Muzeum Architektury we Wrocławiu otrzymało najbardziej prestiżowe nagrody w polskim muzealnictwie – GRAND PRIX i 1.nagrodę w 43. Konkursie na Wydarzenie Muzealne Roku Sybilla 2022!
Grand Prix na Muzeum Architektury we Wrocławiu, fot. materiały prasowe |
Na Zamku Królewskim na Wawelu odbyła się wczoraj (31 maja) uroczysta gala 43. Konkursu na Wydarzenie Muzealne Roku Sybilla 2022. Decyzją Jury pod przewodnictwem dra hab. Michała Woźniaka z Katedry Zabytkoznawstwa i Muzealnictwa Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu, prowadzony przez Muzeum Architektury we Wrocławiu dwuletni program edukacyjny "Laboratorium Architektury" został nagrodzony dwukrotnie: Sybillą w kategorii Edukacja oraz GRAND PRIX konkursu. Nagrody, statuetki Sybilli i dyplomy, odebrali dyrektor Muzeum Architektury, Michał Duda, oraz pomysłodawczynie i koordynatorki projektu: Agnieszka Gola i Patrycja Mazurek z działu edukacji MA.
– Muzea są dzisiaj po prostu bardzo atrakcyjnymi miejscami spędzania czasu przez całe rodziny, nie tylko ze względu na piękne kolekcje, ciekawe wystawy stałe i czasowe, ale także są towarzyszące im wydarzenia i inicjatywy – mówił podczas uroczystości sekretarz stanu w Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Jarosław Sellin. I podkreślił, ze w tym roku do nagrody zgłoszono rekordowe ponad 140 projektów muzealnych!
Program Laboratorium Architektury przełamuje tradycyjny sposób myślenia o architekturze, postrzeganej pod kątem wznoszenia konstrukcji czy zestawiania określonych stylem epoki brył. Celem projektu jest, aby drogą eksperymentu dzieci zaczęły odbierać architekturę nie tylko przy użyciu wzroku, ale również pozostałych zmysłów: węchu, słuchu oraz dotyku. Podczas zajęć używane są na przykład próbki materiałów budowlanych, w tym tych naturalnych, jak drewno czy glina. Uwalniane są zapachy miejsc zamknięte w słoikach oraz badane właściwości dźwiękowe i temperatura drewna, cegły i metalu.
– Od samego początku planowaliśmy zaprosić do tego projektu dzieci i młodzież z niepełnosprawnościami intelektualnymi, wzroku i słuchu. Dlatego wiedzieliśmy, że nie mogą to być zwyczajne wykłady o teorii i historii architektury, a zajęcia, które angażują wszystkie zmysły i które całkowicie zmieniają perspektywę postrzegania architektury — mówiła Agnieszka Gola.
Efektem prowadzonych przez dwa lata zajęć jest książka — kompendium wiedzy, doświadczeń i ćwiczeń, służąca nauczycielom przy tworzeniu własnych lekcji edukacji artystycznej. Publikację można bezpłatnie pobrać ze strony internetowej muzeum.
informacja prasowa
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz