Tegoroczna edycja festiwalu skrzypcowego w Szczawnie-Zdroju odbędzie się w dniach 15-18 czerwca oraz 15 sierpnia 2023 r. Festiwal Henryka Wieniawskiego hołduje tradycji związanej z pobytem i koncertowaniem Henryka Wieniawskiego w Szczawnie-Zdroju.
Obok przybliżania i promowania na koncertach twórczości Kompozytora, Festiwal poszerza horyzonty i sięga również po dorobek artystyczny brata Henryka – Józefa Wieniawskiego, a także córki Ireny Wieniawskiej (Poldowski). Na Festiwalu wykonywane są również działa kompozytorów współczesnych Wieniawskiemu, w tym, przede wszystkim twórców polskich, także z późniejszych lat i pierwszej połowy XX wieku. W ten sposób właśnie Festiwal przybliża słuchaczom i melomanom literaturę skrzypcową polskich i europejskich kompozytorów.
Program festiwalu:
15 czerwca (czwartek), godz. 18:30 (Deptak spacerowy przy Teatrze Zdrojowym)
Uroczyste złożenie kwiatów pod tablicą pamiątkową Henryka Wieniawskiego
15 czerwca (czwartek), godz. 19:00 (Teatr Zdrojowy)
Koncert Inauguracyjny
„Koncert w ramach oficjalnej trasy Laureatów 16. Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. Henryka Wieniawskiego, organizowanego przez Towarzystwo Wieniawskiego.”
Hina Maeda (Japonia), Laureatka I nagrody 16. Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. H. Wieniawskiego w Poznaniu – skrzypce
Wilson Hermanto – dyrygent
Prowadzący: Marek Dyżewski
Severočeská filharmonie Teplice
Program:
L. van Beethoven – Consecration of the House, Overture op. 124.
H. Wieniawski – II Koncert skrzypcowy d-moll op. 22
A. Dvořák – VII Symfonia d-moll op. 70
Hina Maeda, fot. 周子愉, Wieniawski Socjety |
Hina Maeda – urodzona w 2002 r. w Japonii. Ukończyła College of Music High School w Tokio i kontynuuje swoją edukację na College of Music. Wśród otrzymanych przez nią nagród można wymienić I nagrodę 16. Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. Henryka Wieniawskiego, I miejsce i nagrodę publiczności w Tokyo Music Competition (2020), II miejsce i nagrodę publiczności w Music Competition of Japan (2019) oraz I miejsce, Virtuoso Prize i Sponsorship Prize w Kloster Schöntal Violin Competition w swojej grupie wiekowej (2015). Została również wybrana artystką CHANEL Pygmalion Days 2020. Jako solistka występowała m.in. z Kansai Philharmonic Orchestra i Osaka Philharmonic Orchestra. Gra na skrzypcach Stradivarius 1715 „Joachim” wypożyczonych przez Nippon Music Foundation.
Wilson Hermanto, fot. ze strony FB dyrygenta |
Wilson Hermanto – chwalony za głęboką muzykalność, naturalny autorytet, żywiołową energię i elegancję jako dyrygent, Wilson Hermanto zbudował bogatą międzynarodową karierę. Od grudnia 2017 r. Hermanto jest głównym gościnnym dyrygentem kameralnej orkiestry Cameristi della Scala. Na początku sezonu 2019-20 Wilson Hermanto wystąpił z Cameristi della Scala na festiwalu George Enescu w Bukareszcie i drugi rok z rzędu na festiwalu muzycznym Variations Musicales de Tannay w Szwajcarii.
Na zaproszenie Valery’ego Gergiewa Wilson Hermanto zadebiutował, prowadząc pełną sceniczną produkcję „Don Giovanniego” Mozarta w słynnym Teatrze Maryjskim w Petersburgu, a także dyrygując Orkiestrą Maryjską podczas koncertów symfonicznych z muzyką Mozarta. Jako były protegowany Pierre’a Bouleza, Hermanto poprowadził obchody 90. rocznicy Maestro Bouleza w Genewie wraz z nową grupą muzyczną Ensemble Contrechamps. Na początku swojej kariery dyrygenckiej Wilson Hermanto założył i prowadził Prometheus Chamber Orchestra w Nowym Jorku w latach 1996-2002. Hermanto w latach 1999-2002 był dyrektorem muzycznym orkiestry Young Musicians Foundation (YMF) Debut Orchestra w Los Angeles, której wcześniej przewodziły takie osobistości, jak André Prévin, Michael Tilson Thomas i Myun-Whun Chung. Następnie w latach 2002-2004 Hermanto był asystentem dyrygenta Franza Welsera-Mösta prowadzącego Cleveland Orchestra. Dyrygował Cleveland Orchestra na festiwalu muzycznym Blossom w 2003 roku. W dziedzinie opery debiut Wilsona Hermanto jako dyrygenta odbył się w produkcji Humperdincka „Hänsel und Gretel” w Los Angeles w 2000 roku.
Orkiestra Symfoniczna Północno czeskiej Filharmonii z Teplice – regularnie występuje na prestiżowych krajowych festiwalach muzycznych, jak np. Międzynarodowy Festiwal Praska Wiosna, Festiwal im. Antonina Dvořáka, Festiwal Muzyki Beethovenowskiej, Festiwal im. Festiwal Czeskiego Krumlowa, Festiwal Gustava Mahlera, Festiwal Leoša Janáčka i inne. Jesienią 2013 roku Północno czeska Filharmonia w Teplicach rozgrzeszyła trasę koncertową do Azji, gdzie m.in. orkiestra odwiedziła Wietnam, Kambodżę, Hongkong, Singapur, Malajsję i Brunei. Orkiestra grała przy udziale rodzin królewskich, jak np. w stolicy Malajsji, Kuala Lumpur, w sali koncertowej Dewan Filharmonik, Petronas czy w Phnom Penh, stolicy Kambodży lub w Brunei w Bandar Seri Begawan. Wiosną 2017 roku była to bardzo udana trasa koncertowa w Ameryce Południowej – Santiago de Chile, San Juan, Córdoba, Rosario i Buenos Aires. Zagraniczni krytycy często zwracają uwagę na przeważnie młody skład orkiestry, a także jej energetyczną, emocjonalną i uduchowioną grę zespołową.
W domu w Teplicach Północno czeska Filharmonia występuje u boku najsłynniejszych współczesnych muzyków, jak np. Mischa Maisky, Sharon Kam, Shlomo Mintz, Kun-Woo Paik, José Carreras, David Lomelí i inni. Jednocześnie orkiestra poświęca wiele koncertów młodszej publiczności w formie koncertów edukacyjnych. Od 1964 roku Filharmonia Północno czeska jest również odpowiedzialna za prowadzenie Festiwalu Muzycznego im. Ludwiga van Beethovena, który nie tylko odwiedził tę miejską siedzibę orkiestry, ale także zainspirował się miastem i jego twórczością. Ludwiga van Beethovena, który nie tylko odwiedził tę miejską siedzibę orkiestry, ale także zainspirował się miastem i jego okolicą, pisząc kilka swoich najsłynniejszych kompozycji. Od 2013 roku Alfonso Scarano (Włochy) został powołany na stanowisko głównego dyrygenta Północnej Czeskiej Filharmonii w Teplicach, a od września 2018 roku został powołany na stanowisko głównego dyrygenta Petr Vronský.
57. Festiwal Międzynarodowy Festiwal Henryka Wieniawskiego w Szczawnie-Zdroju, fot. Anita Wojcinowicz |
16 czerwca (piątek), godz. 19:00 (Teatr Zdrojowy)
Pokaz premierowego filmu dokumentalnego pt. Dusza skrzypiec Henryka Wieniawskiego
Scenariusz i reżyseria: Wojciech Czemplik
Prowadzący: Wojciech Czemplik
17 czerwca (sobota), godz. 15:00 (Sala kameralna, Teatr Zdrojowy)
Wykład Marka Dyżewskiego pt. „Sztuce na chwałę, rodakom ku pokrzepieniu”
prof. Marek Dyżewski, fot. Barbara Lekarczyk-Cisek |
Marek Dyżewski jest absolwentem wrocławskiej Akademii Muzycznej. Studiował również historię sztuki na uniwersytetach we Wrocławiu, w Wiedniu i Katolickim Uniwersytecie Lubelskim. Odbył też staż naukowo-badawczy na uniwersytecie w Brukseli. Zarówno na antenie telewizyjnej jak i radiowej komentował największe odbywające się w Polsce międzynarodowe imprezy muzyczne: Międzynarodowy Festiwal Oratoryjno-Kantatowy „Wratislavia Cantans”, Międzynarodowy Konkurs Skrzypcowy im. Henryka Wieniawskiego i Międzynarodowy Konkurs Pianistyczny im. Fryderyka Chopina.
Prowadził wykłady we wszystkich polskich uczelniach muzycznych, na kilku uniwersytetach oraz na towarzyszących ważnym wydarzeniom muzycznym seminariach, konferencjach i warsztatach. Gościnnie wykładał też w Bonn, Norymberdze, Hamburgu, Berlinie, Gandawie, Brukseli, Sankt Petersburgu, Nicei, Paryżu, Wiedniu i Waszyngtonie. W latach 1990-94 był rektorem wrocławskiej Akademii Muzycznej. Uczelnia ta zawdzięcza mu wybudowanie nowej, okazałej siedziby, wzmocnienie kadry profesorskiej, powołanie do życia nowych specjalności, wzbogacenie instrumentarium oraz rozwinięcie kontaktów międzynarodowych. Za wybitne dokonania w dziedzinie kultury otrzymał Nagrodę im. Św. Brata Alberta
17 czerwca (sobota), godz. 19:00 (Teatr Zdrojowy)
Koncert kameralny
Amelia Maszońska – skrzypce
Michał Orgasiński – fortepian
Prowadzący: Izabela Starzec
Program:
H. Wieniawski- Legenda
H. Wieniawski – Obertas
H. Wieniawski – Kujawiak
K. Szymanowski – Narcyz z cyklu „Mity” op. 30
P. Scharwenka – Suita na skrzypce z fortepianem g-moll, op.99
– cz. 1 Toccata: Allegro moderato
– cz. 2 Ballade: Andante con moto
– cz.3 Intermezzo: Allegro non tanto e con spirito – cz.4 Recitativ und Tarantella: Largo – Molto allegro vivace
Amelia Maszońska, fot. Lev Kitkin |
Umiejętności instrumentalne doskonaliła na międzynarodowych kursach muzycznych, prowadzonych przez największe autorytety w dziedzinie gry na skrzypcach, m.in.: Janine Jansen, Zakhar Bron, Pavel Vernikov, Benjamin Schmid czy Augustin Hadelich. Artystka ma już za sobą koncerty w wielu krajach Europy m.in. w Szwajcarii, Niemczech, Bułgarii, Rumunii czy na Węgrzech. Koncertowała jako solistka z wieloma orkiestrami w kraju i w Europie m.in.: Argovia Philharmonic Orchestra, Biel Solothurn Symphony Orchestra, Brno Philharmonic Orchestra, Staatstheater Cottbus Philharmonisches, Gyor Symphony Orchestra, Orkiestrą Kameralną Polskiego Radia „Amadeus”, NFM Filharmonią Wrocławską, Filharmonią Poznańską, Filharmonią Śląską, Śląską Orkiestrą Kameralną czy Filharmonią Zielonogórską. Jako solistka i kameralistka występowała z tak znakomitymi artystami jak Antoni Wit, Tadeusz Strugała, Soyoung Yoon, Bartłomiej Nizioł, Monika Urbaniak- Lisik, Oliver Schnyder Trio, Vladimir Bukac czy Daniel Pezzotti.
Nagrodzona Medalem Młodej Sztuki 2017-Głosu Wielkopolskiego. Stypendystka Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz fundacji YAMAHA.
Amelia Maszońska jest laureatką wielu nagród konkursów ogólnopolskich jak i międzynarodowych m.in.: I Nagroda na Kiefer Hablitzer/ Gohner Music Preis 2019, III Nagroda na Rahn Musikpreis 2018 w Zurichu, Szwajcaria, Grand Prix – Nagroda Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w Koncercie Roku 2017 w Szczecinie, Półfinalistka XV Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. H. Wieniawskiego w Poznaniu oraz laureatka 5 nagród pozaregulaminowych, w tym nagrody Wandy Wiłkomirskiej za najlepsze wykonanie utworu K. Szymanowskiego, Grand Prix na VI Music Festival & Masterclass w Pile, II Nagroda na 21 Międzynarodowym Konkursie Skrzypowym im. Leosa Janacka w Brnie i nagroda specjalna za najlepsze wykonanie utworu
L. Janacka, III Nagroda na Międzynarodowym Konkursie Skrzypcowym im. Carla Flescha na Węgrzech, III Nagroda na I Międzynarodowym Konkursie Skrzypcowym im. G. Bacewicz w Łodzi.
Aktualnie jest asystentką profesor Moniki Urbaniak-Lisik w Hochschule der Künste Bern oraz członkinią Tonhalle-Orchester Zürich. Amelia gra na skrzypcach Enrico Orselli 1925.
Michał Orgasiński rozpoczął grę na fortepianie w wieku siedmiu. Już od najmłodszych lat jego grę cechowała niezwykła wrażliwość muzyczna, która przekładała się na wyjątkowe interpretacje granych utworów. W 2014 roku ukończył studia w Akademii Muzycznej im Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy w klasie fortepianu prof. Ewy Pobłockiej. Następnie ukończył z wyróżnieniem studia Master Musik Performance (2018) oraz Master Musik Pädagogik (2021) w klasie fortepianu prof. Tomasza Herbuta w Hochschule der Künste Bern. Od roku 2021 prowadzi klasę fortepianu w Musikschule Konservatorium Zürich. Współpracował z wieloma wybitnymi muzykami oraz pedagogaimi takimi jak Nelson Goerner, Alberto Nose, Michail Voskresensky, Thomas Ungar, Yoheved Kaplinsky, Helmut Deutsch. Michal Orgasinski prowadzi aktywną działalność koncertową. Jako solista oraz kameralista występował zarówno w Polsce jak i za granicą (Niemcy, Włochy, USA, Szwajcaria, Holandia), gdzie miał również okazje wykonywać koncerty z towarzyszeniem orkiestr symfonicznych. Michał Orgasiński jest laureatem wielu międzynarodowych i ogólnopolskich konkursów fortepianowych m.in pierwsza Nagroda na Międzynarodowym Konkursie im. Antoniego Salieri w Legnago – Włochy; Wyróżnienie na Festiwalu Muzycznym „Chopinowskie Interpretacje Młodych” w Koninie; druga Nagroda na Ogólnopolskim Konkursie CEA w Warszawie; trzecia Nagroda na Międzynarodowym Konkursie Muzycznym im. Juliusza Zarębskiego w Izabelinie oraz Wyróżnienie na Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym im. F. Chopina w Szafarni.
57. Festiwal Międzynarodowy Festiwal Henryka Wieniawskiego w Szczawnie-Zdroju, fot. Anita Wojcinowicz |
Program:
Spirituals Singers Band, fot. ze strony zespołu na FB |
Organizatorzy:
informacja prasowa
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz