środa, 12 czerwca 2024

Znamy program XXI Festiwalu Księżnej Daisy!

Na początku wakacji, w ostatnim tygodniu czerwca (27-30.06.2024) odbędzie się dwudziesta pierwsza edycja Festiwalu Księżnej Daisy. Jej organizatorem od tego roku jest Filharmonia Sudecka im. J. Wiłkomirskiego w Wałbrzychu. Program festiwalu został ogłoszony 7 maja podczas konferencji prasowej, która odbyła się w siedzibie wałbrzyskiej filharmonii. 

Konferencja prasowa XXI Festiwalu Księżnej Daisy
 W konferencji wzięli udział: Agnieszka-Franków-Żelazny – dyrektor festiwalu, dyrektor Filharmonii Sudeckiej, Marcin Markowicz – dyrektor artystyczny festiwalu, Roman Szełemej prezydent Wałbrzycha, a także przedstawiciele instytucji, które są partnerami tegorocznej edycji festiwalu: Anna Żabska – prezes Zamku Książ i ks. Marek Bożek – pastor Parafii Ewangelicko-Augsburskiej w Wałbrzychu. Partnerem festiwalu jest również Fundacja Sztuki Współczesnej IN SITU. 

W ciągu swojej ponad dwudziestoletniej historii festiwal zmieniał formuły i miejsca koncertowe. Podczas konferencji organizatorzy przypomnieli o jego początkach związanych z Zamkiem Książ, odbywającymi się tam koncertami kameralnymi, a także księżną Daisy von Pless, której postać stała się inspiracją do stworzenia festiwalu, ze względu na jej zaangażowanie w promocję muzyki, w czasach gdy była panią na Zamku Książ. Nawiązując do jej działalności, pomysłodawcy festiwalu określili jego misję jako stworzenie przestrzeni do „dzielenia się pięknem, spotkania w wyjątkowej atmosferze, przeżywania tego piękna i sprawiania, żeby w naszym życiu było jeszcze coś, coś poza zwykłą prozą życia”. By realizować tę misję organizatorzy festiwalu od początku zabiegali o poszerzanie przestrzeni tych spotkań poprzez realizację wydarzeń w różnych miejscach koncertowych. To założenie zrealizowane zostanie również podczas tegorocznej edycji, która odbędzie się w czterech miejscach festiwalowych: Filharmonii Sudeckiej, Kościele Zbawiciela w Wałbrzychu, Sali Maksymiliana w Zamku Książ i Kinie Zdrowie w Sokołowsku. 

Na XXI Festiwal Księżnej Daisy składa się 8 wydarzeń kulturalnych – 5 koncertów, 2 pokazy teatralne oraz spotkanie z Markiem Brachą i Michałem Brulińskim, będące prelekcją na temat fortepianu historycznego. W ten sposób odtworzony zostanie walor edukacyjny festiwalu, który ma być kontynuowany w kolejnych latach. Wśród artystów tegorocznej edycji znajdują się znane nazwiska: m.in. Anna Lobedan, Aneta Todorczuk, Marcin Masecki czy Marcin Markowicz, na których koncerty i spektakle przybywają chętnie słuchacze i widzowie z całej Polski. Realizacja festiwalu możliwa jest w tym roku dzięki dofinansowaniu, jakie Filharmonia Sudecka otrzymała aż z trzech źródeł: w wysokości 100.000 zł z Urzędu Marszałkowskiego Województwa Dolnośląskiego (Marszałka Cezarego Przybylskiego), w wysokości 60.000 zł z Urzędu Miasta Wałbrzycha (Prezydenta Romana Szełemeja), 
,,Festiwal Księżnej Daisy - XXI edycja projektu prezentacji przedsięwzięć artystycznych z kręgu muzyki poważnej i teatru’’ to również zadanie realizowane przez Filharmonią Sudecką przy wsparciu finansowym Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w wysokości 30.000 zł. Festiwal Księżnej Daisy jest trzecim festiwalem, który ma na stałe zagościć w programie Filharmonii Sudeckiej, obok Festiwalu Bożonarodzeniowego i Brass Plus Festival. Ciągłemu rozwojowi oferty programowej towarzyszy rozwój i modernizacja infrastruktury instytucji, przede wszystkim zakup nowych instrumentów. Dzięki tym inwestycjom Filharmonia zapewnia swojej publiczności dostęp do najwyższej jakości muzyki o nieskazitelnym brzmieniu. „Zakup profesjonalnych – nowych – instrumentów muzycznych dla muzyków Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Sudeckiej im. J. Wiłkomirskiego w Wałbrzychu” to zadanie realizowane przez instytucję kultury w sposób konsekwentny, z wykorzystaniem zewnętrznych środków finansowych pochodzących z dotacji Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz z Budżetu Województwa Dolnośląskiego. W bieżącym roku kwota dofinansowania na ten cel jest najwyższa w historii instytucji i wynosi 430.000 zł, za którą Filharmonia Sudecka zamierza kupić: fagot, klarnety, puzon altowy, obój, kontrabas oraz elementy oświetlenia sceny (lampy). 

PROGRAM XXI FESTIWALU KSIĘZNEJ DAISY: 


I. 
KONCERT INAUGURACYJNY 27.06.2024, godz. 19:00, Wałbrzych, Filharmonia Sudecka Sabała - Bastarda Trio, Anna Lobedan i Marcin Markowicz 
Program: Improwizacje na podstawie melodii Jana Krzeptowskiego „Sabały” Wykonawcy: Paweł Szamburski – klarnet Tomasz Pokrzywiński –wiolonczela
Michał Górczyński – klarnet kontrabasowy
Anna Lobedan – śpiew
Marcin Markowicz – skrzypce

 

II.
28.06.2024, godz. 18:00, Wałbrzych, Ewangelicko-Augsburski Kościół Zbawiciela
Kwartety epok - Shoven Quartet
Program:
Joseph Haydn – Kwartet smyczkowy C-dur op. 20 nr 2
Andrzej Panufnik – Kwartet smyczkowy nr 3 Wycinanki
Claude Debussy – Kwartet smyczkowy g-moll op. 10
Wykonawcy:
Wojciech Sojka – I skrzypce
Olivia Bujnowicz – II skrzypce 
Wiktoria Błaszczak – altówka
Wojciech Bafeltowski – wiolonczela


III.

29.06.2024, godz. 12:00, Sokołowsko, Kino Zdrowie
Pokaz teatralny: Mój boski rozwód – Aneta Todorczuk
Monodram autorstwa Geraldine Aron (tłum. Anna Wołek, Krystyna Podleska; muz. Michał Lamża; sł. Aneta Todorczuk)

Wykonawcy:
Aneta Todorczuk – aktorka
Anna Gryszkówna – reżyseria

IV.
29.06.2024, godz. 18:00, Wałbrzych, Filharmonia Sudecka
Pokaz teatralny: Mój boski rozwód – Aneta Todorczuk
Monodram autorstwa Geraldine Aron (tłum. Anna Wołek, Krystyna Podleska; muz. Michał Lamża; sł. Aneta Todorczuk)
Wykonawcy:
Aneta Todorczuk – aktorka
Anna Gryszkówna – reżyseria
Piotr Socha – realizator


V.
29.06.2024, godz. 20:00, Wałbrzych, Zamek Książ, Sala Maksymiliana
Złota Warszawa lat 30. - Masecki & Markowicz
Program:
Czy pamiętasz tę noc w Zakopanem (muz. Zygmunt Karasiński, Szymon Kataszek; sł. Aleksander Jellin)
Dlaczego właśnie dziś (muz. Władysław Eiger, sł. Konrad Tom)
Już nie zapomnisz mnie (muz. Henryk Wars, sł. Ludwik Starski)
Nic o Tobie nie wiem (muz. Henryk Wars, sł. Emanuel Schlechter)
Nie kochać w taką noc to grzech (muz. Zygmunt Wiehler, sł. Jerzy Jurandot)
Nie wiem co się ze mną stało (muz. Henryk Wars, sł. Emanuel Schlechter)
Trzy listy (muz. Leon Boruński, sł. Jerzy Jurandot)
W błękicie oczu twych (muz. Zygmunt Karasiński, sł. Wacław Stępień)
Warszawo, moja Warszawo (muz. Szymon Kataszek, Zygmunt Karasiński; sł. Andrzej Włast)
Chcesz, to mnie bierz! (muz. Zygmunt Karasiński, Szymon Kataszek; sł. Emanuel Schlechter)
Wykonawcy:
Marcin Masecki – fortepian, aranżacje
Marcin Markowicz – skrzypce, aranżacje

VI.
30.06.2024, godz. 12:00, Sokołowsko, Kino Zdrowie
Złota Warszawa lat 30. - Masecki & Markowicz
Program:
Czy pamiętasz tę noc w Zakopanem (muz. Zygmunt Karasiński, Szymon Kataszek; sł. Aleksander Jellin)
Dlaczego właśnie dziś (muz. Władysław Eiger, sł. Konrad Tom)
Już nie zapomnisz mnie (muz. Henryk Wars, sł. Ludwik Starski)
Nic o Tobie nie wiem (muz. Henryk Wars, sł. Emanuel Schlechter)
Nie kochać w taką noc to grzech (muz. Zygmunt Wiehler, sł. Jerzy Jurandot)
Nie wiem co się ze mną stało (muz. Henryk Wars, sł. Emanuel Schlechter)
Trzy listy (muz. Leon Boruński, sł. Jerzy Jurandot)
W błękicie oczu twych (muz. Zygmunt Karasiński, sł. Wacław Stępień)
Warszawo, moja Warszawo (muz. Szymon Kataszek, Zygmunt Karasiński; sł. Andrzej Włast)
Chcesz, to mnie bierz! (muz. Zygmunt Karasiński, Szymon Kataszek; sł. Emanuel Schlechter)
Wykonawcy:
Marcin Masecki – fortepian, aranżacje
Marcin Markowicz – skrzypce, aranżacje
Czas trwania: ok. 60 minut

VII.
30.06.2024, Wałbrzych, Filharmonia Sudecka
Tajemnice fortepianu Chopina
godz. 17:15 - spotkanie z Markiem Brachą i Michałem Brulińskim
godz. 18:00 - koncert

Program:
F. Mendelssohn – String Symphony No. 10 in B minor
W.A. Mozart – Koncert fortepianowy A-dur KV 414
***przerwa***
F. Mendelssohn – String Symphony No. 13 in C minor
F. Chopin – I Koncert fortepianowy e-moll op. 11
Wykonawcy:
Piotr Pawlak – fortepian historyczny

informacja prasowa

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Wydarzenia w Muzeum Narodowym i oddziałach 1.12.2024

 W nadchodzący weekend Muzeum Narodowe we Wrocławiu zaprasza na wykłady w ramach cyklu „Kurs historii sztuki” oraz w cyklu „Jakie to ameryka...

Popularne posty