spacer architektoniczny | Krzyki - Partynice

Muzeum Architektury we Wrocławiu zaprasza na trzeci jubileuszowy spacer architektoniczny. Tym razem nasze kroki skierujemy na Krzyki-Partyni...

Popularne posty