wtorek, 23 kwietnia 2024

`Vue d’optique i maszyny optyczne` – nowa wystawa w Muzeum Architektury we Wrocławiu /zapowiedź/

9 maja o 18.00 nastąpi uroczyste otwarcie nowej wystawy w Muzeum Architektury we Wrocławiu. Na ekspozycji "Vue d’optique i maszyny optyczne" zobaczymy kilkadziesiąt grafik. Będą to głównie perspektywiczne widoki miast (Wrocławia, Gdańska, Amsterdamu, Lizbony, Delft i wielu innych) oraz wnętrz budynków, założenia ogrodowe, a nawet sceny teatralne! Eksponowane grafiki będzie można oglądać za pomocą współcześnie skonstruowanych zograskopów. 


Soczewka, lustro i grafika. Zaledwie trzy elementy wystarczą, aby uzyskać iluzję trójwymiarowej przestrzeni. I choć interaktywne doświadczanie rzeczywistości stanowi domenę świata współczesnego, u progu zaawansowanych technologii wizualnych stoi XVIII-wieczna maszyna optyczna – zograskop. Za tą tajemniczą nazwą kryje się urządzenie o prostej budowie, lecz wytwarzające efektowną iluzję. W połączeniu z odpowiednio przygotowanymi grafikami umożliwiało ono trójwymiarowe podróże w sferze wyobraźni.

Przeznaczone do oglądania w zograskopie grafiki, zwane z francuskiego vue d’optique, prezentowały specyficzny typ widoków perspektywicznych. W połączeniu z optyką maszyny wywoływały one u widza wrażenie oglądania realnej przestrzeni. Aby uzyskanie tego efektu było możliwe, grafiki musiały wykazywać pewne cechy formalne dostosowane do działania zograskopu. Takie precyzyjnie zaprojektowane ryciny powstawały w ramach wyspecjalizowanych warsztatów drukarskich.

Uniwersytet i kościół jezuitów we Wrocławiu, ok. 1760,
nieznany rytownik wg rysunku Friedricha Bernharda Wernera,
wyd. Georg Balthasar Probst, Augsburg, akwaforta kolorowana akwarelą i gwaszem

Takie właśnie grafiki zaprezentujemy już wkrótce na nowej wystawie “Vue d’optique i maszyny optyczne”! Zobaczycie na niej XVIII-wieczne ryciny ze zbiorów Muzeum Architektury we Wrocławiu: głównie widoki perspektywiczne, przedstawiające architekturę, założenia urbanistyczne lub scenografię. Portretowane są na nich najczęściej miasta lub wnętrza budynków, choć zdarzały się również założenia ogrodowe, a nawet sceny teatralne.

Kilkadziesiąt wybranych z kolekcji muzeum rycin będzie można oglądać za pomocą współcześnie skonstruowanych zograskopów. Urządzenie to stało się w XVIII wieku medialnym środkiem transportu, umożliwiającym podróż w sferze wyobraźni, oferując jednocześnie doświadczanie trójwymiarowości. Dzięki swoim immersyjnym właściwościom, przywodzącym na myśl współczesne technologie VR, AR, czy kino IMAX, stanowi zograskop jeden z ważniejszych punktów zwrotnych w historii mediów wizualnych.

Pałac królewski w Lizbonie , 1770–1790, rytował Georg Gottfried Winckler,
wyd. Georg Balthasar Probst, Augsburg, akwaforta kolorowana akwarelą i gwaszem

Kuratorka: Agata Kaczmarek

Organizator: Muzeum Architektury we Wrocławiu i Miasto Wrocław

Aranżacja wystawy: Apolonia Slesarow, Mikołaj Smoleński, Natalia “Krysia” Torbiarczyk
Identyfikacja wizualna: Łukasz Paluch
Produkcja elementów wystawy: Onimo Makiety Architektoniczne
Projekcje wizualne: Teo Dumski
Tłumaczenia: Grzegorz Piątkowski
Produkcja: Misia Siennicka
Program edukacyjny: Agnieszka Gola
Komunikacja: Marta Czyż i Kalina Soska
Realizacja: Rafał Pyster, Jerzy Brunner, Krystyna Piwowarska-Kerber, Piotr Szyszkowski i Ryszard Zimkowski

Plac Mariacki i wieża katedralna w Utrechcie, 1770–1790, rytował Georg Gottfried
Winckler wg rysunku Johannesa van Hiltrop, wyd. Georg Balthasar Probst,
Augsburg, akwaforta kolorowana akwarelą i gwaszem

Vue d’optique i maszyny optyczne
otwarcie 9 maja o godznie 18.00
Wystawa czynna do 4 sierpnia 2024 roku.

informacja prasowa

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

NFM I Rezonanse Sztuki XV - SOLO I W DUECIE l 15.11.2024–23.02.2025

29.listopada.2024 o godz. 17.30  w foyer NFM odbędzie się wernisaż wystawy Rezonanse Sztuki XV - SOLO I W DUECIE. Wielogłos Artystycznych Po...

Popularne posty